REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej sztucznej inteligencji w handlu

handel technologie
handel technologie

REKLAMA

REKLAMA

Wartość wdrożeń sztucznej inteligencji na globalnym rynku detalicznym w 2023 roku ma wynieść 10,76 mld dolarów. To dopiero początek.

Inteligentna rewolucja 

REKLAMA

Sztuczna inteligencja skutecznie zmienia handel detaliczny. Rewolucjonizuje właściwie cały rynek, od produkcji, przez logistykę, po sprzedaż, zarówno w kanale tradycyjnym jak i e-commerce. Rozwój technologii w sklepach online przyspieszyła pandemia, co z kolei przełożyło się na rosnące oczekiwania klientów dotyczące zakupów, również stacjonarnych. Sprzedawcy, wychodząc naprzeciw konsumentom oraz optymalizując swoje koszty i efektywność, coraz częściej polegają na rozwiązaniach opartych na SI. 

REKLAMA

Sztuczna inteligencja w handlu detalicznym nie tylko przejmuje żmudne, powtarzalne zadania, pomagając pracownikom skupić się na innych działaniach. Przede wszystkim wspomaga zarządzanie procesami, zwiększając wydajność organizacji. Na przykład, dzięki logistyce wykorzystującej SI w programach do planowania tras, prognozowaniu popytu i podaży czy automatyzacji w magazynach, sklepy sprawnie i szybko otrzymują swoje zamówienia, a punkty sprzedaży pozostają odpowiednio zaopatrzone. Dodatkowo, odciążeni pracownicy mogą przejąć inne, ważniejsze zadania.

– Wykorzystanie SI w handlu pozwala m.in. na automatyzację procesów. W sklepach technologia umożliwia funkcjonowanie innowacyjnych kas samoobsługowych, kamer i czujników stale monitorujących merchandising, rotację oraz sprzedaż. Pozwala zapobiegać kradzieżom i zwiększa kontrolę klientów nad procesem zakupów – tłumaczy Grzegorz Dembicki, Business Development Director z Sagra Technology – Dla organizacji działających w handlu, SI jest ogromnym wsparciem w planowaniu, które jest jednym z największych wyzwań w tym sektorze. Wszyscy uczestnicy łańcucha dostaw: producenci, dystrybutorzy i sprzedawcy mogą ponadto wykorzystywać dane do tworzenia zaawansowanych modeli opartych na SI, które np. automatyzują zamówienia, minimalizują braki dostępności produktów w sklepach czy magazynach – dodaje. 

Zarządzanie relacjami na nowo 

Wśród narzędzi IT w handlu opartych na sztucznej inteligencji obecnie bardzo popularne są aplikacje do zarządzania relacjami z klientami, w 2022 roku globalne przychody ze sprzedaży systemów CRM stanowiły 21,5 proc. ogółu.

REKLAMA

Sztuczna inteligencja zmieniła zasady gry w branży detalicznej, rewolucjonizując m.in. doświadczenia zakupowe. Dzięki narzędziom wspierającym zarządzanie relacjami z klientami klasy CRM oraz danym o interakcjach klienta w przeszłości, działania firm są coraz bardziej dopasowane do oczekiwań rynku i po prostu są celne – tłumaczy Grzegorz Dembicki. Ekspert dodaje: – Najbardziej doceniają to młodsi klienci.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomimo sporych wyzwań, dotyczących np. infrastruktury i technologicznego know-how dla MŚP oraz wysokich kosztów wdrożenia dla niewielkich sklepów, nie można ignorować korzyści płynących ze sztucznej inteligencji na rynku detalicznym. Postępy w dziedzinie rozpoznawania obrazu i innych technologii stwarzają nowe możliwości w handlu detalicznym, a rozwój produktów i usług SI będzie dodatkowo napędzany przez analizę dużych zbiorów danych.

Wyścig inteligentnych zbrojeń 

Przyjęcie podstawowej sztucznej inteligencji nie będzie już wystarczające, aby zapewnić sukces w biznesie. W świecie, w którym większość sprzedawców detalicznych już w jakimś stopniu tę technologię wykorzystuje, firmy, które chcą pozostać konkurencyjne, również muszą przyjąć podobne rozwiązania. Sprzedawcy powinni wykorzystywać wszystkie dostępne dane do stworzenia najbardziej angażującego, dynamicznego i spersonalizowanego doświadczenia zakupowego klientów.

Największy udział w przychodach ze sprzedaży technologii opartych na sztucznej inteligencji dla handlu wypracowały firmy z USA, na drugim miejscu znajduje się Europa, wynika z raportu Future Market Insights. Jednak, ponieważ w Azji obserwowana jest przyspieszona cyfryzacja w branży detalicznej, ten układ sił w perspektywie kilku lat może się zmienić.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA