REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Finanse, Nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Koronawirus. Wsparcie finansowe dla przedsiębiorców przewidziane w tarczy antykryzysowej

Dnia 28 marca 2020 roku został uchwalony przez Sejm RP Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (tzw. tarcza antykryzysowa). Ustawa ta, w swoim obecnym kształcie, przewiduje opisane poniżej finansowe i organizacyjne formy wsparcia dla przedsiębiorców – pracodawców.

Kiedy przedsiębiorca dopłaci do gruntowego przekształcenia?

Przekształcenie gruntów pod budynkami mieszkalnymi bywa dość kłopotliwe w przypadku części przedsiębiorców. Warto dowiedzieć się na czym konkretnie polegają problemy.

Wpływ koronawirusa na polski rynek nieruchomości. Czego się spodziewać?

Ktoś, kto w biznesie stosuje się do zasady „spodziewaj się niespodziewanego”, być może jest w jakimś stopniu przygotowany na to, co dzieje się w gospodarce w związku z pandemią koronawirusa. Wszyscy pozostali mają pewnie powody do zmartwień. Jak będą wyglądały rynki po przejściu pandemii? Którzy gracze się obronią, a po których nie będzie śladu? Dziś jest jeszcze za wcześnie na takie prognozy, lecz warto przyjrzeć się aktualnej sytuacji. Jakie są perspektywy dla branży nieruchomości?

Najlepsze sposoby zarabiania na nieruchomościach. Poznaj je wszystkie!

W Polsce inwestowanie w nieruchomości to wciąż najpopularniejszy pomysł na lokowanie oszczędności. Rynek ten gwarantuje stabilne i względnie wysokie zyski. Ryzyko strat wydaje się przy tym bardzo nikłe. Nic więc dziwnego, że Polacy coraz częściej zastanawiają się nad tym, jaką aktywność na rynku nieruchomości wybrać. Z odpowiedzią przychodzą eksperci biura Nowodworski Estates, którzy w swoim artykule prezentują najpopularniejsze sposoby zarabiania na mieszkaniach.

REKLAMA

Dlaczego warto inwestować w Trójmieście?

Inwestowanie w nieruchomości jest bardzo opłacalne. Atrakcyjna nieruchomość położona w atrakcyjnej lokalizacji zwiększa potencjał inwestycyjny. Jak Polska długa i szeroka można szukać takich perełek inwestycyjnych. Nie dziwi więc fakt, że trójmiejskie lokalizacje cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród inwestorów. Nikodem Mazurkiewicz, Specjalista ds. Sprzedaży i Wynajmu Nieruchomości z biura nieruchomości Nowodworski Estates podpowie dlaczego warto inwestować w Trójmieście.

Jak bronić się przed niesolidnymi dłużnikami i unikać przeterminowanych należności

Przeterminowane, czy opóźnione płatności są znaczącym problemem gospodarki, który dotyka zarówno większe firmy, jak i tych mniejszych przedsiębiorców. Niepłacący na czas klienci i kontrahenci są problemem już dla 6 na 10 firm w Polsce. Początkowo jedna, dwie nieopłacone faktury nie niosą ze sobą negatywnych skutków, ale w dłuższym czasie konsekwencje zatorów płatniczych potrafią być bardzo dotkliwe dla firm. To z kolei przekłada się na brak środków na bieżącą działalność, rozwój czy inwestowanie w nowe technologie oraz zatrudnianie nowych pracowników, a w przypadku firm w najcięższej sytuacji – nawet wypadnięcie z rynku.

Nadchodzi czas finansów pracowniczych

Pracodawcy coraz intensywniej walczą o pracowników, próbując wyróżnić się na rynku ofertą dodatkowych benefitów pracowniczych. Jednym z nich jest rządowy projekt PPK, mający jednak tyle samo zwolenników, co przeciwników. Tymczasem Symmetrical godzi wszystkich – pracodawców i pracowników – udostępniając platformę do obsługi tzw. finansów pracowniczych.

Procedury compliance – obowiązki i korzyści dla przedsiębiorców

Zarządzenie przedsiębiorstwem stanowi nie lada wyzwanie zarówno pod względem prawnym jak i organizacyjnym. Bardzo ważne jest wypracowanie odpowiednich mechanizmów pozwalających uniknąć różnego rodzaju zagrożeń. Z pomocą w tym zakresie przychodzą procedury compliance. Co dokładnie oznacza to słowo oraz jakie korzyści niesie ze sobą wprowadzenie stosownych procedur w Państwa organizacji?

REKLAMA

Zmiana celu użytkowania wieczystego w 2019 r. – zielone światło dla inwestorów

15 sierpnia 2019 r. wejdzie w życie ustawa z 13 czerwca 2019 r. o zmianie ustawy o Krajowym Zasobie Nieruchomości oraz niektórych innych ustaw („Ustawa”). Wprowadza ona zmiany m.in. w ustawie z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, dzięki którym inwestorzy będą mogli łatwiej doprowadzić do zmiany celu użytkowania wieczystego nieruchomości.

Proptech, czyli nowoczesna technologia w służbie branży nieruchomości

Jeszcze dwa lata temu niewiele osób słyszało o proptech-u. Tylko nieliczne firmy z branży nieruchomości rezerwowały miejsce w swoich planach na wdrożenie nowoczesnych technologii. Obecnie coraz więcej firm w sektorze real estate wykorzystuje “proptech”. Nastąpiła moda na nowe technologie. Są one coraz łatwiej dostępne. Korzystanie z usług firm proptechowych daje nam cały wachlarz korzyści m. in. oszczędność czasu i zużycia energii, obniżenie kosztów eksploatacji nieruchomości, poprawę jakości życia i warunków pracy.

Jednorazowe dofinansowanie z urzędu pracy na działalność gospodarczą

Jednorazowe dofinansowanie z urzędu pracy na rozpoczęcie prowadzenia własnej działalności gospodarczej to najpopularniejsza forma wsparcia. Co trzeba zrobić, aby je uzyskać?

Ogólnopolski kongres zarządców nieruchomości i spółdzielni mieszkaniowych

23 listopada 2019 w Hotelu Novotel Warszawa Airport w Warszawie odbędzie się Ogólnopolski kongres zarządców nieruchomości i spółdzielni mieszkaniowych. Patronat nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.

Pozabankowe pożyczki dla firm zabezpieczone hipotecznie urosły o 195 proc.

Restrykcyjna polityka banków i łatwy dostęp do alternatywnych źródeł finansowania napędzają polski rynek pozabankowych pożyczek dla firm zabezpieczonych na nieruchomościach. W 2018 roku przedsiębiorcy pożyczali średnio 703 tys. zł, a pozyskane środki najchętniej inwestowali w rynek nieruchomości. Obecnie średnia wartość pożyczki zbliża się do 1 mln zł i coraz częściej poszukiwane jest dofinansowanie przekraczające 5 mln zł.

Kredytmarket wykupuje obligacje i kolejny raz daje zarobić inwestorom

Polska Platforma Kredytowa S.A., operator internetowej platformy finansowej Kredytmarket, właśnie dokonała terminowego wykupu obligacji serii H, o wartości nominalnej 1 mln zł. W ciągu 2,5 lat działalności spółka wyemitowała już 14 serii obligacji o łącznej wartości nominalnej 16,8 mln. Inwestorzy na obligacjach Kredytmarket realizowali stopy zwrotu średnio na poziomie 5% w skali roku.

Crowdinvesting - inwestowanie społecznościowe

Crowdinvesting ułatwia spółkom pozyskanie środków na rozwój. Chętnie korzystają z niego przede wszystkim początkujące przedsięwzięcia, np. start-upy. Dla emitentów crowdinvesting to szansa na pozyskanie większego grona inwestorów, a dla nich z kolei oznacza to większą ofertę inwestycyjną. To również opcja dla niedoświadczonych inwestorów, którzy boją się angażować duże środki.

Jak rozliczyć VAT przy najmie nieruchomości dla pracowników firmy

Nieodpłatne udostępnienie pracownikom nieruchomości mieszkalnych nie podlega VAT. Ich odpłatne udostępnienie podlega zwolnieniu od podatku. W przypadku udostępniania pracownikom cudzej (wynajmowanej) nieruchomości mieszkalnej kwestią problematyczną jest stawka na fakturze. Pojawia się pytanie, czy faktura otrzymana przez pracodawcę (najemcę) powinna zawierać VAT według stawki 23% czy zwolnienie od podatku. Organy podatkowe przychylają się do możliwości zastosowania zwolnienia. Sądy administracyjne wręcz przeciwnie.

Niż demograficzny szansą dla gospodarki

Prognozy GUS wskazują, że do 2050 r. populacja Polaków spadnie do 34 mln. Pociągnie to za sobą wiele zmian w funkcjonowaniu gospodarki, w tym także rynku nieruchomości.

Ważne pytania, gdy wdrażasz system IT do zarządzania majątkiem

Po pierwsze: jaki system wybrać? Po drugie: jak go wdrożyć? Oba na pierwszy rzut oka proste, potrafią sprawić kłopot nawet doświadczonym menadżerom zarządzania. Z wielu powodów najczęściej używane są moduły środków trwałych w systemie ERP, a w sytuacjach mniejszej ilości składników tabele arkusza kalkulacyjnego np. MS Excel. Czy takie rozwiązania to dobry wybór?

Od czego zacząć by efektywnie zarządzać majątkiem organizacji?

W jaki sposób zwiększyć efektywność aktywów pracujących na zysk organizacji? Od czego zacząć by wynik naszych działań był rzeczywiście wyjątkowy? Artykuł odpowiada na te pytania.

Jaki zmieni się brytyjski rynek finansowy po Brexicie

Drugi co do wielkości polski bank inwestycyjny i korporacyjny uruchamia swoje pierwsze międzynarodowe biuro w Londynie - jest to jasny sygnał "wotum zaufania" dla Wielkiej Brytanii od zarządzających bankiem Pekao. Czy to oznacza, ze brytyjski rynek finansowy po Brexicie będzie nadal prężnie się rozwijał? Jakie mogą być skutki wyjścia Wielkiej Brytanii z UE dla polskich firm?

Budżet na 2019 r.

Rząd przyjął projekt budżetu na 2019 rok, przedłożony przez ministra finansów. Najważniejszym celem polityki budżetowej prowadzonej przez Radę Ministrów jest utrzymanie stabilności finansów publicznych przy jednoczesnym wspieraniu wzrostu gospodarczego oraz solidarnościowej polityki społecznej.

Pokolenie „Y” z milionowymi długami, czyli jak uniknąć kłopotów finansowych rozpoczynając dorosłe życie

31-latek z 6 mln zł długów na koncie. To niechlubny rekord, ale najnowsze dane zebrane przez Krajowy Rejestr Długów pokazują, że nie jest to odosobniony przypadek i z każdym rokiem przybywa młodych Polaków, którzy weszli w dorosłość z długami. Już 630 tys. osób należących do grupy wiekowej 25-35 lat jest zadłużonych na astronomiczną sumę ponad 6,5 mld zł łącznie. Dlaczego coraz więcej przedstawicieli pokolenia „Y” popada w spiralę długów? Jak uniknąć kłopotów finansowych nie tylko przed 30-tką, ale i w późniejszych latach życia?

Pieniądze na rozwój firmy - gdzie je znaleźć

Chcesz założyć firmę, ale zastanawiasz się skąd wziąć pieniądze? Podpowiadamy gdzie znaleźć pieniądze na rozwój działalności gospodarczej.

Sprzedający nieruchomość sam zadecyduje o zwolnieniu transakcji z podatku VAT

Istotnym zagadnieniem związanym z transakcjami zbycia nieruchomości jest kwestia prawidłowego zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim. Dotyczy to również sytuacji, gdy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Rozliczenie wyniku finansowego przez spółki kapitałowe

Decyzję o podziale zysku lub pokryciu straty jednostka podejmuje w nowym roku obrotowym po sporządzeniu i zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego. Oznacza to, że uchwałę o podziale zysku/pokryciu straty za 2017 r. jednostka zaewidencjonuje w księgach rachunkowych 2018 r.

Jakie są skutki nieodpłatnego przekazania nieruchomości wykorzystywanych w działalności opodatkowanej VAT

Aktywny podatnik VAT - osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą - chce w 2018 r. podarować swojemu synowi budynek warsztatu wraz z wybrukowanym placem i ogrodzeniem. Podatnik nabył budynek także w formie darowizny (nie przysługiwało mu odliczenie VAT). Osiem lat temu (2010 r.) dokonywał modernizacji budynku i odliczał od tych wydatków VAT. Od wydatków na utwardzenie placu VAT był odliczany - ostatnie ulepszenie miało miejsce 3 lata temu (2015 r.). Ogrodzenie zostało wykonane 18 lat temu - VAT był odliczany. Czy transakcja ta podlega VAT? Jaka będzie stawka VAT?

Nowa stawka podatku CIT dla firm inwestujących w najem nieruchomości

W nowej wersji ustawy o reitach MF zaproponuje preferencyjną stawkę CIT. Ile będzie wynosić?

Lokaty mogą przynosić straty nawet do 2021 r.

Narodowy Bank Polski przygotował projekcję inflacji, która nie jest pocieszająca dla osób odkładających pieniądze na bankowych lokatach. Rosnące wynagrodzenia, spadające bezrobocie, tanie kredyty i nieatrakcyjne lokaty przyczynią się do powstania realnych strat dla osób, które odkładają pieniądze dla lokatach.

Identyfikator LEI - szansa czy utrudnienie?

LEI (Legal Entity Identifiler) to identyfikator alfanumeryczny, oparty na normie ISO 17442 stworzonej przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną. Składa się z 20 znaków i ma na celu jednoznaczną identyfikację podmiotów prawnych uczestniczących w transakcji finansowej. Z czym wiąże się jego wprowadzenie i co to w praktyce oznacza dla przedsiębiorców? Kto może zyskać, a kto ma powody do obaw? Warto wiedzieć, zanim wystąpimy o kod LEI.

Nowa szansa przed właścicielami wywłaszczonymi umową cywilnoprawną

Trybunał Konstytucyjny umożliwił odzyskanie nieruchomości niewykorzystanej na cel publiczny właścicielom, którzy zostali wywłaszczeni na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Finanse publiczne w 2018 r.

Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w latach 2018-19 ustabilizuje się na poziomie 53,0% PKB. Deficyt w roku 2018 będzie na historycznie niskim poziomie.

Unijny budżet 2018 r.

Z budżetu UE do Polski wpłynie ponad 50 mld PLN. Środki te mają sfinansować politykę spójności, WPR, ochronę granic zewnętrznych oraz bezpieczeństwa w UE.

Rachunek escrow zabezpieczy transakcję zbycia udziałów lub akcji

Strony transakcji sprzedaży udziałów (akcji) zazwyczaj nie są sobie wcześniej znane a rozpoczęcie negocjowania warunków umowy jest pierwszą okazją do nawiązania między nimi kontaktu. Zrozumiałe jest że, w szczególności w takich przypadkach kupujący i sprzedający mają do siebie ograniczone zaufanie, a sama transakcja może być kwalifikowana jako ta o podwyższonym ryzyku. Jednym ze sposobów na zabezpieczenie interesów majątkowych obu stron transakcji i tym samym zminimalizowanie ryzyka kontraktowego, jest rachunek zastrzeżony (rachunek escrow).

Krajowy Zasób Nieruchomości już od 2018 r.

W 2018 r. planuje się zwiększenie zasobów mieszkaniowych oraz poprawę stanu technicznego tych już istniejących. Co się zmieni?

Większa ochrona klientów zawierających umowy ubezpieczenia od 2018 roku

Przed zawarciem umowy ubezpieczenia, sprzedawca ubezpieczeń ma określić – na podstawie uzyskanych od klienta informacji – jego wymagania i potrzeby oraz podać mu w zrozumiałej formie obiektywne informacje o produkcie ubezpieczeniowym - tak wynika z projektu ustawy o dystrybucji ubezpieczeń. Ustawa ma obowiązywać od 2018 roku.

Firmy z sektora MŚP w najlepszej kondycji od trzech lat

Tak dobrych nastrojów w sektorze MŚP, czyli mikro, małych i średnich przedsiębiorstw nie było od trzech lat. Badania wskazują, że ponad 67 proc. właścicieli firm z tego sektora pozytywnie ocenia kondycję finansową swojego przedsiębiorstwa, a 35 proc. przewiduje, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy sytuacja jeszcze się polepszy. Natomiast najważniejsze zadanie, jakie stawiają przed sobą przedsiębiorcy to pozyskanie nowych klientów.

Sprzedaż nieruchomości a działalność gospodarcza – podatek VAT

Jak wygląda sprzedaż nieruchomości znajdujących się w majątku prywatnym, jako prowadzenie działalności gospodarczej i obowiązek zapłaty podatku VAT z tego tytułu w kontekście wyroku NSA z dnia 26.05.2017 r., sygn. akt I FSK 1728/15?

Wybrane zagadnienia wynikające z projektu nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu cz. I

W dniu 26 czerwca 2017 r. minął termin na implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (…). Obecnie trwają prace nad nowelizacją ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej jako ustawa o p.p.p.f.t.). Procedowany projekt implementuje do polskiego porządku prawnego szereg nowości, które w istotny sposób zmieniają dotychczasowy system przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Jak się przygotować do kontroli skarbowej? Pytania i odpowiedzi

Jakie uprawnienia ma kontroler? Czy jego wizyta może być niezapowiedziana? Kiedy jest czas na poprawienie błędów? O odpowiedź na najbardziej nurtujące przedsiębiorców pytania, poprosiliśmy eksperta.

Cele finansowe - jak je sobie wyznaczać i osiągać?

Trzech przedsiębiorców z branży internetowej, których łączy jedno – odnieśli finansowy sukces, dzieli się swoimi przemyśleniami na temat zarabiania i rozsądnego wydawania. Monika Świędrych - prekursorka branży LegalTech w Polsce, twórczyni startupu prawos.pl, Kirill Bigai – współzałożyciel platformy korepetycji preply.com oraz Marek Wylon – założyciel jednej z największych polskich spółek z branży gier komputerowych - GameDesire, radzą jak osiągnąć wyznaczone cele finansowe.

Nowe standardy zarządzania budżetem

Prowadzenie rzetelnej analizy wydatków i przychodów firmy mało kiedy jest zadaniem rozpalającym entuzjazm osób nią zarządzających i prowadzących jej statystyki finansowe. Budżetowanie bez wątpienia jest czasochłonnym i pieczołowitym procesem, a prognozowanie przyszłego stanu przedsiębiorstwa, jego aktywów, kapitałów, kosztów i przychodów najczęściej kojarzone jest ze stertą faktur i nieskończonymi ciągami cyfr wpisanych do komórek Excela. Upowszechnienie nowych technologii i rozwój sektora IT spowodowały, iż zaczęły pojawiać się nowe możliwości i narzędzia, z których pomocą czynności te można w znacznym stopniu uprościć.

Stopy procentowe nadal bez zmian

Rada Polityki Pieniężnej na środowym posiedzeniu pozostawiła stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie, referencyjna stopa procentowa NBP wynosić będzie nadal 1,50 proc. w skali rocznej.

Limit transakcji gotówkowych dla firm w 2017 r.

Nowelizacja ustawy o podatku PIT, CIT oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, która weszła w życie 1 stycznia 2017 r. obniża do 15 tys. zł limit transakcji gotówkowych dokonywanych przez firmy.

Wzrost cen w 2017 r.

Polakom coraz trudniej będzie zaoszczędzić. Wzrost cen już się rozpoczął. O tym jak silny ma być będzie decydował popyt. Z całą pewnością w górę nadal będą szły ceny napojów oraz żywności.

Główne miary kosztowe i operacyjne w controllingu kosztowym

Nowoczesny controlling kosztów wymaga wypracowania kryteriów wyboru i integracji narzędzi zarządzania kosztami w spójny system. Controlling kosztów jest integralną częścią szeroko rozumianego systemu controllingu i zyskuje na znaczeniu w przedsiębiorstwach, które dążą do zwiększonego udziału w rynku poprzez poprawę produktywności, wydajności, jakości oferowanych produktów oraz optymalizacji kosztów.

Unijne instrumenty finansowe dla małych firm

W ciągu ostatniego roku w Polsce uruchomiono preferencyjne finansowanie dla przedsiębiorców z trzech programów UE na lata 2014-2020. Łączna wartość dostępnych środków to ponad 2,3 mld zł, a skorzystało z nich już ponad 3 tys. polskich mikroprzedsiębiorców.

Gdzie i w jaki sposób szukać oszczędności w firmie?

Obecnie coraz więcej mówi się o rozsądnym wydawaniu pieniędzy. Temat oszczędzania dla większości z nas kojarzy się przede wszystkim z gospodarowaniem finansami osobistymi, warto jednak spojrzeć nań również z perspektywy przedsiębiorstw i zastanowić się, gdzie i w jaki sposób szukać mądrych oszczędności w firmie. Prezentujemy pięć sposobów, które pozwalają firmie obniżyć rachunki.

Kiedy sprzedaż prawa wieczystego użytkowania niezabudowanego gruntu jest opodatkowana VAT

W 2002 r. ustanowione zostało na rzecz spółki prawo wieczystego użytkowania gruntu niezabudowanego. VAT z tego tytułu nie wystąpił. Planowana przez spółkę inwestycja nie została zrealizowana i obecnie spółka zamierza sprzedać prawo wieczystego użytkowania gruntu (cały czas jest on niezabudowany). Czy transakcja ta będzie podlegać opodatkowaniu VAT, a jeżeli tak – według jakiej stawki?

Inwestycje na rynkach kapitałowych - narzędzie Unit-Linked

Pojęcie Unit – Linked (dosł. „naczynia połączone”) oznacza narzędzie inwestycyjne, które korzysta z udogodnień oferowanych przez prawo polisom ubezpieczeniowym. Jest to narzędzie skierowana do szerokiego grona potencjalnych inwestorów. Mogą się na nie zdecydować wszystkie rodzaje spółek kapitałowych i osobowych, a także przedsiębiorstwa o strukturze mieszanej oraz firmy jednoosobowe.

Factoring – sposób na płynność finansową firmy

Usługa factoringu, to jedna z najdynamiczniej rozwijających się usług finansowych, pozwalających na realne wsparcie firmy. Faktoring to usługa, która pozwala przedsiębiorcom poprawić płynność finansową oraz zwiększyć obroty. Przedsiębiorcy z reguły nie mają czasu na zapoznanie się ze wszystkimi możliwościami, jakie oferuje im rynek finansowy. Dlatego coraz więcej instytucji finansowych i pośredników na bieżąco analizuje sytuację Klienta i dobiera dla niego optymalne rozwiązanie.

REKLAMA