REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak się przygotować do kontroli skarbowej? Pytania i odpowiedzi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak się przygotować do kontroli skarbowej? Pytania i odpowiedzi/fot. ShutterStock
Jak się przygotować do kontroli skarbowej? Pytania i odpowiedzi/fot. ShutterStock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie uprawnienia ma kontroler? Czy jego wizyta może być niezapowiedziana? Kiedy jest czas na poprawienie błędów? O odpowiedź na najbardziej nurtujące przedsiębiorców pytania, poprosiliśmy eksperta.

Wizyta kontrolerów urzędu skarbowego niekoniecznie musi być źródłem stresu dla przedsiębiorcy. Warto ułatwić sobie i kontrolującym pracę, odpowiednio przygotowując się do kontroli skarbowej. O to, jak to zrobić, zapytaliśmy Wojciecha Kosarzeckiego, Dyrektora Biura Podatków w Impel Business Solutions.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Finanse

Czy kontrola skarbowa może być niezapowiedziana?

Wojciech Kosarzecki, Impel Business Solutions: - Przepisy stanowią, że kontrola podatkowa prowadzona przez urząd skarbowy, powinna odbywać się za zawiadomieniem, nie krótszym niż 7 dni. Od tej zasady są jednak wyjątki. Po pierwsze, kontrola prowadzona przez urzędy celno-skarbowe odbywa się bez zawiadomienia. Po drugie, urzędy skarbowe mogą nie stosować 7-dniowego terminu np. w przypadku, gdy kontrola wiąże się z podejrzeniem popełnienia przestępstwa lub wykroczenia.

REKLAMA

Czy 7 dni wystarczy, by przygotować się do kontroli?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

7-dniowy termin to przede wszystkim czas na zabezpieczenie spraw organizacyjnych, takich jak np. dostępność księgowego lub zapewnienie kontrolującym miejsca pracy. Oczywiście można i powinno się także w tym terminie przejrzeć deklaracje, upewnić się co do podjętych wcześniej decyzji dotyczących kosztów, przychodów itp. 7 dni pobieżnego przeglądania dokumentów nie zastąpi jednak rzetelnego i prawidłowego prowadzenia spraw księgowych i podatkowych na bieżąco w ciągu roku.

Jakie dokumenty podlegają kontroli?

W polskim prawie obowiązuje otwarty katalog dowodów, czyli kontrolujący może żądać przekazania wszystkich dokumentów, które mogą przyczynić się do wyjaśnienia sprawy. W pierwszej kolejności przedmiotem kontroli są oczywiście dokumenty księgowe i podatkowe, czyli deklaracje, faktury, rachunki, umowy etc., ale można spodziewać się, że kontrolerzy poproszą o dodatkowe informacje i wyjaśnienia.

Jakie jeszcze uprawnienia ma kontroler?

Uprawnienia kontrolujących urzędników są szerokie. Mogą żądać dostępu nie tylko do dokumentów, ale także do lokali kontrolowanego podmiotu, zbierać i zabezpieczać dowody rzeczowe. To nie koniec. Kontrolerzy mogą także przesłuchiwać świadków, dokonywać oględzin i zwracać się do różnych podmiotów, np. kontrahentów kontrolowanego przedsiębiorcy, o wyjaśnienia. Właściwe zabezpieczenie procedury i dopilnowanie, aby kontrolujący działali z przepisami, to zadanie dla doradcy podatkowego.

Polecamy: Wideoszkolenie – Zatrudnienie na umowie zlecenia 2017 – pytania i odpowiedzi

Poprawienie błędów w dokumentacji. Czy jest możliwe podczas kontroli?

Tak, jeśli podatnik zauważył, że popełnił błędy, np. wykrył nieprawidłowość w deklaracji podatkowej, to po zawiadomieniu go przez urząd skarbowy o kontroli, a przed jej rozpoczęciem, ma prawo do korekty deklaracji. Prawo takie przysługuje również po zakończeniu kontroli, czyli po otrzymaniu protokołu kontroli, oczywiście o ile kontrolowany zgadza się z ustaleniami kontroli.

Wojciech Kosarzecki, Dyrektor Biura Podatków w Impel Business Solutions.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA