REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprostować decyzję administracyjną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kryda
decyzja administracyjna, sprostowanie
decyzja administracyjna, sprostowanie

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że do decyzji administracyjnej wkradną się drobne, oczywiste błędy. Prawo pozwala na dokonanie ich korekty bez potrzeby wydawania nowego rozstrzygnięcia. Kto i jak może sprostować decyzję administracyjną?

Zgodnie z art. 113 kodeksu postępowania administracyjnego, jeżeli w decyzji wydanej przez organ administracji publicznej znalazły się błędy pisarskie i rachunkowe lub inne oczywiste omyłki, organ ten może je skorygować na żądanie strony lub z urzędu.  Usunięcia błędów organ może jednak dokonać w trybie sprostowania, tylko wtedy, gdy błąd ten jest oczywisty. W wyroku z dnia 21 stycznia 2011 r. wojewódzki sądu administracyjny w uznał, że pomyłkę można uznać za oczywistą, gdy tekst decyzji nie odpowiada treści dokumentów zebranych w toku sprawy Poznaniu (sygn. akt II SA/Po 765/10).

REKLAMA

REKLAMA

Przez omyłkę pisarską rozumie się błąd w odmianie, ortograficzny, w pisowni lub też nieprawidłowe użycie wyrazów i zwrotów. Wadą taką będzie także błąd w dacie.

Organ administracyjny błędnie napisał w decyzji nazwisko strony – Kowalewski zamiast Kowalski.

Nieprawidłowe określenie formy spółki – spółka akcyjna zamiast spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (wyrok WSA w Warszawie z 3 listopada 2004 r., IV SA 1696/03)

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym forum!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za błąd rachunkowy natomiast uznać można na przykład nieprawidłowość w wykonaniu działania matematycznego, o ile reszta danych została ustalona poprawnie.

Bardzo ważne jest, by sprostowanie nie zmieniało merytorycznej treści orzeczenia. Naczelny Sąd Administracyjny wyjaśnił, że sprostowanie błędów  z samej swej natury może się odnosić tylko do tych elementów, które faktycznie w decyzji istnieją, a jedynie zostały błędnie wyrażone (II SA 4169/01).

Jak zmienić niekorzystną decyzję administracyjną?

Sprostowanie a zmiana decyzji

Dla odróżnienia sprostowania od zmiany decyzji, stosuje się kryterium istotności.  Gdy pomyłka jest nie tylko oczywista, ale także istotna dla rozstrzygnięcia, organ powinien zmienić decyzję, a nie dokonać sprostowania.

Przykładem sytuacji, gdy pomyłka jest zbyt istotna, by zastosować do niej art. 113 kpa. jest błędne oznaczenie numeru działki, gdyż numer ten określa w rzeczywistości nieruchomość, której dotyczy rozstrzygnięcie (wyrok NSA z 3 grudnia 2010 r., II OSK 1950/10).

Jakakolwiek zmiana w treści decyzji mogłaby doprowadzić do zmiany samego rozstrzygnięcia, a tym samym, na przykład, do przyznania albo odebrania komuś prawa. Wojewódzki sąd administracyjny w Poznaniu orzekł, że organy administracyjne nie mogą dokonywać sprostowania pomyłek polegających na nieprawidłowych ustaleniach faktycznych czy zastosowań przepisów prawnych (wyrok WSA w Poznaniu z 13 listopada 2008 r., II SA/Po 377/08,)

Jak odwołać się od decyzji administracyjnej?

Organ właściwy do sprostowania

Właściwym do sprostowania błędów i pomyłek w decyzji jest organ, który ją wydał. Dodatkowo wady te będą mogły także zostać skorygowane przez organ drugiej instancji w toku procedury odwoławczej, o ile zostanie ona wszczęta.

Postanowienie o sprostowaniu organ ma obowiązek dostarczyć je adresatowi na piśmie, wraz z jego uzasadnieniem faktycznym i prawnym oraz pouczeniem o dopuszczalności i trybie wniesienia zażalenia.

Jak długo jest ważna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu?

Skutki sprostowania

Wydanie postanowienia o sprostowaniu staje się elementem składowym treści decyzji, a adresat decyzji obowiązany jest wykonywać ją zgodnie z treścią sprostowania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA