REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych

Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych
Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych

REKLAMA

REKLAMA

Od 18 kwietnia 2019 r. faktury elektroniczne będą obowiązkowym standardem w zamówieniach publicznych, koncesjach na usługi budowlane i partnerstwie publiczno-prawnym. Resort przedsiębiorczości i technologii uruchomił dla przedsiębiorców i podmiotów publicznych bezpłatną Platformę Elektronicznego Fakturowania.

Jak mówiła 12 kwietnia 2019 r. podczas konferencji prasowej Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii - korzyści e-fakturowania to m.in. oszczędność czasu, pieniędzy, ograniczenie używania papieru czy zmniejszenie fałszywych faktur w obiegu.

REKLAMA

"Chcielibyśmy, żeby to dobre rozwiązanie stało się jak najszybciej i najchętniej wybieranym nie tylko przez stronę publiczną, ale także przez biznes" - powiedziała.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2019. Komentarz

REKLAMA

Minister przypomniała, że zgodnie z ustawą o elektronicznym fakturowaniu od 18 kwietnia w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym będą obowiązywały e-faktury; do ich przyjmowania będzie zobligowana administracja publiczna. "Jest to efekt implementacji prawa europejskiego" - mówiła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Mówimy nie tylko ostatecznej fakturze na zamknięcie (...), a całym procesie księgowym związanym z realizacją zamówienia" - wyjaśniła. Dodała, że jest to konsekwencja realizacji programu od Polski papierowej do cyfrowej, będącego jednym z postulatów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.

Jak wyjaśnił obecny na piątkowej konferencji wiceminister Tadeusz Kościński, forma elektroniczna umożliwia automatyczne przesyłanie faktur przez systemy informatyczne bez potrzeby uczestnictwa w tym pracownika. "System stworzy fakturę, wyśle ją, a drugi system odbierze, sprawdzi czy jest zgodna z zamówieniem, sprawdzi wszystkie cechy finansowe, podatkowe, uruchomi płatność bez żadnej ingerencji człowieka" - tłumaczył.

Platforma elektronicznego fakturowania ma też umożliwić przesyłanie dokumentów nie tylko w kraju, ale również przy pomocy systemu teleinformatycznego obsługiwanego przez OpenPEPPOL - międzynarodowe stowarzyszenie z siedzibą w Brukseli. "Rozwiązanie to ułatwi polskim przedsiębiorcom uczestnictwo w zamówieniach publicznych organizowanych w innych krajach Unii Europejskiej" - wyjaśnił Kościński.

Dodał, że docelowo system będzie obsługiwał nie tylko faktury, ale również dokumenty o zamówieniu, awizo, potwierdzenie odbioru, faktury korygujące czy noty księgowe.

Według MPiT obowiązek e-fakturowania przełoży się na wzrost cyfryzacji sektora publicznego w Polsce i korzystnie wpłyną na rozwój systemu płatności bezgotówkowych.

REKLAMA

Mówiąc o oszczędnościach, jakie przyniesie e-fakturowanie Dominik Wójcicki z resortu przedsiębiorczości i technologii wskazał m.in. na średni koszt obsługi pojedynczej faktury przez odbierającego i wystawcę. "Według badań przeprowadzonych przez Instytut Logistyki i Magazynowania koszt obsługi jednej faktury może być niższy nawet o 36 zł. Badania pokazują, że im więcej faktury tym bardziej opłaca się zautomatyzować proces" - zaznaczył Wójcicki.

Dodał, że kluczowa jest oszczędność czasu po stronie wystawiającego. "W związku z tym, że obieg będzie całkowicie zautomatyzowany, nie będzie potrzeby wysyłania faktur w formie papierowej pocztą" - wyjaśnił. Zaznaczył, że jeżeli standard zostanie przyjęty przez cały rynek - tzn. nie tylko przez jednostki administracji czy firmy uczestniczące w zamówieniach publicznych - "przyspieszy to o kilka lat elektronizację całej gospodarki".

Korzystanie z platformy elektronicznego fakturowania ma ułatwić przedsiębiorcom kontakt z instytucjami sektora publicznego. W ciągu ostatniego roku, jak wskazuje MPiT, 90 proc. polskich przedsiębiorców zadeklarowało, że przynajmniej raz skorzystało z usług e-administracji. "Rośnie też liczba wniosków składanych on-line do CEIDG oraz usług realizowanych poprzez biznes.gov.pl" - podało MPiT.

Zdaniem Emilewicz to pokazuje, że przedsiębiorcy nie tylko dostrzegają łatwość i wygodę załatwiania spraw on-line, ale "wręcz jest przez nich oczekiwane". "Spodziewamy się, że przez platformę elektronicznego fakturowania będzie przechodzić kilkadziesiąt tys. dokumentów rocznie" - podsumowała.

Od czwartku wchodzi w życie obowiązek odbierania przez zamawiających tzw. ustrukturyzowanych faktur dla zamówień powyżej 30 tys. euro. Od 1 sierpnia br. obejmie on wszystkie zamówienia publiczne. Podmioty publiczne nie mają obowiązku przyjmowania e-faktur w przypadku postępowań ogłoszonych przed 18 kwietnia 2019 r. PAP)

autor: Magdalena Jarco

maja/ skr/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA