REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Europejski start up ma szansę zaistnieć na rynku amerykańskim

Kirill Bigai
Współzałożyciel i dyrektor generalny platformy Preply dla poszukiwania korepetytorów online
Europejski start up ma szansę zaistnieć na rynku amerykańskim/Fot. Fotolia
Europejski start up ma szansę zaistnieć na rynku amerykańskim/Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Każdy start up chce się rozwijać i zaistnieć na rynku amerykańskim. Warto dokładnie zaplanować ten krok i poznać zasady panujące na rynku za oceanem.

Rynek amerykański

Kampanie reklamowe w USA są znacznie droższe w Europie. Dlatego wchodząc na amerykański rynek z europejskim produktem, nikt nie myśli, że zostanie monopolistą. Startupy stawiają na przetrwanie i powolny rozwój.

REKLAMA

REKLAMA

Rynek amerykański jest bardzo rozwinięty, jego klienci mają przesyt nowych technologii i usług. Wchodząc z nowym produktem, trzeba być przygotowanym finansowo na walkę z konkurencją. Nie ma znaczenia, jak dobry jest nasz produkt - nie unikniemy długoterminowych kosztów marketingowych.

Co jeszcze należy wziąć pod uwagę fakt? Na pewno fakt, że w Stanach Zjednoczonych nie ma jednolitego rynku. Amerykańska przestrzeń gospodarcza może być podzielona na kilka różnych sektorów, z których każdy ma swoją własną specyfikę i odbiorców.

Słowiański zwyczaj, aby rozpocząć podbój nowego kraju od stolicy, w Ameryce niestety nie działa. Wiele firmach IT przeniosło się do Waszyngtonu, bo spodziewa się, że tak będzie łatwiej określić swoją pozycje na rynku i przyciągnąć nowych klientów. Ale w rzeczywistości, Waszyngton - Government Center, to miejsce, gdzie ludzie będą zwracać uwagę na markę, tradycję i autentyczność produktów. Miejsce innowacji to San Francisco: istnieje szerszy dostęp do odpowiednich zasobów multimedialnych oraz inwestycji.

REKLAMA

Zobacz: Finanse i rozwój

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak skalować swój biznes na zróżnicowanym rynku amerykańskim?

Według teorii amerykańskiego przedsiębiorcy i inwestora Steve’a Blanka, jest wyraźna różnica pomiędzy startupem, a czymś co nazywa skalowalnym startupem. Różnica w nazwie może być pozorna - kiedy jednak zgłębimy, czym jest ta “skalowalność”, to ta różnica staje się zasadnicza.

Startup, to biznes, którego celem jest wygenerowanie wystarczających przychodów, aby zapewnić właścicielowi “fajne” życie. Taki startup nie potrzebuje finansowania ze strony inwestorów. Może to być popularny blog, może to być sklep - przykładów takich startupów w sieci są setki tysięcy. Mam wrażenie, że to jest główna domena polskich przedsiębiorców technologicznych - chcą po prostu założyć swój biznes w Internecie, tak jak być może kiedyś ich rodzice, zakładali biznesy poza Internetem.

Niestety taki startup ma jedną wadę - jest nieinwestowalny z takich źródeł jak venture capital. Dopóki europejscy przedsiębiorcy tego nie zrozumieją, to nie mamy co marzyć o dużych, globalnych firmach technologicznych wywodzących się z Polski. Jeśli już trafi się taka firma - będzie to bardziej przypadek niż zaplanowane działanie.

Czym zatem jest ten skalowalny startup? Skalowalny startup ma jeden cel - stworzyć nowy lub zdominować istniejący rynek. Ten rynek musi być wystarczająco duży, aby pieniądze zainwestowane przez inwestorów dały ponadprzeciętne stopy zwrotu. Najlepsze inwestycje dają wielokrotny zwrot zainwestowanych środków, czasami powyżej 100x. Stworzenie skalowalnego startupu nigdy nie będzie możliwe na małym rynku. Tylko duży, globalny rynek + jeszcze większy budżet na marketing gwarantują sukces na światową skalę.

Zobacz: Inwestycje

Jeśli chcesz wejść na rynek amerykański, musisz tam mieszkać

Praca zdalna z klientami z innego kraju jest na dłuższą metę trudna, nie mówiąc już o mieszkańców krajów zachodnich o odmiennych od naszych wartościach i zwyczajach. Przedsiębiorca, który zamierza podbić nowy rynek, musi być przygotowany, aby tymczasowo przenieść się do innego kraju, a może nawet na inny kontynent. Czeka Cię zatem długa podróż. Również po samych Stanach ze względu na zróżnicowanie rynku, o którym pisałem wyżej.

Gotowy by spełnić amerykańskie standardy

Na Zachodzie wszystkie procesy komunikacyjne są na bardzo wysokim poziomie. Na Ukrainie i w innych krajach sąsiadujących, wiele firm nadal działa bez dobrze funkcjonujących procedur interakcji z konsumentem. W Ameryce by to zwyczajnie nie przeszło, ponieważ każda firma IT zanim rozpocznie podbój rynku, musi sprawdzić się zarówno pod względem zgodności z normami prawnymi jak i standardami komunikacyjnymi w nowym kraju.

Aby zdobyć zaufanie amerykańskich partnerów biznesowych, twórca startupu powinien dbać, by zatrudnić odpowiednich przedstawicieli firmy, na przykład rodowitych amerykanów z danego rejonu jako specjalistów ds. wsparcia technicznego z numerem w USA. Po podjęciu decyzji o skalowania startupu na rynku amerykańskim, założyciel i inwestorzy powinni pomyśleć o zatrudnieniu pracowników - lokalnych ekspertów. Pomogą w zoptymalizowaniu procesów w firmie i w budowaniu właściwej strategii marketingowej przy minimalnym koszcie.

W każdym przypadku, dostęp do rynku zachodniego to kosztowny i skomplikowany proces, który może wzbogacić założycieli startupu, ale i doprowadzić do bankructwa całej organizacji. Tylko zdolność do uczenia się z doświadczeń innych, optymizm i determinacja mogą doprowadzić do sukcesu.

Zobacz: Mała firma

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

REKLAMA

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

REKLAMA

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA