REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Nowości prawne 2019, Zamówienia publiczne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jakie wymogi dotyczące dostępności musi spełnić przedmiot zamówienia?

W zależności od rodzaju usług, przedmiot zamówienia musi spełniać określone wymogi. Na podstawie przepisów prawa zamówień publicznych, zamawiający ma obowiązek opisać prawidłowo przedmiot zamówienia na podstawie jego cech technicznych oraz pod kątem jakości.

Czy w przypadku polegania na zasobach podmiotów trzecich, podmiot trzeci musi być podwykonawcą ?

Zgodnie z art. 26 ust. 2b Pzp wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić zamawiającemu, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonaniu zamówienia.

Czy zamawiający może powierzyć wykonawcy sporządzenie opisu przedmiotu zamówienia?

Czy możliwe jest wykluczenie z postępowania wykonawcy, który wykonywał bezpośrednio czynności związane z przygotowaniem prowadzonego postępowania lub posługiwał się w celu sporządzenia oferty osobami uczestniczącymi w dokonywaniu tych czynności?

Zatrzymanie wadium na podstawie art. 46 ust. 4a Prawa zamówień publicznych

Przepis art. 46 ust. 4a Prawa zamówień publicznych uprawnia zamawiającego do zatrzymania wadium wraz z odsetkami (jeżeli wadium w pieniądzu było przechowywane na oprocentowanym rachunku bankowym), jeżeli wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3 Pzp, nie złożył dokumentów lub oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1 Pzp, lub pełnomocnictw, chyba że udowodni, że wynika to z przyczyn nieleżących po jego stronie.

REKLAMA

Wykluczenie wykonawcy za składanie nieprawdziwych informacji

Na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 Prawa zamówień publicznych z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się wykonawców, którzy złożyli nieprawdziwe informacje mające wpływ lub mogące mieć wpływ na wynik prowadzonego postępowania. Kiedy nieprawdziwe informację skutkują wykluczeniem wykonawcy?

Naruszenie przepisów prawa zamówień publicznych – cena w ofercie

Jeżeli oferta zawiera rażąco niską cenę w odniesieniu do przedmiotu zamówienia, wówczas zamawiający zwraca się do wykonawcy o udzielenie wyjaśnień. Wezwanie do złożenia wyjaśnień wiąże się każdorazowo z decyzją o odrzuceniu oferty.

Rozszerzenie zakresu zamówienia w odniesieniu do umowy ramowej

Zgodnie z art. 2 pkt 9a prawa zamówień publicznych umową ramową jest umowę zawartą pomiędzy zamawiającym a jednym lub większą liczbą wykonawców, której celem jest ustalenie warunków dotyczących zamówień publicznych, jakie mogą zostać udzielone w danym okresie. Zamawiający może zawrzeć umowę ramową po przeprowadzeniu postępowania, stosując odpowiednio przepisy dotyczące udzielania zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem.

Sejm uchwalił nowelizację ustawy – prawo zamówień publicznych

25 lipca 2014 r. Sejm uchwalił ustawę o zmianie ustawy – prawo zamówień publicznych. Jakie zmiany zaczęły obowiązywać?

REKLAMA

Jak liczyć termin związania ofertą?

Wedle regulacji prawa cywilnego oświadczenie woli zawarcia umowy stanowi ofertę , jeżeli zawiera istotne postanowienia umowy. Termin związania ofertą powinien zostać określony w jej treści. W prawie zamówień publicznych określenie terminu leży po stronie zamawiającego. W jaki sposób liczyć termin związania ofertą?

Przesłanki wykluczenia oferenta z postępowania u udzielenie zamówienia

Regulacje unijne zawierają wyczerpującą listę przesłanek, na podstawie których można wykluczyć oferenta z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W jakich sytuacjach dochodzi do wykluczenia?

Czy zawieszenie działalności blokuje udział w przetargu nieograniczonym?

Podczas trwania zawieszenia działalności przedsiębiorca ma ograniczoną możliwość prowadzenia spraw firmowych. Czy zawieszenie działalności wpływa na możliwość udziału przedsiębiorcy w przetargu nieograniczonym?

Zbycie przedsiębiorstwa a możliwość posługiwania się referencjami

Dynamiczne zmiany w gospodarce wymuszają na przedsiębiorcach ciągłą czujność i szukanie najbardziej optymalnej i ekonomicznej ścieżki rozwoju. Niejednokrotnie wiąże się to z koniecznością przejęcia bądź zawiązania nowej spółki w miejsce starej. Jak w takiej sytuacji wygląda sprawa z referencjami? Czy nowa bądź przekształcona spółka może powoływać się na referencje dotychczasowego – przekształconego wykonawcy ?

Jakich dokumentów może żądać zamawiający od podmiotu udostępniającego wykonawcy swoje zasoby ?

Prawo zamówień publicznych dopuszcza, iż w przypadku, jeśli wykonawca nie dysponuje samodzielnie określonymi zasobami potwierdzającymi spełnianie warunków udziału w postępowaniu, wykonawca może posłużyć się potencjałem innych podmiotów. Czy jednak w takiej sytuacji ten inny podmiot udostępniający dany zasób musi również wykazać, iż spełnia postawione warunki udziału w postępowaniu ?

Jakie warunki finansowe musi spełnić wykonawca?

Zamawiający w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego może żądać od wykonawcy spełnienia warunku dostarczenia dokumentów potwierdzających fakt, że jest on ubezpieczony. Może to być zarówno sam dokument polisy ubezpieczeniowej, jak też cały zestaw. W jakiej formie należy przedstawić polisę?

Reprezentacja spółki cywilnej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego

Zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych, w przypadku gdy nie stanowią one inaczej – zastosowanie znajdą regulacje kodeksu cywilnego. Wobec tego, w przypadku spółki cywilnej, prawo do reprezentacji będzie przysługiwało każdemu wspólnikowi, jeżeli reprezentacja nie przekracza zakresu zwykłych czynności.

Szkolenie "Prawo zamówień publicznych dla szkół wyższych i instytucji naukowych" - 16 maja 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Prawo zamówień publicznych dla szkół wyższych i instytucji naukowych", które odbędzie się 16 maja 2014 r.

Przedłużenia terminu związania ofertą - dorozumiane oświadczenie woli

Nierzadkim problemem w czasie trwania postępowań o udzielenie zamówienia publicznego jest kończący się termin związania ofertą. W przypadkach, gdy postępowanie zabezpieczone jest wadium, wiąże się to zazwyczaj z upływającym okresem ważności wadium. Pytanie jednak brzmi, czy w świetle ustawy Prawo zamówień publicznych jest możliwe, aby wykonawca nie został wykluczony, jeśli nie złoży oświadczenia o przedłużeniu terminu związania ofertą, a jedynie przedłuży okres zabezpieczenia oferty wadium ?

Jeden podmiot w wielu ofertach przetargowych – czy to dopuszczalne ?

Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, iż odpowiedź na postawione w tytule pytanie jest nader oczywista. Często jednak dochodzi do sytuacji, w których wykonawcy chcący ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego, mają w tej materii liczne wątpliwości. Jest to szczególnie widoczne, gdy dany wykonawca chciałby wziąć udział w jednym postępowaniu, lecz składając jedną ofertę jako uczestnik jednego konsorcjum oraz drugą ofertę w ramach drugiego konsorcjum. Czy taka sytuacja jest prawnie dopuszczalna ?

Unieważnienie postępowania spowodowane wykluczeniem jedynego oferenta

W przypadku, gdy w postępowaniu przetargowym ofertę złożył tylko jeden wykonawca, zaś na skutek procedury przetargowej został on wykluczony z postępowania a jego oferta odrzucona, na podstawie art. 93 ust 1. pkt. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2004 Nr 19 poz. 177 z późn. zm.) postępowanie podlega unieważnieniu. Pytanie, jakie jednak się nasuwa, brzmi: jak należy traktować kwestię terminu związania ofertą oraz wadium w przypadku, gdy ten jedyny wykonawca zamierza złożyć odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej a w międzyczasie minął termin związania ofertą oraz wygasła złożona do oferty gwarancja wadialna.

Rażąco niska cena składników oferty w kontekście zamówienia publicznego

Zamówienia publiczne, z nielicznymi wyjątkami, udzielane są w oparciu o ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2004 Nr 19 poz. 177 z późn. zm.). Z uwagi jednak na wysoki stopień formalizmu oraz niedostateczną znajomość przepisów prawa pracowników zamawiającego, często dochodzi do nadinterpretacji w tym zakresie. Pojęciem, w stosunku do którego takie nadinterpretacje zdarzają się nader często, jest rażąco niska cena.

Oferty konkurencyjne złożone przez małżonków

W zamówieniach publicznych od czasu do czasu dochodzi do sytuacji, w których, w ramach jednego postępowania przetargowego, swoje oferty złoży dwóch wykonawców będących małżonkami. W zależności jednak od specyfiki konkretnego przypadku, sytuacja taka może, ale nie zawsze musi naruszać zasadę zachowania uczciwej konkurencji. Warto jednak przyjrzeć się bliżej temu zagadnieniu.

Umowy ramowe w zamówieniach publicznych

Odsetek postępowań w sprawach o zamówienie publiczne mających na celu zawarcia umowy ramowej wciąż pozostaje niewielki. Czy warto stosować umowy ramowe w zamówieniach publicznych?

Zmiany w stosowaniu prawa zamówień publicznych

Od 16 kwietnia 2014 r. zmieniła się wysokość progu, od którego należy stosować ustawę prawo zamówień publicznych. Zamiast 14 000 euro będzie on wynosić 30 000 euro. Oznacza to, że nie będzie można stosować tej ustawy do zamówień o wartości nie przekraczającej 126 747 zł.

Rażąco niska cena w prawie zamówień publicznych

Zamawiający odrzuci ofertę, jeżeli zawiera rażąco niską cenę w stosunku do przedmiotu zamówienia. Prawo zamówień publicznych nie zawiera jednakże definicji pojęcia rażąco niskiej ceny, toteż jej ocena powinna odbywać się w odniesieniu do sytuacji zamawiającego i wszystkich okoliczności towarzyszących udzielaniu zamówienia publicznego.

Powołanie biegłego w prawie zamówień publicznych

Zamówieniem publicznym jest odpłatna umowa zawierana pomiędzy zamawiającym, a wykonawcą, której przedmiotem są dostawy, usługi bądź roboty budowlane. Organ administracji publicznej może w każdym etapie postępowania o udzielenie zamówienia zwrócić się do biegłego o wydanie opinii.

Pozacenowe kryteria oceny ofert – termin wykonania zamówienia

Termin wykonania umowy w sprawie zamówienia publicznego stanowi pozacenowe kryterium oceny ofert, które może znaleźć zastosowanie w celu zachęcenia wykonawców do składania ofert z krótszym terminem realizacji zamówienia publicznego niż termin zakładany przez zamawiającego. Krótszy termin realizacji zamówienia wiąże się jednak najczęściej z większymi kosztami, zaangażowaniem organizacyjnym wykonawcy i ryzykiem niedotrzymania terminu.

Kryteria i sposoby oceny ofert zamówienia

Zastosowanie innych niż cena kryteriów oceny ofert oznacza konieczność nazwania tych kryteriów i określenia ich znaczenia (wagi kryteriów). Informacja taka, stosownie do treści art. 41 pkt. 9 oraz art. 48 ust. 2 pkt. 10 ustawy Pzp, powinna znaleźć się w ogłoszeniu o zamówieniu, gdy obowiązek publikacji ogłoszenia jest przewidziany ustawą, lub w zaproszeniu do negocjacji oraz w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.

Najkorzystniejsza oferta w prawie zamówień publicznych

Najkorzystniejsza oferta jest rozumiana przez ustawę Prawo zamówień publicznych jako oferta, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego, albo oferta z najniższą ceną. Jakie są kryteria oceny ofert?

Większa ochrona praw konkurencji i konsumentów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wprowadza nowe narzędzie wspomagające wykrywanie praktyk antykonkurencyjnych. Zamierza również zwiększyć nadzór nad systemem przetargów publicznych. Dodatkowo UOKiK chce wzmocnić ochronę najsłabszych uczestników rynku.

Projekt zmian w zamówieniach publicznych w Sejmie

Projekt zmian w prawie zamówień publicznych ma na celu w głównej mierze podniesienie progu wartości zamówienia, powyżej którego ogłasza się przetarg. Projekt zmian trafił do trzeciego czytania w Sejmie. Zdaniem przedsiębiorców korzystniejsze byłoby uchwalenie zupełnie nowego prawa zamówień publicznych.

Udzielanie zamówień publicznych w ramach tej samej grupy kapitałowej

Wykonawcy należący do tej samej grupy kapitałowej nie mogą brać udziału w postępowaniu o udzielenie tego samego zamówienia publicznego. Takie działanie jest sprzeczne z zasadą uczciwej konkurencji. Jaki jest charakter prawny listy podmiotów uczestniczących w udzieleniu zamówienia?

Zabezpieczenie należytego wykonania umowy w zamówieniach publicznych

Wykonawca zobowiązany jest należycie wykonać zobowiązania wynikające z umowy z zamawiającym. Zamawiający może zażądać kaucji od wykonawcy stanowiącej zabezpieczenie należytego wykonania umowy. Jaka jest podstawa ustalenia jej wysokości?

Badanie oferty zamówienia pod kątem ceny

Na gruncie prawa międzynarodowego i krajowego - oferta w zamówieniach publicznych nie może zawierać rażąco niskiej ceny. W innym przypadku zamawiający ma prawo zbadać ofertę. Jaka jest procedura badania? Jakie są wówczas skutki dla wykonawcy?

Ograniczenia w udzielaniu zamówień publicznych

Prawo zamówień publicznych ogranicza krąg podmiotów, które mogą ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego. Jedynie wykonawcy spełniający warunki określone przez zamawiającego na podstawie przepisów ustawy mogą wziąć udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Konsorcjum jako instrument skutecznego przystępowania do zamówień publicznych

Przy realizacji zamówień publicznych kluczową rolę odgrywają zamawiający i wykonawca. Nie jest jednak jednoznacznie przesądzone czy wykonawca musi występować samodzielnie czy też jest dopuszczalna możliwość występowania wspólnie.

Wykluczenie wykonawcy z udziału w postępowaniu

Prawo zamówień publicznych przewiduje możliwość wykluczenia wykonawców z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Ma to na celu wyeliminowanie wykonawców, którzy nie spełniają określonych warunków. Jakie są przesłanki wykluczenia?

Oferta wariantowa a oferta częściowa

Oferta wariantowa zawiera inny sposób wykonywania zamówienia publicznego niż określony przez zamawiającego, natomiast oferta częściowa związana jest z wykonaniem tylko części zamówienia publicznego. Wybór oferty pozwala wykonawcy wybrać inny wariant wykonania zamówienia. Zamawiający musi jednak zastrzec, czy dopuszcza złożenie tego rodzaju ofert.

Przetarg na zakup bonów towarowych

Kwoty jakie zamawiający wydają w ciągu roku na zakup bonów towarowych wynoszą najczęściej od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. W większości przypadków jednak środki wydatkowane na powyższy cel przekraczają próg 14.000 Euro. To z kolei oznacza – przyjmując zasadę zgodnie, z którą zakup bonów towarowych stanowi dostawę w rozumieniu Prawa zamówień publicznych – konieczność zastosowania odpowiednich przepisów Prawa zamówień publicznych.

Nierzetelni wykonawcy wykluczeni z przetargów

20 lutego 2013 r. weszła w życie nowelizacja z 12 października 2012 r. ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Nowelizacja ta wdraża do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/81/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania niektórych zamówień na roboty budowlane, dostawy i usługi przez instytucje lub podmioty zamawiające w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa i zmieniającej dyrektywy 2004/17/WE i 2004/18/WE.

Zaświadczenia o niekaralności przy udzielaniu zamówień publicznych

W Prawie zamówień publicznych istnieje obowiązek przedłożenia zamawiającemu zaświadczeń o niekaralności wspólników spółek osobowych i członków zarządu osób prawnych. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy wspólnikiem lub komplementariuszem spółki osobowej (wykonawcy) jest inna spółka osobowa lub kapitałowa.

Dyrektywa obronna 2013 - Sejm uchwalił nowelizację pzp

Uchwalona została nowelizacja Prawa zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Nowe przepisy to efekt procesu implementacji dyrektywy obronnej (2009/81/WE).

Aukcje i licytacje elektroniczne przynoszą oszczędności

Urząd Zamówień Publicznych udostępnił dane statystyczne aukcji i licytacji elektronicznych. Obie formy przynoszą zamawiającym oszczędności, średnio o 15,2 i 24,09 proc.

Urzędnik jednak nie wykluczy wykonawcy

Wykonawca nie będzie wykluczony ze wszystkich przetargów prowadzonych przez zamawiającego, ze względu na rozwiązanie z nim wcześniejszej umowy. Z projektu nowelizacji PZP usunięto restrykcyjne przepisy.

Nowelizacja PZP: zmiany dla podwykonawców

Trwają prace nad nowelizacją Prawa zamówień publicznych. Planowane zmiany dotyczą przede wszystkim podwykonawstwa.

Podwykonawca będzie chroniony

Podwykonawcy robót budowlanych nie będą już czekać w nieskończoność na płatności od generalnych wykonawców. Rząd przygotował projekt regulacji zabezpieczającej interesy małych i średnich firm.

Kiedy można udzielić zamówienie publiczne w trybie z wolnej ręki?

Zamówienie z wolnej ręki. Kiedy przedsiębiorca może przeprowadzić zamówienie w trybie z wolnej ręki? Ekspert wyjaśnia jakie przesłanki muszą zostać spełnione, aby udzielić zamówienia z wolnej ręki.

Kontrola zamówień przez UZP

Urząd Zamówień Publicznych opublikował wyniki kontroli zamówień współfinansowanych ze środków wspólnotowych za 2011 rok. Na niemal 300 skontrolowanych przetargów nieprawidłowości stwierdzono w połowie przypadków.

Zmiany w prawie zamówień publicznych

Urząd Zamówień Publicznych przygotował propozycje zmian w Ustawie prawo zamówień publicznych. Zmiany mają wyłączyć dyskryminację i zwiększyć konkurencyjność.

Zastrzeżenie wartości umów (cen usług) przedstawianych jako doświadczenie zawodowe

Zastrzeżenie wartości umów (cen usług) przedstawianych jako doświadczenie zawodowe. Dowiedz się, czy wykonawca w przetargu publicznym może zastrzec wartości umów (ceny usług) z podmiotami prywatnymi, które to usługi przedstawia jako doświadczenie zawodowe.

Sprawozdanie o udzielonych zamówieniach do 1 marca 2012

Sprawozdanie o udzielonych zamówieniach 2012. 1 marca 2012 r. upływa termin przekazywania rocznych sprawozdań o udzielonych zamówieniach publicznych. Dowiedz się w jaki sposób złożyć sprawozdanie o udzielonych zamówieniach.

REKLAMA