REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wirtualna siedziba to popularne rozwiązanie dla początkujących przedsiębiorców. Wynajęcie przyzwoitego lokalu to spory wydatek, szczególnie nowych spółek. Z tego względu na popularności zyskują wirtualne siedziby firm. Jak na wirtualną siedzibę spółki zapatrują się urzędy skarbowe?

Wirtualna siedziba spółki


Od kilku lat coraz popularniejsze staje się korzystanie z usług firm, które proponują tzw. wirtualne biura. Usługa polega na tym, iż za małą miesięczną opłatę (często nie przekraczającą 100 zł) możemy korzystać z adresu korespondencyjnego, numer telefonu, szafki oraz jest nam przekazywana korespondencja, która tam trafia. Na tych samych zasadach z tego samego lokalu korzystają też inne przedsiębiorstwa. Lokal istnieje rzeczywiście, ale nasz sposób korzystania z niego jest wirtualny.

REKLAMA

REKLAMA

Często firmy udostępniające w ten sposób lokale oferują dodatkowe usługi za dodatkową opłatą - możliwość korzystania faktycznego z biura w celu odbycia spotkania z klientem (płacimy wtedy opłatę godzinową za korzystanie z lokalu), doradztwo prawne lub księgowe itp.

Z praktycznego punktu widzenia umowa coworkingowa może być dla przedsiębiorców bardzo atrakcyjna. Pomijając zdecydowanie niższe koszty, coraz częściej sama działalność jest menadżowana wirtualnie, a fizyczne biuro staje się po prostu zbędne.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA


Oczywiście takie rozwiązanie nie będzie sprawdzać się w przypadku każdego biznesu. Jeśli istotne są dla nas bezpośrednie relacje z Klientami, mamy konserwatywny target lub mocno rozbudowaną strukturę „prawdziwe” biuro może być koniecznością.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiele też zależy od rzetelności i sprawności firmy świadczącej takie usługi. Korespondencja i informacje kierowane do nas na wirtualny adres powinny być nam szybko przekazywane. W innym przypadku możemy nie mieć wiedzy o wytoczonym procesie, czy zapowiedzianej kontroli.

Jest to też dobry interes dla firm świadczących tego typu usługi, tym lepszy im atrakcyjniejszy oferowany przez nich adres. Teoretycznie liczba firm zarejestrowanych w jednym lokalu jest nieograniczona. Często na kilkunastu metrach kwadratowych zarejestrowanych jest kilkadziesiąt podmiotów.

Z tego rozwiązania korzystają nie tylko firmy, których charakter działalności nie wymaga fizycznej siedziby, gdyż działają one w zasadzie on line. Jest to również dogodna forma dla osób, które chcą ukryć faktyczny charakter swojej działalności. Często są to fikcyjne firmy, które po dokonaniu kilku transakcji znikają z rynku, a oszukani kontrahenci mogą szukać wiatru w polu. Z ocen urzędów skarbowych wynika, że największe ryzyko pojawia się w podmiotach z branży budowlanej, obrotu złomem, pośrednictwa finansowego i handlu paliwami.


Zobacz: Wyjście wspólnika ze spółki z o.o.


Temat jest też ciekawy z prawnego punktu widzenia. Ustawy wymagają, aby spółka miała siedzibę, a jej adres podlega zgłoszeniu do wszystkich urzędów. W dodatku przed urzędem skarbowym i KRS musimy się wykazać umową najmu oraz wskazać miejsce, w którym przechowywane są księgi rachunkowe.

Jeśli chodzi o to legitymowanie się umową najmu, to przewiduje taki obowiązek ustawa o KRS, natomiast przepisy dotyczące uzyskiwania NIP zmieniły się już dawno w tym zakresie, jednak składanie tych umów do urzędu skarbowego praktykowane jest nadal.

Księgi rachunkowe co do zasady są przechowywane w siedzibie spółki, ale mogą być również powierzone biuru rachunkowemu, które prowadzi obsługę księgowa firmy. I to rozwiązanie jest najkorzystniejsze dla biur wirtualnych.

Szczególne kontrowersje temat może budzić w odniesieniu do VATu. Zasadniczo bowiem właściwość urzędu ustala się w oparciu o miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, a gdy jest ona wykonywana na obszarze właściwości dwóch lub więcej urzędów, w oparciu o miejsce siedziby. Jeśli firma nie posiada w ogóle stałego miejsca prowadzenia działalności na terenie kraju właściwy jest Naczelnik II US Warszawa Śródmieście.


Zobacz: Spółka z o.o. bez kapitału zakładowego?


Formuła wirtualnych biur jest znana urzędom skarbowym i zasadniczo nie budzi większego zdziwienia. Jeśli ma być przeprowadzona kontrola danej spółki, zawiadomienie jest kierowane na adres korespondencyjny tego biura.

Zdarzają się jednak przypadki, gdy urzędy przy zgłoszeniu rejestracyjnym zasięgają dokładnej informacji, gdzie i jaka działalność jest prowadzona. Szczególne zainteresowanie wzbudzają firmy wykonujące prace, które wskazywałby na to, iż do ich realizacji potrzebna jest fizycznie określona przestrzeń, a także spółki z branż poczytywanych za najbardziej wrażliwe na wyłudzenia i oszustwa podatkowe (tak jak wspomniany obrót paliwami).

Doniesienia prasowe wskazują, iż na skutek wytycznych z Ministerstwa Finansów urzędy mają bliżej przyglądać się wirtualnym biurom.


Zobacz: Procedura założenia spółki komandytowej

 

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Oferta biznesowa dla firm: Paczkomat® InPost jako klucz do szybkiej i wygodnej dostawy

Klienci kupują online przede wszystkim dla wygody, a szybka dostawa i odbiór to dziś standard. Punkty odbioru stały się naturalnym wyborem, a Paczkomat® InPost przewodzi w tej kategorii. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, oferta biznesowa InPost to prosty sposób na obniżenie kosztów i zwiększenie satysfakcji kupujących. Sprawdź, dlaczego warto i jak zrobić to dobrze.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

REKLAMA

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA