Pracownicy, którym obniżono etat z powodu COVID-19 w okresie wcześniej pobieranego zasiłku, otrzymają jego wyrównanie
REKLAMA
Wyrównanie zasiłków następuje na wniosek świadczeniobiorców kierowany do ZUS lub pracodawcy będącego płatnikiem zasiłków i dotyczy okresu, począwszy od 31 marca 2020 r. Jeżeli uprawnienie do obniżenia wymiaru czasu pracy lub wprowadzenia mniej korzystnych warunków zatrudnienia nastąpiło później, zgodnie z pojawiającymi się kolejno Tarczami antykryzysowymi przewidującymi taką możliwość, wyrównanie zasiłków nastąpi odpowiednio:
REKLAMA
- w przypadku podmiotów, u których powstał istotny wzrost obciążenia funduszu wynagrodzeń (art. 15gb ustawy o COVID-19) - od 24 czerwca 2020 r.,
- w przypadku podmiotów administracji publicznej - od 26 sierpnia 2020 r.
Zmiana wymiaru czasu pracy a podstawa zasiłkowa
W razie zmiany umowy o pracę lub innego aktu, na podstawie którego powstał stosunek pracy, polegającej na zmianie wymiaru czasu pracy, podstawę wymiaru zasiłku chorobowego stanowi wynagrodzenie ustalone dla nowego wymiaru czasu pracy, jeżeli zmiana ta nastąpiła w miesiącu, w którym powstała niezdolność do pracy, lub w miesiącach poprzedzających (maksymalnie 12) (art. 40 ustawy zasiłkowej). Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, że między okresami pobierania zasiłków nie było przerwy lub była ona krótsza niż 3 miesiące kalendarzowe (art. 43 ustawy zasiłkowej). Podstawę wymiaru zasiłku należy ustalać od wynagrodzenia przewidzianego dla nowego etatu.
Wyłączenie stosowania art. 40 ustawy zasiłkowej w przypadku obniżenia etatu na podstawie ustawy covidowej
Zmiany przepisów ustawy o COVID-19 wyłączyły stosowanie art. 40 ustawy zasiłkowej w stosunku do pracowników, którym w wyniku pandemii uprawnione podmioty, tj.
- z odpowiednim spadkiem obrotów gospodarczych lub
- istotnym wzrostem obciążenia funduszu wynagrodzeń,
na podstawie porozumienia z przedstawicielstwem pracowników obniżyły wymiar czasu pracy lub dla których wprowadziły mniej korzystne warunki zatrudnienia niż wynikające z umów o pracę.
PODSTAWA PRAWNA:
-
art. 40, art. 43 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa - j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 870
-
art. 15g, art. 15zf, 15zo ust. 2, art. 31zy13 ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych - Dz.U. z 2020 r. poz. 374; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 1747
-
art. 17 pkt 15, art. 28 pkt 1-3 ustawy z 7 października 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania społeczno-gospodarczym skutkom COVID-19 - Dz.U. z 2020 r. poz. 1747
-
§ 1 ust. 1 pkt 15 i załączniki nr 15 i 24 do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 20 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika składek, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, raportów informacyjnych, oświadczeń o zamiarze przekazania raportów informacyjnych oraz innych dokumentów - j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 2495; ost.zm. Dz.U. z 2020 r. poz. 102
-
§ 2 ust. 2-5 rozporządzenia Rady Ministrów z 21 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których poboru jest zobowiązany Zakład Ubezpieczeń Społecznych - Dz.U. z 2017 r. poz. 1831
Bożena Goliszewska-Chojdak
ekonomista, specjalista z zakresu kadr i płac, redaktor MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, praktyk z kilkunastoletnim doświadczeniem w dziale personalnym
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.