REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółka za złotówkę lub bez kapitału, proponowane zmiany od 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Pązik

REKLAMA

Nowy projekt nowelizacji kodeksu spółek handlowych proponowany przez Ministerstwo Sprawiedliwości zakłada zmniejszenie kapitału zakładowego spółki z o.o. do 1 zł. Powstanie również nowy rodzaj działaności – spółki bezkapitałowej. Czy zmiany będą korzystne?

Obecnie wysokość kapitału zakładowego spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wynosi 5 000 zł a wartość nominalna jednego udziału nie może być niższa niż 50 zł. Wkłady do spółki z o.o. mogą mieć postać pieniężną bądź niepieniężną. Kapitału zakładowy powinien być rozpatrywany nie tylko z punktu widzenia wysokości, ale również pod względem instrumentów ochronnych wspólników i wierzycieli. Obniżenie minimum wysokości kapitału wiąże się z licznymi ułatwieniami w procedurze zakładania spółek. Jeżeli zatem wspólnicy decydują się na obniżenie wartości wnoszonych wkładów to na kapitał zakładowy powinno się wnieść wkłady o wyższej wartości.

REKLAMA


Projekt spółki za złotówkę


Zgodnie z proponowanymi zmianami nowelizacji kodeksu spółek handlowych wysokość kapitału zakładowego miałaby być obniżona z 5 000 zł do złotówki. Ministerstwo Sprawiedliwości chce dążyć do większej swobody w inwestowaniu w spółkę oraz w dysponowaniu zyskami z jednoczesnym utrzymaniem stabilnego poziomu kapitalizacji. Projekt ten wzorowałby się na regulacjach innych państw członkowskich, m.in. Niemiec, Holandii czy Finlandii, w których zmniejszenie kapitału zakładowego do 1 euro nie zaważyło na poziomie kapitalizacji.


Zobacz również: Spółka z o.o. bez kapitału zakładowego?


Spółka bezkapitałowa


Projekt nowelizacji zakładałby wprowadzenie nowego rodzaju spółki, tzw. bezkapitałowej, w której o wysokości kapitału i wielkości udziałów decydowaliby sami wspólnicy. Argumentem opowiadającym się wprowadzeniem zmian byłoby znaczne ułatwienie w wypłacaniu dywidend oraz w procedurze umarzania udziałów. Jednakże należy liczyć się z większą odpowiedzialnością po stronie członków zarządu. W takiej sytuacji mogliby zostać pociągnięci do odpowiedzialności przed sądem, a wierzyciele mogliby sięgnąć do ich majątku osobistego celem zaspokojenia wierzytelności. Zmiany wymagałyby dodatkowo złożenia przez zarząd oświadczenia o zachowaniu wypłacalności przez okres  co najmniej 12 miesięcy, po wcześniejszym dokonaniu analizy finansowej. Wprowadzenie tzw. spółki bezkapitałowej będzie charakteryzowało się posiadaniem udziałów beznominałowych, nie związanych z kapitałem zakładowym, który nie będzie miał określonej wartości nominalnej. Wysokość kapitału nie będzie zatem ujawniana w umowie spółki. Wspólnicy będą uprawnieni do swobodnego decydowania o przyznawaniu udziałów i wielkości kapitału zakładowego.


Rejestracja online


Projekt ministerialny wprowadziłby ułatwienie w sposobie rejestracji - przez Internet na specjalnej platformie internetowej, bowiem taka forma rejestracji staje się coraz bardziej popularna. Zmiany dotyczyłyby zarówno spółek z o.o. jak również jawnej i komandytowej. Zmiany objęłyby również wysokość opłat sądowych w zakresie rejestracji i obniżeniu ich z 500 zł do 250 zł w odniesieniu do pierwszego wniosku, a z 250 zł do 200 zł przy składaniu następnych wniosków. Ministerstwo zakłada również możliwość zmiany umowy spółki przez Internet bądź opłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych. Proponowane zmiany miałyby obowiązywać od 1 stycznia 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zadaj pytanie na Forum: Moja Firma - Spółki kapitałowe

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA