Kategorie

żywność

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) podaje, że na świecie co roku marnuje się 1,3 mld ton żywności nadającej się do spożycia, co stanowi jedną trzecią produkowanej żywności . Taka ilość byłaby wystarczająca, aby wyżywić wszystkich Polaków przez 66 lat.
Pandemia stała się dla producentów żywności wstrząsem. Na szczęście sytuacja wygląda wyraźnie lepiej od czarnych prognoz. Eksport polskiej żywności w niektórych segmentach, jak mięso, spadł gwałtownie, ale rynek jako całość nie zanotował dużych spadków.
Polska jest 17. eksporterem żywności na świecie. W ciągu dekady ma szansę awansować do pierwszej dziesiątki. W wielu branżach Polska już jest w pierwszej dziesiątce światowych eksporterów, tak jest w produkcji mięs i przetworów w mięs, mleka i nabiału, czy przetworów mącznych.
W dniu 30 września 2020 r. wejdą w życie nowe przepisy nakazujące umieszczanie na mięsie sprzedawanym na wagę poza napisaną nazwą kraju pochodzenia także wizerunek flagi danego kraju. Ma to pozwolić konsumentowi na pierwszy rzut oka rozpoznać, skąd pochodzi produkt, i wybrać ten z Polski, jeśli jest to dla niego ważny czynnik. Przepis dotyczy mięsa świń, drobiu, kóz i owiec. To drugi po ziemniakach produkt objęty obowiązkiem flagowania.
Trudno aktualnie przewidzieć, jak rozwinie się pandemia koronawirusa w Europie, jednak póki co nie ma zagrożenia brakiem towarów w sklepach. Polska jest jednym z największych producentów żywności w Europie. W zdecydowanej większości kategorii produkuje znacznie więcej jedzenia, niż konsumuje. Braki niektórych towarów są przejściowe, spowodowane jedynie większymi zakupami na zapas. Gorsza sytuacja na rynku pracy i w budżetach gospodarstw domowych powinna oddziaływać na spadek cen żywności w kolejnych kwartałach – oceniają eksperci Credit Agricole.
Coraz więcej start-upów działa w branży rolno-spożywczej. Z ich rozwiązań chętnie korzystają najwięksi producenci żywności.
Organy kontrolujące przewozy szybko psujących się artykułów żywnościowych często nakładają na przewoźników kary za brak świadectwa ATP w czasie wykonywania przewozu. Powodem jest nie okazanie takiego dokumentu w czasie kontroli, wystawienie go w innym kraju, ale główną przyczyną jest brak świadectwa ATP na dany środek transportu. Jakie obowiązki w tym zakresie na przewoźników nakłada obowiązujące prawo? Czy nie okazanie świadectwa ATP podczas kontroli faktycznie daje organom kontrolującym podstawę do nakładania kar?
Jednym ze sposobów walki z rosnącą liczbą osób z nadwagą w polskim społeczeństwie mogą być rozwiązania fiskalne. Ministerstwo Finansów zastanawia się czy wzorem niektórych krajów UE takich jak np. Dania czy Francja nie opodatkować niezdrowej żywności.
Darowizna żywności oraz jej skutki podatkowe, budzi duże zainteresowanie przedsiębiorców. Prawidłowe zarządzanie żywnością przez firmy pozwoliłoby na dokonanie darowizny żywności zanim straci swoją przydatność i to bez konieczności zapłaty podatku z tego tytułu.
Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych ma pomóc polskim przedsiębiorcom w dotarciu na chiński rynek.
Od 13 grudnia 2014 r. przedsiębiorcy będą obowiązani stosować zdecydowaną większość przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Rozporządzenie weszło w życie 12 grudnia 2011 r., jednakże przewidziano długi, 3 letni okres przejściowy na przygotowanie się przedsiębiorców z branży spożywczej oraz Państw Członkowskich Unii Europejskiej do nowych regulacji dotyczących znakowania produktów żywnościowych. Rozporządzenie rozszerza m.in. katalog informacji, których podanie na etykiecie jest obowiązkowe oraz nakłada nowe obowiązki dotyczące sposobu ich prezentowania. Nieprzestrzeganie tych obowiązków przez przedsiębiorców zagrożone będzie karą pieniężną.
Głodny kierowca to zły kierowca. Dlaczego? Bowiem zaczyna wykonywać czynności zagrażające bezpieczeństwu jazdy oraz znacznie szybciej rośnie jego zmęczenie.
Wyższa sprawność za kierownicą, lepsza koncentracja i skuteczna walka z sennością w trakcie jazdy autem - to zalety prawidłowej diety kierowcy. Co warto zjeść przed podróżą, aby ograniczyć ryzyko zaśnięcia za kierownicą?