REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ułatwienia w prowadzeniu działalności od 2015 r.

Redakcja serwisu Biznes
Ułatwienia w prowadzeniu działalności od 2015 r. / fot. Fotolia
Ułatwienia w prowadzeniu działalności od 2015 r. / fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rada Ministrów przekazała do prac sejmowych projekt zmian w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Zmiana będzie polegała na wprowadzeniu fakultatywnie możliwości oznaczenia produktu firmą wytwórcy. Dodatkowo zmiany obejmą wyłączenie obowiązku oznaczania produktu informacją dotyczącą oczywistego jego przeznaczenia, gdy przeznaczenie będzie wynikało samej istoty produktu. Zmiany mogą wejść w życie 1 stycznia 2015 r.

Art. 20 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej nakłada na przedsiębiorców, wprowadzających towar do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obowiązek odpowiedniego oznakowania towaru. Chodzi o dokładne oznaczenie opakowania, etykiety, instrukcji lub do dostarczenia w inny, zwyczajowo przyjęty sposób, pisemnych informacji w języku polskim:

REKLAMA

  1. określających firmę przedsiębiorcy i jego adres;
  2. umożliwiających identyfikację towaru.

Przedsiębiorca powinien jednak pamiętać, aby oznaczenie towaru w żaden sposób nie wprowadzało w błąd konsumentów, w przeciwnym razie może stanowić to czyn nieuczciwej konkurencji. Uznanie za czyn nieuczciwej konkurencji będzie oznaczenie, które może wprowadzić klientów w błąd co do pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech towarów albo usług, a także zatajenie ryzyka, jakie wiąże się z korzystaniem z nich, lub też brak takiego oznaczenia.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Wskazane wyżej obowiązki nie dotyczą jednak wyrobów medycznych, środków spożywczych oraz innych towarów, których obowiązek odpowiedniego oznakowania regulują odrębne ustawy.

Niejednolite regulacje

Wedle obowiązujących przepisów istnieje obowiązek umieszczania na opakowaniu informacji dotyczących adresu firmy przedsiębiorcy (dystrybutora) w Polsce. W wyniku wprowadzenia takiej regulacji przedsiębiorcy, wprowadzający produkt na polski rynek często ponoszą odpowiedzialność za nieumieszczenie adresu polskiego dystrybutora. Ponadto generują się dodatkowe koszty po stronie przedsiębiorców, którzy zobowiązani są do zmiany etykiety swojego produktu. Można uznać zatem, że polski przepis jest sprzeczny z unijną regulacją dotyczącą ograniczeń ilościowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Dofinansowanie na rozwój firmy 2014 - 2015 r.

Proponowane zmiany w prowadzeniu działalności

Zgodnie z przedstawionym przez Radę Ministrów projektem zmian, planowane jest złagodzenie obowiązków wynikających z art. 20 ustawy. Zmiana polega na wprowadzeniu do przepisu odesłania do oznaczenia „producenta” w rozumieniu przepisów o ogólnym bezpieczeństwie produktów. W ten sposób umożliwione zostanie fakultatywne oznaczenie produktu firmą przedsiębiorcy występującego jako wytwórca lub wyznaczony przedstawiciel wytwórcy, lub importer, lub inny przedsiębiorca uczestniczący w obrocie, jeżeli jego działanie może wpływać na właściwości produktu związane z jego bezpieczeństwem.

Możliwe będzie zatem, aby unijny przedsiębiorca wskazał adres firmy, znajdującej się na terytorium jego kraju.

REKLAMA

Ponadto proponuje się wyłączenie obowiązku oznaczania informacją umożliwiającą identyfikację towaru w przypadku, gdy w sposób oczywisty przeznaczenie towaru będzie wynikało z istoty towaru, zapewniającej nabywcy świadomy wybór towaru. Przedmiotowe wyłączenie ograniczone jest tylko do tego rodzaju informacji i nie obejmuje oznaczania firmą przedsiębiorcy. Ponadto takie rozwiązanie będzie dotyczyło tylko tych towarów, których nie obowiązują odrębne szczegółowe regulacje w zakresie oznaczania, oraz tylko w przypadku, gdy z istoty towaru wynika jego przeznaczenie.

Zmiana art. 20 u.s.d.g. nie będzie powodowała naruszenia interesów konsumentów, bowiem w razie niezgodności towaru z umową bądź nienależytą jakością będzie możliwość dochodzenia swoich roszczeń na podstawie przepisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. W zakresie odszkodowania konsument będzie mógł powołać się na regulacje zawarte w art. 4495 § 4 i § 5 kodeksu cywilnego.

Projektowane zmiany miałyby wejść w życie 1 stycznia 2015 r.

Zobacz też: Niższe koszty założenia firmy od 2015 r.

Źródło: Rządowe Centrum Legislacji

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Klient ma zawsze rację, czego więc wymaga od firmy, w której chce zostawić pieniądze w czasach nowoczesnych technologii

Jeszcze kilka lat temu udogodnienia, takie jak kasy samoobsługowe, płatności odroczone, chatboty czy aplikacje mobilne umożliwiające zbieranie punktów i wymienianie ich na kody rabatowe, były czymś, co wyróżniało daną firmę na tle innych. Dziś jest to standard, must have.

Nie robią szkoleń z ochrony danych osobowych, lekceważą hakerów i ukrywają skutki kradzieży danych

Czy firmy szkolą swoich pracowników w zakresie ochrony danych osobowych więcej niż tylko na początku zatrudnienia? Jaki odsetek przedsiębiorstw nie robi tego wcale? Czy wiedzą, jak postępować w przypadku wycieku danych? 

Firmy zbyt beztrosko podchodzą do cyberkryminalistów?

Firmy lekkomyślnie podchodzą do kwestii cyberbezpieczeństwa? Z raportu „State of Enterprise Cyber Risk in the Age of AI 2024” wynika. że co dziesiąta firma nigdy nie przeprowadziła audytu swoich systemów, a połowa sprawdza zabezpieczenia raz w tygodniu lub rzadziej. A aż 65 proc. firm działa na podstawie przestarzałych, co najmniej dwuletnich, planów. 

ZPP chce zmian w akcyzie na wyroby tytoniowe i e-papierosy

Przedsiębiorcy są zaskoczeni nieoczekiwaną zmianą przepisów podatkowych dotyczących akcyzy na wyroby tytoniowe. Przedstawiciele Związku Przedsiębiorców i Pracodawców alarmują, że zmiany wprowadzane są w niewłaściwy sposób. Mają swoje propozycje. 

REKLAMA

Upór czy rezygnacja? O skutecznych strategiach realizacji celów

16 października w godzinach 10:00-12:00 zapraszamy na debatę „Upór czy rezygnacja? O skutecznych strategiach realizacji celów”.

MRiRW: Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r.

Projektowane stawki płatności bezpośrednich oraz przejściowego wsparcia krajowego za 2024 r. W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowane zostały projekty rozporządzeń określających stawki poszczególnych płatności bezpośrednich podstawowych oraz ekoschematów obszarowych (bez ekoschematu Dobrostan zwierząt).

Liderzy Eksportu nagrodzeni podczas Gali PAIH Forum Biznesu

Najlepsi polscy eksporterzy wyłonieni. Za nami rozdanie nagród Lidera Eksportu PAIH. Wyróżnienia w czterech kategoriach były kluczowymi punktami gali, która zakończyła pierwszy dzień trwającego PAIH Forum Biznesu.

PAIH Forum Biznesu 2024 wystartowało!

Rozpoczęło się wyjątkowe spotkanie przedsiębiorców, reprezentantów regionów i instytucji rozwoju, czyli PAIH Forum Biznesu 2024. Na wydarzenie zarejestrowało się łącznie niemal 5000 osób, a już pierwszy dzień imprezy zgromadził na PGE Narodowym setki firm z sektora MŚP, dziesiątki przedstawicieli świata polityki i nauki oraz licznych ekspertów PAIH i innych instytucji otoczenia biznesu. Warszawa stała się właśnie centrum polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Emigracja zarobkowa. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści?

Emigracja zarobkowa na świecie. Gdzie najczęściej uciekają specjaliści? W tym roku na podium znalazła się Australia, wyprzedzając dotychczasowego lidera – Kanadę. A gdzie można znaleźć najwięcej specjalistów z Polski? 

Jak ulga na ekspansję wspiera przedsiębiorców w zdobywaniu nowych rynków?

Ulga na ekspansję, która weszła w życie 1 stycznia 2022 roku. Jej celem jest wspieranie przedsiębiorców w zwiększaniu przychodów ze sprzedaży produktów, szczególnie poprzez rozszerzenie działalności na nowe rynki. Mimo że ulga na ekspansję pozwala zaoszczędzić do 190 tys. złotych rocznie, w praktyce okazała się mało popularna – w 2022 roku skorzystało z niej jedynie 224 podatników CIT. To pokazuje, że pomimo potencjalnie dużych korzyści, ulga wciąż nie cieszy się szerokim zainteresowaniem wśród przedsiębiorców.

REKLAMA