REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zamówienia publiczne, Ochrona praw autorskich

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

MFiPR: Praktyczny przewodnik po procedurach udzielania zamówień publicznych w Ukrainie dostępny dla polskich przedsiębiorców

„Praktyczny przewodnik po procedurach udzielania zamówień publicznych w Ukrainie” przygotowany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

Jak wspierać MŚP na rynku zamówień publicznych?

Krajowy rynek zamówień publicznych. Jak wspierać MŚP na rynku zamówień publicznych? Nie zmarnujmy tej szansy!

Pandemia koronawirusa a unieważnienie zamówienia

Czy w aktualnej sytuacji epidemiologicznej COVID-19 może stanowić podstawę unieważnienia zamówienia publicznego?

Zmiany w zamówieniach publicznych w zakresie kar umownych i odszkodowań

Zasady związane z obowiązkiem wzajemnego informowania się stron umowy w sprawie zamówienia publicznego, znajdują również zastosowanie w przypadku kar umownych oraz odszkodowań z tytułu odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy.

REKLAMA

Zmiany w przetargach w zamówieniach publicznych. Będzie nowa wysokość kar umownych

Projekt nowelizacji prawa zamówień publicznych, przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju, trafił właśnie do konsultacji publicznych.

Tarcza Antykryzysowa 4.0 – przewodnik po zmianach

Od 27 maja 2020 r. Sejm pracuje nad tzw. tarczą antykryzysową 4.0. Chodzi o projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożony przez minister rozwoju. Oto najważniejsze zmiany prawne zawarte w kolejnym pakiecie antykryzysowym.

Przetarg w dobie pandemii – o tym warto pamiętać

Z powodu pandemii część postępowań została wstrzymana, jednak niektóre przetargi nie mogą zostać przełożone. Można je jednak przeprowadzić elektronicznie. Zamawiający mogą korzystać z narzędzia bezpłatnego, przejściowego do czasu uruchomienia platformy e-Zamówienia, tzn. MiniPortalu UZP lub z komercyjnych rozwiązań do przetargów online.

II Zachodniopomorski Kongres Prawa Zamówień Publicznych

Pismo „Zamawiający. Zamówienia Publiczne w Praktyce” zaprasza na II edycję Zachodniopomorskiego Kongresu Prawa Zamówień Publicznych, która odbędzie się 7 listopada 2019 r. w Szczecinie. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

REKLAMA

III Śląski Kongres Prawa Zamówień Publicznych

Pismo „Zamawiający. Zamówienia Publiczne w Praktyce” zaprasza na III edycję Śląskiego Kongresu Prawa Zamówień Publicznych, która odbędzie się 28 października 2019 r. w Katowicach. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

I Kujawsko-Pomorski Kongres Prawa Zamówień Publicznych

Pismo „Zamawiający. Zamówienia Publiczne w Praktyce” zaprasza na I edycję Kujawsko-Pomorskiego Kongresu Prawa Zamówień Publicznych, która odbędzie się 4 października 2019 r. w Bydgoszczy. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

II edycja Łódzkiego Kongresu Prawa Zamówień Publicznych

Pismo „Zamawiający. Zamówienia Publiczne w Praktyce” zaprasza na II edycję Łódzkiego Kongresu Prawa Zamówień Publicznych, która odbędzie się 18 października 2019 r. w Łodzi. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Nowe Prawo zamówień publicznych od 2021 roku - trwają prace w Sejmie

19 lipca 2019 r. Sejm skierował projekt nowego Prawa zamówień publicznych do dalszych prac w Komisji Nadzwyczajna ds. deregulacji. Nowe Prawo zamówień publicznych ma obowiązywać od 1 stycznia 2021 roku i spowodować m.in. zwiększenie liczby firm, w tym MŚP, startujących w przetargach, wzmocnienie polskiej innowacyjności i podniesienie efektywności przetargów.

Nowe Pzp: tryb negocjacyjny i waloryzacja wartości kontraktu zachętą dla MŚP

Dobiegają końca prace na projektem nowego Prawa zamówień publicznych. Dla zwiększenia udziału przedstawicieli sektora MŚP w postępowaniach ustawa przewiduje prowadzenie negocjacji już w trybie podstawowym oraz możliwość waloryzacji wartości kontraktu i płatności zaliczkowych.

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych

Od 18 kwietnia 2019 r. faktury elektroniczne będą obowiązkowym standardem w zamówieniach publicznych, koncesjach na usługi budowlane i partnerstwie publiczno-prawnym. Resort przedsiębiorczości i technologii uruchomił dla przedsiębiorców i podmiotów publicznych bezpłatną Platformę Elektronicznego Fakturowania.

Konferencja E-Administracja dla biznesu

15 maja 2019 w Warszawie odbędzie się konferencja E-Administracja dla biznesu. Elektroniczne fakturowanie w zamówieniach publicznych. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Nowe Prawo zamówień publicznych 2020 - konsultacje

Możliwe, że nowe Prawo zamówień publicznych wejdzie w życie już w 2020 r. Projekt trafił obecnie do konsultacji. Co zakłada?

Zamówienia publiczne - e-fakturowanie

Od kwietnia 2019 r. ma nastąpić elektronizacja zamówień publicznych. Jedną z największych zmian ma być elektroniczne fakturowanie.

Szersze i bezpłatne udostępnianie informacji o przetargach

W Bydgoszczy odbyła się konferencja „Prawo do przedsiębiorczości. Małe firmy, wielkie zmiany”, podczas której przedsiębiorcy rozmawiali nowych rozwiązaniach, jakie przyniosła reforma prawa gospodarczego, w tym Konstytucja dla Biznesu. Dyskutowana była także kwestia zmian w zamówieniach publicznych.

E- fakturowanie w zamówieniach publicznych od kwietnia 2019 r.

Rząd przyjął projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Zmiany mają na celu rozwijanie tzw. gospodarki cyfrowej, ograniczenie używania „papieru”, a także oszczędność czasu i pieniędzy dla przedsiębiorców i instytucji publicznych. Zmiany wynikają z przepisów Unii Europejskiej i wpisują się w realizację rządowego programu od papierowej do cyfrowej Polski.

Roszczenie regresowe wobec generalnego wykonawcy

Inwestor może zgłosić się z roszczeniem regresowym wobec generalnego wykonawcy. Czy zasada ta obowiązuje również w zamówieniach publicznych?

Reforma prawa zamówień publicznych 2018

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przedstawiło projekt reformy zamówień publicznych. Według Federacja Przedsiębiorców Polskich oraz Centrum Analiz Legislacyjnych i Polityki Ekonomicznej (CALPE) to dobry kierunek zmian.

Zmiany w prawie zamówień publicznych

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii we współpracy z Urzędem Zamówień Publicznych przygotowało koncepcję nowego Prawa Zamówień Publicznych. Jej główne cele to poprawa jakości zamówień publicznych, zwiększenie ich konkurencyjności i innowacyjności oraz wykorzystanie ich jako ważnego elementu polityki rozwojowej kraju.

Większy dostęp do zamówień publicznych dla małych i średnich przedsiębiorstw w 2018 r.

MSP są w znacznej mierze wykluczane z realizacji zamówień publicznych. Chcemy zapewnić branży małych i średnich przedsiębiorstw dostęp do zamówień publicznych w pełnym zakresie, co zwiększy ich konkurencyjność - powiedziała PAP Andżelika Możdżanowska pełnomocnik rządu ds. małych i średnich firm w MR.

Elektronizacja zamówień publicznych w 2018 r.

Prace nad elektronizacją zamówień publicznych weszły w kolejną fazę. Ministerstwo Cyfryzacji, przy koncepcyjnej współpracy Urzędu Zamówień Publicznych, uruchomiło przetarg na budowę narzędzia e-zamówienia – pierwszego elementu całościowego rozwiązania umożliwiającego udzielanie zamówień w formie elektronicznej. Jednocześnie podjęto prace nad udostępnieniem centralnej platformy zakupowej, która będzie drugą, kluczową częścią systemu.

Odpowiedzialność za naruszenie praw autorskich

Prawo autorskie zawsze przysługuje twórcy utworu, który jest opatrzony jego nazwiskiem lub osobie, której przypisuje się autorstwo i której dane, w związku z rozpowszechnianiem utworu podano do publicznej wiadomości. Każda ingerencja w cudzy utwór – a zatem przypisywanie sobie jego autorstwa, zmienianie treści lub formy czy użytkowanie go bez uzyskania odpowiedniej zgody albo bez przeniesienia praw podlega sankcjom – cywilnym, karnym, dyscyplinarnym.

Opłaty reprograficzne – w Polsce wbrew prawu UE nie są zwracane opłaty od urządzeń i nośników służących do kopiowania utworów

W obecnych realiach rynkowych, podmiot, który sprowadza na teren Polski określony produkt np. sprzęt elektroniczny, bądź też sam go produkuje, a następnie sprzedaje go do dalszej dystrybucji poza granicami kraju (ewentualnie sprzedaż odbywa się w kraju, lecz z wyłączeniem prywatnego użytku), musi uiścić opłatę reprograficzną w wysokości nawet do 3 proc. wartości tego produktu do organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi (OZZ). Takie działanie jest nieuprawnione, a opłata powinna podlegać zwrotowi.

Hotel musi płacić opłaty na rzecz STOART za posiadane telewizory

Branża hotelowa przez lata unikała opłat za odbiorniki TV umieszczone w pokojach. W końcu sąd zdecydował: musi płacić. Nawet jeśli formalnie nie jest właścicielem sprzętu. Telewizor w pokoju hotelowym jest czymś tak oczywistym, że mało kto zastanawia się nad opłatami związanymi z korzystaniem z niego. Ale, zgodnie z prawem, hotele muszą je wnosić na rzecz organizacji zbiorowego zarządzania, które następnie powinny je rozdzielać między twórców i wykonawców. Bo korzystanie przez gości z odbiorników TV jest traktowane jako publiczne odtwarzanie utworów.

Wzór faktury elektronicznej w zamówieniach publicznych w 2017 r.

Wystawianie elektronicznych faktur w zamówieniach publicznych będzie obowiązkowe dla przedsiębiorcy od 2020 roku. Natomiast wzór e-faktury zostanie przedstawiony w maju 2017 r. Kogo jeszcze obejmie obowiązek elektronicznego fakturowania?

Dokumentowanie zamówień publicznych

Zamawiający ma obowiązek szczegółowego dokumentowania prowadzonego postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego. Podstawowym dokumentem tworzonym przez zamawiającego jest protokół postępowania. Sporządzany jest on niezależnie od wartości oraz trybu prowadzonego postępowania.

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych

Do połowy kwietnia 2016 r. Polska zobowiązana jest wdrożyć unijne dyrektywy o zamówieniach publicznych.

Udzielanie patentów na wynalazki będzie prostsze

Prezydent podpisał nowelę Prawa własności przemysłowej, która reguluje udzielanie patentów na wynalazki, przyznawanie praw ochronnych na wzory użytkowe i znaki towarowe. Zmiany ponadto upraszczają procedury postępowania przed Urzędem Patentowym, co w znacznym stopniu usprawni komunikację pomiędzy stronami a Urzędem.

Zmiana wykonawcy zamówienia publicznego po zawarciu umowy

Zgodnie z opinią Urzędu Zamówień Publicznych zmiana wykonawcy może nastąpić tylko w ściśle określonych sytuacjach, m.in. gdy obowiązuje przepis prawa przewidujący możliwość pojawienia się nowego podmiotu, który staje się dłużnikiem z tytułu wykonania zamówienia publicznego.

Zakres dopuszczalności naśladowania produktów konkurencji

Mnogość dostępnych na rynku produktów sprawia, że trudno oprzeć się wrażeniu, że niektóre z nich są co najmniej podobne do produktów konkurencji. Często jest to spowodowane cechami funkcjonalnymi produktu. Nierzadkie są jednakże również przypadki, gdzie podobieństwo wynika z kopiowania produktów konkurencji. W takich sytuacjach powstaje pytanie, czy naśladownictwo jest w świetle prawa dopuszczalne. Z jednej strony naśladownictwo jest elementem postępu gospodarczego. Z drugiej jednakże strony, naśladownictwo może prowadzić do przejęcia wyników pracy innego przedsiębiorcy. Mamy więc do czynienia z konfliktem dwóch wartości – publicznych (rozwój gospodarki) i prywatnych (ochrona czyjejś pracy).

Przetarg a ochrona danych osobowych

Przepisy o zamówieniach publicznych nie regulują kwestii ochrony danych osobowych w przetargach. Zgodnie z art. 8 pzp postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne, a zamawiający może ograniczyć dostęp do informacji związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia tylko w przypadkach określonych w ustawie.

Jak zarejestrować znak towarowy

Rejestracja znaku towarowego ma na celu uzyskanie prawa ochronnego polegającego na ustanowieniu wyłącznego prawa na używanie go w działalności zarobkowej lub zawodowej. Przedsiębiorca rejestrując znak towarowy musi spełnić określone prawem wymogi. Urząd Patentowy przeprowadzi procedurę administracyjną i wyda decyzję o udzieleniu prawa ochronnego albo o jego odmowie.

Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych

Rada Ministrów przyjęła zalecenia w sprawie stosowania przez administrację rządową klauzul społecznych w zamówieniach publicznych.

Tryb zapytania o cenę

Tryb zapytania o cenę, w świetle przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, jest powszechnie uznawany za najkorzystniejszy sposób wyboru wykonawców, którzy będą brali potencjalny udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Prostota jego stosowania, umożliwiająca współpracę z wybranym gronem wykonawców, jest jednak obwarowana szczegółowymi wymogami, które należy spełnić, aby stosować wskazany sposób udzielania zamówień publicznych.

Prawa autorskie w zamówieniach publicznych

Postanowienia dotyczące prawa autorskiego uregulowane są w niemal każdej istotnej umowie. W przypadku zamówień publicznych postanowienia takie pojawiają się zwykle w umowach, których przedmiotem jest nabycie praw do utworów. Jak chronić prawa autorskie w zamówieniach publicznych?

70 lat ochrony praw do utworów - nowela prawa autorskiego podpisana

"Mała" nowela prawa autorskiego wprowadza istotne zmiany poprzez wydłużenie z 50 do 70 lat ochrony praw do utworów artystycznych utrwalonych na fonogramach. Wprowadza również dodatkowe środki zabezpieczające pozycję artystów, m.in. prawo do dodatkowego wynagrodzenia. Nowela została podpisana przez Prezydenta.

Ułatwienia w waloryzacji umów w zamówieniach publicznych

Nowa ustawa o zamówieniach publicznych i ubezpieczeniach wprowadza możliwość negocjowania waloryzacji płac w chwili ogłoszenia, a nie wejścia w życie przepisów mogących mieć wpływ na wysokość wynagrodzeń.

Zmiany w Prawie zamówień publicznych od 1 lipca 2015 r.

Od 1 lipca 2015 r. wykonawca, składając ofertę, powinien poinformować zamawiającego, czy wybór oferty będzie prowadzić do powstania u zamawiającego obowiązku podatkowego w VAT. W przypadku już zawartych umów zamawiający będzie mógł żądać od wykonawców informacji o odwrotnym obciążeniu i będzie mógł obniżać kwoty wynagrodzenia o VAT.

Wysoka kara za naruszenie praw autorskich jest niekonstytucyjna - wyrok TK

Trybunał Konstytucyjny uznał za niekonstytucyjny przepis dotyczący wysokich kar za naruszenie autorskich praw majątkowych. Zgodnie z ustawą za zawinione naruszenie takich praw ich właścicielowi przysługuje zapłata trzykrotności stosownego wynagrodzenia.

Zmowa przetargowa. Kiedy przedsiębiorca będzie o nią posądzony?

Zmowy przetargowe są jednym z najpoważniejszych naruszeń konkurencji. Przedsiębiorca może być posądzony o zawarcie takiej zmowy, jeżeli uzgodni warunki składanych ofert, w szczególności z zakresu prac lub ceny.

Oznaczenia towarów i ochrona znaków towarowych - cz. III

Znaki towarowe służą odróżnianiu towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, rysunek a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy. Ochrona znaków towarowych możliwa jest nie tylko w przypadku znaków, na które zostało udzielone prawo ochronne, ale również w przypadku znaków towarowych niezarejestrowanych.

Organizacje budowlane postulują o zmianę przepisów

Przedstawiciele trzech organizacji budowlanych przedstawili postulaty dotyczące zmiany w przepisach dotyczących zamówień publicznych. Jednym z najważniejszych jest odejście od kryterium najniższej ceny i uwzględnienie w przetargach kosztów eksploatacji i remontów budynków powstających z publicznych pieniędzy.

Rząd zajmie się "dużą nowelą" prawa autorskiego

"Duża nowela" prawa autorskiego wprowadza między innymi wynagrodzenia dla twórców za wypożyczenia biblioteczne a także umożliwia korzystanie z tzw. utworów osieroconych, których np. Biblioteka Narodowa ma 300 tys., a korzystanie z nich nie jest możliwe ze względu na obecne prawo.

Można renegocjować umowy w ramach zamówień publicznych w związku z podwyższeniem płacy minimalnej

Do końca stycznia firmy realizujące zamówienia publiczne mogą zgłaszać wnioski o zmianę wartości umowy w związku z podwyższeniem płacy minimalnej. Taką możliwość dała ubiegłoroczna nowelizacja Prawa zamówień publicznych. W praktyce zamawiający będą jednak niechętnie zmieniać wartość umów, a do tego przepisy te może zakwestionować Komisja Europejska.

Jak należy interpretować termin „niezwłocznie” w Prawie zamówień publicznych?

Użytego w art. 38 ust. 1 Pzp terminu „niezwłocznie” nie należy utożsamiać z terminem natychmiastowym, gdyż oznacza on termin realny do dokonania określonej czynności, mający na względzie okoliczności miejsca i czasu. W wyroku z dnia 13 grudnia 2006 r., II CSK 293/06, LEX nr 453147, Sąd Najwyższy stwierdził, że „użytego w art. 455 k.c. terminu „niezwłocznie” nie należy utożsamiać z terminem natychmiastowym, termin „niezwłocznie” oznacza bowiem termin realny, mający na względzie okoliczności miejsca i czasu, a także regulacje zawarte w art. 354 i art. 355 Kc” (podobnie w wyrokach SN: z dnia 22 marca 2001 r., V CKN 769/00 i z dnia 28 kwietnia 2004 r., V CK 461/03).

Przesłanie zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty za pomocą faksu

Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. W przypadku faksu, jest to moment uzyskania raportu z jego transmisji. Zamawiający przesyłając zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty za pomocą faksu otrzymuje wydruk kontrolny, z którego wynika, że zawiadomienie zostało wysłane z jego aparatu nadawczego oraz odebrane przez aparat wykonawcy.

Wysokość kary umownej a rażąco wygórowana kara umowna w zamówieniach publicznych

Sąd może miarkować karę umowną w dwóch przypadkach określonych w art. 484 § 2 k.c.: 1) jeżeli zobowiązanie zostało w znacznej części wykonane, dłużnik może żądać zmniejszenia kary umownej; to samo dotyczy wypadku, gdy kara umowna jest rażąco wygórowana; 2) gdy pomiędzy odszkodowaniem, jakie wierzyciel otrzymałby w razie dochodzenia odszkodowania na zasadach ogólnych, a karą umowną zachodzi rażąca dysproporcja.

REKLAMA