REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darowizna żywności a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Marta Mikosz
Darowizna żywności a VAT/fot. Fotolia
Darowizna żywności a VAT/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Darowizna żywności oraz jej skutki podatkowe, budzi duże zainteresowanie przedsiębiorców. Prawidłowe zarządzanie żywnością przez firmy pozwoliłoby na dokonanie darowizny żywności zanim straci swoją przydatność i to bez konieczności zapłaty podatku z tego tytułu.

Czy sklepy wielkopowierzchniowe oraz osiedlowe sklepiki korzystają z takiej możliwości?

REKLAMA

Jako ciekawostkę warto wskazać, że przedstawiciele hipermarketów wśród okresów, w których marnuje się najwięcej jedzenia, wymieniają majówkę. Powodem są wcześniejsze zamówienia ton wędlin na grilla, które z uwagi na złą pogodę nie sprzedadzą się w ilości zakładanej przez kierownictwo sklepu.

Zobacz: Ulga na złe długi – korekta VAT

„Należy spożyć do…”

Wyraźnego podkreślenia wymaga, że stwierdzenie „należy spożyć do…” które działa na podświadomość konsumenta, nie oznacza wcale, że produkt już następnego dnia spowoduje u nas śmiertelne zatrucie. Tego typu określenie ma jedynie informować klienta o jakości produktu. To z kolei oznacza, że po wskazanym terminie produkt nie będzie już tak smaczny.

Zobacz też: Czy wszystkie zakupy należy ujmować w ewidencji VAT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana przepisów

Od 2009r. zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm. ) producenci zostali objęci ulgą podatkową w zakresie darowizny żywności. Jednakże z uwagi na uregulowania prawa UE oraz fakt nieobjęcia ulgą również dystrybutorów - skala wykorzystywania ulgi była znikoma. Wszystko zmieniło się 23 lipca 2013r., kiedy to Komisja Finansów Sejmu RP przyjęła poprawkę do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, dzięki której darowizny na cele charytatywne organizacjom pożytku publicznego przez wszystkie podmioty gospodarcze (także dystrybutorów) będzie zwolniona z podatku od towarów i usług.

Zobacz: VAT od karnetów na siłownie i do klubów fitness

Czy po zmianie przepisów coś się zmieniło?

REKLAMA

Czy można zaobserwować większe zainteresowanie dystrybutorów dokonaniem darowizny żywności? W praktyce niektórzy nadal uważają, że wymaga to większych nakładów energii i czasu. Zakładając jednak, że nie jest to zjawisko zupełnie niszowe, warto wspomnieć kilka słów na temat księgowego dokonania darowizny żywności organizacji pozarządowej.

W ramach organizacji pozarządowych to zarząd pełni w tym zakresie kluczową rolę, bowiem to on jest odpowiedzialny za przyjęcie darowizny (ujawnienie w dokumentacji księgowej i magazynowej). Nieujawnienie powyższego naraża organizację na odpowiedzialność na gruncie ustawy o rachunkowości.

Zobacz też: Czy wiesz jak zaoszczędzić na zakupach żywności?

Następnie, gdy już organizacja podaruje potrzebującym tak zdobytą żywność, winna ją wycenić i ująć w księgach rachunkowych ze wskazaniem wartości, ilości i rodzaju darowanych produktów. Ponadto koniecznym jest również zadbanie o dokumenty wskazujące na dane darczyńcy takie jak: nazwa, NIP, czy adres.

Podsumowując przyjęta przez organizację żywność stanowi jej przychód, natomiast w momencie jej wydania staje się kosztem działalności statutowej takiej organizacji, zaś niewykorzystana w pełni żywność wykazywana jest w aktywach lub stanowi zapas organizacji, gdy ta prowadzi magazyn. Nic prostszego, a jak wiele można dobrego zrobić dla innych i środowiska. Wymówka pt. „opodatkowanie darowizny żywności” nie ma już racji bytu. Czas pokaże, czy tylko opodatkowanie stanowiło problem w tym zakresie.

Podyskutuj o tym na naszym Forum

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA