REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Trzecia już nowelizacja ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 miała przynieść stosunkowo szerokie wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego. Tarcza antykryzysowa dla samorządów miała przyczynić się do poprawy pogarszającej się sytuacji finansowej, w ocenie samorządowców nie przynosi jednak rozwiązań pożądanych.
Przepisy wprowadzone w związku z pandemią COVID-19 przesuwają terminy związane z załatwianiem spraw cudzoziemców dotyczących ich pobytu w Polsce. Ma to wpływ na długość pobytu cudzoziemców w Polsce, możliwość ich legalnej pracy oraz załatwianie spraw przez urzędy.
Przesunięcie terminów na złożenie sprawozdań dla podmiotów gospodarujących odpadami. To główna zmiana wynikająca z projektu tarczy 3.0.
Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego i organizacja pozarządowa jako strony umowy na realizację zadania publicznego o charakterze lokalnym lub regionalnym powinny poinformować się wzajemnie o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie tej umowy.
Samorządowa spółka z o.o. realizująca zadania w zakresie sportu i rekreacji przekazała lokalnemu szpitalowi środki ochrony (rękawiczki, maseczki, środki do dezynfekcji), które posiadała na stanie, a których nie wykorzystywała w związku z czasowym zamknięciem prowadzonych przez nią obiektów. Czy w związku z takim przekazaniem spółka może skorzystać ze szczególnych rozwiązań przewidzianych w przepisach tarczy antykryzysowej? Jak w takiej sytuacji rozliczyć VAT, biorąc pod uwagę fakt, że dokonując zakupu darowanych towarów, spółka odliczyła podatek naliczony?
Przepisy wprowadzone w związku z epidemią COVID-19 zwalniają z odpowiedzialności karnej lub cywilnej za zaniechania lub działania, które w normalnej sytuacji stanowią naruszenie przepisów. Dotyczy to także przepisów o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, o zamówieniach publicznych oraz przepisów Kodeksu spółek handlowych.
Zasiłek chorobowy przysługuje osobom ubezpieczonym nie tylko za czas niezdolności do pracy z powodu choroby. Prawo do tego świadczenia mają też osoby, które nie mogą wykonywać pracy wskutek poddania się obowiązkowi kwarantanny lub izolacji, a także nadzorowi epidemiologicznemu z powodu COVID-19. Natomiast ubezpieczeni, pod których opieką znajdują się osoby na kwarantannie lub w izolacji, mogą wnioskować o zasiłek opiekuńczy.
Do Sejmu trafiła tzw. tarcza 3.0. Rozwiązania proponowane tą ustawą nie mają jeszcze ostatecznego kształtu. Dlatego jedynie sygnalizujemy, że wkrótce zostanie uchwalona kolejna wersja tarczy antykryzysowej. Przedstawiamy kilka wybranych zagadnień projektu, które mogą być istotne dla firm. Szczegóły nowych rozwiązań przedstawimy po uchwaleniu ustawy przez Sejm.
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy antykryzysowej, zwany potocznie tarczą 2.0. W opracowaniu przedstawiamy kolejne rozwiązania dla firm wprowadzane właśnie tarczą 2.0.
Tarcza antykryzysowa przewiduje specjalne rozwiązanie dla organizatorów imprez turystycznych. Z mocy prawa odroczono termin zwrotu klientowi pieniędzy w związku z odstąpieniem przez niego od umowy, gdy bezpośrednią przyczyną jest wybuch epidemii koronawirusa. Termin ten wynosi 180 dni. Przy czym istnieje możliwość rozliczenia się organizatora wyjazdu z klientem - za zgodą obu stron - z użyciem vouchera. Powstaje pytanie, jak rozliczyć w VAT taki voucher. Czy należy go potraktować jak bon jednego czy różnego przeznaczenia? Od tej kwalifikacji zależy sposób rozliczenia w zakresie VAT.
REKLAMA