REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

START-UP - Co zrobić, kiedy współzałożyciel odchodzi z firmy?

Kirill Bigai
Współzałożyciel i dyrektor generalny platformy Preply dla poszukiwania korepetytorów online
 START-UP - Co zrobić, kiedy współzałożyciel odchodzi z firmy?/shutterstock.com
START-UP - Co zrobić, kiedy współzałożyciel odchodzi z firmy?/shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Startupom zawsze trudno jest pogodzić się z utratą pracowników, dlatego tym bardziej pożegnanie jednego z założycieli jest jednym z najtrudniejszych testów dla zespołu. Jak było w przypadku ukraińskiego startupu Preply.com i czego możemy się nauczyć na błędach innych?

Dlaczego współzałożyciele odchodzą

Zobacz: Preply.com

REKLAMA

Główny powód, dla którego współzałożyciele porzucają swoje projekty, jest dosyć banalny: zazwyczaj chodzi o różnicę zdań między założycielami. Może to być zarówno różnica poglądów na temat rozwoju firmy, jak i osobista sprzeczka, której nie udało się pomyślnie rozwiązać. Ktoś mógłby powiedzieć, że opuszczanie firmy przez kłótnie jest zwyczajnie dziecinne, czasem jednak lepiej się rozejść niż kontynuować wystawianie swojej cierpliwości na próby. Tak więc pytanie „kto zawinił?”  nie jest na tyle istotne, jak pytanie „Co teraz zrobić?

Jakie powinności wciąż obowiązują współzałożyciela

Niezależnie od sporu, który podzielił założycieli, ważne jest, aby pamiętać o zobowiązaniach. Najważniejsze z nich to poufność. W związku z tą kwestią jednak rzadko wynikają problemy: umowy poufności informacji handlowych są stosowane niemal w każdej firmie. Mimo tego należy pamiętać o sprecyzowaniu zawartej umowy. Powinny być w niej opisane wszystkie warunki nabycia: współzałożyciel, który przepracował w firmie wystarczający czas, może zabrać ze sobą część swoich udziałów. Niestety, czasami założyciele popełniają błąd i nie umieszczają podobnego scenariusza w umowie. W takim wypadku założyciel opuszczający firmę może odejść z kompletem należących do niego udziałów.

Zobacz: Firma

Pierwsza pomoc: komu przekazać funkcje pełnione przez byłego pracownika

Znalezienie zastępcy współzałożyciela jest niezwykle trudnym i wymagającym czasu zadaniem. Do momentu rozwiązania problemu warto znaleźć „wariant tymczasowy” który pozwoli na dalsze funkcjonowanie projektu oraz utrzymanie produktywności zespołu na najwyższym poziomie. W tym wypadku nie ma złotych rad: wszystko zależy od sytuacji. Z doświadczenia: w naszym przypadku jeden z założycieli otrzymał propozycję pracy w nowojorskiej siedzibie Google, co zmusiło nas, aby szybko nauczyć się pracować bez niego. Wszystkie obowiązki dyrektora ds. technicznych przejął inny z twórców projektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

POLECAMY: Wideoszkolenie - Zatrudnianie na umowy zlecenia 2017 – pytania i odpowiedzi

Jak i gdzie znaleźć zastępcę co-foundera

Kiedy jeden z założycieli opuszcza projekt, jest to psychicznie trudne. Sytuacja jest jednak daleka od beznadziejnej. Współzałożyciel był nawet jeśli nie szeregowym, ale jednak pracownikiem. Jego obowiązki trzeba przekazać nowej osobie. Można to zrobić na dwa sposoby: albo awansować kogoś z firmy, i poszukać nowego pracownika na jego miejsce, lub znaleźć zastępcę dla menedżera wśród osób postronnych. Można też wybrać jedną z opcji na priorytetową, a drugą pozostawić jako plan B. Istnieje jeszcze jeden scenariusz: w ogóle nie dokonywać zmiany. Jest to możliwe w wypadku, gdy zespół posiada jednego lub kilku pracowników, którzy mogą przejąć wszystkie funkcje odchodzącego specjalisty. W tej sytuacji należy jednak dokładnie przeanalizować obciążenie członków zespołu, gdyż w przeciwnym razie wydajność grupy może znacznie na tym ucierpieć. Nowego pracownika najlepiej szukać przez znajomych lub na konferencjach. Można również skorzystać z serwisów społecznościowych, stron dla poszukiwania pracowników czy innych profesjonalnych źródeł, bywa to jednak bardzo pracochłonne. W wypadku odejścia współzałożyciela często nie ma aż tyle czasu. Dobrze by było, gdyby udało się znaleźć kandydata właśnie przez znajomych: pojętnego, wiarygodnego, z doskonałymi rekomendacjami.

Polecamy: Finanse

Skąd wiadomo czy dana osoba jest odpowiednia

Określić ze 100% pewnością, czy dana osoba jest dla Twojej firmy odpowiednia można tylko w jeden sposób: popracować z nią. Istnieje jednak kilka oznak, na które trzeba zwrócić uwagę na etapie zawierania znajomości. Kandydat na kierownicze stanowisko powinien być wytrwały, lojalny oraz skupiony na samorozwoju. Wypada też wziąć pod uwagę kompetencje zawodowe, które zależą zawsze od określonego stanowiska: czy to design, programowanie czy też sprzedaż i marketing. Dla mnie w Preply na przykład, idealnym kandydatem będzie osoba, która posiada wysoce rozwinięte umiejętności w różnych bliskich sobie dziedzinach. Takich specjalistów nazywa się obecnie T-shaped: posiadają oni szeroki zakres wiedzy w swojej dziedzinie oraz dodatkowe umiejętności związane z pobliskimi jej sferami. Jeśli cechy osobiste takiej osoby również pasują do zespołu — pytanie można uznać za zamknięte. Bądź co bądź, poradzenie sobie z odejściem współzałożyciela, bez którego jeszcze wczoraj nie wyobrażałeś sobie firmy, jest możliwe. Jeśli prawidłowo podejdziesz do poszukiwania zastępstwa, być może uda Ci się dodać trochę świeżej krwi, która nada żywiołowości całemu zespołowi.

Zobacz: Dotacje

Artykuł powstał przy współpracy ekspertów z Preply.com

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA