REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odwołać się od decyzji administracyjnej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
pismo, umowa
pismo, umowa
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Odwołanie od decyzji administracyjnej wymaga kilku dosyć prostych działań. Należy jednak pamiętać o sprawdzeniu przepisów szczególnych dotyczących organu, który decyzję wydał.

Odwołanie od decyzji reguluje Kodeks postępowania administracyjnego w rozdziale 10. Najważniejsze o czym należy pamiętać to termin odwołania: wynosi on 14 dni od doręczenia decyzji stronie, a jeśli decyzja została ogłoszona ustnie – od momentu jej ogłoszenia. Do momentu upływu tego terminu decyzja nie zostanie wykonana, a jeśli wniesione zostanie odwołanie wykonanie zostanie wstrzymane do jego rozpatrzenia. Nie dotyczy to jednak sytuacji, w której decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności. Jest to klauzula nadawana przez organ, który uznaje że w danej sytuacji zwlekanie z wykonaniem decyzji może prowadzić do spowodowania znacznych strat albo sprowadzenia innego zagrożenia. Częstym przykładem decyzji wydawanych z rygorem natychmiastowej wykonalności są decyzje Państwowej Inspekcji Sanitarnej, dotyczące ochrony zdrowia i życia ludzi.

REKLAMA

REKLAMA

Decyzja o warunkach zabudowy

Polecane: Nowe obowiązki dla prowadzących księgę przychodów i rozchodów

Jak pisać?

Co ważne, odwołanie nie musi przybierać żadnej szczególnej formy ani nazwy. Strona powinna jedynie wyrazić swoje niezadowolenie z treści decyzji i dać temu wyraz we wnoszonym odwołaniu. Jednak i w tym przypadku należy być czujnym – warto sprawdzić co przewidują przepisy szczególne dotyczące organu, który decyzję wydał, gdyż mogą zawierać one dodatkowe wymogi formalne do wniesienia odwołania.

REKLAMA

Do kogo kierować?

Odwołanie przysługuje do organu wyższego stopnia nad organem, który decyzję wydał. Pismo wnosi się jednak za pośrednictwem organu pierwszej instancji, który następnie przekazuje ją do właściwego organu – jest to szansa dla organu, który wydał decyzję, by jeszcze raz zapoznać się ze sprawą i w ramach autokontroli zmienić zdanie, zanim zrobi to druga instancja. Organ ma 7 dni na przekazanie akt sprawy organowi wyższej instancji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie będzie pogorszenia

Warto pamiętać o zasadzie zwanej reformationis in peius. Oznacza ona niemożliwość pogorszenia sytuacji osoby odwołującej się przez organ wyższej instancji. Innymi słowy, najgorsze co może spotkać osobę niezadowoloną z decyzji organu, to utrzymanie tej decyzji w mocy. Organ wyższej instancji nie może wydać innego, bardziej niekorzystnego niż poprzednie rozstrzygnięcia. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, w której pierwsza decyzja rażąco naruszała prawo albo interes społeczny.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Co po dwóch instancjach?

W przypadku bycia niezadowolonym również z decyzji organu drugiej instancji, ścieżka administracyjna jest już wyczerpana. Pozostaje skarżenie niedogodnej decyzji do sądu administracyjnego, lub wykorzystanie któregoś z nadzwyczajnych trybów zmiany, uchylenia lub stwierdzenia nieważności decyzji. W przypadku tych ostatnich muszą zajść jednak ściśle określone przepisami warunki, jak na przykład popełnienie przestępstwa podczas wydawania decyzji czy błąd co do strony. Szczegółowo stanowi o tym rozdział 13 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Stwierdzenie nieważności decyzji podatkowej

Jakie sprawy rozpatruje sąd administracyjny?

Po skierowaniu sprawy na drogę sądową, warto pamiętać o instytucji mediacji administracyjnej, która może odbyć się także na wniosek strony. Jest to forma załatwienia sprawy mająca na celu pomoc w zrozumieniu powodów wydanej decyzji, a także dająca możliwość porozumienia się z przedstawicielem organu administracji w sprawie zmiany lub uchylenia decyzji, bez konieczności rozstrzygania sprawy przez sąd.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA