REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż detaliczna w styczniu 2023

Krajowa Izba Gospodarcza
Dbamy o przedsiębiorczość już ponad 30 lat
Sprzedaż detaliczna w styczniu 2023 roku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Główny Urząd Statystyczny zaprezentował informacje o handlu detalicznym w styczniu br. Jak się przedstawiają dane?

Jak wygląda dynamika sprzedaży

Sprzedaż w ujęciu nominalnym okazała się o 22,8% niższa niż w grudniu 2022 roku i o 15,1% wyższa niż przed rokiem. W grudniu ub.r. roczna dynamika sprzedaży w cenach bieżących wyniosła 15,5%. Statystyki sprzedaży detalicznej sporządzane w ujęciu cen stałych pokazują spadek sprzedaży o 23,1% w ujęciu miesięcznym i spadek o 0,3% w stosunku do stycznia 2022 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Dane (w cenach stałych) pokrywają się z prognozą KIG ale są niższe od oczekiwań rynkowych. Styczeń przynosi zazwyczaj silne spadki sprzedaży w ujęciu miesięcznym będące głównie odreagowaniem okołoświątecznych i sylwestrowych zakupów. 

W stosunku do grudnia ub.r. spadek sprzedaży (w cenach bieżących) zanotowano we wszystkich grupach. Największy spadek zanotowano w grupie prasa książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach, gdzie sprzedaż spadła o 40,7%. Sprzedaż tekstyliów, odzieży i obuwia spadła o 24,6%; mebli, rtv i agd – o 24,1%; żywności, napojów i wyrobów tytoniowych – o 23,7%; farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego – o 21,9%; paliw stałych, ciekłych i gazowych – o 20,8%; pozostałych – o 19,5% a pojazdów samochodowych, motocykli, części, o 13,3%. 

Gdzie wzrosła sprzedaż

REKLAMA

Zgodnie z danymi w ujęciu rocznym (w cenach bieżących) sprzedaż detaliczna w styczniu br. wzrosła we wszystkich grupach. Sprzedaż tekstyliów odzieży i obuwia wzrosła o 23,9%; paliw stałych, ciekłych i gazowych – o 17,5%; żywności, napojów i wyrobów tytoniowych – o 16,6%; farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego – o 15,5%; mebli, rtv i agd – o 14,8%; pozostałych – o 11,9%; pojazdów samochodowych, motocykli, części – o 6,0%, a sprzedaż w grupie prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach wzrosła o 2,1%. 

O zmianach preferencji klientów jakie nastąpiły na przestrzeni roku w odpowiedzi na dekoniunkturę, drożyznę, wojnę za naszą granicą mówi sporo szczegółowa statystyka rocznej dynamiki sprzedaży w cenach stałych. Choć jest nas konsumentów na rynku o kilka procent więcej niż przed rokiem – realnie w stosunku do wyniku sprzed roku zmniejszyliśmy spożycie paliw stałych ciekłych i gazowych o 12,3%, prasy, książek, pozostałej sprzedaży w wyspecjalizowanych sklepach o 8,6%, żywności, napojów i wyrobów tytoniowych o 1,7%, pojazdów samochodowych., motocykli, części o 1,7%, artykułów z grupy pozostałe o 1,0%. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwiększyliśmy natomiast konsumpcję w grupach meble, rtv, agd o 1,4%, farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny o 4,5%, tekstylia odzież, obuwie o 15,7%. To niespecjalnie jest zgodne z typowym schematem oszczędzania gospodarstw domowych.   GUS zaprezentował również miesięczne dane o sprzedaży przez Internet. W porównaniu z grudniem ub. r. sprzedaż w cenach bieżących spadła ogółem o 32,7%. Wpływ na ten wynik miały spadki sprzedaży w takich grupach jak m.in.: prasa, książki, pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach (spadek o 50,6%); żywność, napoje i wyroby tytoniowe (spadek o 49,3%); czy meble, rtv i agd (spadek o 25,2%). 

Gdzie największy spadek 

Z szacunków KIG (GUS podaje tylko dane miesięczne) wynika, że w ujęciu rocznym sprzedaż internetowa ogółem w stycznia spadła o 13,6% r/r. Największy spadek sprzedaży w stosunku do stycznia 2022 roku zanotowała sprzedaż w grupach: żywność, napoje i wyroby tytoniowe – o 29,9% oraz „pozostałe” – o 27,2%.

Wzrosła natomiast sprzedaż m.in. pojazdów samochodowych, motocykli, części – o 39,0% oraz farmaceutyków, kosmetyków, sprzętu ortopedycznego – o 23,2%. W styczniu br. roku handel internetowy stanowił 8,3% ogółu sprzedaży detalicznej. Miesiąc wcześniej udział ten wynosił 9,5%. Największy udział sprzedaży internetowej w całości sprzedaży detalicznej danego produktu w styczniu 2023 r. miały takie kategorie jak: prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach (udział 22,9%); tekstylia, odzież, obuwie (21,5%); meble, rtv, agd (18,7%).

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

REKLAMA

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA

Ustawa wiatrakowa 2025 przyjęta: 500 metrów odległości wiatraków od zabudowań

Ustawa wiatrakowa 2025 została przyjęta przez rząd. Przedsiębiorcy, szczególnie województwa zachodniopomorskiego, nie kryją zadowolenia. Wymaganą odległość wiatraków od zabudowań zmniejsza się do 500 metrów.

Piękny umysł. Jakie możliwości poznania preferencji zachowań człowieka daje PRISM Brain Mapping?

Od wielu lat neuronauka znajduje zastosowanie nie tylko w medycynie, lecz także w pracy rozwojowej – indywidualnej i zespołowej. Doskonałym przykładem narzędzia diagnostycznego, którego metodologia jest zbudowana na wiedzy o mózgu, jest PRISM Brain Mapping. Uniwersalność i dokładność tego narzędzia pozwala na jego szerokie wykorzystanie w obszarze HR.

REKLAMA