REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż detaliczna w styczniu 2023

Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
Sprzedaż detaliczna w styczniu 2023 roku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował informacje o handlu detalicznym w styczniu br. Jak się przedstawiają dane?

Jak wygląda dynamika sprzedaży

Sprzedaż w ujęciu nominalnym okazała się o 22,8% niższa niż w grudniu 2022 roku i o 15,1% wyższa niż przed rokiem. W grudniu ub.r. roczna dynamika sprzedaży w cenach bieżących wyniosła 15,5%. Statystyki sprzedaży detalicznej sporządzane w ujęciu cen stałych pokazują spadek sprzedaży o 23,1% w ujęciu miesięcznym i spadek o 0,3% w stosunku do stycznia 2022 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Dane (w cenach stałych) pokrywają się z prognozą KIG ale są niższe od oczekiwań rynkowych. Styczeń przynosi zazwyczaj silne spadki sprzedaży w ujęciu miesięcznym będące głównie odreagowaniem okołoświątecznych i sylwestrowych zakupów. 

W stosunku do grudnia ub.r. spadek sprzedaży (w cenach bieżących) zanotowano we wszystkich grupach. Największy spadek zanotowano w grupie prasa książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach, gdzie sprzedaż spadła o 40,7%. Sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia spadła o 24,6%; mebli, rtv i agd – o 24,1%; żywności, napojów i wyrobów tytoniowych – o 23,7%; farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego – o 21,9%; paliw stałych, ciekłych i gazowych – o 20,8%; pozostałych – o 19,5% a pojazdów samochodowych, motocykli, części, o 13,3%. 

Gdzie wzrosła sprzedaż

REKLAMA

Zgodnie z danymi w ujęciu rocznym (w cenach bieżących) sprzedaż detaliczna w styczniu br. wzrosła we wszystkich grupach. Sprzedaż tekstyliów odzieży i obuwia wzrosła o 23,9%; paliw stałych, ciekłych i gazowych – o 17,5%; żywności, napojów i wyrobów tytoniowych – o 16,6%; farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego – o 15,5%; mebli, rtv i agd – o 14,8%; pozostałych – o 11,9%; pojazdów samochodowych, motocykli, części – o 6,0%, a sprzedaż w grupie prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach wzrosła o 2,1%. 

O zmianach preferencji klientów jakie nastąpiły na przestrzeni roku w odpowiedzi na dekoniunkturę, drożyznę, wojnę za naszą granicą mówi sporo szczegółowa statystyka rocznej dynamiki sprzedaży w cenach stałych. Choć jest nas konsumentów na rynku o kilka procent więcej niż przed rokiem – realnie w stosunku do wyniku sprzed roku zmniejszyliśmy spożycie paliw stałych ciekłych i gazowych o 12,3%, prasy, książek, pozostałej sprzedaży w wyspecjalizowanych sklepach o 8,6%, żywności, napojów i wyrobów tytoniowych o 1,7%, pojazdów samochodowych., motocykli, części o 1,7%, artykułów z grupy pozostałe o 1,0%. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwiększyliśmy natomiast konsumpcję w grupach meble, rtv, agd o 1,4%, farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny o 4,5%, tekstylia odzież, obuwie o 15,7%. To niespecjalnie jest zgodne z typowym schematem oszczędzania gospodarstw domowych.   GUS zaprezentował również miesięczne dane o sprzedaży przez Internet. W porównaniu z grudniem ub. r. sprzedaż w cenach bieżących spadła ogółem o 32,7%. Wpływ na ten wynik miały spadki sprzedaży w takich grupach jak m.in.: prasa, książki, pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach (spadek o 50,6%); żywność, napoje i wyroby tytoniowe (spadek o 49,3%); czy meble, rtv i agd (spadek o 25,2%). 

Gdzie największy spadek 

Z szacunków KIG (GUS podaje tylko dane miesięczne) wynika, że w ujęciu rocznym sprzedaż internetowa ogółem w stycznia spadła o 13,6% r/r. Największy spadek sprzedaży w stosunku do stycznia 2022 roku zanotowała sprzedaż w grupach: żywność, napoje i wyroby tytoniowe – o 29,9% oraz „pozostałe” – o 27,2%.

Wzrosła natomiast sprzedaż m.in. pojazdów samochodowych, motocykli, części – o 39,0% oraz farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego – o 23,2%. W styczniu br. roku handel internetowy stanowił 8,3% ogółu sprzedaży detalicznej. Miesiąc wcześniej udział ten wynosił 9,5%. Największy udział sprzedaży internetowej w całości sprzedaży detalicznej danego produktu w styczniu 2023 r. miały takie kategorie jak: prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (udział 22,9%); tekstylia, odzież, obuwie (21,5%); meble, rtv, agd (18,7%).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA