Kategorie

Zasiłek opiekuńczy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Z dodatkowego zasiłku opiekuńczego można korzystać do 17 stycznia. Termin został wydłużony po raz kolejny.
Do 24 grudnia został przedłużony dodatkowy zasiłek opiekuńczy. Przysługuje on m.in. w razie zamknięcia z powodu COVID-19 żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły lub innej placówki, do której uczęszcza dziecko.
Osoby ubezpieczone będące m.in. pracownikami czy zleceniobiorcami odbywające obowiązkową kwarantannę mogą za zgodą podmiotów je zatrudniających wykonywać w tym okresie pracę w trybie zdalnym. Wówczas za ten czas mają prawo do wynagrodzenia za pracę. W przeciwnym wypadku, jeżeli objęte są ubezpieczeniem chorobowym, otrzymają świadczenie chorobowe. Pracy nie mogą świadczyć, nawet za zgodą zatrudniającego, osoby objęte izolacją, w tym w warunkach domowych. Dotychczasowe przepisy nie regulowały wprost możliwości wykonywania pracy zdalnej podczas kwarantanny. Została ona wprowadzona ustawą z 28 października 2020 r. zmieniającą ustawę covidową, która obecnie na publikację w Dzienniku Ustaw. Zmiany w tym zakresie wejdą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia nowelizacji.
Od 9 do 29 listopada ponownie przysługuje dodatkowy zasiłek opiekuńczy. Można się o niego starać w kilku przypadkach m.in. w razie zamknięcia z powodu COVID-19 żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola, szkoły lub innej placówki, do której uczęszcza.
Jeżeli w okresie wcześniej pobieranego zasiłku np. chorobowego pracownikowi obniżono wymiar czasu pracy z powodu COVID-19 oraz między okresami pobierania wcześniejszego i kolejnego zasiłku nie było przerwy albo była ona krótsza niż 3 miesiące kalendarzowe, ma on prawo do wyrównania zasiłku. Przed zmianą przepisów w takich przypadkach pracownicy otrzymywali zasiłki ustalone od nowego wymiaru czasu pracy, czyli od niższego wynagrodzenia. Zmiany w tym zakresie wprowadziła nowelizacja ustawy o COVID-19, która weszła w życie 9 października 2020 r.
W przypadku zamknięcia żłobka ze względu na zagrożenie epidemiczne jest możliwość skorzystania z zasiłku opiekuńczego. Wypłacany będzie za okres od 1 do 20 września.
Dodatkowy zasiłek opiekuńczy po 26 lipca br. nie przysługuje? Czy jeśli pracownik nadal ma problem z opieką, bo przedszkole jest zamknięte, może skorzystać z tego zasiłku w ramach przysługujących 60 dni?
W razie zmiany wymiaru czasu pracy podstawę wymiaru zasiłku chorobowego stanowi wynagrodzenie ustalone dla nowego wymiaru czasu pracy. Warunkiem ustalenia nowej podstawy jest, aby zmiana etatu nastąpiła w miesiącu, w którym powstała niezdolność do pracy, lub w okresie maksymalnie 12 miesięcy poprzedzających tę niezdolność. Zasada ta dotyczy również m.in. zasiłku macierzyńskiego i opiekuńczego.
Mimo wcześniejszych zapowiedzi, że przesłużenia zasiłku nie będzie - o kolejne dwa tygodnie zostało wydłużone świadczenie opiekuńcze. Zasiłek przysługuje m.in. w razie niemożności zapewnienia opieki przez żłobek lub przedszkole z powodu COVID-19.
Czy w świadectwie pracy trzeba odrębnie zaznaczyć liczbę dni zasiłku opiekuńczego przysługującego w związku z zamknięciem przedszkoli po wprowadzeniu w Polsce stanu epidemii?
Od 27 maja 2020 r. Sejm pracuje nad tzw. tarczą antykryzysową 4.0. Chodzi o projekt ustawy o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożony przez minister rozwoju. Oto najważniejsze zmiany prawne zawarte w kolejnym pakiecie antykryzysowym.
Pracownik zatrudniony w naszej firmie, który ma określone stałe miesięczne wynagrodzenie, miał zaplanowane w 04.2020 r. dni pracy od poniedziałku do piątku. Na wszystkie dni robocze w tym miesiącu złożył wniosek o dodatkowy zasiłek opiekuńczy (wyłączając oczywiście święto: 13.04.2020 oraz weekendy, które to były dla pracownika dniami wolnymi). Czy oprócz zasiłku przysługującego mu za 21 dni musimy temu pracownikowi wypłacić również wynagrodzenie zasadnicze za dni wolne?
Do Sejmu trafiła tzw. tarcza 3.0. Rozwiązania proponowane tą ustawą nie mają jeszcze ostatecznego kształtu. Dlatego jedynie sygnalizujemy, że wkrótce zostanie uchwalona kolejna wersja tarczy antykryzysowej. Przedstawiamy kilka wybranych zagadnień projektu, które mogą być istotne dla firm. Szczegóły nowych rozwiązań przedstawimy po uchwaleniu ustawy przez Sejm.
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy antykryzysowej, zwany potocznie tarczą 2.0. W opracowaniu przedstawiamy kolejne rozwiązania dla firm wprowadzane właśnie tarczą 2.0.
Opiekunowie dzieci niepełnosprawnych starający się o podwyżkę świadczeń pielęgnacyjnych od maja 2014 r. otrzymają 1000 zł netto. Rząd zapewnia, iż docelowo wysokość świadczeń będzie równa płacy minimalnej.
Ministerstwo Pracy i Polityki społecznej chce wprowadzić w życie projekt zmian w ustawie przyznającej zasiłki opiekunom osób niepełnosprawnych, które utraciły prawo do zasiłku. Jakie warunki należy spełnić, aby uzyskać prawo do pobierania zasiłku?
Przedsiębiorcom, którzy prowadzą działalność pozarolniczą i są objęci ubezpieczeniem chorobowym, przysługują świadczenia pieniężne z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Dotyczy to także osób, które z nimi współpracują.
Do połowy czerwca tego roku odpowiedź na to pytanie byłaby negatywna. Obecnie osoby prowadzące własne firmy mogą skorzystać z zasiłku opiekuńczego, w razie konieczności sprawowania opieki nad chorym dzieckiem lub innym członkiem rodziny.