REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać dotację z urzędu pracy – krok po kroku

Joanna Kuzub
Jak uzyskać dotację z urzędu pracy
Jak uzyskać dotację z urzędu pracy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zastanawiając się nad założeniem własnej działalności gospodarczej warto przeanalizować wszystkie możliwości wsparcia finansowego na start. Najkorzystniejszą formą są oczywiście dofinansowania i dotacje. Jak uzyskać dotację z urzędu pracy? Oto kilka prostych kroków.

1. Pobierz wniosek

Aby otrzymać jednorazowe środki na działalność gospodarczą, musisz w pierwszej kolejności złożyć wniosek w urzędzie pracy, w którym jesteś zarejestrowany jako osoba bezrobotna. Właściwy urząd do rejestracji, to ten odpowiedni ze względu na zameldowanie stałe lub czasowe. Aktualne dokumenty do pobrania – wniosek i zasady, można znaleźć na stronie internetowej danego urzędu lub w jego siedzibie. Tam też znajdziesz dodatkowe informacje i wskazówki.

REKLAMA

Redakcja poleca: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne - PDF

2. Zapoznaj się dokładnie z regulaminem

Zasady przyznawania dotacji oparte są na zapisach z ustawy, rozporządzenia oraz wewnętrznych regulaminach urzędów pracy. Przed wypełnieniem wniosku zapoznaj się wnikliwie z regulaminem przyznawania środków. Znajdziesz tu odpowiedź na pytanie, czy w ogóle masz szansę otrzymać wsparcie oraz informacje dotyczące wypełniania wniosku, niezbędnych załączników, poręczeń oraz terminów. Niektóre urzędy zamieszczają również listę najczęściej popełnianych błędów, aby ustrzec przed nimi kolejnych wnioskujących.

Porozmawiaj o tym na FORUM!

3. Wypełnij wniosek i skompletuj dokumenty

Po zapoznaniu się z regulaminem wiesz już, czy spełniasz warunki, aby móc ubiegać się o środki oraz w jaki sposób prawidłowo wypełnić wniosek. Dobrze wypełniony wniosek, to dobry biznesplan, a to z kolei już połowa sukcesu w biznesie. Pamiętaj też, że wniosek jest najważniejszym dokumentem przy ubieganiu się o dotację. Na jego podstawie zapada decyzja o przyznaniu dofinansowania, dlatego podejdź do wypełnienia go z niezwykłą dokładnością i cierpliwością. Skompletuj wszystkie, niezbędne dokumenty. Lepiej, żeby było ich więcej, niż miało któregoś zabraknąć. Nie wstydź się załączać listy intencyjne, otrzymane wyróżnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Jak sporządzić dobry biznesplan?

4. Złóż wniosek

REKLAMA

Poprawnie wypełniony wniosek wraz z niezbędnymi załącznikami, najlepiej trwale zszyty – choć nie wszystkie urzędy pracy tego wymagają (sprawdź ten wymóg w regulaminie), złóż w kancelarii lub miejscu do tego wyznaczonym w swoim urzędzie pracy.

Na rozpatrzenie wniosku urząd ma 30 dni kalendarzowych. Najczęściej urzędy pracy zamieszczają informację o wynikach konkursu na swojej stronie internetowej. Dodatkowo każdy, kto złożył wniosek, otrzymuje pisemną decyzję, bez względu na to, czy jest ona pozytywna, czy też negatywna.

Od decyzji o odmowie przyznania środków nie możesz się odwołać, ponieważ nie jest to decyzja administracyjna. Pozostaje sprawdzić, co poszło nie tak i spróbować raz jeszcze.

5. Podpisz umowę

Jeśli Twój wniosek został rozpatrzony pozytywnie,  powinieneś zgłosić się do urzędu pracy w celu podpisania umowy i ustalenia szczegółów. Pamiętaj, zwlekanie ze zgłoszeniem się do urzędu może uniemożliwić Ci otrzymanie środków.

Podpisując umowę, zobowiązujesz się do:

  • wydatkowania otrzymanych środków zgodnie z przeznaczeniem określonym w złożonym wniosku o dotację,
  • udokumentowania i rozliczenia dotacji w określonym terminie,
  • zwrotu otrzymanych środków finansowych wraz z odsetkami ustawowymi w przypadku wykorzystania środków niezgodnego z przeznaczeniem lub zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej przed upływem 12 miesięcy.

6. Załóż działalność gospodarczą

Po podpisaniu umowy z urzędem pracy i otrzymaniu na wskazane konto bankowe wnioskowanych środków, możesz założyć działalność gospodarczą. Jak to zrobić? To proste, wystarczy zarejestrować ją w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wniosek składa się  osobiście lub za pośrednictwem portalu, na specjalnym formularzu, który oprócz wniosku o wpis do ewidencji jest również wnioskiem o nadanie numeru REGON, zgłoszeniem do urzędu skarbowego (nadanie lub wskazanie numeru NIP) oraz do ZUS lub KRUS. Wymieniony wniosek pozwala także na wybór formy opodatkowania.

Zobacz: Dotacja z urzędu pracy na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej - jak uzyskać?

7. Rozpocznij realizację zakupów

Firma zarejestrowana - czas na zakupy. Pamiętaj, że środki muszą być wydatkowane zgodnie ze wskazaniem we wniosku. Zbieraj wszystkie faktury VAT, rachunki, dowody zapłaty, protokoły odbioru, umowy lub inne dokumenty, które zobowiązany jesteś przedstawić w urzędzie, w celu rozliczenia się.

8. Rozlicz projekt

REKLAMA

Termin zakończenia projektu jest wskazany w umowie. W tym celu należy zgłosić się do urzędu pracy wraz z niezbędnymi dokumentami, spis których znajduje się również w umowie. Wśród nich powinny znaleźć się zaświadczenia z Urzędu Skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych potwierdzające okres nieprzerwanego figurowania w ewidencji tych urzędów, jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą. Zaświadczenia powinny zostać wystawione nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy prowadzenia działalności.

Dokumentację dotyczącą otrzymanego wsparcia zobowiązany jesteś przechowywać jeszcze przez określony przez urząd czas, nawet do 10 lat po rozliczeniu. Urząd pracy przyznający dotację ma prawo do kontroli we wskazanym okresie.

W przypadku wypełnienia wszystkich warunków wynikających z zawartej umowy przyznane środki nie podlegają zwrotowi. Jeśli w przyszłości będziesz chciał rozwijać swoją firmę i np. stworzyć stanowisko pracy, możesz liczyć na pomoc finansową urzędu.

Zobacz: Zakup komputera z dotacji urzędu pracy a VAT

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

REKLAMA

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA

Wygrywamy dzięki pracownikom [WYWIAD]

Rozmowa z Beatą Rosłan, dyrektorką HR w Jacobs Douwe Egberts, o tym, jak skuteczna polityka personalna wspiera budowanie pozycji lidera w branży.

Zespół marketingu w organizacji czy outsourcing usług – które rozwiązanie jest lepsze?

Lepiej inwestować w wewnętrzny zespół marketingowy czy może bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest outsourcing usług marketingowych? Marketing odgrywa kluczową rolę w sukcesie każdej organizacji. W dobie cyfryzacji i rosnącej konkurencji firmy muszą stale dbać o swoją obecność na rynku, budować markę oraz skutecznie docierać do klientów.

REKLAMA