REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedura założenia spółki komandytowej

Monika Pązik

REKLAMA

Procedura założenia spółki komandytowej może rozpocząć się dopiero po uprzednim założeniu firmy. Spółka komandytowa powstaje w momencie dokonania wpisu do rejestru sądowego za wcześniejszym sporządzeniem umowy spółki w postaci aktu notarialnego. Jak wygląda założenie w praktyce?

Spółka komandytowa jest spółką osobową prowadzącą przedsiębiorstwo pod własną firmą. Firma spółki komandytowej pomaga w identyfikacji danego przedsiębiorstwa, które podlega zasadom prawa firmowego. Oznacza to przestrzeganie zasad prawdziwości, jedności, wyłączności, ciągłości, jawności  i pełności. Wspólnikami w spółce są komplementariusz i komandytariusz. W nazwie firmy mogą być zamieszczone wszystkie nazwiska komplementariuszy lub jedno z nich.

REKLAMA


Warunki  założenia spółki


Spółka komandytowa może zostać założona na dwa sposoby - poprzez zawiązanie i przekształcenie. Zawiązanie następuje przez zawarcie umowy będącej podstawą całego działania spółki. Natomiast powstanie spółki komandytowej przez przekształcenie oznacza nic innego jak przekształcenie spółki osobowej w kapitałową oraz spółki jawnej w komandytową. Umowa spółki komandytowej powinna obligatoryjnie zawierać:


- firmę i siedzibę spółki,


- przedmiot działalności spółki,


- czas trwania spółki, jeżeli jest oznaczony,

Dalszy ciąg materiału pod wideo


- oznaczenie wkładów wnoszonych przez każdego wspólnika oraz wartość tych wkładów,


- oznaczony kwotowo zakres odpowiedzialności każdego komandytariusza wobec wierzycieli (sumę komandytową).


Umowa spółki komandytowej powinna zostać zawarta w formie aktu notarialnego, ponieważ określa najistotniejsze kwestie związane z funkcjonowaniem spółki. Firma, siedziba, przedmiot działalności oraz suma komandytowa odnoszą się do stosunków zewnętrznych, natomiast pozostałe kwestie stanowią o stosunkach wewnętrznych między wspólnikami. Forma aktu notarialnego powoduje, iż jej niezachowanie będzie skutkowało bezwzględną nieważnością dokonywanych czynności prawnych. Wobec tego zmiana treści umowy również wymaga takiej formy. Dotyczy to wszelkich kwestii związanych z działalnością spółki oraz tych, które wspólnicy określili jako przedmiotowo istotne.


Zobacz:
Spółka komandytowa z udziałem osoby prawnej


Moment powstania spółki


Spółka komandytowa powstaje z chwilą wpisania do rejestru sądowego. Oznacza to, iż kluczowym momentem stanowiącym o istnieniu spółki nie jest samo zawarcie umowy spółki. W momencie uzyskania wpisu spółka komandytowa staje się podmiotem prawa oraz przedsiębiorcą. Należy jednakże pamiętać, iż spółka osobowa jest jedynie podmiotem prawa, ale nie uzyskuje osobowości prawnej. Wniosek o wpis do rejestru składa się w terminie 7 dni o zajścia stosownych zdarzeń uzasadniających dokonanie wpisu (art. 22 ustawy o KRS). Moment wpisu do rejestru jest niezwykle istotny ze względu na ponoszoną przez wspólników odpowiedzialność. Przed jego dokonaniem komplementariusze i komandytariusze odpowiadają solidarnie między sobą za zobowiązania spółki. Jest to odpowiedzialność osobista, nieograniczona i pierwszorzędna. Natomiast w momencie wpisania do rejestru zmienia się status odpowiedzialności pierwszorzędnej komplementariusza na odpowiedzialność subsydiarną, która nie dotyczy wcześniejszych zobowiązań. W stosunku do komandytariusza również dochodzi do zmiany na odpowiedzialność subsydiarną, natomiast  wobec niego odpowiedzialność nieograniczona zmienia się w ograniczoną do wysokości sumy komandytowej.

 
Zadaj pytanie:
Forum Moja Firma - Zakładanie firmy

 

Autopromocja

REKLAMA

Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Posiadanie własnej firmy to plan na przyszłość ponad 80 proc. młodych w wieku 8-14 lat

    Młode pokolenie już zarabia. Ma też sprecyzowane plany dotyczące tego, co chce robić w przyszłości. I tak, 81 proc. osób z Polski w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo, prowadzić małą firmę albo mieć poboczny biznes. Pracę dla kogoś innego wybrałoby natomiast 11 proc. badanych.

    Szef OPZZ: dodatkowe niedziele handlowe w grudniu zaskoczeniem dla pracowników

    Wprowadzenie dodatkowych niedziel handlowych jest zaskoczeniem dla pracowników, którzy niemal w ostatniej chwili dowiadują się, że muszą stawić się do pracy 10 i 17 grudnia - powiedział PAP przewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych Piotr Ostrowski.

    Nawet 130 - z tylu różnych aplikacji SaaS korzystały firmy w 2022 r.

    Rosnący poziom cyfryzacji i powszechny model pracy rozproszonej niesie duże wyzwania związane z ochroną danych poufnych i wrażliwych. W 2022 r. firmy korzystały przeciętnie nawet ze 130 różnych aplikacji SaaS. Jak zapewnić ochronę danych poufnych w tak rozbudowanym środowisku?

    Jak karty podarunkowe mogą uchronić przed poświątecznym spadkiem sprzedaży

    Karta podarunkowa jako narzędzie generowania przychodów? Jak najbardziej. Specjaliści od marketingu nie mają wątpliwości, że nowoczesne technologie wykorzystywane w kartach mogą być kluczem do zwiększania lojalności klientów i zapewniania stałego źródła dochodów. 

    REKLAMA

    Zaskakujący rok na giełdzie. Czego spodziewać się na ostatniej prostej 2023 r.?

    To był zaskakujący rok dla rynków, wyjątkowo pomyślny. Zwłaszcza biorąc pod uwagę widmo recesji, które groziło nam jeszcze na jego początku. Czy ostatnie tygodnie roku znów są obiecujące dla giełdy?

    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    REKLAMA

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    REKLAMA