Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu prawa konsumenta. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące prawa konsumenta.
Materiały budowlane - uwaga na nierzetelne informacje sprzedawców i producentów
Aktualizacja: 20.11.2020
Jedynym wiarygodnym i wymaganym prawem źródłem wiedzy o właściwościach danego wyrobu budowlanego jest dokument o nazwie Deklaracja Właściwości Użytkowych, w którym producent wiążąco potwierdza właściwości wyrobu i bierze za niego odpowiedzialność. Jeżeli wyrób nie jest opatrzony jasną i czytelną etykietą oraz wymaganą przepisami deklaracją, klient nie może być pewny, co kupuje i jakie właściwości, np. izolacyjne czy przeciwpożarowe, ma dany produkt. Ma wówczas także utrudnione prawo do składania reklamacji, a w przypadku pożaru trzeba się liczyć z problemami związanymi z wypłatą odszkodowania. Co trzeba wiedzieć kupując materiały budowlane? »
Aktualizacja: 03.09.2020
Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące praktyk Allegro, w którym sprawdzi czy mogło dojść do naruszenia przepisów antymonopolowych. To w związku z licznymi skargami konsumentów jakie wpływają do UOKiK. »
Black Friday i Cyber Monday - prawa konsumenta
Aktualizacja: 26.11.2018
Wyprzedaże w Black Friday i Cyber Monday przyciągają tłumy klientów. Przy okazji zakupów warto znać swoje prawa. »
Konsumentom w Polsce oferuje się gorsze produkty niż w Europie Zachodniej
Aktualizacja: 15.10.2018
UOKiK sprawdził jakość produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej. Co wynika z porównania jakości produktów? »
Rękojmia - nowe przepisy niekorzystne dla konsumentów i firm
Aktualizacja: 01.02.2018
Konfederacja Lewiatan alarmuje, że projekt ustawy dotyczący wad z tytułu rękojmi nie poprawi sytuacji konsumentów a wręcz przeciwnie, pogorszy ich pozycję, ponieważ przedsiębiorcy będą starali się unikać wymiany towaru, dokonując w pierwszej kolejności napraw. Nowe przepisy są także niekorzystne dla mikro, małych i średnich firm. »
Black Friday - poradnik UOKiK dla konsumentów
Aktualizacja: 23.11.2017
W piątek 24 listopada sklepy będą kusić wyprzedażami. Zanim ulegniesz szałowi zakupów, sprawdź, czy okazja naprawdę jest okazją. Towar kupiony w atrakcyjnej cenie także możesz reklamować. »
Większa ochrona klientów zawierających umowy ubezpieczenia od 2018 roku
Aktualizacja: 31.10.2017
Przed zawarciem umowy ubezpieczenia, sprzedawca ubezpieczeń ma określić – na podstawie uzyskanych od klienta informacji – jego wymagania i potrzeby oraz podać mu w zrozumiałej formie obiektywne informacje o produkcie ubezpieczeniowym - tak wynika z projektu ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. Ustawa ma obowiązywać od 2018 roku. »
Brak możliwości zwrotu - umowy, od których konsument nie może odstąpić bez podania przyczyny
Aktualizacja: 09.06.2016
Ustawa o prawach konsumenta określa rodzaje umów, od których Konsument nie może odstąpić. W porównaniu z poprzednim ustawodawstwem lista wyjątków została prawie o połowę wydłużona, jednocześnie zwiększyła się też ilość obowiązków po stronie przedsiębiorców, szczególnie obowiązków informacyjnych. Przy opisie wyjątków od prawa odstąpienia od umowy już na wstępie należy podkreślić, że prawo to z definicji nie dotyczy przedsiębiorców. »
Sejm przyjął ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów
Aktualizacja: 06.08.2015
Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przewiduje więcej uprawnień UOKiK, tak by chronić konsumentów usług finansowych. Przedsiębiorca stosujący niedozwolone klauzule będzie miał możliwość uniknięcia kary, jeżeli sam zobowiąże się do zmiany praktyk. Ustawa została uchwalona przez Sejm. »
UOKiK przeprowadzi kontrole w firmach w 2016 r.
Aktualizacja: 24.07.2015
Na początku 2016 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma przeprowadzić kontrole w związku ze zmianą ustawy o prawach konsumenta i zmian w kodeksie cywilnym. UOKiK sprawdzi jak w praktyce wygląda stosowanie nowych przepisów przez przedsiębiorców. W razie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów Urząd może nałożyć karę do 10 proc. obrotu. »
Przedsiębiorcy mają problem z nowym prawem konsumenckim
Aktualizacja: 21.07.2015
Przedsiębiorcy mają problemy z dostosowaniem się do nowych przepisów prawa konsumenckiego. Jednym z celów nowelizacji było wprowadzenie ograniczeń dla telemarketerów, bowiem klient musi wyrazić zgodę na przedstawienie mu oferty handlowej telefonicznie. Przedsiębiorca kontaktujący się z konsumentem w celach sprzedażowych musi udowodnić, że uzyskał taką zgodę. Często przedsiębiorcy nie stosują się do nowego prawa. »
Najważniejsze zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów
Aktualizacja: 14.07.2015
Rząd przyjął nowelizację ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, której głównym celem ma być szybsze eliminowanie niekorzystnych praktyk dla konsumentów oraz usprawnienie kontroli klauzul niedozwolonych. »
Planujesz zimowy wypoczynek? - sprawdź co powinieneś wiedzieć
Aktualizacja: 18.12.2014
Planując zimowy wyjazd, musimy mieć na względzie, że choć z prawnego z punktu widzenia nie różni się on specjalnie od wakacyjnego letniego wyjazdu, to faktycznie jego organizacja wymaga dużo więcej uwagi. Jak zaplanować zimowy wyjazd? »
Konsekwencje dla przedsiębiorców wprowadzenia zmian w prawach konsumenta
Aktualizacja: 01.12.2014
Już 25 grudnia 2014 r. wejdzie w życie ustawa o prawach konsumenta, której celem jest zwiększenie ochrony osób prywatnych zawieranych z przedsiębiorcami, w szczególności poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość. Nowe przepisy będą jednak mniej korzystne dla małych przedsiębiorców. »
Aktualizacja: 22.09.2014
Zapraszamy na szkolenie "Nowe prawo konsumenckie - konsekwencje prawne nowej ustawy o prawach konsumenta", które odbędzie się 25 września 2014 r. w Warszawie. »
Magdalena Wilk: Obostrzenia dla przedsiębiorców są niezgodne z konstytucją [PODCAST]
Nawet 70 tyś. zł dotacji na rozwój rekreacji