REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w znakowaniu produktów żywnościowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Wierzbowski Eversheds
Usługi prawne dla biznesu
oznakowanie żywności - zmiany
oznakowanie żywności - zmiany

REKLAMA

REKLAMA

Od 13 grudnia 2014 r. przedsiębiorcy będą obowiązani stosować zdecydowaną większość przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Rozporządzenie weszło w życie 12 grudnia 2011 r., jednakże przewidziano długi, 3 letni okres przejściowy na przygotowanie się przedsiębiorców z branży spożywczej oraz Państw Członkowskich Unii Europejskiej do nowych regulacji dotyczących znakowania produktów żywnościowych. Rozporządzenie rozszerza m.in. katalog informacji, których podanie na etykiecie jest obowiązkowe oraz nakłada nowe obowiązki dotyczące sposobu ich prezentowania. Nieprzestrzeganie tych obowiązków przez przedsiębiorców zagrożone będzie karą pieniężną.

W Rozporządzeniu w sposób enumeratywny wskazano informacje, których podanie na etykiecie jest obowiązkowe, w tym  m.in.:

REKLAMA

  • wszelkie składniki lub substancje pomocnicze w przetwórstwie wymieniowe w Załączniku II lub uzyskane z substancji lub produktów wymienionych w Załączniku II, powodujące alergie lub reakcje nietolerancyjne, użyte przy wytworzeniu lub przygotowaniu żywności i nadal obecne w produkcie gotowym, nawet jeżeli ich forma uległa zmianie;
  • ilość określonych składników lub kategorii składników;
  • w odniesieniu do napojów o zawartości alkoholu większej niż 1,2% objętościowo -rzeczywista zawartość objętościowa alkoholu;
  • informacje o wartości odżywczej.

REKLAMA

Ww. informacje mogą zostać podane w formie słownej lub liczbowej, albo przedstawione w formie piktogramów, jednak wyłącznie gdy spełniają określone wymogi, na przykład ułatwiają konsumentowi zrozumienie znaczenia danej żywności dla zawartości energii i składników odżywczych w diecie, są obiektywne, opierają się na rzetelnych i naukowo uzasadnionych badaniach konsumenckich i nie wprowadzają konsumentów w błąd.

Poza informacjami wymienionymi w treści Rozporządzenia, które dotyczą wszystkich produktów żywnościowych, w Załączniku III określono dodatkowe dane, które obowiązkowo powinny znaleźć się na etykietach szczególnych rodzajów żywności, takich jak np. napoje o wysokiej zawartości kofeiny, środki spożywcze z dodatkiem kofeiny czy zawierające substancje słodzące.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Sposób przedstawienia informacji

REKLAMA

Obowiązkowe informacje będą musiały być umieszczane w taki sposób, aby były dobrze widoczne i czytelne. Obok tych dosyć lakonicznych określeń, ustawodawca europejski wprowadził wymogi dotyczące minimalnej wysokości czcionki, jaką muszą być wydrukowane informacje podawane obowiązkowo na produkcie, bądź załączonej do niego etykiecie. Zgodnie z przepisami Rozporządzenia, nie może być ona mniejsza niż 1,2 mm, a metoda jej określenia wskazana jest w Załączniku nr IV do Rozporządzenia. Wyjątek poczyniono dla mniejszych opakowań lub pojemników, których „największa powierzchnia ma pole mniejsze niż 80 cm2”. Wówczas wysokość czcionki nie może być mniejsza niż 0,9 mm.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyrażanie „największej powierzchni opakowania” ma dla przedsiębiorców istotne znaczenie z punktu widzenia przestrzegania przez nich obowiązków. Tym bardziej zatem zdziwienie budzi brak definicji tego określenia w słowniczku Rozporządzenia. O ile w przypadku opakowań o kształcie prostopadłościanu, nie budzi wątpliwości, iż za największą należy uznać jedną ze ścian o największym polu powierzchni, o tyle w przypadku opakowań o kształcie cylindrycznym lub nieregularnym jest to skomplikowane. Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych proponuje, by dla innych kształtów niż prostopadłościan przyjąć 1/3 całkowitej bocznej powierzchni opakowania z wyłączeniem wieczek, denek, kołnierzy wokół wieczek, itp. Nie negując takich propozycji należy pamiętać, że każdorazowo opakowanie będzie podlegało indywidualnej ocenie w świetle obowiązujących przepisów.

Czy sklep może przekazywać żywność bez VAT?

Od kiedy stosować? Okresy wyprzedaży

Przepisy Rozporządzenia stosuje się od 13 grudnia 2014 r. Dwa lata później, tj. 13 grudnia 2016 r., przedsiębiorcy będą zobowiązani rozpocząć podawanie informacji o wartości odżywczej. Będzie to obligatoryjny element oznakowania (obecnie stosowany dobrowolnie). Zwracamy jednak uwagę, że jeśli w okresie pomiędzy 13 grudnia 2014 r. a 13 grudnia 2016 r. przedsiębiorca zdecyduje się lub będzie kontynuował dobrowolne podawanie informacji o wartości odżywczej, musi to robić zgodnie z warunkami określonymi w Rozporządzeniu.

Dla środków spożywczych, które wprawdzie nie spełniają wymogów Rozporządzenia, ale które wprowadzono na rynek lub oznakowano przed 13 grudnia 2014 r. (a w przypadku informacji o wartości odżywczej – przed 13 grudnia 2016 r.), ustawodawca przewidział możliwość ich wyprzedaży – mogą one pozostawać w obrocie do wyczerpania zapasów.

Należy zauważyć, że przepisów Rozporządzenia dotyczących wartości odżywczej nie stosuje się do suplementów diety oraz wód mineralnych – w tym zakresie nadal będą stosowane właściwe przepisy dotyczące tych rodzajów żywności. Z kolei w przypadku środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, przepisy Rozporządzenia będą stosowane wyłącznie w zakresie nieuregulowanym w obowiązujących obecnie aktach prawnych.

Nowe prawo ochrony konsumenta a rozwoju e-commerce

Zmiany w obowiązujących przepisach krajowych

Rozporządzenie, jako akt prawa unijnego stosowany bezpośrednio nie wymaga implementacji do krajowego porządku prawnego. Tym samym ustawodawca krajowy do 13 grudnia 2014 r. musi dostosować obowiązuje przepisy lokalne, aby zapewnić spójność systemu prawnego. 26 września 2014 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia (druk sejmowy nr 2683). Prace nad nowelizacją będą teraz odbywać się w Senacie, lecz nie wydaje się, aby jej treść znacząco się zmieniła. Stąd już teraz przedsiębiorcy mogą zapoznać się z bardzo prawdopodobnym brzmieniem nowych przepisów, które w przypadku sprawnego zakończenia procesu legislacyjnego, obowiązywać będą od 13 grudnia 2014 r.

Rozpoczęcie stosowania Rozporządzenia wiąże się ze zmianą ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia. Z dniem wejścia w życie w/w nowelizacji uchylone zostaną przepisy krajowe dotyczące znakowania żywności, które będą odtąd regulowane wyłącznie w Rozporządzeniu. W przypadku znakowania produktów niezgodnie z przepisami Rozporządzenia, tak jak dotychczas na przedsiębiorcę będzie można nałożyć karę pieniężną w wysokości do trzydziestokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (lub w wysokości do pięciokrotnej wartości brutto zakwestionowanej ilości środka spożywczego).

Nowelizacja przewiduje również uchylenie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 10 lipca 2007 r. w sprawie znakowania środków spożywczych. Przepisy te stracą moc z dniem wydania nowego rozporządzenia przez Ministra, już na podstawie przepisów ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, nie dłużej jednak niż po upływie 4 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji. Nowy akt będzie dotyczył informacji podawanych w oznakowaniu m.in. środków spożywczych sprzedawanych bez opakowań oraz pakowanych przy sprzedaży.

Kasy fiskalne dla lekarzy i prawników w 2015 roku

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA