REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wirtualna siedziba spółki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Stabińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wirtualna siedziba to popularne rozwiązanie dla początkujących przedsiębiorców. Wynajęcie przyzwoitego lokalu to spory wydatek, szczególnie nowych spółek. Z tego względu na popularności zyskują wirtualne siedziby firm. Jak na wirtualną siedzibę spółki zapatrują się urzędy skarbowe?

Wirtualna siedziba spółki


Od kilku lat coraz popularniejsze staje się korzystanie z usług firm, które proponują tzw. wirtualne biura. Usługa polega na tym, iż za małą miesięczną opłatę (często nie przekraczającą 100 zł) możemy korzystać z adresu korespondencyjnego, numer telefonu, szafki oraz jest nam przekazywana korespondencja, która tam trafia. Na tych samych zasadach z tego samego lokalu korzystają też inne przedsiębiorstwa. Lokal istnieje rzeczywiście, ale nasz sposób korzystania z niego jest wirtualny.

REKLAMA

REKLAMA

Często firmy udostępniające w ten sposób lokale oferują dodatkowe usługi za dodatkową opłatą - możliwość korzystania faktycznego z biura w celu odbycia spotkania z klientem (płacimy wtedy opłatę godzinową za korzystanie z lokalu), doradztwo prawne lub księgowe itp.

Z praktycznego punktu widzenia umowa coworkingowa może być dla przedsiębiorców bardzo atrakcyjna. Pomijając zdecydowanie niższe koszty, coraz częściej sama działalność jest menadżowana wirtualnie, a fizyczne biuro staje się po prostu zbędne.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA


Oczywiście takie rozwiązanie nie będzie sprawdzać się w przypadku każdego biznesu. Jeśli istotne są dla nas bezpośrednie relacje z Klientami, mamy konserwatywny target lub mocno rozbudowaną strukturę „prawdziwe” biuro może być koniecznością.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiele też zależy od rzetelności i sprawności firmy świadczącej takie usługi. Korespondencja i informacje kierowane do nas na wirtualny adres powinny być nam szybko przekazywane. W innym przypadku możemy nie mieć wiedzy o wytoczonym procesie, czy zapowiedzianej kontroli.

Jest to też dobry interes dla firm świadczących tego typu usługi, tym lepszy im atrakcyjniejszy oferowany przez nich adres. Teoretycznie liczba firm zarejestrowanych w jednym lokalu jest nieograniczona. Często na kilkunastu metrach kwadratowych zarejestrowanych jest kilkadziesiąt podmiotów.

Z tego rozwiązania korzystają nie tylko firmy, których charakter działalności nie wymaga fizycznej siedziby, gdyż działają one w zasadzie on line. Jest to również dogodna forma dla osób, które chcą ukryć faktyczny charakter swojej działalności. Często są to fikcyjne firmy, które po dokonaniu kilku transakcji znikają z rynku, a oszukani kontrahenci mogą szukać wiatru w polu. Z ocen urzędów skarbowych wynika, że największe ryzyko pojawia się w podmiotach z branży budowlanej, obrotu złomem, pośrednictwa finansowego i handlu paliwami.


Zobacz: Wyjście wspólnika ze spółki z o.o.


Temat jest też ciekawy z prawnego punktu widzenia. Ustawy wymagają, aby spółka miała siedzibę, a jej adres podlega zgłoszeniu do wszystkich urzędów. W dodatku przed urzędem skarbowym i KRS musimy się wykazać umową najmu oraz wskazać miejsce, w którym przechowywane są księgi rachunkowe.

Jeśli chodzi o to legitymowanie się umową najmu, to przewiduje taki obowiązek ustawa o KRS, natomiast przepisy dotyczące uzyskiwania NIP zmieniły się już dawno w tym zakresie, jednak składanie tych umów do urzędu skarbowego praktykowane jest nadal.

Księgi rachunkowe co do zasady są przechowywane w siedzibie spółki, ale mogą być również powierzone biuru rachunkowemu, które prowadzi obsługę księgowa firmy. I to rozwiązanie jest najkorzystniejsze dla biur wirtualnych.

Szczególne kontrowersje temat może budzić w odniesieniu do VATu. Zasadniczo bowiem właściwość urzędu ustala się w oparciu o miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, a gdy jest ona wykonywana na obszarze właściwości dwóch lub więcej urzędów, w oparciu o miejsce siedziby. Jeśli firma nie posiada w ogóle stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie kraju właściwy jest Naczelnik II US Warszawa Śródmieście.


Zobacz: Spółka z o.o. bez kapitału zakładowego?


Formuła wirtualnych biur jest znana urzędom skarbowym i zasadniczo nie budzi większego zdziwienia. Jeśli ma być przeprowadzona kontrola danej spółki, zawiadomienie jest kierowane na adres korespondencyjny tego biura.

Zdarzają się jednak przypadki, gdy urzędy przy zgłoszeniu rejestracyjnym zasięgają dokładnej informacji, gdzie i jaka działalność jest prowadzona. Szczególne zainteresowanie wzbudzają firmy wykonujące prace, które wskazywałby na to, iż do ich realizacji potrzebna jest fizycznie określona przestrzeń, a także spółki z branż poczytywanych za najbardziej wrażliwe na wyłudzenia i oszustwa podatkowe (tak jak wspomniany obrót paliwami).

Doniesienia prasowe wskazują, iż na skutek wytycznych z Ministerstwa Finansów urzędy mają bliżej przyglądać się wirtualnym biurom.


Zobacz: Procedura założenia spółki komandytowej

 

 

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

REKLAMA

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA