REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cele finansowe - jak je sobie wyznaczać i osiągać?

Kirill Bigai
Współzałożyciel i dyrektor generalny platformy Preply dla poszukiwania korepetytorów online
Cele finansowe - jak je sobie wyznaczać i osiągać?/fot. Fotolia
Cele finansowe - jak je sobie wyznaczać i osiągać?/fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Trzech przedsiębiorców z branży internetowej, których łączy jedno – odnieśli finansowy sukces, dzieli się swoimi przemyśleniami na temat zarabiania i rozsądnego wydawania. Monika Świędrych - prekursorka branży LegalTech w Polsce, twórczyni startupu prawos.pl, Kirill Bigai – współzałożyciel platformy korepetycji preply.com oraz Marek Wylon – założyciel jednej z największych polskich spółek z branży gier komputerowych - GameDesire, radzą jak osiągnąć wyznaczone cele finansowe.

Kirill Bigai, współzałożyciel i CEO platformy korepetycji online Preply.com:

REKLAMA

REKLAMA

Zważywszy jak powszechny jest obecnie syndrom „wiecznego dziecka”, to stawianie celów finansowych przed dwudziestką okazuje się co najmniej nierozsądne. Oczywiście jeszcze 5 czy 10 lat temu studenci śpieszyli się, żeby znaleźć pracę już na 3. roku, aby móc opuścić znienawidzony akademik lub choć częściowo uniezależnić się finansowo. Dziś nikomu nie jest spieszno do rozpoczęcia dorosłego życia.

Im bliżej 30-stki, tym rozmowa o celach okazuje się być prostsza. Wielu psychologów, w tym również Anna Chnykina, uważa, że wiek ten jest czasem pierwszych istotnych przełomów w życiu. Czasem ma to związek z nowym biznesem, czasem są to niefortunne zwroty w karierze. Około 30-stki mężczyźni zazwyczaj mają już swoje stałe miejsce zamieszkania, samochód, dzieci, stabilność finansową. Zdajemy sobie sprawę, że nic, o czym marzyliśmy nie spada z nieba i zaczynamy dużo i ciężko pracować, stopniowo zbliżając się do wyznaczonych sobie celów.

Około czterdziestki ważne jest, aby mężczyzna był w stanie utrzymać nie tylko siebie i swoje dzieci, ale także swoich rodziców. Oprócz tego trzeba będzie regularnie odkładać na dodatkowe wydatki- edukację dziecka, koszty opieki zdrowotnej czy różne inne nieprzewidziane sytuacje.

Przed pięćdziesiątką chciałbym mieć stabilny dochód bierny, mały domek za miastem, dzieci z wyższym wykształceniem zdobytym za granicą oraz wystarczającą sumę pieniędzy dla utrzymania dobrego zdrowia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tak widzę cele przeciętnego mężczyzny w różnych okresach jego życia. Dlatego też od samego początku trzeba świadomie wybierać wybierać banki, klientów i wykonawców godnych zaufania. A jak znaleźć niegasnące źródło motywacji dla osiągnięcia celów? Wystarczy po prostu założyć rodzinę - nic tak nie motywuje do zarabiania, jak chęć uszczęśliwienia najbliższych.

Zobacz: Jak założyć firmę

Marek Wylon, założyciel i CEO GameDesire.com – największej polskiej firmy tworzącej gry online

Zgadzam się Kirillem z Preply – postawa wiecznego dziecka jest teraz bardzo powszechna w przeciwieństwie do pokolenia moich rodziców, które miało dość poukładane i przewidywalne życie: edukacja, praca, ewentualnie kariera. Głównym celem było wówczas zabezpieczenie się na przyszłość. Służyła temu ciężka praca na etacie i oszczędzanie już od momentu osiągnięcia zdolności zawodowej.

Moje cele są i były inne.

REKLAMA

Przed 30-stką chciałem mieć własną firmę, czyli tak naprawdę poczucie, że jestem przydatny i potrafię stworzyć coś, co ludzie chcą kupić i z czego chcą korzystać. Nie postrzegałam wówczas wszystkiego przez pryzmat finansów. Stawiałem na samorealizację i komfort. Komfort wynikający z posiadania własnego mieszkania bez konieczności płacenia komuś czynszu, komfort posiadania dobrego samochodu i spokój wynikający z zabezpieczenia finansowego na kolejne miesiące.

Przed 40-stką zacząłem myśleć o skalowaniu biznesu. Chciałem sprawić, żeby był rozpoznawalny na globalnym rynku. Czterdziestka to moment, w którym zarabianie pieniędzy przestaje wystarczać – osiągasz pewny pułap i chcesz czegoś więcej. Również etap samorealizacji mamy już w większości za sobą. Zatem to, nad czym skupiam się teraz, to budowanie skalowalnego, rozpoznawalnego biznesu. Jeszcze większą niż do tej pory wartość zyskuje rodzina - bardzo ważny jest dla mnie dom i dzieci, którym chcę zapewnić dobrą edukację, rozgrywkę i podróże.

Po 40-stce zacząłem myśleć o tym, jak pomagać młodym biznesom. Traktuję to jako jeden ze sposobów, dzięki którym mogę skalować swój biznes. Traktuję pieniądze jako środek do realizacji celów. Daje mi to swobodę decyzji dotyczących inwestycji i tworzenia nowych biznesów. Nieco inaczej definiuję też niezależność finansową, która teraz oznacza dla mnie tyle, że nie muszę już w 100% poświęcać się pracy, aby zapewnić byt rodzinie. Mogę natomiast skupić się na tym, co zacznie przynosić efekty za 3-4 lata – nowym inwestycjom i biznesom.

Monika Świędrych, założycielka i CEO Prawos.pl największego polskiego portalu do poszukiwania prawników

Przed 30-stką moim osobistym celem jest zbudowanie grupy firm, które dostarczą rozwiązania dla milionów ludzi z całego świata w odpowiedzi na ich potrzeby. Do 30-tki planuję zainwestować każdą złotówkę w biznes, co oznacza odłożenie planów kupna własnego mieszkania, domu, czy świetnego samochodu dopiero na po 30-stce. Widzę, że każda zainwestowana we własny biznes złotówka generuje minimum dziesięciokrotność w skali każdego roku. Na ten moment nie interesuje stabilizacja finansowa. Chce podejmować ryzyko, aby pozyskać rynek.

Przed 40-stką chcę być liderem w jednej dziedzinie, posiadać wiedzę i doświadczenie, którym będę mogła dzielić się z innymi. Do tego czasu pragnę osiągnąć taki poziom stabilności finansowej, aby móc inwestować w inne młode firmy i stać się dla nich mentorem w biznesie. Po 40-tce chcę, aby mój biznes znalazł się w grupie 100 najważniejszych firm w Polsce. Do 50-tki zrobię wszystko, aby żyć w jakimś bardzo ciepłym miejscu i pracować tylko online. Trzymajcie za mnie kciuki! Jestem na początku swojej drogi!

Zobacz też: Finanse

Cele finansowe to nic innego jak mierzalne czynniki zawodowego sukcesu. Dają kierunek działaniom i zwiększają motywację. Jeśli nie wiesz, dokąd chcesz właściwie dojść i w jakim czasie to zrobisz, to prawdopodobnie zaczniesz kluczyć i błądzić. Jak zatem wyznaczyć cele i nadać kierunek karierze? Poniżej kilka prosty kroków:

  • Zacznij od podsumowania dotychczasowych decyzji. Sprawdź, ile udało Ci się rzeczy zrealizować, a ile nie. Takie podsumowanie jest też potrzebne do wyciągnięcia pewnych wniosków i przemyśleń – co poszło dobrze, co się nie udało i dlaczego, co trzeba poprawić, na czym trzeba się bardziej skupić.
  • Zaplanuj swoje cele na kolejny rok lub kilka lat. Pamiętaj o prostym triku - spisanie celów już mentalnie nadaje im pewną ważność. Zmusza do myślenia – czego chcę, co rzeczywiście muszę zrobić, a co mogę sobie choć częściowo odpuścić, czego potrzebuję, a czego nie chcę.
  • Zapisz cele, posiłkując się metodą SMART – nazwa SMART pochodzi od słów: S- sprecyzowany; M-mierzalny; A- atrakcyjny; R- realistyczny; T – terminowy. Posiłkując się tą metodą, będziesz wiedział, że określasz sobie cele, które są konkretne, ważne i możliwe do realizacji.
  • Ustal priorytety – są rzeczy ważne i ważniejsze. Jeśli zbyt dużo celów ustalisz jako bardzo ważne, szybko okaże się, że albo ich realizacja stawała się niemożliwa, albo brakowało mi sił i czasu, żeby się z wszystkim uporać. Określanie celów według priorytetów pozbawia poczucia frustracji.
  • Zaplanuj, jak połączyć wszystkie swoje cele – tu przydaje się kalendarz i sprawdzenie, czy cele, które są priorytetowe, wraz z celami mniej ważnymi i codziennymi czynnościami, które każdy z nas musi wykonywać, da się realnie połączyć i zrealizować w czasie. To ostatni krok weryfikacji. Powodzenia!

Kirill Bigai – współzałożyciel platformy korepetycji preply.com

Marek Wylon – założyciel jednej z największych polskich spółek z branży gier komputerowych - GameDesire

Monika Świędrych - prekursorka branży LegalTech w Polsce, twórczyni startupu prawos.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA