REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Oferta, Termin

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Maksymalne ceny energii 2025 - oświadczenie do końca marca?

Przedsiębiorcy muszą do dziś (28 lutego 2025 r.) złożyć oświadczenie wynikające z korzystania z mechanizmu maksymalnych cen energii w drugim półroczu 2024 r. Północna Izba Gospodarcza apeluje do ministerstwa o wydłużenie terminu o miesiąc.

Tylko kilka dni na złożenie przez firmy informacji o korzystaniu z niższych cen energii?

Wraz z początkiem 2025 r. w przypadku mikro, małych i średnich przedsiębiorców przestał obowiązywać mechanizm zamrożenia cen energii elektrycznej. O tym fakcie większość z nich już z pewnością wie. Jednak praktycznie żaden z przedsiębiorców, którzy korzystali w 2024 r. z tej formy pomocy, nie zdaje sobie sprawy z wynikających z tego tytułu obowiązków. Oczywiście nie mają oni również świadomości potencjalnych sankcji za ich niewykonanie. Za brak oświadczenie firmy będą musiały zwrócić zaoszczędzone środki. Kwota będzie równa różnicy pomiędzy ceną maksymalną, a ceną energii jaka wynikała z zawartej przez niego ze sprzedawcą umowy. Zostanie również powiększona o odsetki. Czy rząd zdąży zmienić te przepisy?- zastanawia się mecenas Rafał Tulej z kancelarii prawnej Causa Finita Szczepanek i Wspólnicy Sp.K.

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

REKLAMA

Dwa ważne terminy dla przedsiębiorców. Z czym księgowi muszą zdążyć przed końcem stycznia

Najbliższe tygodnie nie dadzą księgowym wytchnienia - terminy. Maraton obowiązków rozliczeniowych za 2024 rok rozpoczyna wystawienie formularzy PIT-11. Są sporym wyzwaniem zarówno dla księgowych, jak i płatników – zawierają szereg danych dochodowych istotnych dla prawidłowego rozliczenia podatników, a jednocześnie czas na ich wystawienie jest bardzo krótki.

Opłata roczna BDO – do kiedy w 2022 r.?

Do kiedy należy uiścić opłatę roczną BDO w 2022 r.? Podpowiadamy ile wynosi opłata i kto jej podlega.

Rozliczenie Tarczy Finansowej 2.0 dla mikrofirm - do kiedy?

Na rozliczenie wsparcia tarczy PFR 2.0 mikroprzedsiębiorcy mają niecały miesiąc. Subwencje otrzymało ponad 40 tysięcy mikrofirm.

Bon na cyfryzację - PARP 2021

Bon na cyfryzację z PARP w 2021 r. może wynieść maksymalnie 255 tys. zł. Kto może złożyć wniosek? Jakie warunki trzeba spełnić?

REKLAMA

Firmy szukają nowych pracowników

Firmy szukają coraz więcej nowych pracowników. Liczba ofert pracy w urzędach pracy rośnie. Jakie są przyczyny?

CIT do 31 marca 2020 r. - przedsiębiorcy apelują o przedłużenie terminu

Pracodawcy RP alarmują, że Ministerstwo Finansów przedłuża termin rozliczenia CIT... ale nie przedsiębiorcom. Apelują do szefa resortu finansów o skorzystanie z przepisu art. 50 Ordynacji podatkowej, pozwalającego przedłużyć terminy rozliczeń podatkowych i zastosowanie tego rozwiązania dla dobra przedsiębiorców, którzy takiego wsparcia potrzebują najpilniej.

Ostatnie dni na zgłoszenie do "Małego ZUS" - termin 2 marca 2020 r.

Dnia 2 marca 2020 r. (najbliższy poniedziałek) mija termin na zgłoszenie się do programu "Mały ZUS". Sale obsługi klientów w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych będą otwarte do godz. 18:00.

Problemy ze składaniem ofert przez Internet

Przedsiębiorca, któremu nie udało się przesłać oferty, musi dowieść, że wynikało to z błędów w działaniu platformy. Problem w tym, że nie bardzo ma jak.

E-sprawozdania finansowe do 31 marca 2019 r.

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przypomina, że termin na sporządzenie e-sprawozdań finansowych za 2018 rok upływa 31 marca 2019 r.

Termin zawieszenia działalności gospodarczej w 2018 r.

Konstytucja Biznesu wprowadziła zmiany w zawieszaniu działalności gospodarczej. Przedsiębiorca może teraz starać się o wykreślenie lub „uśpienie” firmy w dowolnym terminie, nawet po wcześniejszym zaprzestaniu działalności. Jednak dopóki posiada aktywny status w ewidencji, wciąż powinien odprowadzać składki. Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii ostrzega, że ZUS może zainteresować się przedsiębiorstwem, gdy ma poważne wątpliwości co do tego, czy rzeczywiście jego działanie zostało przerwane w zadeklarowanym terminie.

RODO 2018: Termin na zawiadamianie o wyznaczeniu IOD

31 lipca 2018 r. upłynął pierwszy z określonych w ustawie o ochronie danych osobowych przejściowych terminów zgłaszania inspektorów ochrony danych (IOD). Dotyczył on tych podmiotów, w których nie był powołany ABI, a zgodnie z RODO musi być IOD.

Termin rozwiązania umowy o pracę wysłanego pocztą

W przypadku, gdy pracodawca rozwiązuje z pracownikiem umowę o pracę bez wypowiedzenia w okresie nieobecności pracownika w pracy (np. w okresie zwolnienia chorobowego) i wysyła odpowiedni dokument pocztą na adres pracownika, ustalenie terminu rozwiązania umowy o pracę ma często bardzo istotne znaczenie dla oceny zgodności z prawem rozwiązania umowy o pracę, np. w kontekście dochowania terminu 1 miesiąca od uzyskania przez pracodawcę wiadomości o okoliczności uzasadniającej rozwiązanie umowy w trybie dyscyplinarnym.

Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego - warsztaty

22 sierpnia 2017 r. w Warszawie odbędą się warsztaty "Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego". Warsztaty organizuje Centrum Promocji Informatyki. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Prawne aspekty profilowania osób - szkolenie

30 sierpnia 2017 r. w Warszawie odbędzie się szkolenie "Prawne aspekty profilowania osób". Szkolenie organizuje Centrum Promocji Informatyki. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Tryb zapytania o cenę

Tryb zapytania o cenę, w świetle przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, jest powszechnie uznawany za najkorzystniejszy sposób wyboru wykonawców, którzy będą brali potencjalny udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Prostota jego stosowania, umożliwiająca współpracę z wybranym gronem wykonawców, jest jednak obwarowana szczegółowymi wymogami, które należy spełnić, aby stosować wskazany sposób udzielania zamówień publicznych.

Jak należy interpretować termin „niezwłocznie” w Prawie zamówień publicznych?

Użytego w art. 38 ust. 1 Pzp terminu „niezwłocznie” nie należy utożsamiać z terminem natychmiastowym, gdyż oznacza on termin realny do dokonania określonej czynności, mający na względzie okoliczności miejsca i czasu. W wyroku z dnia 13 grudnia 2006 r., II CSK 293/06, LEX nr 453147, Sąd Najwyższy stwierdził, że „użytego w art. 455 k.c. terminu „niezwłocznie” nie należy utożsamiać z terminem natychmiastowym, termin „niezwłocznie” oznacza bowiem termin realny, mający na względzie okoliczności miejsca i czasu, a także regulacje zawarte w art. 354 i art. 355 Kc” (podobnie w wyrokach SN: z dnia 22 marca 2001 r., V CKN 769/00 i z dnia 28 kwietnia 2004 r., V CK 461/03).

Przesłanie zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty za pomocą faksu

Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. W przypadku faksu, jest to moment uzyskania raportu z jego transmisji. Zamawiający przesyłając zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty za pomocą faksu otrzymuje wydruk kontrolny, z którego wynika, że zawiadomienie zostało wysłane z jego aparatu nadawczego oraz odebrane przez aparat wykonawcy.

Kryteria oceny ofert według nowych przepisów PzP

Nowelizacja przepisów prawa zamówień publicznych wprowadziła nowe kryteria oceny ofert, z których mogą korzystać zamawiający. Należą do nich oczywiście cena, ale również termin realizacji zamówienia czy też warunki gwarancji. Z których kryteriów najczęściej korzystają zamawiający?

Rażąco tanie oferty w zamówieniach publicznych

Nowe regulacje prawne, zawarte w art. 55 dyrektywy 2004/18/WE i w dyrektywie 2014/24/UE162 nakładają na zamawiającego obowiązek uzyskania od wykonawców informacji dotyczących lub kosztów proponowanych w ofercie, jeżeli oferta może zawierać rażąco niską cenę.

Dobre praktyki w zamówieniach publicznych

Konfederacja Lewiatan proponuje wprowadzenie zmian w zamówieniach publicznych, a dokładniej o wprowadzenie tzw. dobrych praktyk. Nowelizacja ustawy o PZP nie określa już ceny jako wyłącznego kryterium rozstrzygania przetargów. Konieczne jest również odpowiednie podejście i wprowadzenie właściwych procedur.

Dialog konkurencyjny w prawie zamówień publicznych

Dialog konkurencyjny jest stosowany w prawie zamówień publicznych w sytuacji, gdy zamawiający jest w stanie określić swoje potrzeby i wymagania, jednakże nie zna sposobu na ich spełnienie. Dodatkowo ciężko jest im ustalić jakich metod i rozwiązań powinni użyć. Dla rozwiązania tych niejasności przydatny jest właśnie dialog konkurencyjny.

Procedura konkurencyjna z negocjacjami – udzielanie zamówień

W procedurze konkurencyjnej z negocjacjami zamawiający ma obowiązek określić w dokumentach zamówienia kryteria oraz minimalne wymogi udzielenia zamówienia. Ma to na celu zagwarantowanie równego traktowania wszystkich wykonawców.

W przetargach nie może decydować tylko cena

Po raz kolejny okazuje się, że stosowanie kryterium najniższej ceny, kosztem innych, istotnych elementów wymogów wobec oferenta, prowadzi do poważnych problemów – tym razem o znaczeniu państwowym. Rozstrzygając przetarg na system operacyjny obsługujący wybory samorządowe, PKW wyłoniła wykonawcę w oparciu o kryterium cenowe, z pominięciem kryteriów jakościowych w stosunku do wymagań zamawiającego. Stało się tak mimo istnienia odpowiednich mechanizmów prawnych umożliwiających stosowanie także innych kryteriów aniżeli tylko najniższa cena

Ogłoszenie o zamówienia publiczne i terminy składania ofert

Ogłoszenie o zamówieniu publicznym jest niczym innym jak zaproszeniem do ubiegania się o zamówienie wedle wszystkich procedur. Ogłoszenie przesyła zamawiający w terminie nie później niż w terminie 30 dni od zawarcia umowy. Nowa dyrektywa unijna skraca minimalne terminy składania ofert i wniosków o udzielenie zamówienia.

Zatrzymanie wadium po nowelizacji PZP

Po nowelizacji PZP, zgodnie z art. 46 ust. 4a, zamawiający będzie obowiązany zatrzymać wadium wraz z odsetkami w określonych sytuacjach. W artykule przedstawione zostały 4 przypadki, w których możliwe jest zatrzymanie wadium.

Rażąco niska cena oferty po nowelizacji ustawy - Prawo zamówień publicznych

Zgodnie z art. 90 ust. 1 Pzp po nowelizacji, jeżeli cena oferty będzie wydawać się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzić wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów, w szczególności będzie niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, zamawiający będzie obowiązany zwrócić się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny.

Wybór oferty po uchyleniu się wykonawcy

Jeżeli wykonawca, którego oferta została wybrana, uchyla się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego lub nie wnosi wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, zamawiający może wybrać ofertę najkorzystniejszą spośród pozostałych ofert bez przeprowadzania ich ponownego badania i oceny, chyba że zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania, o których mowa w art. 93 ust. 1 Pzp.

Procedury udzielania zamówień publicznych – otwarta i ograniczona

Nowa dyrektywa unijna wprowadza wiele istotnych zmian w procedurach udzielania zamówień publicznych. Zmiany dotyczą przede wszystkim katalogu procedur oraz możliwości zastosowania ich w praktyce. Do najważniejszych należy procedura otwarta i ograniczona. Na czym polega udzielanie zamówienia w tych trybach?

Składanie oświadczeń dotyczących okoliczności wyłączających udział w Pzp

Zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych, osoby ubiegające się o udzielenie zamówienia zobowiązane są złożyć pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności, które wyłączają możliwość występowania w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

Ograniczenia w stosowaniu ceny, jako jedynego kryterium po zmianach

Nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych wprowadza zasadę, zgodnie z którą zamawiający może stosować cenę, jako jedyne kryterium oceny ofert, wyłącznie w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępnym o ustalonych standardach jakościowych, natomiast jednostki sektora finansów publicznych, a także państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne niż jednostki sektora finansów publicznych, jeżeli dodatkowo wykażą w załączniku do protokołu postępowania, w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty ponoszone w całym okresie korzystania z przedmiotu zamówienia. Wyjątkiem jest tryb licytacji elektronicznej, w którym zamawiający dopuszcza do udziału w licytacji elektronicznej i zaprasza do składania ofert wszystkich wykonawców spełniających warunki udziału w postępowaniu, określając w zaproszeniu termin związania ofertą wykonawcy, który zaoferuje najniższą cenę.

Rażąco niska cena oferty

Pojęcie „rażąco niskiej ceny” nie zostało zdefiniowane w Pzp, jak również w dyrektywach unijnych. Ponieważ przepisy Pzp nie zawierają legalnej definicji rażąco niskiej ceny, o tym, czy cena oferty jest rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia, decyduje zamawiający, który powinien mieć wiedzę pozwalającą zweryfikować zaoferowane przez wykonawców ceny oraz wyjaśnienia złożone na podstawie art. 90 ust. 1 Pzp.

Naruszenie przepisów prawa zamówień publicznych – cena w ofercie

Jeżeli oferta zawiera rażąco niską cenę w odniesieniu do przedmiotu zamówienia, wówczas zamawiający zwraca się do wykonawcy o udzielenie wyjaśnień. Wezwanie do złożenia wyjaśnień wiąże się każdorazowo z decyzją o odrzuceniu oferty.

Rozszerzenie zakresu zamówienia w odniesieniu do umowy ramowej

Zgodnie z art. 2 pkt 9a prawa zamówień publicznych umową ramową jest umowę zawartą pomiędzy zamawiającym a jednym lub większą liczbą wykonawców, której celem jest ustalenie warunków dotyczących zamówień publicznych, jakie mogą zostać udzielone w danym okresie. Zamawiający może zawrzeć umowę ramową po przeprowadzeniu postępowania, stosując odpowiednio przepisy dotyczące udzielania zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem.

Jak liczyć termin związania ofertą?

Wedle regulacji prawa cywilnego oświadczenie woli zawarcia umowy stanowi ofertę , jeżeli zawiera istotne postanowienia umowy. Termin związania ofertą powinien zostać określony w jej treści. W prawie zamówień publicznych określenie terminu leży po stronie zamawiającego. W jaki sposób liczyć termin związania ofertą?

Przesłanki wykluczenia oferenta z postępowania u udzielenie zamówienia

Regulacje unijne zawierają wyczerpującą listę przesłanek, na podstawie których można wykluczyć oferenta z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W jakich sytuacjach dochodzi do wykluczenia?

Jak powinna wyglądać idealna oferta pracy?

Oferta pracy, podobnie jak inne oferty powinna przede wszystkim przyciągać wzrok tak, aby trafić do konkretnej grupy docelowej. W treści powinna zawierać wymagania wobec kandydatów czy opis stanowiska. Idealna oferta pracy to taka, która przy okazji zaoszczędzi czas i pieniądze pracodawcy przy jej tworzeniu.

Przedłużenia terminu związania ofertą - dorozumiane oświadczenie woli

Nierzadkim problemem w czasie trwania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego jest kończący się termin związania ofertą. W przypadkach, gdy postępowanie zabezpieczone jest wadium, wiąże się to zazwyczaj z upływającym okresem ważności wadium. Pytanie jednak brzmi, czy w świetle ustawy Prawo zamówień publicznych jest możliwe, aby wykonawca nie został wykluczony, jeśli nie złoży oświadczenia o przedłużeniu terminu związania ofertą, a jedynie przedłuży okres zabezpieczenia oferty wadium ?

Rażąco niska cena w prawie zamówień publicznych

Zamawiający odrzuci ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Prawo zamówień publicznych nie zawiera jednakże definicji pojęcia rażąco niskiej ceny, toteż jej ocena powinna odbywać się w odniesieniu do sytuacji zamawiającego i wszystkich okoliczności towarzyszących udzielaniu zamówienia publicznego.

Powołanie biegłego w prawie zamówień publicznych

Zamówieniem publicznym jest odpłatna umowa zawierana pomiędzy zamawiającym, a wykonawcą, której przedmiotem są dostawy, usługi bądź roboty budowlane. Organ administracji publicznej może w każdym etapie postępowania o udzielenie zamówienia zwrócić się do biegłego o wydanie opinii.

Kryteria i sposoby oceny ofert zamówienia

Zastosowanie innych niż cena kryteriów oceny ofert oznacza konieczność nazwania tych kryteriów i określenia ich znaczenia (wagi kryteriów). Informacja taka, stosownie do treści art. 41 pkt. 9 oraz art. 48 ust. 2 pkt. 10 ustawy Pzp, powinna znaleźć się w ogłoszeniu o zamówieniu, gdy obowiązek publikacji ogłoszenia jest przewidziany ustawą, lub w zaproszeniu do negocjacji oraz w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

„Mieszkanie dla Młodych” - wybór najatrakcyjniejszego kredytu

Oferta kredytowa banków programu „Mieszkania dla Młodych” dopiero się rozwija. Aktualnie banki posiadające w swojej ofercie kredyt dla ludzi poszukujących pierwszego mieszkania oferują wyższe marże i oprocentowanie dla kredytu „Mieszkania dla Młodych” niż w ofercie standardowego kredytu. Jednak w perspektywie czasu kredyt MdM jest wygodniejszy do spłaty.

Udzielanie zamówień publicznych w ramach tej samej grupy kapitałowej

Wykonawcy należący do tej samej grupy kapitałowej nie mogą brać udziału w postępowaniu o udzielenie tego samego zamówienia publicznego. Takie działanie jest sprzeczne z zasadą uczciwej konkurencji. Jaki jest charakter prawny listy podmiotów uczestniczących w udzieleniu zamówienia?

Zabezpieczenie należytego wykonania umowy w zamówieniach publicznych

Wykonawca zobowiązany jest należycie wykonać zobowiązania wynikające z umowy z zamawiającym. Zamawiający może zażądać kaucji od wykonawcy stanowiącej zabezpieczenie należytego wykonania umowy. Jaka jest podstawa ustalenia jej wysokości?

Badanie oferty zamówienia pod kątem ceny

Na gruncie prawa międzynarodowego i krajowego - oferta w zamówieniach publicznych nie może zawierać rażąco niskiej ceny. W innym przypadku zamawiający ma prawo zbadać ofertę. Jaka jest procedura badania? Jakie są wówczas skutki dla wykonawcy?

Ograniczenia w udzielaniu zamówień publicznych

Prawo zamówień publicznych ogranicza krąg podmiotów, które mogą ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego. Jedynie wykonawcy spełniający warunki określone przez zamawiającego na podstawie przepisów ustawy mogą wziąć udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Oferta wariantowa a oferta częściowa

Oferta wariantowa zawiera inny sposób wykonywania zamówienia publicznego niż określony przez zamawiającego, natomiast oferta częściowa związana jest z wykonaniem tylko części zamówienia publicznego. Wybór oferty pozwala wykonawcy wybrać inny wariant wykonania zamówienia. Zamawiający musi jednak zastrzec, czy dopuszcza złożenie tego rodzaju ofert.

REKLAMA