REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych
Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych

REKLAMA

REKLAMA

Od 18 kwietnia 2019 r. faktury elektroniczne będą obowiązkowym standardem w zamówieniach publicznych, koncesjach na usługi budowlane i partnerstwie publiczno-prawnym. Resort przedsiębiorczości i technologii uruchomił dla przedsiębiorców i podmiotów publicznych bezpłatną Platformę Elektronicznego Fakturowania.

Jak mówiła 12 kwietnia 2019 r. podczas konferencji prasowej Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii - korzyści e-fakturowania to m.in. oszczędność czasu, pieniędzy, ograniczenie używania papieru czy zmniejszenie fałszywych faktur w obiegu.

REKLAMA

"Chcielibyśmy, żeby to dobre rozwiązanie stało się jak najszybciej i najchętniej wybieranym nie tylko przez stronę publiczną, ale także przez biznes" - powiedziała.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

REKLAMA

Minister przypomniała, że zgodnie z ustawą o elektronicznym fakturowaniu od 18 kwietnia w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym będą obowiązywały e-faktury; do ich przyjmowania będzie zobligowana administracja publiczna. "Jest to efekt implementacji prawa europejskiego" - mówiła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Mówimy nie tylko ostatecznej fakturze na zamknięcie (...), a całym procesie księgowym związanym z realizacją zamówienia" - wyjaśniła. Dodała, że jest to konsekwencja realizacji programu od Polski papierowej do cyfrowej, będącego jednym z postulatów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

Jak wyjaśnił obecny na piątkowej konferencji wiceminister Tadeusz Kościński, forma elektroniczna umożliwia automatyczne przesyłanie faktur przez systemy informatyczne bez potrzeby uczestnictwa w tym pracownika. "System stworzy fakturę, wyśle ją, a drugi system odbierze, sprawdzi czy jest zgodna z zamówieniem, sprawdzi wszystkie cechy finansowe, podatkowe, uruchomi płatność bez żadnej ingerencji człowieka" - tłumaczył.

Platforma elektronicznego fakturowania ma też umożliwić przesyłanie dokumentów nie tylko w kraju, ale również przy pomocy systemu teleinformatycznego obsługiwanego przez OpenPEPPOL - międzynarodowe stowarzyszenie z siedzibą w Brukseli. "Rozwiązanie to ułatwi polskim przedsiębiorcom uczestnictwo w zamówieniach publicznych organizowanych w innych krajach Unii Europejskiej" - wyjaśnił Kościński.

Dodał, że docelowo system będzie obsługiwał nie tylko faktury, ale również dokumenty o zamówieniu, awizo, potwierdzenie odbioru, faktury korygujące czy noty księgowe.

Według MPiT obowiązek e-fakturowania przełoży się na wzrost cyfryzacji sektora publicznego w Polsce i korzystnie wpłyną na rozwój systemu płatności bezgotówkowych.

REKLAMA

Mówiąc o oszczędnościach, jakie przyniesie e-fakturowanie Dominik Wójcicki z resortu przedsiębiorczości i technologii wskazał m.in. na średni koszt obsługi pojedynczej faktury przez odbierającego i wystawcę. "Według badań przeprowadzonych przez Instytut Logistyki i Magazynowania koszt obsługi jednej faktury może być niższy nawet o 36 zł. Badania pokazują, że im więcej faktury tym bardziej opłaca się zautomatyzować proces" - zaznaczył Wójcicki.

Dodał, że kluczowa jest oszczędność czasu po stronie wystawiającego. "W związku z tym, że obieg będzie całkowicie zautomatyzowany, nie będzie potrzeby wysyłania faktur w formie papierowej pocztą" - wyjaśnił. Zaznaczył, że jeżeli standard zostanie przyjęty przez cały rynek - tzn. nie tylko przez jednostki administracji czy firmy uczestniczące w zamówieniach publicznych - "przyspieszy to o kilka lat elektronizację całej gospodarki".

Korzystanie z platformy elektronicznego fakturowania ma ułatwić przedsiębiorcom kontakt z instytucjami sektora publicznego. W ciągu ostatniego roku, jak wskazuje MPiT, 90 proc. polskich przedsiębiorców zadeklarowało, że przynajmniej raz skorzystało z usług e-administracji. "Rośnie też liczba wniosków składanych on-line do CEIDG oraz usług realizowanych poprzez biznes.gov.pl" - podało MPiT.

Zdaniem Emilewicz to pokazuje, że przedsiębiorcy nie tylko dostrzegają łatwość i wygodę załatwiania spraw on-line, ale "wręcz jest przez nich oczekiwane". "Spodziewamy się, że przez platformę elektronicznego fakturowania będzie przechodzić kilkadziesiąt tys. dokumentów rocznie" - podsumowała.

Od czwartku wchodzi w życie obowiązek odbierania przez zamawiających tzw. ustrukturyzowanych faktur dla zamówień powyżej 30 tys. euro. Od 1 sierpnia br. obejmie on wszystkie zamówienia publiczne. Podmioty publiczne nie mają obowiązku przyjmowania e-faktur w przypadku postępowań ogłoszonych przed 18 kwietnia 2019 r. PAP)

autor: Magdalena Jarco

maja/ skr/

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA