REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

RODO 2018: Termin na zawiadamianie o wyznaczeniu IOD

Subskrybuj nas na Youtube
RODO 2018: Termin na zawiadamianie o wyznaczeniu IOD /fot.Shutterstock
RODO 2018: Termin na zawiadamianie o wyznaczeniu IOD /fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

31 lipca 2018 r. upłynął pierwszy z określonych w ustawie o ochronie danych osobowych przejściowych terminów zgłaszania inspektorów ochrony danych (IOD). Dotyczył on tych podmiotów, w których nie był powołany ABI, a zgodnie z RODO musi być IOD.

Zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych, administratorzy i podmioty przetwarzające, którzy nie powołali administratora bezpieczeństwa informacji (ABI), a mają obowiązek wyznaczenia IOD wynikający z RODO, powinni do 31 lipca 2018 r. przesłać do Prezesa UODO zawiadomienie o jego wyznaczeniu. Na realizację tego obowiązku ustawodawca przewidział czas od momentu wejścia w życie ustawy o ochronie danych osobowych. Zatem był na to czas od 25 maja 2018 r. do 31 lipca 2018 r.

REKLAMA

Zawiadamianie drogą elektroniczną

Co ważne, zgodnie z art. 10 ust. 6 ustawy o ochronie danych osobowych, jedynym prawidłowym i skutecznym sposobem zawiadomienia Prezesa UODO o wyznaczeniu IOD jest zawiadomienie w postaci elektronicznej, opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

REKLAMA

Do podmiotów, które nie dopełniają ustawowego wymogu i przesyłają zawiadomienia pocztą tradycyjną, Prezes UODO kieruje stosowne wyjaśnienia informujące o zasadach dokonywania zgłoszenia, które przesądzają o skutecznym wywiązaniu się z obowiązku.

W związku z tym, że wiele podmiotów zobowiązanych zgłoszenie inspektorów zaplanowało na ostatnia chwilę, 31 lipca, kiedy wystąpił krótkookresowy problem techniczny, sygnalizowały go w obawie, że ich zgłoszenie mogło do UODO nie wpłynąć. Dlatego warto przypomnieć, że podmioty, którym nie udało się skutecznie przesłać zawiadomienia, automatycznie otrzymywały komunikat w tej sprawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejny termin – 1 września 2018 r.

Przypominamy, że kolejny termin związany z wyznaczaniem IOD i informowaniem o tym Prezesa UODO upływa 1 września 2018 r. Dotyczy on podmiotów, w których 24 maja 2018 r. działał administrator bezpieczeństwa informacji (ABI), a który 25 maja 2018 r. z mocy prawa stał się inspektorem (więcej informacji na ten temat można znaleźć w materiale dostępnym pod linkiem https://uodo.gov.pl/pl/138/271).

Zobacz: RODO w firmie

Bieżąca weryfikacja wykonania obowiązku

Jednocześnie informujemy, że to, czy podmioty zobowiązane wywiązały się z ciążących na nich obowiązków wyznaczenia IOD, Prezes UODO będzie weryfikował przy okazji wszelkich swoich kontaktów z administratorami i podmiotami przetwarzającymi. Jeżeli nie wyznaczyły one takiej osoby, to zgodnie z wynikającą z RODO zasadą rozliczalności, będą musiały umieć wykazać, że dokonały analizy w tym zakresie i wskazać przesłanki, na podstawie których przesądziły o tym, że nie są zobowiązane do wyznaczenia IOD.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: UODO

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA