REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja spółek prawa handlowego - nowe możliwości systemu S-24

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rejestracja spółek prawa handlowego - nowe możliwości systemu S-24 /Fot. Fotolia
Rejestracja spółek prawa handlowego - nowe możliwości systemu S-24 /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja spółek prawa handlowego poprzez internetowy system udostępniony przez Ministerstwo Sprawiedliwości jest coraz częściej stosowana przez przedsiębiorców. Jest to rozwiązanie mające sporo zalet a ustawodawca wprowadza do systemu coraz to nowsze rozwiązania, które umożliwiają dokonanie większej ilości czynności przedsiębiorcom sprzed ekranu ich komputera. Poniżej przedstawiamy rozwiązania wprowadzone przez ostatnie kilka miesięcy oraz te, które mają się pojawić niebawem.

Od 2012 roku mamy możliwość rejestracji spółki z o.o. z wykorzystaniem wzorca udostępnionego w systemie teleinformatycznym, powszechnie nazywanym S-24. Zaletami takiej rejestracji jest przede wszystkim oszczędność czasu (rejestracja „internetowa” odbywa się za zwyczaj szybciej, niż tradycyjna, „papierowa”), kosztów (brak konieczności ponoszenia opłat notarialnych oraz niższa opłata sądowa) i teoretycznie jej większa dostępność dla osób nie posiadających wiedzy prawniczej.

REKLAMA

REKLAMA

W ubiegłym roku ustawodawca wprowadził do systemu dodatkowe opcje oraz dokonał zmiany interfejsu, z poziomu którego dokonujemy określonych czynności.

Rejestracja spółek jawnych i komandytowych przez internet

Obecnie poprzez system możemy dokonać następujących czynności:

REKLAMA

- zarejestrować spółkę z o.o.,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- zarejestrować spółkę jawną,

- zarejestrować spółkę komandytową,

- ustanowić prokurenta,

- złożyć sprawozdanie finansowe.

Samo działanie systemu zostało również usprawnione od strony technicznej. Wcześniej często zdarzały się dni, w których w ogóle nie można było się zalogować do portalu. Przemodelowanie panelu sprawiło także, że system jest bardziej przyjazny i intuicyjny dla użytkownika, można na bieżąco śledzić stan naszej sprawy czy udostępniać sprawę innym użytkownikom, określając ich uprawnienia.

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm (książka)

Część przepisów nowelizujących Kodeks Spółek Handlowych wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2016 roku, niebawem więc czekają nas kolejne zmiany:

- Zmiana umowy spółki – zgodnie z art. 23 § 4, 106¹ § 4 i 255 § 4 KSH poprzez system będzie można dokonać zmiany umowy spółki jawnej, komandytowej i z ograniczoną odpowiedzialnością. Oczywiście taka zmiana może być dokonana jedynie jeśli chodzi o elementy, które możemy modyfikować na udostępnianym w systemie wzorcu, nie może to być więc dowolna zmiana. Zaletą tego rozwiązania jest uniknięcie wizyty u notariusza i zapłaty relatywnie dość wysokiej taksy notarialnej. W przypadku spółki z o.o. będzie można również dokonać podwyższenia kapitału zakładowego spółki.


- Powzięcie uchwał w spółce z o.o. bez formalnego zwołania – za pomocą wzorca udostępnionego w systemie możliwe będzie podjęcie uchwały np. w sprawie zmiany adresu, rozwiązania spółki czy zatwierdzenia sprawozdania finansowego.

- Zbycie udziałów w spółce z o.o. oraz zbycie ogółu praw i obowiązków w spółce jawnej – w przypadku spółki z o.o. to również spore ułatwienie, gdyż do tej pory sprzedaż udziałów wymagała wizyty u notariusza, celem poświadczenia podpisów pod taką umową.

- Powołanie pełnomocnika do zawarcia umowy spółki komandytowej z członkiem Zarządu w przypadku, gdy taka spółka będzie rejestrowana również z wykorzystanie systemu S-24.

Odpowiedzialność zarządu za zobowiązania spółki

Istotną kwestią, na którą trzeba zwrócić uwagę jest fakt, iż jeśli zmiany umowy spółki dokonamy tradycyjnie, to jest w formie papierowej a nie poprzez system, nasza spółka nie jest już traktowana jako spółka, „której umowa została zawarta przy wykorzystaniu wzorca umowy” czego konsekwencją jest utrata możliwości dokonywania kolejnych zmian poprzez system internetowy.

Opisane powyżej zmiany z pewnością ułatwią prowadzenie firmy, zwłaszcza mniejszym przedsiębiorcom, którzy najistotniejszych zmian i czynności będą mogli dokonać samodzielnie, bez wychodzenia z domu. Zapewne również w dalszym ciągu będzie się zwiększała liczba rejestrowanych poprzez system spółek, szczególnie z o.o., które są obecnie najpopularniejszym typem spółki prawa handlowego.

Autor: Olga Dębowska, Starszy Prawnik w StillWell Polska Sp. z o.o.

Prawnik, absolwentka prawa na Wydziale Prawa Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Zajmuje się bieżącą obsługą prawną klientów. Specjalizuje się obsłudze transakcji związanych z obrotem nieruchomościami. Posiada licencję pośrednika w obrocie nieruchomościami oraz zarządcy nieruchomości.

Stillwell Polska Sp. z o.o.
Stillwell Polska Sp. z o.o. jest nowoczesną firmą prawniczą zajmującą się obsługą prawną przedsiębiorstw a także sprzedażą gotowych spółek.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA