REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Moja firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Rekompensata pieniężna za pracę w nadgodzinach

Za pracę w godzinach nadliczbowych pracownikowi przysługuje normalne wynagrodzenie i dodatek w wysokości 50% lub 100%. Jego wysokość zależy od tego, kiedy taka praca była wykonywana. Pracownicy wynagradzani stawką prowizyjną otrzymują rekompensatę pieniężną za nadgodziny w postaci wynagrodzenia w wysokości wynikającej z umówionej prowizji. Ponadto przysługuje im dodatek obliczony według zasad właściwych do ustalenia wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy, którego podstawę stanowi 60% wynagrodzenia.

Kasy fiskalne w 2017 r. - warunki zwolnień

W 2017 r. warunki zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących określa nowe rozporządzenie. W większości powiela ono dotychczasowe rozwiązania. Wprowadza jednak kilka modyfikacji, o których warto wiedzieć, ponieważ niedochowanie warunków zwolnienia może doprowadzić do utraty prawa do korzystania ze zwolnienia oraz obligatoryjnego rozpoczęcia ewidencji sprzedaży w kasie rejestrującej.

Jak rozliczyć zwrot nadpłaty trzynastki za 2016 r.

Zdarza się, że wypłacona trzynastka na skutek różnych okoliczności okazuje się świadczeniem nienależnym. W artykule przedstawiony został sposób rozliczenia zwrotu nadpłaconej kwoty świadczenia dokonanego przez pracownika.

Ułatwienia dla pracodawców w nowelizacji Kodeksu pracy od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. regulamin pracy i wynagradzania muszą mieć pracodawcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników, a nie – jak dotychczas – co najmniej 20 pracowników. Ponadto w przypadku zawarcia z tym samym pracownikiem kolejnej umowy o pracę w ciągu 7 dni od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej umowy pracodawca będzie musiał wydać świadectwo pracy tylko na wniosek pracownika.

REKLAMA

Sposób wypełniania obowiązków informacyjnych przez banki – Rozporządzenie MAR i Dyrektywa MAD II

W dniach 22-23 lutego 2017 r. w Hotelu Westin w Warszawie odbędzie się warsztat „Sposób wypełniania obowiązków informacyjnych przez banki – Rozporządzenie MAR i Dyrektywa MAD II” organizowany przez MM Conferences S.A. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Serwisy transakcyjne i działalność TPP w świetle Dyrektywy PSD II - warsztat

W dniach 15-16 lutego 2017 r. w Hotelu Sheraton w Warszawie odbędzie się warsztat „Serwisy transakcyjne i działalność TPP w świetle dyrektywy PSD II” organizowany przez MM Conferences S.A. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Raportowanie zgodnie z REMIT w praktyce

W dniach 27-28 lutego 2017 r. w Hotelu Westin w Warszawie odbędzie się warsztat „Raportowanie zgodnie z REMIT w praktyce” organizowany przez MM Conferences S.A. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Zmiany w ustalaniu kwoty wolnej od potrąceń z zasiłków z ubezpieczenia społecznego

Pod ochroną przed potrąceniami znajduje się nie tylko wynagrodzenie za pracę, ale również zasiłki z ubezpieczenia społecznego. Pracodawca będący w danym roku kalendarzowym płatnikiem zasiłków, w razie otrzymania zajęcia od organu egzekucyjnego, musi sprawdzić, czy obejmuje ono (oprócz wynagrodzenia) również zasiłki. Istotne jest wówczas to, że potrąceń z wynagrodzenia i zasiłków dokonuje się na zupełnie odmiennych zasadach. Wynagrodzenie jest chronione bowiem przez przepisy Kodeksu pracy, a zasiłki ustawą o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Jak rozliczyć koszty podróży służbowej odbywającej się na przełomie roku?

Pracownik naszej spółki przebywał w podróży służbowej od 27 grudnia 2016 r. do 5 stycznia 2017 r. Czy rozliczając podróż służbową w styczniu 2017r., powinniśmy koszty związane z tą delegacją ująć w księgach rachunkowych roku 2017 czy 2016? Czy sposób ich ewidencji wpływa na moment zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów?

Rejestracja VAT i VAT UE w 2017 r. – kiedy można utracić status podatnika

Od 1 stycznia 2017 r. zmieniły się zasady rejestracji podatników VAT. Zmiany mają na celu lepszą weryfikację podmiotów zgłaszających się do tego rejestru i bieżącą weryfikację bazy podatników VAT. Od 2017 r. możliwa jest odmowa rejestracji podmiotu jako podatnika VAT (i w rezultacie podatnika VAT UE). Zwiększył się również katalog przypadków, w których podatnicy VAT i VAT UE mogą zostać wykreśleni z rejestru.

Jak ewidencjonować zaliczki w kasie rejestrującej?

Otrzymanie całości lub części zapłaty przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi co do zasady skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w VAT. Zaliczki pobrane od innych podatników VAT powinny być dokumentowane fakturami. Natomiast zaliczki otrzymane od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, u podatników obowiązanych do ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, podlegają ewidencjonowaniu w kasie.

Limit transakcji gotówkowych dla firm w 2017 r.

Nowelizacja ustawy o podatku PIT, CIT oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, która weszła w życie 1 stycznia 2017 r. obniża do 15 tys. zł limit transakcji gotówkowych dokonywanych przez firmy.

Zmiany dla przedsiębiorców 2017 r.

Przedsiębiorców w 2017 r. czeka bardzo dużo zmian. Wszystko za sprawą tzw. pakietu 100 zmian dla firm. Część przepisów już obowiązuje.

Zmiany w wypłatach odszkodowań łowieckich dopiero w 2018 r.

Zmiany dotyczące szacowania szkód łowieckich oraz zmiany w zakresie wypłaty odszkodowań łowieckich nie weszły w życie w 2017 r. Nie jest to najlepsza informacja dla rolników, według których wyceny dokonywane przez myśliwych są zdecydowanie za niskie.

Opłaty reprograficzne – w Polsce wbrew prawu UE nie są zwracane opłaty od urządzeń i nośników służących do kopiowania utworów

W obecnych realiach rynkowych, podmiot, który sprowadza na teren Polski określony produkt np. sprzęt elektroniczny, bądź też sam go produkuje, a następnie sprzedaje go do dalszej dystrybucji poza granicami kraju (ewentualnie sprzedaż odbywa się w kraju, lecz z wyłączeniem prywatnego użytku), musi uiścić opłatę reprograficzną w wysokości nawet do 3 proc. wartości tego produktu do organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (OZZ). Takie działanie jest nieuprawnione, a opłata powinna podlegać zwrotowi.

Wzrost cen w 2017 r.

Polakom coraz trudniej będzie zaoszczędzić. Wzrost cen już się rozpoczął. O tym jak silny ma być będzie decydował popyt. Z całą pewnością w górę nadal będą szły ceny napojów oraz żywności.

Zmiany w podatkach dla małych i średnich firm w 2017 roku

Rok 2017 dla małych i średnich firm przynosi od samego początku istotne zmiany zwłaszcza w zakresie podatków. Jednolity plik kontrolny, obowiązkowe deklaracje elektroniczne, nowa Krajowa Administracja Skarbowa - to te zmiany, które już wchodzą w życie a jest jeszcze szereg innych, planowanych przez rząd.

Szkody i reklamacje z tytułu umowy przewozu – zarys odpowiedzialności stron

W dniu 8 lutego 2017 r. w Centrum Konferencyjnym Golden Floor w Warszawie odbędzie się szkolenie „Szkody i reklamacje z tytułu umowy przewozu – zarys odpowiedzialności stron” organizowany przez MM Conferences S.A. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

„Obrót wierzytelnościami – zarządzaj skutecznie swoim portfelem należności” - 8 i 9 lutego 2017 r. w Warszawie

Serdecznie zapraszamy do udziału w VI edycji spotkania „Obrót wierzytelnościami – zarządzaj skutecznie swoim portfelem należności”, które odbędzie się 8 i 9 lutego br. w Warszawie. Liczba miejsc jest ściśle ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń. Patronat medialny nad spotkaniem objął portal Infor.pl.

Główne miary kosztowe i operacyjne w controllingu kosztowym

Nowoczesny controlling kosztów wymaga wypracowania kryteriów wyboru i integracji narzędzi zarządzania kosztami w spójny system. Controlling kosztów jest integralną częścią szeroko rozumianego systemu controllingu i zyskuje na znaczeniu w przedsiębiorstwach, które dążą do zwiększonego udziału w rynku poprzez poprawę produktywności, wydajności, jakości oferowanych produktów oraz optymalizacji kosztów.

Kiedy następuje zakończenie umowy na zastępstwo?

W naszej placówce jest zatrudniona sprzątaczka na zastępstwo. Osoba, którą zastępuje, wraca do pracy 30 stycznia 2017 r. Jednak pracownica zatrudniona na zastępstwo chciałaby jeszcze wykorzystać w tym dniu opiekę nad dzieckiem (art. 188 k.p.) oraz urlop wypoczynkowy w dniu 31 stycznia 2017 r. Wówczas zatrudnienie przedłużyłoby się do 31 stycznia 2017 r. Czy możemy udzielić jej wolnego na opiekę nad dzieckiem i urlop?

Nowe zasady rozstrzygania sporów z konsumentami od 2017 roku

Od 10 stycznia 2017 roku obowiązywać zacznie ustawa o pozasądowym rozstrzyganiu sporów konsumenckich, która ma na celu uproszczenie i przyśpieszenie rozstrzygania sporów konsumentów ze sprzedawcami także na drodze polubownej. Sprzedawca m.in. będzie musiał poinformować konsumentów o możliwości polubownego i pozasądowego rozstrzygnięcia sporu. Mediacje między konsumentami a sprzedawcami będą prowadzić specjalne organy przy UOKiK.

Firmy mogą zgłaszać praktyki społecznie odpowiedzialne

Ruszył nabór działań CSR do dorocznego Raportu Forum Odpowiedzialnego Biznesu „Odpowiedzialny biznes w Polsce. Dobre praktyki”.

Unijne instrumenty finansowe dla małych firm

W ciągu ostatniego roku w Polsce uruchomiono preferencyjne finansowanie dla przedsiębiorców z trzech programów UE na lata 2014-2020. Łączna wartość dostępnych środków to ponad 2,3 mld zł, a skorzystało z nich już ponad 3 tys. polskich mikroprzedsiębiorców.

Polski transport otrzyma wsparcie ponad 700 mln

Usprawnienie ratownictwa w transporcie kolejowym i działania edukacyjne na rzecz niechronionych uczestników ruchu drogowego to tylko dwa z pięciu projektów, które zostaną dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko.

Znamy laureatów Konkursu Lingwistycznego „Tłumacze na start”

Czwarta edycja konkursu dla młodych tłumaczy dobiegła końca. Zmagania zorganizowane przez Agencję Tłumaczeń i Szkołę Języków Obcych Skrivanek zakończyły się wielkim finałem, który odbył się 2. grudnia br. na Wydziale Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Patronat medialny nad konkursem objął portal Infor.pl.

Podatek handlowy zawieszony do 2018 r.

Prezydent RP Andrzej Duda podpisał ustawę o zawieszeniu podatku od sprzedaży detalicznej do stycznia 2018 r. Komisja Europejska stoi na stanowisku, że konstrukcja tego podatku może faworyzować mniejsze sklepy.

Kto rozlicza VAT od sprzedaży procesorów?

Kto jest obowiązany do rozliczania podatku VAT z tytułu sprzedaży procesorów? Sprzedawca czy nabywca?

Jak rozliczyć wydatki na nocleg oddelegowanego pracownika?

Organ podatkowy zakwestionował brak opodatkowania świadczeń dla pracownika spółki gminnej, oddelegowanego na dwa miesiące do pracy w innej miejscowości. Spółka uznała, że wydatki związane z zakwaterowaniem pracownika w tym okresie zostały poniesione w interesie spółki. Kontrolerzy zakwestionowali natomiast ten argument, wskazując, że pracownik zaoszczędził na kosztach noclegu. Kto ma rację w sporze?

E-egzekucja: elektroniczne zajęcie rachunku bankowego

8 września 2016 r. weszły w życie przepisy dotyczące m.in. postępowania egzekucyjnego, umożliwiające szybszą egzekucję wierzytelności za sprawą elektronicznego zajęcia rachunku bankowego, a z dniem 1 marca 2017 r. zaczną obowiązywać także przepisy dotyczące elektronicznej licytacji.

Inwentaryzacja składników majątku jednostki i różnice inwentaryzacyjne

Stany ewidencyjne poszczególnych składników majątkowych jednostki na kontach księgowych mogą się różnić od ich rzeczywistego stanu. W związku z tym, aby dokonać weryfikacji danych z ksiąg rachunkowych z posiadanym stanem rzeczywistym, przeprowadza się inwentaryzację wszystkich składników majątku. Inwentaryzacja służy również rozliczeniu pracowników, np. magazynierów, kasjerów, sprzedawców, kierowników sklepu oraz innych osób odpowiedzialnych za powierzone im mienie, a także skorygowaniu ujawnionych podczas inwentaryzacji różnic.

Ustawa antylichwiarska groźna dla rynku obligacji - grudzień 2016

Przedstawiony 7 grudnia projekt tzw. nowelizacji antylichwiarskiej budzi od tygodnia gorące dyskusje w branży pożyczkowej. Większość z nich dotyczy ograniczenia pozaodsetkowych kosztów kredytów konsumenckich. Proponowane zmiany mogą mieć jednak znacznie dalsze konsekwencje dla całego sektora finansowego, w tym dla rynku obligacji.

Sytuacja prawna podmiotów w badaniach klinicznych

Pozycję sponsora, badacza, uczestnika, CRO i innych podmiotów w badaniach klinicznych w Polsce na gruncie polskiego Prawa farmaceutycznego i przepisów unijnych, przedstawia Anna Bednarska, prawnik z kancelarii KG LEGAL Kiełtyka Gładkowski Sp.p z siedzibą w Krakowie.

Telemedycyna i cloud computing a prawo polskie i unijne

Aspekty prawne przetwarzania danych medycznych na odległość w świetle polskich i unijnych przepisów przedstawia Kamil Trzaskoś, prawnik z kancelarii KG LEGAL Kiełtyka Gładkowski Sp.p z siedzibą w Krakowie.

Konferencja ,,Wpływ technologii na kondycję przedsiębiorstw – systemy ERP i CRM’’

Zapraszamy do wzięcia udziału w konferencji ,,Wpływ technologii na kondycję przedsiębiorstw – systemy ERP i CRM’’, która odbędzie się 17 stycznia 2017 r. w Warszawie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Jak rozliczyć wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozpoznawane z opóźnieniem

W kwietniu 2016 r. dokonaliśmy wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Przez pomyłkę nie uwzględniliśmy go w deklaracji VAT-7 za kwiecień 2016 r. (w miesiącu wystawienia faktury przez unijnego dostawcę). Czy wykazując wstecznie podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w deklaracji VAT-7 za kwiecień możemy również w tej deklaracji podatek ten odliczyć?

Jakie sankcje grożą pracownikom za nieobecność na posiedzeniach komisji bhp

Wraz ze wzrostem zatrudnienia powyżej 250 pracowników powołaliśmy w zakładzie pracy komisję bhp. W jej skład weszli również przedstawiciele pracowników. Posiedzenia komisji odbywają się raz na kwartał w godzinach pracy. Część pracowników powołanych do zasiadania w komisji regularnie nie przychodzi na posiedzenia. Co w takim przypadku powinien zrobić pracodawca, skoro przepisy nie przewidują żadnych sankcji z tytułu nieuczestniczenia pracowników w pracach komisji?

Czy zawinione niedobory towaru powodują obowiązek korekty VAT

Włamano się do magazynu naszej firmy. Został skradziony towar. Okazało się, że magazyn nie został zamknięty. Po włamaniu dokonaliśmy inwentaryzacji, która wykazała niedobory. Czy wartość niedoborów inwentaryzacyjnych powstałych we wskazanych okolicznościach powoduje obowiązek korekty VAT?

Jak ustalić podstawę opodatkowania VAT w transakcjach barterowych

Z naszym kontrahentem planujemy sprzedaż barterową. W jaki sposób określić podstawę opodatkowania w przypadku barteru?

Zasady dotyczące obrotu bezgotówkowego zmienią się już od 1 stycznia 2017 r.

Zmiany dotyczą obrotu bezgotówkowego pomiędzy przedsiębiorcami. Będą one miały wpływ na rozliczenia podatkowych kosztów uzyskania przychodów.

Polisolokaty pod ostrzałem

Na polisolokatach zarabiali wyłącznie pośrednicy i towarzystwa ubezpieczeniowe. Osoby, które skorzystały z tego instrumentu finansowego

Pozasądowe rozwiązywanie problemów konsumenckich – aspekty prawne i praktyczne

W dniu 1 lutego 2017 r. w Centrum Konferencyjnym Golden Floor w Warszawie odbędzie się szkolenie „Pozasądowe rozwiązywanie problemów konsumenckich – aspekty prawne i praktyczne” organizowany przez MM Conferences S.A. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Polski standard Umowy LMA – różnice, aspekty prawne i praktyczne

W dniach 15-16 lutego 2017 r. w Hotelu Sheraton w Warszawie odbędzie się warsztat „Polski standard Umowy LMA – różnice, aspekty prawne i praktyczne” organizowany przez MM Conferences S.A. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Analiza porównawcza w zakresie cen transferowych – nowe regulacje, dobre praktyki

W dniach 13-14 lutego 2017 r. w Hotelu Westin w Warszawie odbędzie się warsztat „Analiza porównawcza w zakresie cen transferowych - nowe regulacje, dobre praktyki” organizowany przez MM Conferences S.A. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Polskie start-upy w IT i biotechnologii – ochrona prawna

Jak prawnie uzyskać przewagę na konkurencją i zabezpieczyć własne interesy przy tworzeniu start-upu w Polsce – wyjaśnia Kamil Trzaskoś, prawnik z kancelarii KG LEGAL Kiełtyka Gładkowski Sp.p z siedzibą w Krakowie.

Prezydent podpisał ustawę o dopłatach bezpośrednich dla rolników

Nowelizacja ustawy o dopłatach bezpośrednich wdraża nowy system wsparcia dla rolników.

Czy karta pobytu w szpitalu uprawnia do wypłaty zasiłku chorobowego

Jedna z naszych pracownic we wrześniu tego roku trafiła do szpitala na skutek wypadku przy pracy. Podczas choroby pracownica była przewożona do różnych szpitali. Nie była obecna w pracy od 15 września do 15 listopada 2016 r., jednak zwolnienie lekarskie wystawił jej tylko ostatni szpital na okres od 10 października do 15 listopada 2016 r. Poprzedni szpital twierdzi, że płatnik powinien wypłacić zasiłek chorobowy na podstawie karty informacyjnej ze szpitala. Czy możemy tak postąpić?

Jak ewidencjonować godziny pracy zleceniobiorców od 1 stycznia 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy gwarantujące zleceniobiorcom oraz samozatrudnionym minimalną stawkę wynagrodzenia w wysokości 13 zł za każdą godzinę pracy. W związku z tym będzie istniała konieczność ewidencjonowania liczby godzin poświęconych na wykonanie zlecenia lub świadczenie usług. Taka ewidencja będzie mogła być prowadzona w formie papierowej, elektronicznej lub dokumentowej.

Usługi budowlane a stawka 8%

Podatnik (zarejestrowany jako czynny podatnik VAT) prowadzi firmę budowlaną. Swoje usługi często świadczy jako podwykonawca. Czy w przypadkach, gdy jako podwykonawca wykonuje usługi budowlane w obiektach mieszkalnych może stosować stawkę VAT 8%?

Jak zapłacić akcyzę od samochodu bez odwiedzania urzędu celnego

Postępująca informatyzacja wszystkich dziedzin życia dotyka również podatek akcyzowy. Pozwala między innymi dokonać bez wychodzenia z domu prawie wszystkich operacji związanych z szeroko pojętą akcyzą samochodów. Nadal jednak można napotkać w tym obszarze kilka problemów, takich samych jak przy składaniu deklaracji papierowych. Tak więc błędnie wypełniony przelew z kwotą należną do zapłaty akcyzy, czy też brak poszczególnych dokumentów mogą utrudnić i wydłużyć czas trwania całego procesu.

REKLAMA