REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt
Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

Ceny kakao rosną coraz wyżej

W latach 2015-2019 tona kakao kosztowała średnio około 2500 USD. Obecnie ceny kontraktów terminowych na kakao pobiły 46-letni rekord, przekraczając 6000 USD za tonę, ponieważ oczekiwać można, iż konsumpcja przewyższy produkcję i w efekcie niedobór kakao wyniesie 374 000 ton.

REKLAMA

Mniej kakao w słodyczach

Aby chronić marże, producenci słodyczy prawdopodobnie będą poszukiwać oszczędności, takich jak zmniejszenie zawartości kakao w swoich produktach, zastąpienie kakao tańszymi alternatywami lub zmniejszenie wielkości/gramatury produktów (shrinkflation - tj. inflacja skurczowa). Alternatywnie mogą po prostu podnieść ceny lub wdrożyć strategiczne przesunięcie profilu swoich produktów w kierunku produktów premium – o wysokiej marży, równoważąc w ten sposób rosnące koszty nakładów. Na dzień dzisiejszy perspektywy rentowności głównych producentów słodyczy/czekolady pozostają solidne, przy czym oczekiwać można, iż zysk na akcję nieznacznie wzrośnie średnio o +1% w przypadku największych spółek giełdowych. Sugeruje to, że bezpośrednie konsekwencje rosnących cen kakao odczują konsumenci, a firmy (ich zyski) – producenci słodyczy. Allianz Trade stwierdza, że warto zauważyć, że wzrost cen detalicznych jest obecnie wciąż jeszcze znacznie niższy niż wzrost cen kakao, co sugeruje, że miłośników czekolady czeka jeszcze dużo przykrych podwyżek jej cen. 

Ceny kakao a wskaźniki CPI (wskaźnik cen towarów i usług konsumenckich) dla czekolady/słodyczy 
(styczeń-2022=100):

Ceny kakao 2022-2024

 

Ceny kakao 2022-2024

Allianz

 

Problemy w przemyśle kakaowym 

Globalna produkcja kakao zależy od kilku krajów Afryki Zachodniej - Wybrzeża Kości Słoniowej, Ghany, Kamerunu i Nigerii - które łącznie odpowiadają za prawie 75% światowej produkcji. Sektor ten w dużej mierze działał na plecach drobnych rolników, których ceny sprzedaży zawsze pozostawały na niskim poziomie - niezależnie od warunków rynkowych - ponieważ mechanizmy cenowe w skupie od producentów ziarna są zazwyczaj kontrolowane przez rządy tych krajów i kształtują się poniżej wartości rynkowej kakao. W międzyczasie z powodu ograniczonej podaży korzystali handlowcy, przetwórcy i producenci wyrobów czekoladowych osiągali w tych warunkach wyższe marże. Sytuacja ta doprowadziła do wykreowania pewnego mechanizmu ubóstwa, niedoinwestowania i spadku plonów u rolników uprawiających kakao. Z analiz Allianz Trade wynika, że trwający niedobór powinien być sygnałem alarmowym dla sektora i rządów, aby zająć się odwiecznymi kwestiami niedoinwestowania i nieodpowiednimi praktykami rolniczymi. Wyższe ceny uzyskiwane przez rolników zachęciłyby do niezbędnych inwestycji w nasadzenia i modernizację upraw kakao, zapewniając tym samym zrównoważoną produkcję kakao i zaspokajając rosnący globalny popyt na czekoladę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Allianz Trade

Ceny kakao wzrosły o 50 proc. w marcu, przebijając poziom 9 tys. USD za tonę

Kontrakty terminowe na giełdzie w Nowym Jorku rosną w poniedziałek 25 marca 2024 r. o 7,6 proc. do 9.210 USD/t. Ceny stale rosną, mimo że wskaźniki techniczne przez większą część ostatnich kilku miesięcy wskazywały na stan wykupienia.

Tylko w tym miesiącu kontrakty terminowe futures na kakao wzrosły o około 50 proc., a w tym roku wzrosły już ponad dwukrotnie. Analitycy wskazują, że słabe zbiory spowodowane złą pogodą i chorobami upraw u plantatorów z Afryki Zachodniej, skąd pochodzi większość upraw kakao na świecie, a także niewielkie oznaki zmniejszenia produkcji w innych rejonach, postawiły branżę w tarapatach.

Ceny kakao znalazły się blisko poziomu 10 tys. dolarów za tonę, sprawiając, że kakao stało się droższe niż miedź.

REKLAMA

Wzrost cen kakao może przełożyć się na wyższe ceny czekolady w ciągu roku. Obecnie jajka wielkanocne drożeją ze względu na ubiegłoroczny skok cen kakao, a niektórzy producenci ograniczają rozmiary batonów lub promują produkty z innymi składnikami, aby złagodzić braki towaru.

„Czekolada może być jeszcze droższa na Wielkanoc 2025 r., jeśli choroby drzew kakaowych i niesprzyjająca pogoda przedłużą deficyt przy wysokich cenach cukru” – napisała w raporcie analityczka Bloomberg Intelligence Diana Gomes.

 

Bloomberg podał, że mimo wzrostów cen, spekulanci faktycznie wycofują się z rynku. Liczba otwartych kontraktów spadła ze szczytu pod koniec stycznia, a w ostatnim tygodniu zarządzający funduszami obniżyli swoje pozycje do najniższego poziomu od roku. Sugeruje to, że nabywcy fizyczni mogli odegrać kluczową rolę w zwyżce cen.

 

Agencja Reutera podała jednak, że rekordowe ceny kakao pomogły funduszom hedgingowym stosującym strategie systematyczne osiągnąć lepsze wyniki w pierwszym kwartale niż innym funduszom.

 

Systematyczny sposób zarządzania funduszem hedgingowym oznacza używanie kodowania i algorytmów, aby określić lub znaleźć transakcje wystarczająco silne, aby stać się trendami rynkowymi, w przeciwieństwie do tradycyjnych menedżerów, którzy sami decydują o transakcjach. Największe ryzyko podejmowały najskuteczniejsze strategie systematyczne lub fundusze trendowe.

 

Według Barclays, które śledziło wyniki 40 funduszy hedgingowych, fundusze o podejściu systematycznym odnotowały średni zysk na poziomie prawie 9 proc. w pierwszych dwóch miesiącach 2024 r. w porównaniu do wzrostu o 2,6 proc. w szerszej branży funduszy hedgingowych.

 

„To, co czyni to otoczenie makro tak konstruktywnym, to fakt, że istnieje wiele źródeł niestabilności powodujących kształtowanie się trendów. Można wymienić tu m.in. skutki El Nino, normalizację stóp procentowych, czy zwiększone ryzyko geopolityczne” – powiedział Razvan Remsing, dyrektor ds. rozwiązań inwestycyjnych w firmie Aspect Capital.

 

Istnieje ryzyko, że sytuacja w zakresie dostaw może się pogorszyć. Opracowywane przez Unię Europejską przepisy, mające na celu zaprzestanie sprzedaży w sklepach produktów niszczących lasy, mogą jeszcze bardziej utrudnić zabezpieczenie dostaw czołowym producentom czekolady w UE.

 

Uwaga skupia się teraz na zbliżających się środkowych zbiorach w Afryce Zachodniej, mniejszych z dwóch rocznych zbiorów. Bloomberg informował na początku tego miesiąca, że organ regulacyjny Wybrzeża Kości Słoniowej, będącego czołowym producentem kakao, spodziewa się, że zbiory będą słabsze niż w zeszłym roku. (PAP Biznes)

 

kkr/ gor/

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA