REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Dłużnik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Mniej zadłużonych Polaków? Tak, ale rośnie średni dług do oddania

Zadłużenie Polaków. Na koniec I kw. br. w trzech różnych rejestrach rdr. nieznacznie ubyło dłużników – od 0,1% do 3,1%. Ostatnio było ich od prawie 1,5 mln do blisko 2,7 mln. Jednocześnie zwiększyło się średnie zadłużenie Polaków.  

"Zawodowym dłużnikiem" jest najczęściej spółka prawa handlowego. Z czego to wynika?

Spółka prawa handlowego z niskim kapitałem, w sieci spółek powiązanych kapitałowo i osobowo, mająca długi – to główne cechy, po których można rozpoznać tzw. zawodowego dłużnika - wskazują eksperci Krajowego Rejestru Długów i Rzetelnej Firmy. Najczęściej są to firmy handlowe - dodali.

Oczekiwania dotyczące obsługi klienta – szybkość obsługi to priorytet

W kontaktach z działami obsługi klienta Polacy przede wszystkim oczekują szybkości i efektywności działania. W tym kontekście trudno się dziwić, że kiedy kontaktujemy się z działem obsługi najbardziej irytują nas rzeczy, które wydłużają czas załatwienia naszej sprawy, jak długie oczekiwanie na kontakt z konsultantem, liczne przełączanie pomiędzy różnymi osobami oraz łączenie z automatem.

Raport: 81 proc. MŚP wystawia faktury z odroczonym terminem płatności

Faktury z odroczonym terminem płatności wystawia kontrahentom 81 proc. małych i średnich firm, a klienci 19 proc. firm płacą z góry - wynika z raportu Skaner MŚP. Odsetek firm skarżących się na zatory płatnicze najbardziej wzrósł w budownictwie - wskazano.

REKLAMA

Wierzytelności w rozliczeniach podatkowych wierzyciela i dłużnika [webinarium]

Wierzytelności w rozliczeniach podatkowych. Zapraszamy na praktyczne webinarium „Wierzytelności w rozliczeniach podatkowych wierzyciela i dłużnika” z gwarantowanym imiennym certyfikatem, które odbędzie się 18 listopada 2022 roku. Polecamy!

Nowelizacja prawa konsumenckiego a działalność przedsiębiorców

Czy nowelizacja prawa konsumenckiego wpłynie na działalność przedsiębiorców? Na jakie zmiany warto się przygotować?

Lepsza ochrona konsumentów

Zapewnienie konsumentom równie wysokiej ochrony w internecie jak przy tradycyjnej sprzedaży i dostarczenie im lepszych informacji to, według prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego, najważniejsze działania w Polsce w ramach „Nowego programu na rzecz konsumentów” Komisji Europejskiej.

Co może zrobić pracodawca, kiedy pracownik jest dłużnikiem?

Biorąc pod uwagę statystyki, co dziesiąty Polak ma długi, a większość z nich to osoby w wieku produkcyjnym, które na co dzień pracują. Pracownik dłużnik może być dla firmy dużym problemem. Jak sobie z nim poradzić?

REKLAMA

Resort sprawiedliwości planuje nowelizację art. 388 k.c. Co to oznacza dla sprzedawców?

Będą zmiany w przepisach. Prawnicy przerażeni proponowanymi zmianami do art. 388 k.c. Zmiana ma zwiększyć ochronę obywateli przed nieuczciwymi i nieetycznymi praktykami sprzedawców.

Na co zwrócić uwagę przed podpisaniem umowy z firmą oddłużeniową?

Zanim skorzystamy z oferty firmy oddłużeniowej, warto sprawdzić, jaką pomoc taki przedsiębiorca oferuje. Dokładnie zapoznać się ze wszystkimi warunkami umowy i upewnić, ile i za co płacimy.

Badania konsumentów, czyli jak poprawić Customer Experience?

Customer Experience jest jedną z najważniejszych części składowych relacji na linii marka - klient. Dzięki odpowiedniej strategii CX można pozytywnie wpłynąć na doświadczenia odbiorców marki oraz budować ich lojalność. Jednym z niezbędnych do tego narzędzi są badania konsumentów, które mogą dostarczyć wielu przydatnych informacji.

Dlaczego sektor MŚP nie walczy o swoje należności?

Niemal 90% firm z sektora MŚP boryka się z problemem nieterminowych płatności i nie jest w stanie wyegzekwować zapłaty od swoich Dłużników. Niezapłacone na czas faktury VAT są główną przyczyną zatorów płatniczych.

Allegro pod lupą UOKiK

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające dotyczące praktyk Allegro, w którym sprawdzi czy mogło dojść do naruszenia przepisów antymonopolowych. To w związku z licznymi skargami konsumentów jakie wpływają do UOKiK.

Bezpieczna współpraca z nową firmą - poznaj zasady

Współpraca z nowym kontrahentem może być ryzykowna. Warto wiedzieć,, jak zmniejszyć te ryzyko, gdzie szukać bezpłatnych danych o innych firmach i kiedy warto zapłacić za informacje.

Przybywa zaległych płatności i niesolidnych dłużników

Ponad 3 mln Polaków ma zaległe płatności. Tylko od początku roku zaległości podwyższyły się o ponad 3,2 mld zł, a liczba dłużników o ponad 67 tys. osób.

Upadłość a koronawirus

Okoliczności pandemii koronawirusa nie wpływają na bezwzględne terminy i warunki upadłości. Warto pamiętać, iż ogłoszenie upadłości przez przedsiębiorcę jest nie tyle jego uprawnieniem, co przede wszystkim obowiązkiem.

Komornicy umożliwiają zmiany w spłatach długu osobom dotkniętym skutkami epidemii

Komornicy umożliwiają dłużnikom, których dotknęły skutki epidemii, ustalenie nowych zasad regulacji należności - poinformował PAP rzecznik komorników Krzysztof Pietrzyk. Jeśli twoja sytuacja uległa zmianie w związku z koronawirusem, to nie bój się komornika, zadzwoń do niego - zaapelował.

Jak bronić się przed niesolidnymi dłużnikami i unikać przeterminowanych należności

Przeterminowane, czy opóźnione płatności są znaczącym problemem gospodarki, który dotyka zarówno większe firmy, jak i tych mniejszych przedsiębiorców. Niepłacący na czas klienci i kontrahenci są problemem już dla 6 na 10 firm w Polsce. Początkowo jedna, dwie nieopłacone faktury nie niosą ze sobą negatywnych skutków, ale w dłuższym czasie konsekwencje zatorów płatniczych potrafią być bardzo dotkliwe dla firm. To z kolei przekłada się na brak środków na bieżącą działalność, rozwój czy inwestowanie w nowe technologie oraz zatrudnianie nowych pracowników, a w przypadku firm w najcięższej sytuacji – nawet wypadnięcie z rynku.

Otwarcie postępowania upadłościowego a ochrona dłużnika przed egzekucją

Zabezpieczenie majątku niewypłacalnego dłużnika, wobec którego sąd upadłościowy postanowił ogłosić upadłość, jest kwestią kluczową zarówno w postępowaniu upadłościowym, jak i w postępowaniu restukturyzacyjnym. Możliwość wstrzymania toczących się egzekucji komorniczych ma ogromne znaczenie dla utrzymania majątku dłużnika, który ma stanowić masę upadłości lub bazę dla wykonywania postanowień przyszłego układu z wierzycielami. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że wstrzymanie działań egzekucyjnych przeciwko dłużnikowi może stanowić również szansę na dalsze prowadzenie przedsiębiorstwa.

Kiedy korygować VAT odliczony z niezapłaconej faktury w 2019 r. - instrukcja dla dłużnika

Od 1 stycznia 2019 r. został skrócony ze 150 do 90 dni termin, w którym należy dokonać korekty odliczonego VAT z niezapłaconej faktury. Oznacza to, że sprzedawca szybciej będzie musiał skorygować odliczony VAT wynikający z nieopłaconej faktury.

Czyje dane trafią do Krajowego Rejestru Zadłużonych od 2019 r.

Od 1 lipca 2019 r. ma powstać Krajowy Rejestr Zadłużonych. Jego powstanie uderzy w nieuczciwych przedsiębiorców oraz dłużników alimentacyjnych.

Black Friday i Cyber Monday - prawa konsumenta

Wyprzedaże w Black Friday i Cyber Monday przyciągają tłumy klientów. Przy okazji zakupów warto znać swoje prawa.

Konsumentom w Polsce oferuje się gorsze produkty niż w Europie Zachodniej

UOKiK sprawdził jakość produktów oferowanych konsumentom z Polski i Europy Zachodniej. Co wynika z porównania jakości produktów?

Zmiany w zasadach reklamacji imprez turystycznych od 1 lipca 2018 r.

1 lipca 2018 r. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych i usług powiązanych (do umów podpisanych przed tą datą stosuje się dotychczasowe zasady). Co się zmieni?

Rusza Rejestr Należności Publicznoprawnych

13 czerwca 2018 r. weszły w życie rozporządzenia Ministra Finansów dotyczące Rejestru Należności Publicznoprawnych (RNP). Co będzie można sprawdzić w rejestrze?

Zmiany w przedawnieniu długów niekorzystne dla przedsiębiorców

Proponowane zmiany w przepisach dotyczących przedawnień roszczeń majątkowych będą w większym stopniu chronić dłużników. Eksperci ostrzegają, że może być to wykorzystywane przez grupę nieuczciwych konsumentów, którzy zyskają więcej narzędzi, by uniknąć spłaty zaległych zobowiązań. Takie zmiany mogą mieć poważne konsekwencje dla rynku. Najprawdopodobniej odczują je firmy zarządzające wierzytelnościami, przedsiębiorcy, którzy czekają na spłatę długów przez kontrahentów, oraz sami konsumenci, gdyż część produktów finansowych będzie trudniej dostępna i droższa – oceniają eksperci Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.

Rękojmia - nowe przepisy niekorzystne dla konsumentów i firm

Konfederacja Lewiatan alarmuje, że projekt ustawy dotyczący wad z tytułu rękojmi nie poprawi sytuacji konsumentów a wręcz przeciwnie, pogorszy ich pozycję, ponieważ przedsiębiorcy będą starali się unikać wymiany towaru, dokonując w pierwszej kolejności napraw. Nowe przepisy są także niekorzystne dla mikro, małych i średnich firm.

Nowe przepisy o upadłości konsumenckiej

Jak poinformował wiceminister sprawiedliwości Michał Woś projekt o upadłości konsumenckiej w najbliższym czasie trafi do konsultacji. Wprowadzi on nowy model tej upadłości.

Opóźnienie w zapłacie faktury - dodatkowa kara

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 2013 roku o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, przedsiębiorcy mogą żądać równowartości 40 euro za opóźnienie w płatności choćby o jeden dzień. Kara jest niezależna od odsetek za zwłokę i innych sankcji. Jednak w praktyce firmy niezwykle rzadko po nią sięgają. Jak zauważa dr Marcin Radwan-Röhrenschef, wierzyciele walczą w ten sposób tylko z istotnymi opóźnieniami w zapłacie, w incydentalnej wymianie towarowej, a także w relatywnie drobnym obrocie. Zwykle nie chcą narażać się na pogorszenie relacji biznesowych czy nawet posądzenie o nadużycie prawa w przypadku drobnych kwot.

Nowe przepisy wymierzone w kontrahentów opóźniających płatności

Ponad 61 proc. przedsiębiorców jest przekonanych, że nowe regulacje, wymierzone w firmy opóźniające płatności zadziałają mobilizująco i ograniczą problem zatorów płatniczych - wynika z badania BIG InfoMonitor.

Black Friday - poradnik UOKiK dla konsumentów

W piątek 24 listopada sklepy będą kusić wyprzedażami. Zanim ulegniesz szałowi zakupów, sprawdź, czy okazja naprawdę jest okazją. Towar kupiony w atrakcyjnej cenie także możesz reklamować.

Zamieszczenie w rejestrze dłużników danych dłużnika

Zamieszczenie w rejestrze dłużników danych dłużnika, który uchylił się od zaspokojenia wierzytelności na skutek upływu terminu przedawnienia stanowi naruszenie dóbr osobistych zamieszczonego.

Wezwanie dłużnika do zapłaty e-mailem

Będzie szybciej i prościej. Łatwiej dla wierzycieli i trudniej dla dłużników. 13 listopada weszła w życie znowelizowana Ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczej i wymianie danych gospodarczych. Ma zapewnić bezpieczeństwo i sprawność obrotu handlowego w Polsce. Ważną zmianą będzie możliwość wezwania dłużnika do zapłaty e-mailem, a nie, jak dotychczas, tylko listem poleconym lub osobiście. Biura informacji gospodarczej poszerzą też zakres udostępnianych informacji o firmach i konsumentach oraz będą mogły tworzyć scoringi, czyli portrety wiarygodności finansowej klientów.

Od 13 listopada br. elektroniczne wezwania do zapłaty

W poniedziałek - 13 listopada wejdzie w życie znowelizowana ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczej i wymianie danych gospodarczych. Zmiany, które wprowadza ustawa, są elementem tzw. Pakietu wierzycielskiego, opracowanego przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego.

Większa ochrona klientów zawierających umowy ubezpieczenia od 2018 roku

Przed zawarciem umowy ubezpieczenia, sprzedawca ubezpieczeń ma określić – na podstawie uzyskanych od klienta informacji – jego wymagania i potrzeby oraz podać mu w zrozumiałej formie obiektywne informacje o produkcie ubezpieczeniowym - tak wynika z projektu ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. Ustawa ma obowiązywać od 2018 roku.

Upadłość jako szansa na umorzenie zobowiązań przedsiębiorców

Dla kogo szansą może być ogłoszenie upadłości? Czy można w ten sposób umorzyć swoje zobowiązania?

40 euro kary za opóźnienie w zapłacie faktury

Za opóźnienie w płatności faktury choćby o 1 dzień możemy otrzymać 40 euro kary. Kara ta jest naliczana niezależnie od odsetek za zwłokę.

Dłużnicy giełdowi w 2017 r.

56 spółek notowanych na giełdzie znajduje się na liście Krajowego Rejestru Długów. Jak wynika z badań, najbardziej zadłużona jest branża budowlana.

Nowe zasady rozstrzygania sporów z konsumentami od 2017 roku

Od 10 stycznia 2017 roku obowiązywać zacznie ustawa o pozasądowym rozstrzyganiu sporów konsumenckich, która ma na celu uproszczenie i przyśpieszenie rozstrzygania sporów konsumentów ze sprzedawcami także na drodze polubownej. Sprzedawca m.in. będzie musiał poinformować konsumentów o możliwości polubownego i pozasądowego rozstrzygnięcia sporu. Mediacje między konsumentami a sprzedawcami będą prowadzić specjalne organy przy UOKiK.

Pozasądowe rozwiązywanie problemów konsumenckich – aspekty prawne i praktyczne

W dniu 1 lutego 2017 r. w Centrum Konferencyjnym Golden Floor w Warszawie odbędzie się szkolenie „Pozasądowe rozwiązywanie problemów konsumenckich – aspekty prawne i praktyczne” organizowany przez MM Conferences S.A. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Dochodzenie wierzytelności od zagranicznych dłużników

Rząd przyjął projekt ustawy, która ułatwi dochodzenie roszczeń pochodzących od zagranicznych dłużników.

Na czym polega upadłość konsumencka?

Upadłość konsumencka jest postępowaniem sądowym skierowanym do konsumentów, którzy stali się niewypłacalni. Konsument może zostać całkowicie zwolniony z długów, pod pewnymi warunkami.

Sądowy zakaz prowadzenia działalności gospodarczej

Przepisy prawa upadłościowego umożliwiają pozbawienie prawa prowadzenia działalności gospodarczej w celu zapewnienia pewności i bezpieczeństwa obrotu. Czy sąd może zakaz prowadzenia wszelkiej działalności gospodarczej?

Brak możliwości zwrotu - umowy, od których konsument nie może odstąpić bez podania przyczyny

Ustawa o prawach konsumenta określa rodzaje umów, od których Konsument nie może odstąpić. W porównaniu z poprzednim ustawodawstwem lista wyjątków została prawie o połowę wydłużona, jednocześnie zwiększyła się też ilość obowiązków po stronie przedsiębiorców, szczególnie obowiązków informacyjnych. Przy opisie wyjątków od prawa odstąpienia od umowy już na wstępie należy podkreślić, że prawo to z definicji nie dotyczy przedsiębiorców.

Podpisana faktura sposobem na tańsze i szybsze postępowanie sądowe

Jednym z najpoważniejszych zmartwień przedsiębiorców są nieuregulowane należności i opóźniający się z płatnością kontrahenci. W niektórych przypadkach konieczne jest występowanie ze swoimi roszczeniami na drogę sądową. Tu jednak przeszkodą mogą okazać się wysokie opłaty sądowe i przedłużające się postępowanie. W tym artykule przedstawiam kilka sposobów jak przedsiębiorca może obniżyć zarówno koszty ewentualnego pozwu, jak również przyspieszyć samo załatwienie sprawy.

Pozew o zapłatę w postępowaniu upominawczym [WZÓR]

Jeżeli przedsiębiorca zamierza dochodzić od swojego dłużnika zaległych płatności to może również skorzystać z szybszego sposobu i złożyć pozew wraz z wnioskiem o wydanie nakazu zapłaty w odpowiednim trybie. Jak formułować petitum pozwu oraz wszelkie niezbędne informacje, o których należy pamiętać przy sporządzaniu pozwu?

Zadatek a zaliczka - konsekwencje dla przedsiębiorcy

Zadatek i zaliczka to dwie formy płatności, służące zabezpieczeniu przyszłej transakcji zarówno sprzedaży jak i usług. Która z tych form jest bardziej korzystna dla przedsiębiorcy?

Koszty postępowania egzekucyjnego ponosi też wierzyciel

Zasadą jest, iż koszty egzekucji ponosi dłużnik. Istnieją jednak sytuacje, gdy odpowiedzialność za koszty postępowania egzekucyjnego spoczywa na wierzycielu. Kiedy wierzyciel zostanie obciążony kosztami?

Egzekucja roszczeń z ugody sądowej przy spłacie w ratach - jak przeprowadzić

Po zawarciu ugody sądowej z Zawezwanym w systemie ratalnym, Wnioskodawca oczekuje spełnienia świadczenia zgodnie z treścią zawartej ugody, w konkretnie wskazanych terminach. Jednak bardzo często zdarzają się sytuacje, kiedy Zawezwany zawiera ugodę przed Sądem, a następnie ignoruje ją, nie wypełniając jej postanowień. Co w takiej sytuacji ma zrobić Wnioskodawca? Przede wszystkim zacząć działać, nie czekając na dobrą wolę Dłużnika.

Wielomilionowe zadłużenia hoteli

W 2015 r. Krajowy Rejestr Długów zanotował ponad 31,6 mln zł zadłużenia obiektów hotelarskich. Wierzycielami hotelarzy są m. in. firmy z sektora finansowego, handlowego oraz przemysłowego.

REKLAMA