REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MFiPR: Praktyczny przewodnik po procedurach udzielania zamówień publicznych w Ukrainie dostępny dla polskich przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przewodnik po procedurach udzielania zamówień publicznych w Ukrainie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

„Praktyczny przewodnik po procedurach udzielania zamówień publicznych w Ukrainie” przygotowany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

„Praktyczny przewodnik po procedurach udzielania zamówień publicznych w Ukrainie” przybliży w sposób kompleksowy i jednocześnie przystępny wszystkim zainteresowanym specyfikę systemu zamówień publicznych kraju naszych wschodnich sąsiadów. Jego adresatami są przede wszystkim polscy przedsiębiorcy, którzy już teraz wyrażają chęć uczestnictwa w procesie powojennej odbudowy Ukrainy. Aktywny udział naszych rodzimych wykonawców nie tylko przyczyni się do odbudowy tego kraju, ale także otworzy przed nimi możliwość zdobycia cennego doświadczenia oraz osiągnięcia istotnych korzyści biznesowych - informuje Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej.

REKLAMA

Przewodnik po procedurach udzielania zamówień publicznych w Ukrainie. Treść publikacji obejmuje cztery rozdziały

REKLAMA

• W pierwszym rozdziale zaprezentowano obowiązujące regulacje prawne, z naciskiem na wciąż trwający proces ich stopniowej harmonizacji z przepisami unijnymi, poddano analizie konstrukcję ukraińskiego sytemu zamówień publicznych, zakres przedmiotowy i podmiotowy ustawy regulującej udzielanie zamówień publicznych, a także przedstawiono organy odpowiedzialne za nadzór i kontrolę w sferze zamówień publicznych, tj. przede wszystkim ukraińskie Ministerstwo Gospodarki i Komitet Antymonopolowy.

• Rozdział drugi został poświęcony zagadnieniu udzielania zamówień publicznych w Ukrainie. Omówiono w nim elektroniczny system Prozorro, główne zasady udzielania zamówień, kwestie związane z kwalifikacją podmiotową wykonawców oraz zaprezentowano procedury udzielania zamówień publicznych wykorzystywane przez ukraińskich zamawiających. Nazwa systemu Prozorro pochodzi od ukraińskiego słowa przejrzysty. Ukraiński system Prozorro jest powszechnie uznawany za przełomowe i unikatowe osiągnięcie, sprzyjające efektywnemu udzielaniu zamówień publicznych i walce z korupcją. Główne zasady systemu Prozorro:

- „Wszyscy widzą wszystko” – system umożliwia wgląd w całą procedurę udzielenia zamówienia, od momentu zamieszczenia ogłoszenia aż do wyboru zwycięzcy postępowania;

- „Przede wszystkim konkurencja” – dzięki Prozorro ukraiński rynek zamówień publicznych stał się rynkiem konkurencyjnym, otwartym dla szerokiego grona wykonawców, w tym wykonawców zagranicznych, z korzyścią dla rozwoju uczciwej konkurencji oraz racjonalnego wydatkowania środków budżetowych;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- „Złoty trójkąt partnerstwa” – system łączy i uwzględnia interesy państwa, biznesu oraz społeczeństwa obywatelskiego.

REKLAMA

W tym rozdziale omówione zostały poszczególne tryby udzielania zamówień w Ukrainie, tj. przetarg otwarty, dialog konkurencyjny, przetarg ograniczony, procedura negocjacyjna, procedura uproszczona, market Prozorro i bezpośrednie udzielenie zamówienia.

• W rozdziale trzecim krok po kroku zobrazowano proces ubiegania się o zamówienie publiczne na Ukrainie od momentu opublikowania ogłoszenia, poprzez analizę dokumentacji przetargowej i jej elementów, prawidłowe sporządzenie i złożenie oferty oraz jej ocenę, aż do zawarcia z zamawiającym umowy w sprawie zamówienia (lub skorzystania z przewidzianych regulacjami procedur odwoławczych). Poradnik odpowiada w szczególności na pytania, gdzie szukać ogłoszeń o zamówieniach, jak uzyskać dostęp do dokumentacji przetargowej, jakie są minimalne terminy składania ofert i jak złożyć ofertę. W dalszej części poradnika przybliżone zostały kolejne etapy postępowania o udzielenie zamówienia. W tym rozdziale wykonawca znajdzie także informacje dotyczące przysługujących mu środków ochrony prawnej.

• Rozdział czwarty pokrótce opisuje, w jaki sposób, z wykorzystaniem jakich modyfikacji, ograniczeń oraz specyficznych mechanizmów odbywa się udzielanie zamówień publicznych w Ukrainie w czasie wciąż trwającego stanu wojennego. Głównymi procedurami, które mają na celu przede wszystkim zachowanie konkurencyjnego środowiska, a także przestrzeganie naczelnych zasad systemowych mimo trwającego stanu wojennego, są tzw. przetarg otwarty z odrębnościami oraz – jako istniejąca alternatywa – nabywanie towarów za pośrednictwem e-katalogu. Natomiast pozostałe procedury przewidziane ukraińską ustawą o zamówieniach publicznych, w tym postępowania w trybach z publikacją ogłoszenia w języku angielskim, aktualnie nie są w Ukrainie prowadzone.

Podręcznik jest dostępny na stronie Zamówienia publiczne w Ukrainie – praktyczny przewodnik - Urząd Zamówień Publicznych - Portal Gov.pl (www.gov.pl)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA