REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darowizna żywności a VAT

Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Marta Mikosz
Darowizna żywności a VAT/fot. Fotolia
Darowizna żywności a VAT/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Darowizna żywności oraz jej skutki podatkowe, budzi duże zainteresowanie przedsiębiorców. Prawidłowe zarządzanie żywnością przez firmy pozwoliłoby na dokonanie darowizny żywności zanim straci swoją przydatność i to bez konieczności zapłaty podatku z tego tytułu.

Czy sklepy wielkopowierzchniowe oraz osiedlowe sklepiki korzystają z takiej możliwości?

REKLAMA

Jako ciekawostkę warto wskazać, że przedstawiciele hipermarketów wśród okresów, w których marnuje się najwięcej jedzenia, wymieniają majówkę. Powodem są wcześniejsze zamówienia ton wędlin na grilla, które z uwagi na złą pogodę nie sprzedadzą się w ilości zakładanej przez kierownictwo sklepu.

Zobacz: Ulga na złe długi – korekta VAT

„Należy spożyć do…”

Wyraźnego podkreślenia wymaga, że stwierdzenie „należy spożyć do…” które działa na podświadomość konsumenta, nie oznacza wcale, że produkt już następnego dnia spowoduje u nas śmiertelne zatrucie. Tego typu określenie ma jedynie informować klienta o jakości produktu. To z kolei oznacza, że po wskazanym terminie produkt nie będzie już tak smaczny.

Zobacz też: Czy wszystkie zakupy należy ujmować w ewidencji VAT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana przepisów

Od 2009r. zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm. ) producenci zostali objęci ulgą podatkową w zakresie darowizny żywności. Jednakże z uwagi na uregulowania prawa UE oraz fakt nieobjęcia ulgą również dystrybutorów - skala wykorzystywania ulgi była znikoma. Wszystko zmieniło się 23 lipca 2013r., kiedy to Komisja Finansów Sejmu RP przyjęła poprawkę do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, dzięki której darowizny na cele charytatywne organizacjom pożytku publicznego przez wszystkie podmioty gospodarcze (także dystrybutorów) będzie zwolniona z podatku od towarów i usług.

Zobacz: VAT od karnetów na siłownie i do klubów fitness

Czy po zmianie przepisów coś się zmieniło?

REKLAMA

Czy można zaobserwować większe zainteresowanie dystrybutorów dokonaniem darowizny żywności? W praktyce niektórzy nadal uważają, że wymaga to większych nakładów energii i czasu. Zakładając jednak, że nie jest to zjawisko zupełnie niszowe, warto wspomnieć kilka słów na temat księgowego dokonania darowizny żywności organizacji pozarządowej.

W ramach organizacji pozarządowych to zarząd pełni w tym zakresie kluczową rolę, bowiem to on jest odpowiedzialny za przyjęcie darowizny (ujawnienie w dokumentacji księgowej i magazynowej). Nieujawnienie powyższego naraża organizację na odpowiedzialność na gruncie ustawy o rachunkowości.

Zobacz też: Czy wiesz jak zaoszczędzić na zakupach żywności?

Następnie, gdy już organizacja podaruje potrzebującym tak zdobytą żywność, winna ją wycenić i ująć w księgach rachunkowych ze wskazaniem wartości, ilości i rodzaju darowanych produktów. Ponadto koniecznym jest również zadbanie o dokumenty wskazujące na dane darczyńcy takie jak: nazwa, NIP, czy adres.

Podsumowując przyjęta przez organizację żywność stanowi jej przychód, natomiast w momencie jej wydania staje się kosztem działalności statutowej takiej organizacji, zaś niewykorzystana w pełni żywność wykazywana jest w aktywach lub stanowi zapas organizacji, gdy ta prowadzi magazyn. Nic prostszego, a jak wiele można dobrego zrobić dla innych i środowiska. Wymówka pt. „opodatkowanie darowizny żywności” nie ma już racji bytu. Czas pokaże, czy tylko opodatkowanie stanowiło problem w tym zakresie.

Podyskutuj o tym na naszym Forum

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA