REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Darowizna żywności a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Marta Mikosz
Darowizna żywności a VAT/fot. Fotolia
Darowizna żywności a VAT/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Darowizna żywności oraz jej skutki podatkowe, budzi duże zainteresowanie przedsiębiorców. Prawidłowe zarządzanie żywnością przez firmy pozwoliłoby na dokonanie darowizny żywności zanim straci swoją przydatność i to bez konieczności zapłaty podatku z tego tytułu.

Czy sklepy wielkopowierzchniowe oraz osiedlowe sklepiki korzystają z takiej możliwości?

REKLAMA

Jako ciekawostkę warto wskazać, że przedstawiciele hipermarketów wśród okresów, w których marnuje się najwięcej jedzenia, wymieniają majówkę. Powodem są wcześniejsze zamówienia ton wędlin na grilla, które z uwagi na złą pogodę nie sprzedadzą się w ilości zakładanej przez kierownictwo sklepu.

Zobacz: Ulga na złe długi – korekta VAT

„Należy spożyć do…”

Wyraźnego podkreślenia wymaga, że stwierdzenie „należy spożyć do…” które działa na podświadomość konsumenta, nie oznacza wcale, że produkt już następnego dnia spowoduje u nas śmiertelne zatrucie. Tego typu określenie ma jedynie informować klienta o jakości produktu. To z kolei oznacza, że po wskazanym terminie produkt nie będzie już tak smaczny.

Zobacz też: Czy wszystkie zakupy należy ujmować w ewidencji VAT?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiana przepisów

Od 2009r. zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 z późn. zm. ) producenci zostali objęci ulgą podatkową w zakresie darowizny żywności. Jednakże z uwagi na uregulowania prawa UE oraz fakt nieobjęcia ulgą również dystrybutorów - skala wykorzystywania ulgi była znikoma. Wszystko zmieniło się 23 lipca 2013r., kiedy to Komisja Finansów Sejmu RP przyjęła poprawkę do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, dzięki której darowizny na cele charytatywne organizacjom pożytku publicznego przez wszystkie podmioty gospodarcze (także dystrybutorów) będzie zwolniona z podatku od towarów i usług.

Zobacz: VAT od karnetów na siłownie i do klubów fitness

Czy po zmianie przepisów coś się zmieniło?

REKLAMA

Czy można zaobserwować większe zainteresowanie dystrybutorów dokonaniem darowizny żywności? W praktyce niektórzy nadal uważają, że wymaga to większych nakładów energii i czasu. Zakładając jednak, że nie jest to zjawisko zupełnie niszowe, warto wspomnieć kilka słów na temat księgowego dokonania darowizny żywności organizacji pozarządowej.

W ramach organizacji pozarządowych to zarząd pełni w tym zakresie kluczową rolę, bowiem to on jest odpowiedzialny za przyjęcie darowizny (ujawnienie w dokumentacji księgowej i magazynowej). Nieujawnienie powyższego naraża organizację na odpowiedzialność na gruncie ustawy o rachunkowości.

Zobacz też: Czy wiesz jak zaoszczędzić na zakupach żywności?

Następnie, gdy już organizacja podaruje potrzebującym tak zdobytą żywność, winna ją wycenić i ująć w księgach rachunkowych ze wskazaniem wartości, ilości i rodzaju darowanych produktów. Ponadto koniecznym jest również zadbanie o dokumenty wskazujące na dane darczyńcy takie jak: nazwa, NIP, czy adres.

Podsumowując przyjęta przez organizację żywność stanowi jej przychód, natomiast w momencie jej wydania staje się kosztem działalności statutowej takiej organizacji, zaś niewykorzystana w pełni żywność wykazywana jest w aktywach lub stanowi zapas organizacji, gdy ta prowadzi magazyn. Nic prostszego, a jak wiele można dobrego zrobić dla innych i środowiska. Wymówka pt. „opodatkowanie darowizny żywności” nie ma już racji bytu. Czas pokaże, czy tylko opodatkowanie stanowiło problem w tym zakresie.

Podyskutuj o tym na naszym Forum

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA