Więcej kontraktów dla firm bez długów
REKLAMA
REKLAMA
Zatory płatnicze to jeden z największych problemów, z jakimi borykają się przedsiębiorcy. Z badania przeprowadzonego przez Tax Care w październiku 2012 r. wynika, że problemy z utrzymaniem płynności finansowej, związane właśnie z niemożnością uzyskania zapłaty od dłużników, to jedna z największych barier w prowadzeniu działalności gospodarczej. Z kolei według danych Krajowego Rejestru Długów (KRD), przeciętne polskie przedsiębiorstwo, które posiada nieuregulowane w terminie płatności, ma średnio pięciu wierzycieli, którym jest winne średnio od 16,6 tys. zł (woj. lubelskie) do nawet 26 tys. zł (Mazowsze). Najwięcej zadłużonych firm pochodzi z Mazowsza (16,59%) oraz z Górnego i Dolnego Śląska (odpowiednio 13,34% i 9,21%).
REKLAMA
Tymczasem firma, która płaci swoje zobowiązania, zyskuje - i to na kilku płaszczyznach. Począwszy od korzyści wizerunkowych, które wpływają pośrednio na wyniki firmy i jej otoczenie okołobiznesowe, poprzez lepszą pozycję rzetelnie płacącego przedsiębiorcy w bankach, a skończywszy na wymiernych, takich jak podatek dochodowy czy podatek od towarów i usług. Dlatego Tax Care rozpoczyna nowy cykl artykułów „Płacę w terminie”, w którym na problem zadłużenia polskich firm spojrzymy właśnie pod kątem korzyści z terminowej zapłaty rachunków czy faktur.
Dług - złodziej wizerunku
Zadłużona firma nie budzi zaufania wśród potencjalnych kontrahentów, przez co mogą jej przejść koło nosa intratne kontrakty. Według badań „Długi złodziejem wizerunku”, przeprowadzonych przez TNS OBOP dla KRD, ponad 60% Polaków nie wybrałoby produktów lub usług firmy, która znalazła się na oficjalnej liście dłużników - nawet jeśli byliby wpisani na listę KRD tylko raz. 46% badanych uznało, że nie współpracowaliby z taką firmą z powodu braku zaufania, a dla 39% ankietowanych niepłacenie firmowych zobowiązań jest równoważne z nieuczciwością przedsiębiorstwa (tylko 25% tłumaczy to przejściowymi kłopotami finansowymi w firmie). Wnioskując a contrario oznacza to, że przedsiębiorcy, którzy płacą faktury w terminie, mają dużą szansę na zbudowanie - jako rzetelni płatnicy - przewagi konkurencyjnej, dzięki której umocnią swoją rynkową pozycję, zyskają nowych klientów i rozwiną biznes.
Certyfikaty w cenie
REKLAMA
Świadczy o tym także liczba dostępnych na rynku programów adresowanych do uczciwych i odpowiedzialnych - także pod względem płatności - przedsiębiorców. Należą do nich między innymi: „Przedsiębiorstwo Fair Play” (Fundacja „Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym”, patronat Ministerstwa Gospodarki), „Rzetelna Firma” (spółka „Rzetelna firma”, patronat KRD), „Biała Lista” (Wrocławska Izba Gospodarcza) czy „Solidna Firma” (Program Gospodarczo-Konsumencki).
W lutym do tej grupy dołączył Idea Bank, który w ramach programu „Ideały Biznesu” promuje rzetelność płatniczą i zasady etyczne w biznesie. Wydawany przez Idea Bank certyfikat ma między innymi wzmacniać rozpoznawalność firm, które dbają o terminowe realizowanie zobowiązań. Istotną zaletą certyfikatu Idea Banku jest brak kosztów uczestnictwa w programie - certyfikat, w przeciwieństwie do prawie wszystkich tego typu programów, w których odpłatny jest albo sam certyfikat, albo prawo do korzystania z niego, jest bezpłatny (w przypadku „Certyfikatu Rzetelności” część firm także nie ponosi kosztów - dotyczy to klientów KRD). Programowi „Ideały Biznesu” patronują m.in. Krajowy Rejestr Długów, Forbes, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Krajowa Izba Gospodarcza.
Wybrane programy/certyfikaty promujące rzetelność płatniczą i zasady etyki w biznesie
Program/Certyfikat | Organizator | Cel programu | Koszt certyfikatu/programu |
Biała Lista | Wrocławska Izba Gospodarcza | promocja firm działających zgodnie z przepisami prawa i zasadami etyki | opłata weryfikacyjna 500 zł - 1500 zł (w zależności od wielkości firmy) opłata roczna 700 zł |
Ideały Biznesu/certyfikat Ideał Biznesu
| Idea Bank | promocja rzetelności płatniczej i zasad etycznych w biznesie, wzmocnienie rozpoznawalności firm, które dbają o terminowe realizowanie zobowiązań | bezpłatnie |
Przedsiębiorstwo Fair Play | Fundacja „Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym” | promocja etyki w działalności gospodarczej, działań zgodnych z obowiązującym prawem i powszechnie przyjętymi normami społecznymi
| 1390 zł - 6490 zł netto w zależności od wielkości firmy (I etap), 2100 zł netto (II etap) |
Rzetelna Firma/Certyfikat Rzetelności | Rzetelna Firma (patronat KRD) | promocja rzetelności płatniczej i transparentności w obrocie gospodarczym oraz etycznych zasad współpracy pomiędzy przedsiębiorcami | klienci KRD - bezpłatnie pozostałe firmy - do 160 zł netto (opłata negocjowalna) |
Solidna Firma | Program Gospodarczo-Konsumencki | propagowanie zasad etyki (rzetelność, uczciwość i terminowość) w kontaktach pomiędzy partnerami gospodarczymi | opłata jednorazowa 1620 zł - 10260 zł netto (w zależności od wielkości firmy), opłaty za każdy z poszczególnych 3 etapów 600 zł - 3800 zł netto |
Złoty Certyfikat Rzetelności | Rzetelna Firma | szerzenie etycznych zasad w prowadzeniu działalności gospodarczej | opłata manipulacyjna 1799 zł netto |
Czy certyfikaty dla przedsiębiorstw są skuteczne i spełniają swoją rolę? W części przypadków z pewnością tak. Z danych TNS OBOP dla KRD wynika na przykład, że aż 47% respondentów jest przekonanych, że wyróżnienie certyfikatem firmowanym przez Rzetelną Firmę i Krajowy Rejestr Długów daje pewność, że firma, która go otrzymała, jest solidna, a prowadzenie z nią interesów nie pociąga za sobą ryzyka.
Agata Szymborska-Sutton
REKLAMA
REKLAMA