REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

START-UP - Co zrobić, kiedy współzałożyciel odchodzi z firmy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kirill Bigai
Współzałożyciel i dyrektor generalny platformy Preply dla poszukiwania korepetytorów online
 START-UP - Co zrobić, kiedy współzałożyciel odchodzi z firmy?/shutterstock.com
START-UP - Co zrobić, kiedy współzałożyciel odchodzi z firmy?/shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Startupom zawsze trudno jest pogodzić się z utratą pracowników, dlatego tym bardziej pożegnanie jednego z założycieli jest jednym z najtrudniejszych testów dla zespołu. Jak było w przypadku ukraińskiego startupu Preply.com i czego możemy się nauczyć na błędach innych?

Dlaczego współzałożyciele odchodzą

Zobacz: Preply.com

REKLAMA

Główny powód, dla którego współzałożyciele porzucają swoje projekty, jest dosyć banalny: zazwyczaj chodzi o różnicę zdań między założycielami. Może to być zarówno różnica poglądów na temat rozwoju firmy, jak i osobista sprzeczka, której nie udało się pomyślnie rozwiązać. Ktoś mógłby powiedzieć, że opuszczanie firmy przez kłótnie jest zwyczajnie dziecinne, czasem jednak lepiej się rozejść niż kontynuować wystawianie swojej cierpliwości na próby. Tak więc pytanie „kto zawinił?”  nie jest na tyle istotne, jak pytanie „Co teraz zrobić?

Jakie powinności wciąż obowiązują współzałożyciela

Niezależnie od sporu, który podzielił założycieli, ważne jest, aby pamiętać o zobowiązaniach. Najważniejsze z nich to poufność. W związku z tą kwestią jednak rzadko wynikają problemy: umowy poufności informacji handlowych są stosowane niemal w każdej firmie. Mimo tego należy pamiętać o sprecyzowaniu zawartej umowy. Powinny być w niej opisane wszystkie warunki nabycia: współzałożyciel, który przepracował w firmie wystarczający czas, może zabrać ze sobą część swoich udziałów. Niestety, czasami założyciele popełniają błąd i nie umieszczają podobnego scenariusza w umowie. W takim wypadku założyciel opuszczający firmę może odejść z kompletem należących do niego udziałów.

Zobacz: Firma

Pierwsza pomoc: komu przekazać funkcje pełnione przez byłego pracownika

Znalezienie zastępcy współzałożyciela jest niezwykle trudnym i wymagającym czasu zadaniem. Do momentu rozwiązania problemu warto znaleźć „wariant tymczasowy” który pozwoli na dalsze funkcjonowanie projektu oraz utrzymanie produktywności zespołu na najwyższym poziomie. W tym wypadku nie ma złotych rad: wszystko zależy od sytuacji. Z doświadczenia: w naszym przypadku jeden z założycieli otrzymał propozycję pracy w nowojorskiej siedzibie Google, co zmusiło nas, aby szybko nauczyć się pracować bez niego. Wszystkie obowiązki dyrektora ds. technicznych przejął inny z twórców projektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

POLECAMY: Wideoszkolenie - Zatrudnianie na umowy zlecenia 2017 – pytania i odpowiedzi

Jak i gdzie znaleźć zastępcę co-foundera

Kiedy jeden z założycieli opuszcza projekt, jest to psychicznie trudne. Sytuacja jest jednak daleka od beznadziejnej. Współzałożyciel był nawet jeśli nie szeregowym, ale jednak pracownikiem. Jego obowiązki trzeba przekazać nowej osobie. Można to zrobić na dwa sposoby: albo awansować kogoś z firmy, i poszukać nowego pracownika na jego miejsce, lub znaleźć zastępcę dla menedżera wśród osób postronnych. Można też wybrać jedną z opcji na priorytetową, a drugą pozostawić jako plan B. Istnieje jeszcze jeden scenariusz: w ogóle nie dokonywać zmiany. Jest to możliwe w wypadku, gdy zespół posiada jednego lub kilku pracowników, którzy mogą przejąć wszystkie funkcje odchodzącego specjalisty. W tej sytuacji należy jednak dokładnie przeanalizować obciążenie członków zespołu, gdyż w przeciwnym razie wydajność grupy może znacznie na tym ucierpieć. Nowego pracownika najlepiej szukać przez znajomych lub na konferencjach. Można również skorzystać z serwisów społecznościowych, stron dla poszukiwania pracowników czy innych profesjonalnych źródeł, bywa to jednak bardzo pracochłonne. W wypadku odejścia współzałożyciela często nie ma aż tyle czasu. Dobrze by było, gdyby udało się znaleźć kandydata właśnie przez znajomych: pojętnego, wiarygodnego, z doskonałymi rekomendacjami.

Polecamy: Finanse

Skąd wiadomo czy dana osoba jest odpowiednia

Określić ze 100% pewnością, czy dana osoba jest dla Twojej firmy odpowiednia można tylko w jeden sposób: popracować z nią. Istnieje jednak kilka oznak, na które trzeba zwrócić uwagę na etapie zawierania znajomości. Kandydat na kierownicze stanowisko powinien być wytrwały, lojalny oraz skupiony na samorozwoju. Wypada też wziąć pod uwagę kompetencje zawodowe, które zależą zawsze od określonego stanowiska: czy to design, programowanie czy też sprzedaż i marketing. Dla mnie w Preply na przykład, idealnym kandydatem będzie osoba, która posiada wysoce rozwinięte umiejętności w różnych bliskich sobie dziedzinach. Takich specjalistów nazywa się obecnie T-shaped: posiadają oni szeroki zakres wiedzy w swojej dziedzinie oraz dodatkowe umiejętności związane z pobliskimi jej sferami. Jeśli cechy osobiste takiej osoby również pasują do zespołu — pytanie można uznać za zamknięte. Bądź co bądź, poradzenie sobie z odejściem współzałożyciela, bez którego jeszcze wczoraj nie wyobrażałeś sobie firmy, jest możliwe. Jeśli prawidłowo podejdziesz do poszukiwania zastępstwa, być może uda Ci się dodać trochę świeżej krwi, która nada żywiołowości całemu zespołowi.

Zobacz: Dotacje

Artykuł powstał przy współpracy ekspertów z Preply.com

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA