REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
REKLAMA
Trzecia już nowelizacja ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 miała przynieść stosunkowo szerokie wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego. Tarcza antykryzysowa dla samorządów miała przyczynić się do poprawy pogarszającej się sytuacji finansowej, w ocenie samorządowców nie przynosi jednak rozwiązań pożądanych.
REKLAMA
Przepisy wprowadzone w związku z pandemią COVID-19 przesuwają terminy związane z załatwianiem spraw cudzoziemców dotyczących ich pobytu w Polsce. Ma to wpływ na długość pobytu cudzoziemców w Polsce, możliwość ich legalnej pracy oraz załatwianie spraw przez urzędy.
Nasza firma zanotowała duży spadek obrotów w związku z epidemią koronawirusa. Dlatego obniżamy pracownikom wynagrodzenia i pozbawiamy ich prawa do dodatkowych 2 dni urlopu wypoczynkowego w drodze porozumienia z przedstawicielami pracowników (art. 15zf tarczy antykryzysowej). W jaki sposób powinniśmy poinformować pracowników o obniżeniu płacy i likwidacji prawa do dodatkowego urlopu? Czy obniżenie wynagrodzenia i pozbawienie pracowników dodatkowego urlopu w tym trybie wymaga wypowiedzenia zmieniającego?
Pracodawca może żądać od pracownika informacji o zarażeniu wirusem SARS-CoV-2 (tzw. koronawirusem), a także innych danych związanych z przeciwdziałaniem chorobie COVID-19. Podstawę prawną zapewniają mu przepisy RODO. Wymagają jednak zagwarantowania tym danym bezpieczeństwa i poufności.
Przesunięcie terminów na złożenie sprawozdań dla podmiotów gospodarujących odpadami. To główna zmiana wynikająca z projektu tarczy 3.0.
Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego i organizacja pozarządowa jako strony umowy na realizację zadania publicznego o charakterze lokalnym lub regionalnym powinny poinformować się wzajemnie o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie tej umowy.
Samorządowa spółka z o.o. realizująca zadania w zakresie sportu i rekreacji przekazała lokalnemu szpitalowi środki ochrony (rękawiczki, maseczki, środki do dezynfekcji), które posiadała na stanie, a których nie wykorzystywała w związku z czasowym zamknięciem prowadzonych przez nią obiektów. Czy w związku z takim przekazaniem spółka może skorzystać ze szczególnych rozwiązań przewidzianych w przepisach tarczy antykryzysowej? Jak w takiej sytuacji rozliczyć VAT, biorąc pod uwagę fakt, że dokonując zakupu darowanych towarów, spółka odliczyła podatek naliczony?
Przepisy wprowadzone w związku z epidemią COVID-19 zwalniają z odpowiedzialności karnej lub cywilnej za zaniechania lub działania, które w normalnej sytuacji stanowią naruszenie przepisów. Dotyczy to także przepisów o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, o zamówieniach publicznych oraz przepisów Kodeksu spółek handlowych.
Epidemia COVID-19 w Polsce przypadła na okres sporządzania rocznych sprawozdań finansowych przez jednostki stosujące przepisy ustawy o rachunkowości. Ze względu na wyjątkową sytuację, w jakiej znalazły się jednostki i ich kierownicy w trakcie sporządzania sprawozdania finansowego, Ministerstwo Finansów opublikowało wyjaśnienia dotyczące przyjęcia przez jednostkę założenia dalszej kontynuacji działalności i wpływu na sporządzane sprawozdanie.
REKLAMA