REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimum 450 g owoców w kilogramie dżemu, „brzydkie” owoce i warzywa bez wymogu spełniania norm handlowych. Nowe przepisy w UE

Minimum 450 g owoców w kilogramie dżemu, „brzydkie” owoce i warzywa bez wymogu spełniania norm handlowych. Nowe przepisy w UE
Minimum 450 g owoców w kilogramie dżemu, „brzydkie” owoce i warzywa bez wymogu spełniania norm handlowych. Nowe przepisy w UE

REKLAMA

REKLAMA

21 kwietnia 2023 r. Komisja Europejska zaproponowała nowe przepisy zmieniające normy handlowe niektórych produktów rolno-spożywczych, takich jak owoce i warzywa, soki i dżemy owocowe, miód, drób czy jaja. Zmiany te mają pomóc konsumentom w dokonywaniu bardziej świadomych wyborów dotyczących zdrowszej diety i przyczynić się do zapobiegania marnotrawieniu żywności.

Komisja przedstawiła między innymi następujące propozycje zmian:

REKLAMA

Oznaczanie pochodzenia

Klarowniejsze mają być obowiązkowe zasady oznaczania pochodzenia miodu, orzechów i suszonych owoców, dojrzałych bananów, a także przyciętych, przetworzonych i pokrojonych owoców i warzyw (takich jak pakowane liście sałaty). Kraj lub kraje pochodzenia w przypadku mieszanek lub mieszanek będą musiały pojawić się na etykiecie. Wymienienie krajów pochodzenia zwiększy przejrzystość dla konsumentów. Powinno to również promować unijną produkcję tych produktów.

Odpady żywnościowe

Komisja proponuje zmiany dotyczące odpadów żywnościowych i odpadów opakowaniowych. Przykładowo tak zwane „brzydkie” owoce i warzywa (z zewnętrznymi wadami, ale wciąż nadające się do lokalnej/bezpośredniej konsumpcji) sprzedawane lokalnie i bezpośrednio przez producentów konsumentom byłyby zwolnione z obowiązku przestrzegania norm handlowych. Ich w stanie „świeżym” mogłaby dać konsumentom większe możliwości zakupu świeżych owoców i warzyw po bardziej przystępnych cenach i przynieść korzyści producentom działającym w krótkich łańcuchach dostaw. 

Opakowania

Produkty przeznaczone do nieodpłatnej dystrybucji (np. darowizny charytatywne) będą mogły być zwolnione z głównych wymogów dotyczących etykietowania. 

Soki owocowe

Soki owocowe będą mogły być opatrzone adnotacją „bez dodatku cukru”, aby wyjaśnić, że w przeciwieństwie do nektarów owocowych soki owocowe z definicji nie mogą zawierać dodatku cukru – jest to cecha, której większość konsumentów nie jest świadoma. 

Ponadto, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu konsumentów na produkty o niższej zawartości cukru, na etykiecie soku owocowego o zmienionej formule będzie można umieścić informację „sok owocowy o obniżonej zawartości cukru”. Aby jeszcze bardziej uprościć i dostosować się do gustów konsumentów, termin „woda kokosowa” może być teraz używany obok terminu „sok kokosowy”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dżemy i marmolady

Nowe przepisy mają określić, że zawartość owoców w dżemach zostanie zwiększona z 350 gramów do minimum 450 gramów (do 550 gramów za dodatkową jakość) na kilogram gotowego produktu. Termin „marmolada”, dopuszczony do tej pory tylko dla dżemów cytrusowych, będzie teraz dopuszczony dla wszystkich dżemów, aby wprowadzić możliwość dostosowania nazwy produktu do najczęściej używanej lokalnie.

Jaja

Panele słoneczne będą mogły być teraz stosowane na zewnątrz w systemach produkcji jaj na wolnym wybiegu.  Znakowanie jaj odbywałoby się również bezpośrednio w gospodarstwie, co poprawi identyfikowalność.

Co dalej?

Wnioski dotyczące świeżych owoców i warzyw, jaj i drobiu są objęte aktami delegowanymi i wykonawczymi. Teksty będą dostępne do publicznego wglądu przez jeden miesiąc . Następnie akty delegowane zostaną przyjęte i przesłane do Parlamentu Europejskiego i Rady na dwumiesięczny okres kontroli. Komisja opublikuje je pod koniec tej procedury. Wnioski dotyczące dżemów, marmolad, soków owocowych i miodu są zawarte w dyrektywach, które przed ich publikacją i wejściem w życie będą podlegać zwykłemu procesowi współustawodawczemu Parlamentu Europejskiego i Rady.

Równolegle Komisja przesyła sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie w celu przyjęcia w najbliższej przyszłości nowych norm handlowych dotyczących cydru i gruszecznika oraz oznaczania pochodzenia roślin strączkowych. Produkty te nie są obecnie objęte żadnymi normami handlowymi zawartymi w rozporządzeniu w sprawie wspólnej organizacji rynku .

Normy handlowe UE

Normy handlowe UE mają zapewnić utrzymanie wysokiej jakości produktu, ochronę konsumentów i spójność norm na rynku UE. Ułatwiają one również handel z państwami trzecimi, ponieważ są zgodne z normami obowiązującymi na poziomie międzynarodowym od lat pięćdziesiątych XX wieku. W ciągu ostatniej dekady rynki rolne znacznie ewoluowały, napędzane innowacjami, ale także zmieniającymi się problemami społecznymi i popytem konsumentów. Dzisiejsze wnioski zapewnią, że zgodnie ze strategią „od pola do stołu” i celami zrównoważonego rozwoju ONZ , normy handlowe mogą przyczynić się do promocji i upowszechnienia zrównoważonych produktów, przy jednoczesnym uwzględnieniu nowych potrzeb konsumentów i podmiotów gospodarczych.

Większość produktów rolno-spożywczych, aby być wprowadzana na rynki UE i sprzedawana konsumentom, musi spełniać unijne normy handlowe lub normy ustanowione na poziomie międzynarodowym . Normy handlowe dotyczą cech zewnętrznych produktów oraz tych niewidocznych, które wynikają z określonych procesów produkcyjnych, jak np. zawartość owoców w dżemach. Mają one zastosowanie zarówno do produktów unijnych, jak i produktów importowanych.

Więcej informacji

Sprawozdanie z oceny skutków dotyczące przeglądu unijnych norm handlowych dotyczących produktów rolnych w celu zapewnienia przyjmowania i dostarczania zrównoważonych produktów

Projekt dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej tzw. „dyrektywy śniadaniowe” w odniesieniu do miodu, soków owocowych, dżemów owocowych i mleka zagęszczonego

Sprawozdanie Komisji Europejskiej dla Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przyszłych norm handlowych dotyczących cydru i gruszecznika oraz roślin strączkowych

Platforma Have Your Say: propozycje jaj i drobiu

Platforma Have Your Say: propozycje owoców i warzyw

Normy handlowe dla owoców i warzyw

Normy handlowe dla jaj

Normy handlowe dla drobiu 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA