REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż detaliczna w styczniu 2023

Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
Sprzedaż detaliczna w styczniu 2023 roku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował informacje o handlu detalicznym w styczniu br. Jak się przedstawiają dane?

Jak wygląda dynamika sprzedaży

Sprzedaż w ujęciu nominalnym okazała się o 22,8% niższa niż w grudniu 2022 roku i o 15,1% wyższa niż przed rokiem. W grudniu ub.r. roczna dynamika sprzedaży w cenach bieżących wyniosła 15,5%. Statystyki sprzedaży detalicznej sporządzane w ujęciu cen stałych pokazują spadek sprzedaży o 23,1% w ujęciu miesięcznym i spadek o 0,3% w stosunku do stycznia 2022 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Dane (w cenach stałych) pokrywają się z prognozą KIG ale są niższe od oczekiwań rynkowych. Styczeń przynosi zazwyczaj silne spadki sprzedaży w ujęciu miesięcznym będące głównie odreagowaniem okołoświątecznych i sylwestrowych zakupów. 

W stosunku do grudnia ub.r. spadek sprzedaży (w cenach bieżących) zanotowano we wszystkich grupach. Największy spadek zanotowano w grupie prasa książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach, gdzie sprzedaż spadła o 40,7%. Sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia spadła o 24,6%; mebli, rtv i agd – o 24,1%; żywności, napojów i wyrobów tytoniowych – o 23,7%; farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego – o 21,9%; paliw stałych, ciekłych i gazowych – o 20,8%; pozostałych – o 19,5% a pojazdów samochodowych, motocykli, części, o 13,3%. 

Gdzie wzrosła sprzedaż

Zgodnie z danymi w ujęciu rocznym (w cenach bieżących) sprzedaż detaliczna w styczniu br. wzrosła we wszystkich grupach. Sprzedaż tekstyliów odzieży i obuwia wzrosła o 23,9%; paliw stałych, ciekłych i gazowych – o 17,5%; żywności, napojów i wyrobów tytoniowych – o 16,6%; farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego – o 15,5%; mebli, rtv i agd – o 14,8%; pozostałych – o 11,9%; pojazdów samochodowych, motocykli, części – o 6,0%, a sprzedaż w grupie prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach wzrosła o 2,1%. 

REKLAMA

O zmianach preferencji klientów jakie nastąpiły na przestrzeni roku w odpowiedzi na dekoniunkturę, drożyznę, wojnę za naszą granicą mówi sporo szczegółowa statystyka rocznej dynamiki sprzedaży w cenach stałych. Choć jest nas konsumentów na rynku o kilka procent więcej niż przed rokiem – realnie w stosunku do wyniku sprzed roku zmniejszyliśmy spożycie paliw stałych ciekłych i gazowych o 12,3%, prasy, książek, pozostałej sprzedaży w wyspecjalizowanych sklepach o 8,6%, żywności, napojów i wyrobów tytoniowych o 1,7%, pojazdów samochodowych., motocykli, części o 1,7%, artykułów z grupy pozostałe o 1,0%. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwiększyliśmy natomiast konsumpcję w grupach meble, rtv, agd o 1,4%, farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny o 4,5%, tekstylia odzież, obuwie o 15,7%. To niespecjalnie jest zgodne z typowym schematem oszczędzania gospodarstw domowych.   GUS zaprezentował również miesięczne dane o sprzedaży przez Internet. W porównaniu z grudniem ub. r. sprzedaż w cenach bieżących spadła ogółem o 32,7%. Wpływ na ten wynik miały spadki sprzedaży w takich grupach jak m.in.: prasa, książki, pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach (spadek o 50,6%); żywność, napoje i wyroby tytoniowe (spadek o 49,3%); czy meble, rtv i agd (spadek o 25,2%). 

Gdzie największy spadek 

Z szacunków KIG (GUS podaje tylko dane miesięczne) wynika, że w ujęciu rocznym sprzedaż internetowa ogółem w stycznia spadła o 13,6% r/r. Największy spadek sprzedaży w stosunku do stycznia 2022 roku zanotowała sprzedaż w grupach: żywność, napoje i wyroby tytoniowe – o 29,9% oraz „pozostałe” – o 27,2%.

Wzrosła natomiast sprzedaż m.in. pojazdów samochodowych, motocykli, części – o 39,0% oraz farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego – o 23,2%. W styczniu br. roku handel internetowy stanowił 8,3% ogółu sprzedaży detalicznej. Miesiąc wcześniej udział ten wynosił 9,5%. Największy udział sprzedaży internetowej w całości sprzedaży detalicznej danego produktu w styczniu 2023 r. miały takie kategorie jak: prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (udział 22,9%); tekstylia, odzież, obuwie (21,5%); meble, rtv, agd (18,7%).

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

REKLAMA

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

REKLAMA

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA