Jak uzyskać dotację z urzędu pracy – krok po kroku
REKLAMA
REKLAMA
1. Pobierz wniosek
Aby otrzymać jednorazowe środki na działalność gospodarczą, musisz w pierwszej kolejności złożyć wniosek w urzędzie pracy, w którym jesteś zarejestrowany jako osoba bezrobotna. Właściwy urząd do rejestracji, to ten odpowiedni ze względu na zameldowanie stałe lub czasowe. Aktualne dokumenty do pobrania – wniosek i zasady, można znaleźć na stronie internetowej danego urzędu lub w jego siedzibie. Tam też znajdziesz dodatkowe informacje i wskazówki.
REKLAMA
Redakcja poleca: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne - PDF
2. Zapoznaj się dokładnie z regulaminem
Zasady przyznawania dotacji oparte są na zapisach z ustawy, rozporządzenia oraz wewnętrznych regulaminach urzędów pracy. Przed wypełnieniem wniosku zapoznaj się wnikliwie z regulaminem przyznawania środków. Znajdziesz tu odpowiedź na pytanie, czy w ogóle masz szansę otrzymać wsparcie oraz informacje dotyczące wypełniania wniosku, niezbędnych załączników, poręczeń oraz terminów. Niektóre urzędy zamieszczają również listę najczęściej popełnianych błędów, aby ustrzec przed nimi kolejnych wnioskujących.
3. Wypełnij wniosek i skompletuj dokumenty
Po zapoznaniu się z regulaminem wiesz już, czy spełniasz warunki, aby móc ubiegać się o środki oraz w jaki sposób prawidłowo wypełnić wniosek. Dobrze wypełniony wniosek, to dobry biznesplan, a to z kolei już połowa sukcesu w biznesie. Pamiętaj też, że wniosek jest najważniejszym dokumentem przy ubieganiu się o dotację. Na jego podstawie zapada decyzja o przyznaniu dofinansowania, dlatego podejdź do wypełnienia go z niezwykłą dokładnością i cierpliwością. Skompletuj wszystkie, niezbędne dokumenty. Lepiej, żeby było ich więcej, niż miało któregoś zabraknąć. Nie wstydź się załączać listy intencyjne, otrzymane wyróżnienia.
Zobacz: Jak sporządzić dobry biznesplan?
4. Złóż wniosek
REKLAMA
Poprawnie wypełniony wniosek wraz z niezbędnymi załącznikami, najlepiej trwale zszyty – choć nie wszystkie urzędy pracy tego wymagają (sprawdź ten wymóg w regulaminie), złóż w kancelarii lub miejscu do tego wyznaczonym w swoim urzędzie pracy.
Na rozpatrzenie wniosku urząd ma 30 dni kalendarzowych. Najczęściej urzędy pracy zamieszczają informację o wynikach konkursu na swojej stronie internetowej. Dodatkowo każdy, kto złożył wniosek, otrzymuje pisemną decyzję, bez względu na to, czy jest ona pozytywna, czy też negatywna.
Od decyzji o odmowie przyznania środków nie możesz się odwołać, ponieważ nie jest to decyzja administracyjna. Pozostaje sprawdzić, co poszło nie tak i spróbować raz jeszcze.
5. Podpisz umowę
Jeśli Twój wniosek został rozpatrzony pozytywnie, powinieneś zgłosić się do urzędu pracy w celu podpisania umowy i ustalenia szczegółów. Pamiętaj, zwlekanie ze zgłoszeniem się do urzędu może uniemożliwić Ci otrzymanie środków.
Podpisując umowę, zobowiązujesz się do:
- wydatkowania otrzymanych środków zgodnie z przeznaczeniem określonym w złożonym wniosku o dotację,
- udokumentowania i rozliczenia dotacji w określonym terminie,
- zwrotu otrzymanych środków finansowych wraz z odsetkami ustawowymi w przypadku wykorzystania środków niezgodnego z przeznaczeniem lub zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej przed upływem 12 miesięcy.
6. Załóż działalność gospodarczą
Po podpisaniu umowy z urzędem pracy i otrzymaniu na wskazane konto bankowe wnioskowanych środków, możesz założyć działalność gospodarczą. Jak to zrobić? To proste, wystarczy zarejestrować ją w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wniosek składa się osobiście lub za pośrednictwem portalu, na specjalnym formularzu, który oprócz wniosku o wpis do ewidencji jest również wnioskiem o nadanie numeru REGON, zgłoszeniem do urzędu skarbowego (nadanie lub wskazanie numeru NIP) oraz do ZUS lub KRUS. Wymieniony wniosek pozwala także na wybór formy opodatkowania.
Zobacz: Dotacja z urzędu pracy na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej - jak uzyskać?
7. Rozpocznij realizację zakupów
Firma zarejestrowana - czas na zakupy. Pamiętaj, że środki muszą być wydatkowane zgodnie ze wskazaniem we wniosku. Zbieraj wszystkie faktury VAT, rachunki, dowody zapłaty, protokoły odbioru, umowy lub inne dokumenty, które zobowiązany jesteś przedstawić w urzędzie, w celu rozliczenia się.
8. Rozlicz projekt
REKLAMA
Termin zakończenia projektu jest wskazany w umowie. W tym celu należy zgłosić się do urzędu pracy wraz z niezbędnymi dokumentami, spis których znajduje się również w umowie. Wśród nich powinny znaleźć się zaświadczenia z Urzędu Skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych potwierdzające okres nieprzerwanego figurowania w ewidencji tych urzędów, jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą. Zaświadczenia powinny zostać wystawione nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy prowadzenia działalności.
Dokumentację dotyczącą otrzymanego wsparcia zobowiązany jesteś przechowywać jeszcze przez określony przez urząd czas, nawet do 10 lat po rozliczeniu. Urząd pracy przyznający dotację ma prawo do kontroli we wskazanym okresie.
W przypadku wypełnienia wszystkich warunków wynikających z zawartej umowy przyznane środki nie podlegają zwrotowi. Jeśli w przyszłości będziesz chciał rozwijać swoją firmę i np. stworzyć stanowisko pracy, możesz liczyć na pomoc finansową urzędu.
REKLAMA
REKLAMA