Kontrola zamówień przez UZP
REKLAMA
REKLAMA
Kontrola UZP
REKLAMA
W 174 kontrolach (58% z 299) nie stwierdzono naruszeń ustawy Pzp. Przy czym większość takich przypadków (163) dotyczyła największych zamówień o wartości równej lub przekraczającej 10 mln euro dla dostaw i usług oraz 20 mln euro dla robót budowlanych.
W 125 skontrolowanych postępowaniach (42% z 299) stwierdzono naruszenia ustawy Pzp, w tym 71 kontroli (24% z 299) wykazało naruszenia nie mające wpływu na wynik postępowania, natomiast 54 kontrole (18% z 299) wykazały naruszenia mogące mieć wpływ na wynik postępowania. W związku z wykryciem w toku kontroli nieprawidłowości mogących mieć wpływ na wynik postępowania:
- w przypadku kontroli uprzednich 18-krotnie wydano zalecenia usunięcia ww. naruszeń - wszystkie zalecenia zostały przez zamawiających wykonane,
- w przypadku kontroli doraźnych następczych w zależności od rodzaju zamawiającego i rodzaju stwierdzonych naruszeń zawiadamiano rzecznika dyscypliny finansów publicznych lub wnioskowano o nałożenie kary pieniężnej.
Ponadto, o wyniku każdej kontroli zawsze informowana była właściwa instytucja zarządzająca i instytucja pośrednicząca, a w przypadku regionalnych programów operacyjnych – właściwa instytucja zarządzająca oraz instytucja koordynująca.
Polecamy: Czy możliwa jest cesja wierzytelności w zamówieniach publicznych?
Naruszenia ustawy Pzp mające wpływ na wynik postępowania dotyczyły:
- nieuprawnionego odstąpienia od obowiązku stosowania ustawy Pzp,
- dzielenia zamówienia na części, w wyniku czego nie stosowano przepisów ustawy Pzp właściwych dla łącznej jego wartości,
- niezgodnego z przepisami ustawy Pzp zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę,
- niezgodnego z przepisami ustawy Pzp odrzucenia najkorzystniejszej oferty lub wykluczenia wykonawcy, który złożył taką ofertę,
- opisu warunków udziału w postępowaniu w sposób naruszający uczciwą konkurencję.
Naruszenia nie mające wpływu na wynik postępowania polegały w szczególności na:
- niepełnej treści ogłoszeń o zamówieniu,
- żądaniu od wykonawców dokumentów, które nie są niezbędne do prowadzenia postępowania, w szczególności w sytuacji braku opisania sposobu spełnienia warunku udziału w postępowaniu, dla którego żąda się przedstawienia dokumentu,
- zaniechaniu wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu, jeżeli nie miało to wpływu na wynik postępowania,
- zaniechania poprawienia omyłek w ofertach wykonawców, jeżeli nie miało to wpływu na wynik postępowania,
- nieproporcjonalnym do przedmiotu zamówienia opisie sposobu spełniania warunków udziału w postępowaniu,
- opisie przedmiotu zamówienia poprzez wskazanie znaków towarowych,
- braku zamieszczenia ogłoszenia o udzieleniu zamówienia.
REKLAMA
Wyniki kontroli zamówień współfinansowanych ze środków UE przeprowadzonych w 2011 r. statystycznie są lepsze niż w 2010 r. Świadczy o tym przede wszystkim większa liczba kontroli, w których nie stwierdzono żadnych naruszeń ustawy Pzp (wzrost z 48% w 2010 r. do 58% w 2011 r.).
Spośród 125 kontroli, w których stwierdzono naruszenia aż 54 kontrole (tj. 18% spośród wszystkich 299) wykazały najpoważniejsze naruszenia mogące mieć wpływ na wynik postępowania. W 2010 r. kontrole takie stanowiły 15% spośród wszystkich kontroli (44 kontrole spośród 294), zatem wskaźnik najpoważniejszych nieprawidłowości wzrósł o 3 punkty procentowe.
Wynika to przede wszystkim z faktu przeprowadzenia większej ilości kontroli doraźnych zamówień udzielonych w trybie z wolnej ręki lub bez stosowania ustawy Pzp. Należy przy tym stwierdzić, że powyższe naruszenia, jako skutkujące całkowitym wyłączeniem konkurencji przy udzielaniu zamówień publicznych, mają najbardziej rażący charakter i świadczą o nierespektowaniu przez zamawiających nie tylko podstawowych zasad wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych, ale także zasad wynikających z dyscypliny finansów publicznych.
Polecamy: Na czym polega przetarg nieograniczony?
REKLAMA
Niezależnie od powyższego nie uległa zmianie teza przytaczana już w Informacjach o wynikach kontroli zamówień współfinansowanych ze środków UE z lat ubiegłych, że najwięcej naruszeń wykazują kontrole zamówień o mniejszych wartościach. Udzielając takich zamówień zamawiający przede wszystkim częściej stosują tryb zamówienia z wolnej ręki oraz częściej wadliwie dokonują badania ofert, niezasadnie odrzucając najkorzystniejszą ofertę lub niezasadnie wykluczając wykonawcę, który taką ofertę złożył.
Spośród kontroli uprzednich dotyczących zamówień o największych wartościach (powyżej 10 mln euro dla dostaw i usług oraz 20 mln euro dla robót budowanych) ani jedna w 2011 r. nie dotyczyła postępowania prowadzonego w trybie z wolnej ręki, zaś wszystkie naruszenia polegające na niezasadnym stosowaniu tego trybu zostały wykryte w postępowaniach o wartościach niższych (średnio poniżej 1 mln euro).
Źródło: Urząd Zamówień Publicznych/www.uzp.gov.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.