REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darowizna w spółce akcyjnej

REKLAMA

Firmy zasypywane są często prośbami o udzielenie darowizn, czy to pieniężnych, czy też rzeczowych. Z prośbami takimi występują zarówno osoby fizyczne, jak i prawne. Spotykają się one niejednokrotnie z pozytywną reakcją, jednak zarządy podejmujące takie decyzje powinny liczyć się z negatywnymi konsekwencjami. Może być im bowiem postawiony zarzut działania na szkodę spółki.

Istotą darowizny jest świadczenie darczyńcy kosztem swojego majątku na rzecz obdarowanego. Świadczenie to musi mieć charakter bezpłatny.

REKLAMA


Kto może udzielać darowizny?


Kodeks spółek handlowych wymienia darowizny, jako czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu w spółce akcyjnej. Dla jej skuteczności więc niezbędne jest podjęcie uchwały przez zarząd spółki. Kwestię udzielania darowizn reguluje statut spółki określając kto je może przyznawać i w jakim zakresie. W statucie może być także określona maksymalna wartość, do której może być udzielona darowizna, bądź też łączna wartość darowizn w danym roku obrotowym spółki. Zarząd spółki „rozlicza się” z udzielonych darowizn w sprawozdaniu z działalności zarządu na koniec każdego roku obrotowego.


Co może być przedmiotem darowizny?


Darowizna może obejmować: określoną kwotę pieniężną, rzeczy ruchome, nieruchomości, prawa majątkowe oraz energię elektryczną, cieplną, gazową. Przedmiotem darowizny może być zespół rzeczy. Nie może ona natomiast obejmować rzeczy wyłączonych z obrotu. Spośród praw majątkowych mogą być brane pod uwagę tylko te, które mają cechę zbywalności. Przedmiotem darowizny nie mogą być wszelkiego rodzaju usługi, najem, dzierżawa, zlecenie, pożyczka, przechowanie itp.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Darowizna dużym ryzykiem dla zarządu spółki

REKLAMA


Zarząd jako organ wykonawczy spółki, ma obowiązek prowadzenia prawidłowej gospodarczo działalności spółki, polegającej na maksymalizacji zysku. Dlatego też, w kodeksie spółek handlowych udzielanie darowizn zostało zakwalifikowane jako czynność przekraczająca zakres zwykłego zarządu. Z zasady bowiem udzielanie darowizny jest nieracjonalne z gospodarczego punku widzenia spółki. Działania nie przynoszące żadnych korzyści nie mają dla siebie uzasadnienia.


Istnieją oczywiście odstępstwa od tej reguły, bowiem czasami darowizna udzielona odpowiednim osobom czy też podmiotom, może wpłynąć pozytywnie na wizerunek spółki lub poprawę stosunków z kontrahentami. Bardzo często wykorzystywana jest także jako forma reklamy. No i czasami darowiznę można odliczyć od podatku. Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych, od dochodu można odliczyć darowizny przekazane na cele określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom wskazanym w tejże ustawie.

REKLAMA


Jednak w przypadku rażącego przekroczenia przez zarząd swoich kompetencji, spółka może wystąpić z powództwem o naprawienie wyrządzonej szkody. Kwestię odpowiedzialności cywilnoprawnej członków zarządu wobec spółki reguluje kodeks spółek handlowych. Członkowie zarządu odpowiadają za szkodę wyrządzoną swoim działaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami statutu. Odpowiadają oni za szkodę solidarnie, co oznacza, że spółka może domagać się pełnego odszkodowania jednocześnie od wszystkich tych osób, jak i tylko niektórych bądź tylko jednej z nich. Należy jednak podkreślić, że spółka może skutecznie skorzystać z tego zarzutu tylko wtedy, gdy zarząd podejmując decyzję o udzieleniu darowizny naruszył przepisy prawa lub postanowienia statutu. Pomimo więc, że działanie takie jest ze szkodą dla spółki, ale mieści się w ramach zapisów statutowych, odpowiedzialność nie powstaje.


Zarząd powinien się liczyć także z tym, iż naraża się na odpowiedzialność karną. Kodeks karny w rozdziale o przestępstwach przeciwko obrotowi gospodarczemu zawiera przepisy dotyczące szkody majątkowej. Zgodnie z nimi, kto będąc obowiązany na podstawie umowy do zajmowania się sprawami majątkowymi lub działalnością gospodarczą osoby fizycznej, prawnej albo jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, przez nadużycie udzielonych mu uprawnień, wyrządza jej znaczną szkodę majątkową podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. Znaczna szkoda majątkowa powstaje wówczas, gdy przekracza 200.000 zł. Jeżeli sprawca taki działa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8. Jeżeli sprawca wyrządza szkodę majątkową w wielkich rozmiarach (od 1.000.000 zł), podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10. Nie podlega karze ten, kto przed wszczęciem postępowania karnego dobrowolnie naprawił w całości wyrządzoną szkodę.


Mimo istnienia ryzyka negatywnych konsekwencji udzielania darowizn, jest to jednak element stanowiący część obrotu, istniejący od zawsze i nie mający dla siebie zagrożenia.

Kancelaria Prawna Skarbiec specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Kancelaria Prawna Skarbiec.Biz

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA