REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprostować decyzję administracyjną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kryda
decyzja administracyjna, sprostowanie
decyzja administracyjna, sprostowanie

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że do decyzji administracyjnej wkradną się drobne, oczywiste błędy. Prawo pozwala na dokonanie ich korekty bez potrzeby wydawania nowego rozstrzygnięcia. Kto i jak może sprostować decyzję administracyjną?

Zgodnie z art. 113 kodeksu postępowania administracyjnego, jeżeli w decyzji wydanej przez organ administracji publicznej znalazły się błędy pisarskie i rachunkowe lub inne oczywiste omyłki, organ ten może je skorygować na żądanie strony lub z urzędu.  Usunięcia błędów organ może jednak dokonać w trybie sprostowania, tylko wtedy, gdy błąd ten jest oczywisty. W wyroku z dnia 21 stycznia 2011 r. wojewódzki sądu administracyjny w uznał, że pomyłkę można uznać za oczywistą, gdy tekst decyzji nie odpowiada treści dokumentów zebranych w toku sprawy Poznaniu (sygn. akt II SA/Po 765/10).

REKLAMA

Przez omyłkę pisarską rozumie się błąd w odmianie, ortograficzny, w pisowni lub też nieprawidłowe użycie wyrazów i zwrotów. Wadą taką będzie także błąd w dacie.

Organ administracyjny błędnie napisał w decyzji nazwisko strony – Kowalewski zamiast Kowalski.

Nieprawidłowe określenie formy spółki – spółka akcyjna zamiast spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (wyrok WSA w Warszawie z 3 listopada 2004 r., IV SA 1696/03)

Porozmawiaj o tym na naszym forum!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za błąd rachunkowy natomiast uznać można na przykład nieprawidłowość w wykonaniu działania matematycznego, o ile reszta danych została ustalona poprawnie.

Bardzo ważne jest, by sprostowanie nie zmieniało merytorycznej treści orzeczenia. Naczelny Sąd Administracyjny wyjaśnił, że sprostowanie błędów  z samej swej natury może się odnosić tylko do tych elementów, które faktycznie w decyzji istnieją, a jedynie zostały błędnie wyrażone (II SA 4169/01).

Jak zmienić niekorzystną decyzję administracyjną?

Sprostowanie a zmiana decyzji

Dla odróżnienia sprostowania od zmiany decyzji, stosuje się kryterium istotności.  Gdy pomyłka jest nie tylko oczywista, ale także istotna dla rozstrzygnięcia, organ powinien zmienić decyzję, a nie dokonać sprostowania.

REKLAMA

Przykładem sytuacji, gdy pomyłka jest zbyt istotna, by zastosować do niej art. 113 kpa. jest błędne oznaczenie numeru działki, gdyż numer ten określa w rzeczywistości nieruchomość, której dotyczy rozstrzygnięcie (wyrok NSA z 3 grudnia 2010 r., II OSK 1950/10).

Jakakolwiek zmiana w treści decyzji mogłaby doprowadzić do zmiany samego rozstrzygnięcia, a tym samym, na przykład, do przyznania albo odebrania komuś prawa. Wojewódzki sąd administracyjny w Poznaniu orzekł, że organy administracyjne nie mogą dokonywać sprostowania pomyłek polegających na nieprawidłowych ustaleniach faktycznych czy zastosowań przepisów prawnych (wyrok WSA w Poznaniu z 13 listopada 2008 r., II SA/Po 377/08,)

Jak odwołać się od decyzji administracyjnej?

Organ właściwy do sprostowania

Właściwym do sprostowania błędów i pomyłek w decyzji jest organ, który ją wydał. Dodatkowo wady te będą mogły także zostać skorygowane przez organ drugiej instancji w toku procedury odwoławczej, o ile zostanie ona wszczęta.

Postanowienie o sprostowaniu organ ma obowiązek dostarczyć je adresatowi na piśmie, wraz z jego uzasadnieniem faktycznym i prawnym oraz pouczeniem o dopuszczalności i trybie wniesienia zażalenia.

Jak długo jest ważna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu?

Skutki sprostowania

Wydanie postanowienia o sprostowaniu staje się elementem składowym treści decyzji, a adresat decyzji obowiązany jest wykonywać ją zgodnie z treścią sprostowania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA