REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Założyłem piekarnię. Czy jestem startupowcem? O różnicach między małą firmą a startupem

Kirill Bigai
Współzałożyciel i dyrektor generalny platformy Preply dla poszukiwania korepetytorów online
Założyłem piekarnię. Czy jestem startupowcem? O różnicach między małą firmą a startupem/ fot. Fotolia
Założyłem piekarnię. Czy jestem startupowcem? O różnicach między małą firmą a startupem/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy każda mała firma to starup? Wg polskich mediów tak. Nowa kawiarnia-startup, nowa butik - startup, nowy sklep internetowy- podwójny startup ze względu na to, funkcjonuje w internecie. W rzeczywistości dane pojęcie oznacza zupełnie coś innego. Co się zatem kryje pod tym wyświechtanym nieco słowem?

Polecamy: Umowy w firmie

REKLAMA

REKLAMA

Startup, czyli rosnę i skaluję swój biznes

Paul Graham założyciel funduszu venture capital Y Combinator uważa, że startup to firma nastawiona przede wszystkim na szybki rozwój. Reszta, w tym technologie lub innowacje, są jego pochodnymi. Tak też zatytułowany jest słynny esej Graham'a: "Startup= Growth"

Inny lider opinii Steve Blank jest osobą, która nie tylko w praktyce pokazała jak powinien działać startup, ale również rozpatrzyła ten rodzaj działalności z naukowego punktu widzenia, podchodząc do zagadnienia z przeciwnej strony. Według niego startup jest organizacją tymczasową, której podstawowym celem są poszukiwania powtarzalnego i skalowalnego modelu biznesowego. To właśnie ten powtarzalny i skalowalny model biznesowy ostatecznie ma doprowadzić startup do punktu, w którym pojawia się możliwość znacznego przyspieszenia rozwoju.

Natomiast przyspieszać rozwój startupów pomagają inwestorzy: anioły biznesu i mikro fundusze we wczesnych etapach, fundusze venture capital przy rundach inwestycyjnych serii A oraz fundusze Private Equity na późniejszych etapach. Istnieją różne starupy i część z nich doskonale radzi sobie bez inwestycji, jednak jeśli środowisko jest wysoce konkurencyjne, to przyciągnięte w porę środki finansowe mogą dać znaczącą przewagę.

REKLAMA

Zobacz serwis: Zakładam firmę

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Venture Capital - kiedy potrzebuje inwestora?

Jeśli mowa o inwestycjach funduszy venture capital, trzeba też wspomnieć o interesie samych inwestorów. Nie mają oni prawa inwestować w startupy z małym potencjałem z prostego powodu - statystyka, matematyka i mechanika funduszy.

Fundusz z określonymi środkami zwykle planuje w ciągu 8-10 lat co najmniej potroić tę sumę. Przez pierwsze 4-5 lat inwestuje, przez kolejne-sprzedaje swoje udziały. Według statystyk jedna trzecia inwestycji zwykle przepada, kolejna trzecia zwróci zainwestowane środki, a reszta przyniesie czyste zyski.

Rozpatrzmy przykład funduszu ze 100 milionami dolarów, który planuje zainwestować w 30 startupów. Taki fundusz zwykle bierze udział w finansowaniu zalążkowym/rundach inwestycyjnych serii A z inwestycją początkową w wysokości około 1 miliona dolarów za 20% udziałów oraz możliwość doinwestowania w kolejnych rundach, aby utrzymać swoje udziały. Jak wcześniej już omówiliśmy, według statystyk zaledwie 1/3 projektów, w tym wypadku 10, przyniesie funduszowi zyski. Zadanie funduszu sprowadza się więc do maksymalizacji swoich udziałów w tych dziesięciu przedsiębiorstwach.

Zostaliśmy z 10 firmami, w których inwestor posiada 20% udziałów w momencie sprzedaży. Sprzedaż udziałów we wszystkich tych firmach musi przynieść funduszowi 3x100, czyli 300 milionów dolarów. $300 milionów to 15% wartości tych firm, co oznacza, że musimy sprzedać 10 firm za kwotę 1,5 miliardów. Prawdopodobieństwo tego, że wszystkie 10 firm, które odniosło sukces będzie warte ponad 150 milionów dolarów, jest bliskie zera. Według statystyk powinien pojawić się wśród nich zdecydowany lider, który przejmie większą część środków oferowanych przez fundusz. Będzie to przedsiębiorstwo warte około miliarda, a pozostałe 9 firm pomoże funduszowi osiągnąć docelowy poziom zwrotu z inwestycji (ROI).

Wniosek z powyższych przemyśleń nasuwa się dość prosty- fundusze są zainteresowane tylko inwestowaniem w firmy z miliardowym potencjałem. Wszelkie inwestycje innego rodzaju zmniejszają szanse na sukces funduszu.

Zobacz również: Mała firma

Nazywaj rzeczy po imieniu - nie każdy nowy biznes to startup!

W Polsce często wokół startupów krążą nieprawidłowe informacje. Dziennikarze i redaktorzy, którzy nie podchodzą do tematu modeli biznesowych przedsiębiorstw zbyt profesjonalnie, często szkodzą tzw. ekosystemowi startupów.

Po pierwsze przez błędną interpretację terminu przez prasę, potencjalny inwestor może wziąć obiecujący startup za standardowe małe przedsiębiorstwo, z którym wiąże się duże ryzyko, co powoduje, że nie inwestuje swoich pieniędzy w rozwój gospodarki kraju, a wyprowadza je na giełdę papierów wartościowych lub składa w banku. Po drugie, komplikuje się proces przyciągnięcia wartościowych pracowników do kadr. Doświadczeni w swojej dziedzinie profesjonaliści ryzykują stanie się ofiarą zniekształconej przez prasę rzeczywistości, która stawia startupy w jednym rzędzie z powoli rozwijającą się kawiarenką. Małe przedsiębiorstwo jest również doskonałym sposobem na zarobienie pieniędzy, jednak jego metody i strategie znacząco się różnią.

Tylko zgłębiając szczegóły, można zrozumieć, że startupy nie są dla wszystkich. Zdarzają się historie, kiedy osoba, która była pewna, że zbudowała wspaniały startup, okazała się nieprzygotowana na odmowy inwestorów oraz szybki rozwój firmy. Dlatego też nie wszystko, co jest przydatne startupowi przyda się też małemu przedsiębiorstwu. Zdolność do prawidłowego określenia modelu biznesowego pomoże nie tylko w kompleksowym rozwoju startupów, ale także gospodarki kraju.

Artykuł powstał przy współpracy ekspertów z Preply.com

Polecamy: Dotacje unijne – jak pozyskać środki dla firmy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA