REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Handel, Zakupy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Coraz więcej sztucznej inteligencji w handlu

Wartość wdrożeń sztucznej inteligencji na globalnym rynku detalicznym w 2023 roku ma wynieść 10,76 mld dolarów. To dopiero początek.

Czy handel społecznościowy to klucz do szerokiej adopcji kryptowalut?

Handel społecznościowy kryptowalutami, który działa podobnie jak media społecznościowe, to nowy trend. Na czym polega i jak działa?

Świąteczne zakupy będą wyjątkowo drogie. Ceny w sklepach nie spadają

Drogie zakupy. Drożyna w sklepach kolejny miesiąc z rzędu nie odpuszcza. Z analizy ponad 70 tys. cen wynika, że w lutym zakupy były droższe średnio o blisko 21% rdr. Do tego każda z 17 badanych kategorii produktów zdrożała dwucyfrowo. Największą podwyżkę zanotował nabiał – o przeszło 30% rdr. W czołówce drożyzny widać też pieczywo i chemię gospodarczą. Ponadto znacząco poszły w górę ceny warzyw, produktów sypkich, mięsa, a także art. tłuszczowych. Komentujący te wyniki eksperci twierdzą, że przed tegoroczną Wielkanocą Polacy nie powinni spodziewać się wyhamowania dynamiki wzrostu cen w sklepach. Jednocześnie dodają, że wciąż jesteśmy przed szczytem drożyzny.

Jak centra outletowe przyciągają klientów w dobie kryzysu

Ostatnie lata to czas bezprecedensowych zawirowań dla obiektów handlowych: pandemia, wojna, inflacja czy rosnące znaczenie zakupów internetowych na długo zmieniły zachowania polskiego konsumenta.

REKLAMA

Dla konsumentów liczy się głównie cena i szybkość zakupu

Wyniki badania pracowni KANTAR Polska pokazują, jak w ostatnim roku zmieniła się struktura konsumencka. Wciąż największy udział mają rozważni i pragmatyczni shopperzy, którzy starają się jak najtaniej kupować markowe produkty. Ale ta grupa zmalała. Za to przybyło klientów z przymusu i cenoholików. I tylko te dwa segmenty, skupione na szybkim procesie zakupowym oraz cenie, zanotowały wzrosty. Oba mają ex aequo drugie miejsce w rankingu. Dalej są kolejno entuzjaści i ekocentryczni konsumenci. Zarówno klienci kupujący dla zabawy, jak i szukający ekologicznych towarów stracili na znaczeniu. Ubyło też świadomych koneserów, dla których cena nie gra roli. Zajęli przedostatnią pozycję w zestawieniu. Za nimi są domatorzy. 

Sprzedaż detaliczna w styczniu 2023

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował informacje o handlu detalicznym w styczniu br. Jak się przedstawiają dane?

Co drożeje w sklepach? Liderami są m.in. ręczniki papierowe, margaryna i papier toaletowy

Co drożeje w sklepach? W styczniu br. zdecydowana większość najczęściej kupowanych przez Polaków produktów zdrożała rok do roku dwucyfrowo. Największy wzrost sięgnął blisko 60% i dotyczył ręczników papierowych. O prawie 50% poszły w górę ceny margaryny do pieczenia i papieru toaletowego. Do tego o ponad 45% podrożały banany, a o przeszło 40% – jaja. Niewiele poniżej tego poziomu wyniosły podwyżki cen proszku do prania i mydła w kostce. Pierwszą dziesiątkę drożyzny zamykają tak popularne art. spożywcze, jak kasza jęczmienna, majonez i płatki kukurydziane, z ponad 30-procentowymi podwyżkami.

Czego Polacy najczęściej szukają w gazetkach z promocjami?

Czego szukamy w gazetkach promocyjnych? Jak wynika z badania pracowni KANTAR, obecnie prawie każdy konsument robi przynajmniej część zakupów w sklepach, których oferty widział w gazetkach. Ponad 90% shopperów, przeglądając tego typu publikacje, najbardziej zwraca uwagę na czytelność pokazywanych cen, jasny opis zasad promocji i terminy obowiązywania okazji zakupowych. Czego szukamy najcześciej?

REKLAMA

Styczeń z mniejszą dynamiką wzrostu cen w sklepach. A ma być jeszcze lepiej

W styczniu br. codzienne zakupy były średnio o 20% droższe niż rok wcześniej. Śledząc wyniki z ostatnich trzech miesięcy, można zauważyć, że w relacji rocznej dynamika wzrostu cen spada. Jednak konsumenci wciąż słono płacą za zakupy. 

Marki własne sieci handlowych zyskują rynek detaliczny

W czasach, gdy dla konsumentów głównie liczy się cena, wybieramy marki własne sieci handlowych. Po takie produkty aktualnie sięga praktycznie każdy z nas. Udział „private labels” w całościowym koszyku zakupowym systematycznie rośnie. To już ponad 20% sprzedaży.

Drożyzna w sklepach nie odpuszcza. Nabiał i chemia gospodarcza nowymi „liderami” wzrostów cen

Droższe zakupy. W styczniu br. codzienne zakupy w sklepach były średnio o 20% droższe niż w analogicznym okresie rok temu. Kolejny miesiąc z rzędu zanotowano też dwucyfrowe wzrosty we wszystkich kategoriach produktowych. 

Polacy częściej na zakupach, ale kupują mniej

Polacy na zakupach. W ub.r. średnia liczba wizyt statystycznego konsumenta zwiększyła się rdr. o 21,4%. Największy skok zanotowały supermarkety – o 29,4%. Za nimi są dyskonty oraz hipermarkety – odpowiednio 16,7% i 12,5%. Przy tym przeciętna wizyta w placówce handlowej nieznacznie się skróciła rdr. Natomiast średnia liczba różnych sklepów odwiedzanych przez jednego konsumenta powiększyła się z 9 do 10. Ponadto wiadomo, że średni łączny czas spędzony na wszystkich zakupach w ciągu roku, przypadający na jednego klienta, wzrósł o 19,2% rdr. 

Inflacja w Polsce spadnie poniżej 10 proc. w perspektywie 6 miesięcy?

Inflacja w Polsce może spaść poniżej 10 proc. w perspektywie najbliższych 6 miesięcy, trend dezinflacyjny będzie potężny

Większy ruch w sklepach, ale klientów mniej

Większy ruch, mniej klientów. Analiza zachowań ponad 1,2 mln konsumentów wykazała, że w ub.r. ruch w największych formatach handlowych na rynku zwiększył się łącznie o 11,2% w porównaniu z 2021 rokiem. Liderem są dyskonty ze wzrostem rdr. o 14,9%. Na drugim miejscu są hipermarkety – 10%, a na trzecim – supermarkety – 6,4%. Jednak cały rynek rdr. stracił 8,3% kupujących. 

Handel hurtowy w grudniu 2022 i nowe zamówienia w przemyśle

Dane GUS o handlu hurtowym w grudniu 2022 roku pokazują sezonowy spadek sprzedaży w ujęciu miesięcznym i wciąż wysoką dynamikę roczną. W ostatnim miesiącu ubiegłego roku nastąpił wyraźny spadek nowych zamówień w przemyśle. Jest to efektem m.in. wysokiej bazy z grudnia 2021 roku, kiedy notowano ponadprzeciętne wzrosty zamówień.

Jak automatyzować handel, aby maksymalizować korzyści?

Firmy będą wydawać na robotykę i automatyzację coraz więcej. Także sklepy detaliczne. Wiele z nich będzie potrzebowało we wdrożeniach wsparcia.

Czy 6 stycznia sklepy są otwarte? Gdzie w święto Trzech Króli zrobimy zakupy?

Sklepy otwarte 6 stycznia? Święto Trzech Króli to święto ustawowo wolne od pracy. Oznacza to, że sklepy, centra handlowe i dyskonty będą zamknięte. Czy nie ma zatem szansy na zrobienie zakupów? Sprawdźmy!

Tegoroczne święta mogą się okazać najskromniejsze od lat. Polacy szukają promocji

Rosnąca inflacja, wysokie ceny energii i ogrzewania, a także rosnące raty kredytów hipotecznych i ogólna niepewność gospodarcza mocno przekładają się na budżety gospodarstw domowych.

Święta – czy zakupy online to sposób na oszczędności?

Wigilia i Boże Narodzenie to wyjątkowe święta, do których przygotowujemy się znacznie wcześniej. Dzięki zakupom online możemy zorganizować je rozsądnie - zarówno pod względem cen, odpowiedniej ilości produktów i oszczędności czasu.

Godziny otwarcia sklepów w Wigilię i Sylwestra

Wigilia i Sylwester to szczególne dni roku, kiedy możliwość zrobienia zakupów może być bezcenna. Poszczególne sieci handlowe ustalają różne godziny otwarcia. Jak to wygląda w 2022 r.?

KRD: długi handlu wzrosły do 2,07 mld zł

Zaległości przedsiębiorstw z branży handlowej wzrosły do 2,07 mld zł. W najtrudniejszej sytuacji są firmy zajmujące się m.in. sprzedażą hurtową i detaliczną żywności oraz napojów - wynika z danych Krajowego Rejestru Długów.

Handel hurtowy w październiku 2022 i nowe zamówienia w przemyśle

Handel hurtowy w Polsce 2022. GUS zaprezentował dane o wynikach handlu hurtowego w październiku 2022 roku.

Black Friday i święta dla handlowca. Jak dobrze zaplanować zapasy?

Black Friday, Cyber Monday, a przede wszystkim Boże Narodzenie – to najważniejszy okres dla sprzedawców. Firmy będą musiały manewrować powierzchnią magazynową.

Rynek e-commerce w 2022 roku

E-commerce w 2022 roku: Wojna, inflacja, kryzys energetyczny odcisnęły swoje piętno na sprzedaży internetowej. Nie tylko zmieniły się ceny czy popularność poszczególnych kategorii produktowych, ale też z roku na rok ewoluuje sposób podejmowania decyzji zakupowych

Handel hurtowy w sierpniu 2022 i nowe zamówienia w przemyśle

Handel hurtowy w sierpniu 2022, zgodnie z danymi GUS, zanotował wyraźne wzrosty – zarówno w ujęciu miesięcznym jak i rocznym. Rośnie również dynamika nowych zamówień w przemyśle oraz zamówień eksportowych. Daje to nadzieję, że wbrew niektórym pesymistycznym prognozom polskie firmy nie będą aż tak bardzo spowalniać aktywności w najbliższych miesiącach.

Handel hurtowy w lipcu 2022 i nowe zamówienia w przemyśle

Lipcowe dane GUS o handlu hurtowym pokazują spadek w ujęciu miesięcznym o 1,7% oraz wzrost o 31,4% w stosunku do wyników osiągniętych przed rokiem. Ze statystyk wynika również, że w stosunku do ubiegłego roku wzrosły nowe zamówienia w przemyśle oraz zamówienia eksportowe. Analizując wyniki handlu i zamówień w przemyśle warto jednak pamiętać, że na poziom ich dynamiki wpływ ma rosnąca inflacja i słaba wycena złotego - komentuje Grzegorz Stańczak z Biura Polityki Gospodarczej KIG.

Niskie ceny przyciągają Czechów na zakupy do Polski

Czesi wciąż chętnie przyjeżdżają do Polski na zakupy. Szczególnie atrakcyjne są ceny benzyny oraz artykułów spożywczych. Każda wizyta to oszczędność

Handel hurtowy w maju 2022 i nowe zamówienia w przemyśle

Handel hurtowy w stosunku do kwietnia zanotował wzrost o 2,7%. W ujęciu rocznym handel hurtowy wciąż notuje wysoką, ponad 40 proc. dynamikę sprzedaży ogółem na czele z półproduktami i odpadami pochodzenia nierolniczego oraz złomem, których sprzedaż r/r zwiększyła się o 76,9%. Dane GUS pokazują również wyższe niż w kwietniu poziomy wzrostu (w ujęciu rocznym) nowych zamówieni w przemyśle (zarówno krajowych jak i eksportowych) - komentuje Grzegorz Stańczak z Krajowej Izby Gospodarczej.

Handel konwersacyjny napędza e-commerce w 2022 roku

W ciągu najbliższych czterech lat wartość handlu konwersacyjnego wzrośnie o ponad 590%, do poziomu 290 miliardów dolarów. A chat i voiceboty będą odpowiadać za 50% wydatków na ten rodzaj sprzedaży online. Czy dzięki inteligentnej automatyzacji, uda się zwiększyć zyski w e-commerce?

Handel hurtowy w marcu 2022 i nowe zamówienia w przemyśle

Marzec przyniósł zaskakująco wysokie wyniki sprzedaży hurtowej – zarówno w ujęciu miesięcznym jak i rocznym. Interesujące są m.in. dane dotyczące półproduktów i odpadów pochodzenia nierolniczego oraz złomu – wysoka dynamika ich sprzedaży może świadczyć o przygotowywaniu się firm do realizacji strumienia nowych zamówień - komentuje Grzegorz Stańczak z Krajowej Izby Gospodarczej.

Handel hurtowy w lutym 2022 i nowe zamówienia w przemyśle

Jak wynika z danych GUS, luty był kolejnym miesiącem wysokiej, rocznej dynamiki handlu hurtowego. Na rynku widoczne są sygnały odbicia po wcześniejszych, sezonowych spadkach wynikających z wygaśnięcia szczytu zaopatrzenia w okresie świąteczno-noworocznym. Dane pokazują również wciąż utrzymujący się wysoki poziom zamówień w przemyśle – zarówno krajowych jak i eksportowych. Utrzymanie tej dynamiki w kolejnych miesiącach stoi niestety pod znakiem zapytania – pod koniec lutego rozpoczęła się rosyjska inwazja na Ukrainę, która może spowodować duże perturbacje w handlu hurtowym i poziomie zamówień eksportowych - komentuje Grzegorz Stańczak z Krajowej Izby Gospodarczej.

Polskie firmy będą musiały zakończyć współpracę z Rosją? Jakie to będzie miało dla nich skutki finansowe?

Przemysł jest w tej chwili rozpędzoną lokomotywą, ale wojna w Ukrainie może rykoszetem odbić się na funkcjonowaniu niektórych polskich firm, zwłaszcza tych współpracujących do tej pory z Rosją - uważa ekspert ekonomiczny Konfederacji Lewiatan Mariusz Zielonka. Jego zdaniem pragmatyzm i ekonomiczny rachunek mogą pomóc polskiemu przemysłowi w najbliższym czasie.

Zakaz handlu w niedziele zmusza do omijania prawa

Zakaz handlu w niedziele jest nikomu niepotrzebny. Zmusza przedsiębiorców do omijania prawa. Dochodzi do absurdów. Zakaz handlu należy traktować jak nieudany eksperyment. O jego zniesienie apeluje Północna Izba Gospodarcza.

Blisko 55% Polaków oszczędza na zakupach [BADANIE]

Już ponad połowa Polaków zamierza ciąć codzienne wydatki w sklepach. Wzrost rok do roku jest dwucyfrowy, a powodem są rosnące ceny.

Weryfikacja COVID-owa klientów w sklepach? [BADANIE]

Ponad połowa konsumentów nie chce, żeby sklepy weryfikowały sytuację COVID-ową swoich klientów. Odwrotnie myśli prawie 34% badanych.

Święta Bożego Narodzenia – ile Polacy wydadzą na prezenty? [Badanie]

Święta Bożego Narodzenia to czas przepełniony serdecznością, miłością, spotkaniami z bliskimi i obdarowywaniem ich prezentami. Jednak w tym roku są one okraszone również szalejącą inflacją. Przełoży się ona na liczbę prezentów, czy też ich jakość? Ile pieniędzy w tym roku przeznaczą na nie Polacy?

Koncentracja firm handlowych. UOKiK wydał warunkową zgodę

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał warunkową zgodę na nabycie przez Carrefour Polska powierzchni handlowej wykorzystywanej przez hipermarket Tesco w Bielanach Wrocławskich - poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Handel w Polsce. Sklepy nadal tracą na ruchu i liczbie klientów. Do wyników sprzed pandemii wciąż sporo brakuje

Handel w Polsce. Jak wynika z raportu firmy technologicznej Proxi.cloud i UCE RESEARCH, ilość wizyt w sklepach spadła o prawie 27%. Zmiana ta dotyczy pierwszych trzech tygodni listopada 2021 roku w porównaniu z analogicznym okresem sprzed dwóch lat. W tym samym czasie liczba klientów wszystkich formatów zmniejszyła się o około 31%. To mniejsze spadki niż w 2020 roku względem 2019 roku. Ostatnio na najmniejszym minusie znalazły się dyskonty, a na największym – sieci typu convenience. Natomiast wizyty wg godziny rozkładają się bardzo podobnie w analizowanych okresach. Wyjątkiem jest ubiegły rok.

Jak obsługiwać klienta w okresie świątecznym

Około 30% Polaków wybiera sklepy internetowe jako główne miejsce dokonywania zakupów, przeznaczając na nie blisko ⅓ świątecznego budżetu. Kanały sprzedaży online najczęściej wybierane są w przypadku zakupu gadżetów technologicznych czy zabawek, natomiast punkty stacjonarne przodują w sprzedaży żywności, przedmiotów użytku domowego, dóbr luksusowych oraz kosmetyków. Może się to wiązać z potrzebą poznania produktu przed dokonaniem zakupu lub chęcią nabycia przedmiotów w konkretnym momencie.

Niemcy: Duże spadki czynszów w obiektach handlowych, w biurach prawie bez zmian

Pandemia i trend do zakupów online spowodowały widoczny spadek czynszów w niemieckim handlu detalicznym. Po latach boomu szczególnie duże spadki widoczne są w drogich lokalizacjach, przykładem są obiekty handlowe w Monachium, gdzie czynsze spadły prawie o 27 proc. - wynika z badania stowarzyszenia nieruchomości IVD, przedstawionego przez „Spiegel”.

Na święta wydamy prawie bilion dolarów

Branża e-commerce już dziś może otwierać szampany. Na całym świecie konsumenci przeznaczą ponad bilion dolarów na zakupy w sieci. Rekordy z zeszłego roku zostaną wymazane dość szybko. Szczególnie że zakupy w internecie sprzyjają poszukiwaniu tańszych produktów, a w dobie szalejącej inflacji każda złotówka będzie miała znaczenie.

Ułatwienia w prowadzeniu handlu przez rolników. Projekt wraca do komisji

Projekt ustawy o ułatwieniach w prowadzeniu handlu przez rolników wraca do komisji z poprawkami, które m.in. rozszerzają grono beneficjentów o działkowców.

Działalność pocztowa a handel w niedziele - poprawka

Działalność pocztowa a handel w niedziele - obniża się próg działalności pocztowej w sklepach z 50% do 40%. Sejm poparł poprawkę Senatu.

Obiekty spożywcze - rośnie zainteresowanie inwestorów

Rośnie zainteresowanie inwestorów wolnostojącymi sklepami z żywnością z wiodącym najemcą - wynika z opublikowanego w czwartek raportu CBRE.

Dino kontra Biedronka. Polska sieć w pogoni za portugalskim gigantem

Jak wynika z danych zebranych w blisko 300 gminach, Biedronka i Dino często konkurują ze sobą na lokalnych rynkach. Średnio ponad 58% mieszkańców tych obszarów robi zakupy w portugalskiej sieci, a niecałe 33% – w polskiej. Lider ma też lojalniejszych klientów i ponad 4 razy większy udział w łącznym ruchu w sklepach. Jednak według komentujących wyniki badania ekspertów, rodzimy retailer, który posiada o prawie połowę mniej punktów, może w przyszłości dogonić konkurenta. Powinien skoncentrować się na otwieraniu swoich placówek w gminach, do których nie dotarła jeszcze Biedronka. Może też walczyć bezpośrednio, zakładając więcej nowych sklepów tam, gdzie sieć należąca do Jeronimo Martins jest już obecna.

Nowe zasady eksportu z UE niektórych towarów i technologii

Od 9 września 2021 r. obowiązuje rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/821 z 20 maja 2021 r. ustanawiające unijny system kontroli wywozu, pośrednictwa, pomocy technicznej, tranzytu i transferu produktów podwójnego zastosowania. Nowe przepisy zaostrzają kontrolę handlu produktami podwójnego zastosowania – tj. towarami i technologiami cywilnymi, które mogą być wykorzystywane do celów wojskowych lub do celów bezpieczeństwa.

Ochrona rolników przed nieuczciwymi praktykami handlowymi – projekt nowej ustawy już w Sejmie

Nieuczciwe praktyki w handlowe a rolnicy. W dniu 7 września 2021 r. minister rolnictwa i rozwoju wsi Grzegorz Puda wraz z prezesem urzędu ochrony konkurencji i konsumenta Tomaszem Chróstnym przedstawili propozycje nowych rozwiązań zawartych w projekcie nowej ustawy o przeciwdziałaniu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. Projekt tej ustawy został już wniesiony do Sejmu i oczekuje na pierwsze czytanie.

Rośnie poziom sprzedaży online

Już niemal 70 proc. Polaków kupuje online. Co trzeci z nas zamawia w ten sposób książki, a co czwarty posiłki z restauracji. Ile wydajemy na zakupy w sieci?

Sektor usług i mody poprawia swoje wyniki finansowe

Majowe obroty osiągnięte przez najemców w lokalach w galeriach handlowych były najwyższe od początku bieżącego roku - wynika z danych Polskiej Rady Centrów Handlowych. Zakupowy boom odnotowały w maju br. firmy prowadzące działalność w kategoriach moda, usługi i gospodarstwo domowe.

Czy zakaz handlu w niedzielę zostanie zniesiony? Resort odpowiada

Pod koniec czerwca w "Dzienniku Gazecie Prawnej" poseł PiS Janusz Śniadek zapowiedział, że nowelizacja ustawy o ograniczeniu handlu w niedzielę trafi na początku lipca do Sejmu. "Dostaliśmy zielone światło na zmianę przepisów" - powiedział. Wyraził nadzieję, że przepisy poselskiego projektu wejdą w życie przed końcem wakacji. Jak wygląda obecnie sytuacja?

REKLAMA