REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wirtualna siedziba to popularne rozwiązanie dla początkujących przedsiębiorców. Wynajęcie przyzwoitego lokalu to spory wydatek, szczególnie nowych spółek. Z tego względu na popularności zyskują wirtualne siedziby firm. Jak na wirtualną siedzibę spółki zapatrują się urzędy skarbowe?

Wirtualna siedziba spółki


Od kilku lat coraz popularniejsze staje się korzystanie z usług firm, które proponują tzw. wirtualne biura. Usługa polega na tym, iż za małą miesięczną opłatę (często nie przekraczającą 100 zł) możemy korzystać z adresu korespondencyjnego, numer telefonu, szafki oraz jest nam przekazywana korespondencja, która tam trafia. Na tych samych zasadach z tego samego lokalu korzystają też inne przedsiębiorstwa. Lokal istnieje rzeczywiście, ale nasz sposób korzystania z niego jest wirtualny.

REKLAMA

REKLAMA

Często firmy udostępniające w ten sposób lokale oferują dodatkowe usługi za dodatkową opłatą - możliwość korzystania faktycznego z biura w celu odbycia spotkania z klientem (płacimy wtedy opłatę godzinową za korzystanie z lokalu), doradztwo prawne lub księgowe itp.

Z praktycznego punktu widzenia umowa coworkingowa może być dla przedsiębiorców bardzo atrakcyjna. Pomijając zdecydowanie niższe koszty, coraz częściej sama działalność jest menadżowana wirtualnie, a fizyczne biuro staje się po prostu zbędne.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA


Oczywiście takie rozwiązanie nie będzie sprawdzać się w przypadku każdego biznesu. Jeśli istotne są dla nas bezpośrednie relacje z Klientami, mamy konserwatywny target lub mocno rozbudowaną strukturę „prawdziwe” biuro może być koniecznością.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiele też zależy od rzetelności i sprawności firmy świadczącej takie usługi. Korespondencja i informacje kierowane do nas na wirtualny adres powinny być nam szybko przekazywane. W innym przypadku możemy nie mieć wiedzy o wytoczonym procesie, czy zapowiedzianej kontroli.

Jest to też dobry interes dla firm świadczących tego typu usługi, tym lepszy im atrakcyjniejszy oferowany przez nich adres. Teoretycznie liczba firm zarejestrowanych w jednym lokalu jest nieograniczona. Często na kilkunastu metrach kwadratowych zarejestrowanych jest kilkadziesiąt podmiotów.

Z tego rozwiązania korzystają nie tylko firmy, których charakter działalności nie wymaga fizycznej siedziby, gdyż działają one w zasadzie on line. Jest to również dogodna forma dla osób, które chcą ukryć faktyczny charakter swojej działalności. Często są to fikcyjne firmy, które po dokonaniu kilku transakcji znikają z rynku, a oszukani kontrahenci mogą szukać wiatru w polu. Z ocen urzędów skarbowych wynika, że największe ryzyko pojawia się w podmiotach z branży budowlanej, obrotu złomem, pośrednictwa finansowego i handlu paliwami.


Zobacz: Wyjście wspólnika ze spółki z o.o.


Temat jest też ciekawy z prawnego punktu widzenia. Ustawy wymagają, aby spółka miała siedzibę, a jej adres podlega zgłoszeniu do wszystkich urzędów. W dodatku przed urzędem skarbowym i KRS musimy się wykazać umową najmu oraz wskazać miejsce, w którym przechowywane są księgi rachunkowe.

Jeśli chodzi o to legitymowanie się umową najmu, to przewiduje taki obowiązek ustawa o KRS, natomiast przepisy dotyczące uzyskiwania NIP zmieniły się już dawno w tym zakresie, jednak składanie tych umów do urzędu skarbowego praktykowane jest nadal.

Księgi rachunkowe co do zasady są przechowywane w siedzibie spółki, ale mogą być również powierzone biuru rachunkowemu, które prowadzi obsługę księgowa firmy. I to rozwiązanie jest najkorzystniejsze dla biur wirtualnych.

Szczególne kontrowersje temat może budzić w odniesieniu do VATu. Zasadniczo bowiem właściwość urzędu ustala się w oparciu o miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, a gdy jest ona wykonywana na obszarze właściwości dwóch lub więcej urzędów, w oparciu o miejsce siedziby. Jeśli firma nie posiada w ogóle stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie kraju właściwy jest Naczelnik II US Warszawa Śródmieście.


Zobacz: Spółka z o.o. bez kapitału zakładowego?


Formuła wirtualnych biur jest znana urzędom skarbowym i zasadniczo nie budzi większego zdziwienia. Jeśli ma być przeprowadzona kontrola danej spółki, zawiadomienie jest kierowane na adres korespondencyjny tego biura.

Zdarzają się jednak przypadki, gdy urzędy przy zgłoszeniu rejestracyjnym zasięgają dokładnej informacji, gdzie i jaka działalność jest prowadzona. Szczególne zainteresowanie wzbudzają firmy wykonujące prace, które wskazywałby na to, iż do ich realizacji potrzebna jest fizycznie określona przestrzeń, a także spółki z branż poczytywanych za najbardziej wrażliwe na wyłudzenia i oszustwa podatkowe (tak jak wspomniany obrót paliwami).

Doniesienia prasowe wskazują, iż na skutek wytycznych z Ministerstwa Finansów urzędy mają bliżej przyglądać się wirtualnym biurom.


Zobacz: Procedura założenia spółki komandytowej

 

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA