REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprostować decyzję administracyjną?

Małgorzata Kryda
decyzja administracyjna, sprostowanie
decyzja administracyjna, sprostowanie

REKLAMA

REKLAMA

Zdarza się, że do decyzji administracyjnej wkradną się drobne, oczywiste błędy. Prawo pozwala na dokonanie ich korekty bez potrzeby wydawania nowego rozstrzygnięcia. Kto i jak może sprostować decyzję administracyjną?

Zgodnie z art. 113 kodeksu postępowania administracyjnego, jeżeli w decyzji wydanej przez organ administracji publicznej znalazły się błędy pisarskie i rachunkowe lub inne oczywiste omyłki, organ ten może je skorygować na żądanie strony lub z urzędu.  Usunięcia błędów organ może jednak dokonać w trybie sprostowania, tylko wtedy, gdy błąd ten jest oczywisty. W wyroku z dnia 21 stycznia 2011 r. wojewódzki sądu administracyjny w uznał, że pomyłkę można uznać za oczywistą, gdy tekst decyzji nie odpowiada treści dokumentów zebranych w toku sprawy Poznaniu (sygn. akt II SA/Po 765/10).

REKLAMA

Przez omyłkę pisarską rozumie się błąd w odmianie, ortograficzny, w pisowni lub też nieprawidłowe użycie wyrazów i zwrotów. Wadą taką będzie także błąd w dacie.

Organ administracyjny błędnie napisał w decyzji nazwisko strony – Kowalewski zamiast Kowalski.

Nieprawidłowe określenie formy spółki – spółka akcyjna zamiast spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (wyrok WSA w Warszawie z 3 listopada 2004 r., IV SA 1696/03)

Porozmawiaj o tym na naszym forum!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za błąd rachunkowy natomiast uznać można na przykład nieprawidłowość w wykonaniu działania matematycznego, o ile reszta danych została ustalona poprawnie.

Bardzo ważne jest, by sprostowanie nie zmieniało merytorycznej treści orzeczenia. Naczelny Sąd Administracyjny wyjaśnił, że sprostowanie błędów  z samej swej natury może się odnosić tylko do tych elementów, które faktycznie w decyzji istnieją, a jedynie zostały błędnie wyrażone (II SA 4169/01).

Jak zmienić niekorzystną decyzję administracyjną?

Sprostowanie a zmiana decyzji

Dla odróżnienia sprostowania od zmiany decyzji, stosuje się kryterium istotności.  Gdy pomyłka jest nie tylko oczywista, ale także istotna dla rozstrzygnięcia, organ powinien zmienić decyzję, a nie dokonać sprostowania.

REKLAMA

Przykładem sytuacji, gdy pomyłka jest zbyt istotna, by zastosować do niej art. 113 kpa. jest błędne oznaczenie numeru działki, gdyż numer ten określa w rzeczywistości nieruchomość, której dotyczy rozstrzygnięcie (wyrok NSA z 3 grudnia 2010 r., II OSK 1950/10).

Jakakolwiek zmiana w treści decyzji mogłaby doprowadzić do zmiany samego rozstrzygnięcia, a tym samym, na przykład, do przyznania albo odebrania komuś prawa. Wojewódzki sąd administracyjny w Poznaniu orzekł, że organy administracyjne nie mogą dokonywać sprostowania pomyłek polegających na nieprawidłowych ustaleniach faktycznych czy zastosowań przepisów prawnych (wyrok WSA w Poznaniu z 13 listopada 2008 r., II SA/Po 377/08,)

Jak odwołać się od decyzji administracyjnej?

Organ właściwy do sprostowania

Właściwym do sprostowania błędów i pomyłek w decyzji jest organ, który ją wydał. Dodatkowo wady te będą mogły także zostać skorygowane przez organ drugiej instancji w toku procedury odwoławczej, o ile zostanie ona wszczęta.

Postanowienie o sprostowaniu organ ma obowiązek dostarczyć je adresatowi na piśmie, wraz z jego uzasadnieniem faktycznym i prawnym oraz pouczeniem o dopuszczalności i trybie wniesienia zażalenia.

Jak długo jest ważna decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu?

Skutki sprostowania

Wydanie postanowienia o sprostowaniu staje się elementem składowym treści decyzji, a adresat decyzji obowiązany jest wykonywać ją zgodnie z treścią sprostowania.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lokalnych biznesów nie znajdziesz w sieci [Raport]

Tylko 25% firm lokalnych posiada strony internetowe, mimo że 68% Polaków szuka w internecie opinii o firmach przed dokonaniem zakupu. 27% użytkowników internetu regularnie czyta recenzje, a 41% robi to często. Najwięcej recenzji przeglądają mieszkańcy województw lubuskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i zachodniopomorskiego, a także osoby z niższym wykształceniem i dochodami.

W jaki sposób założyć spółkę z o.o. – przez S24 czy z udziałem notariusza?

Rejestracja nowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością może zostać dokonana na dwa sposoby: poprzez system S24 lub przy udziale notariusza z umową w formie aktu notarialnego. W obu tych przypadkach wniosek o rejestrację spółki składany jest przez Internet, odpowiednio w S24 lub przez Portal Rejestrów Sądowych. Każda z tych metod ma swoje wady i zalety.

Można mieć własną działalność gospodarczą nie płacąc składek ZUS, jak to zrobić w 2025 roku

Wysokie koszty już na wstępie, zanim jeszcze zarobi się pierwsze pieniądze, to główny hamulec przed założeniem własnej firmy. Daninę dla ZUS trzeba płacić, niezależnie od tego czy z działalności gospodarczej jest zysk czy straty. Ale nie wszyscy wiedzą, że można prowadzić własny biznes nie płacąc do ZUS nawet złotówki. Warto więc zacząć, choćby na próbę. To łatwe i nic nie kosztuje.

Jak zamknąć rok w spółce z o.o.?

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością po zakończeniu każdego roku obrotowego powinna – co do zasady – sporządzić sprawozdanie finansowe, sprawozdanie z działalności (jeśli nie jest zwolniona z obowiązku jego sporządzenia), przeprowadzić zwyczajne zgromadzenie wspólników, a także złożyć odpowiednie dokumenty do KRS.

REKLAMA

Webinar. ESG compliance. Jak wdrożyć w Twojej firmie?

Webinar adresowany jest do przedsiębiorców, członków kadry zarządzającej, specjalistów ds. compliance, audytorów wewnętrznych oraz osób odpowiedzialnych za wdrażanie strategii ESG w organizacji.

Będzie trudniej i drożej. Obostrzenia w Wielkiej Brytanii

Brytyjskie plany budżetowe na kolejne lata przynoszą zmiany również dla branży transportowej. Wzrosną opłaty dla posiadaczy pojazdów ciężarowych poruszających się po kraju, a także obostrzenia dotyczące możliwości wjazdu do Wielkiej Brytanii dla kierowców pochodzących z Polski.

Family Business Future Summit 2025

W dniach 24-25 kwietnia Olsztyn stanie się centrum spotkań przedsiębiorców, liderów oraz wizjonerów, którzy na co dzień rozwijają firmy rodzinne w Polsce. Obędzie się w nim druga edycja Family Business Future Summit - wyjątkowe wydarzenie poświęconym firmom rodzinnym. W tym roku rozbudowana została formuła konferencji! Przez dwa dni uczestnicy będą mieli okazję do inspirujących rozmów z ekspertami rynkowymi oraz przedstawicielami największych polskich biznesów rodzinnych.

Jerzy Owsiak: Biurokracja i brak zaufania to największe problemy biznesu. "Nie przeszkadzajcie, a będzie wszystko OK"

Jerzy Owsiak otrzymał nagrodę od przedsiębiorców. Jego zdaniem polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji.

REKLAMA

Biotechnologia a długowieczność - jubileuszowa konferencja CEBioForum 2025

Wykorzystanie rewolucji w biotechnologii w zapewnieniu długowieczności, miejsce europejskich firm biotechnologicznych w świecie, czy znaczenie branży we współczesnej gospodarce – to główne tematy XXIII CEBioForum, z udziałem prawie 100 najbardziej innowacyjnych firm biotechnologicznych z całego świata. Wydarzenie obchodzi w tym roku swój jubileusz, odbywa się już od 25 lat.

Darmowy e-book "Być kobietą w biznesie"

Marzec jest miesiącem Kobiet i specjalnie dla Was przygotowaliśmy wyjątkowy e-book

REKLAMA