REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność zarządu za zobowiązania spółki

 Kancelaria Prawna Piszcz i Wspólnicy sp.k.
Wszechstronne usługi dla biznesu, samorządów oraz jednostek administracji publicznej.
Odpowiedzialność zarządu za zobowiązania spółki./ fot. Fotolia
Odpowiedzialność zarządu za zobowiązania spółki./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od dnia 1 stycznia 2016 roku w życie weszły zmiany ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze, wprowadzające szereg nowych rozwiązań istotnych z punktu widzenia członków zarządów jak i prokurentów działających w spółkach. Na ich barkach spocząć może bowiem dotkliwa odpowiedzialność za zobowiązania niewypłacalnej spółki względem jej wierzycieli.

Nowa definicja niewypłacalności

REKLAMA

REKLAMA

Zmienione przepisy prawa upadłościowego i naprawczego wprowadzają nowy sposób definiowania niewypłacalności przedsiębiorcy. Obowiązująca od 1 stycznia 2016 roku definicja niewypłacalności opiera się na dwóch kryteriach – płynności finansowej przedsiębiorcy oraz jego nadmiernym zadłużeniu. Kryteria te istniały wprawdzie i przed zmianą, jednak ustawodawca zmodyfikował je, mając na uwadze dotychczasowe doświadczenia.

W praktyce obrotu występują sytuacje, kiedy przedsiębiorca nie wykonuje swoich zobowiązań mimo, że dysponuje  środkami umożliwiającymi mu ich spełnienie. W dotychczasowym stanie prawnym takie zachowanie przedsiębiorcy było rozumiane jako jego niewypłacalność. Od Nowego Roku przesłanką zaistnienia stanu niewypłacalności jest utrata zdolności do wykonywania przez przedsiębiorcę jego wymagalnych zobowiązań. Dla ułatwienia oceny sytuacji przedsiębiorcy, ustawodawca dookreślił, że utrata ta następuje jeżeli opóźnienie w wykonaniu zobowiązań pieniężnych przekracza trzy miesiące. Ustawodawca przyjął, że trzymiesięczne opóźnienie jest na tyle poważne, że w braku dowodu przeciwnego powinno dojść do ogłoszenia upadłości przedsiębiorcy. Domniemanie to można jednak wzruszyć, czy to przez faktyczną spłatę zobowiązania czy też przez wykazanie, że spłata ta jest możliwa.

Nowe zobowiązanie dla prokurentów

Pod rządami ustawy w poprzednim brzmieniu obowiązek złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości ciążył na każdym kto miał prawo reprezentować przedsiębiorcę sam lub łącznie z innymi osobami. Taka sytuacja rodziła wątpliwości co do uprawnienia do składania takiego wniosku przez prokurentów. Dla wyeliminowania tych wątpliwości, ustawodawca zmienił tę regulację, nakładając obowiązek zgłoszenia wniosku o ogłoszenie upadłości na każdego, kto na podstawie ustawy, umowy spółki lub statutu ma prawo do prowadzenia spraw przedsiębiorcy i do jego reprezentowania, samodzielnie lub łącznie z innymi osobami, a więc także na prokurentów. Dodatkowo wydłużony został termin na złożenie wniosku z dwóch tygodni do jednego miesiąca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odpowiedzialność

REKLAMA

Z obowiązkiem złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości łączy się odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną wskutek niezłożenia wniosku w terminie. Odpowiedzialność ta ciąży na każdym podmiocie zobowiązanym do złożenia wniosku, a wyłączyć się od niej można jedynie wykazując, że nie ponosi się winy albo, że w określonym terminie otwarto postępowanie restrukturyzacyjne albo zatwierdzono układ w postępowaniu o zatwierdzenie układu.

Wyżej opisana odpowiedzialność odszkodowawcza może się okazać dotkliwa. Ustawodawca wprowadził bowiem domniemanie, że szkoda ta obejmuje pełną wysokość niezaspokojonej wierzytelności danego wierzyciela wobec przedsiębiorcy. Domniemanie to jest domniemaniem wzruszalnym w związku z czym osoba, która nie złożyła w terminie wniosku o ogłoszenie upadłości zachowuje prawo do wykazania, że szkoda wierzyciela jest w istocie mniejsza, jednak udowodnienie tej okoliczności może nastręczać jej znacznych problemów.

Karolina Durbacz, prawnik Kancelarii Prawnej Piszcz, Norek i Wspólnicy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA