REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej sztucznej inteligencji w handlu

handel technologie
handel technologie

REKLAMA

REKLAMA

Wartość wdrożeń sztucznej inteligencji na globalnym rynku detalicznym w 2023 roku ma wynieść 10,76 mld dolarów. To dopiero początek.

Inteligentna rewolucja 

Sztuczna inteligencja skutecznie zmienia handel detaliczny. Rewolucjonizuje właściwie cały rynek, od produkcji, przez logistykę, po sprzedaż, zarówno w kanale tradycyjnym jak i e-commerce. Rozwój technologii w sklepach online przyspieszyła pandemia, co z kolei przełożyło się na rosnące oczekiwania klientów dotyczące zakupów, również stacjonarnych. Sprzedawcy, wychodząc naprzeciw konsumentom oraz optymalizując swoje koszty i efektywność, coraz częściej polegają na rozwiązaniach opartych na SI. 

REKLAMA

REKLAMA

Sztuczna inteligencja w handlu detalicznym nie tylko przejmuje żmudne, powtarzalne zadania, pomagając pracownikom skupić się na innych działaniach. Przede wszystkim wspomaga zarządzanie procesami, zwiększając wydajność organizacji. Na przykład, dzięki logistyce wykorzystującej SI w programach do planowania tras, prognozowaniu popytu i podaży czy automatyzacji w magazynach, sklepy sprawnie i szybko otrzymują swoje zamówienia, a punkty sprzedaży pozostają odpowiednio zaopatrzone. Dodatkowo, odciążeni pracownicy mogą przejąć inne, ważniejsze zadania.

– Wykorzystanie SI w handlu pozwala m.in. na automatyzację procesów. W sklepach technologia umożliwia funkcjonowanie innowacyjnych kas samoobsługowych, kamer i czujników stale monitorujących merchandising, rotację oraz sprzedaż. Pozwala zapobiegać kradzieżom i zwiększa kontrolę klientów nad procesem zakupów – tłumaczy Grzegorz Dembicki, Business Development Director z Sagra Technology – Dla organizacji działających w handlu, SI jest ogromnym wsparciem w planowaniu, które jest jednym z największych wyzwań w tym sektorze. Wszyscy uczestnicy łańcucha dostaw: producenci, dystrybutorzy i sprzedawcy mogą ponadto wykorzystywać dane do tworzenia zaawansowanych modeli opartych na SI, które np. automatyzują zamówienia, minimalizują braki dostępności produktów w sklepach czy magazynach – dodaje. 

Zarządzanie relacjami na nowo 

Wśród narzędzi IT w handlu opartych na sztucznej inteligencji obecnie bardzo popularne są aplikacje do zarządzania relacjami z klientami, w 2022 roku globalne przychody ze sprzedaży systemów CRM stanowiły 21,5 proc. ogółu.

REKLAMA

Sztuczna inteligencja zmieniła zasady gry w branży detalicznej, rewolucjonizując m.in. doświadczenia zakupowe. Dzięki narzędziom wspierającym zarządzanie relacjami z klientami klasy CRM oraz danym o interakcjach klienta w przeszłości, działania firm są coraz bardziej dopasowane do oczekiwań rynku i po prostu są celne – tłumaczy Grzegorz Dembicki. Ekspert dodaje: – Najbardziej doceniają to młodsi klienci.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomimo sporych wyzwań, dotyczących np. infrastruktury i technologicznego know-how dla MŚP oraz wysokich kosztów wdrożenia dla niewielkich sklepów, nie można ignorować korzyści płynących ze sztucznej inteligencji na rynku detalicznym. Postępy w dziedzinie rozpoznawania obrazu i innych technologii stwarzają nowe możliwości w handlu detalicznym, a rozwój produktów i usług SI będzie dodatkowo napędzany przez analizę dużych zbiorów danych.

Wyścig inteligentnych zbrojeń 

Przyjęcie podstawowej sztucznej inteligencji nie będzie już wystarczające, aby zapewnić sukces w biznesie. W świecie, w którym większość sprzedawców detalicznych już w jakimś stopniu tę technologię wykorzystuje, firmy, które chcą pozostać konkurencyjne, również muszą przyjąć podobne rozwiązania. Sprzedawcy powinni wykorzystywać wszystkie dostępne dane do stworzenia najbardziej angażującego, dynamicznego i spersonalizowanego doświadczenia zakupowego klientów.

Największy udział w przychodach ze sprzedaży technologii opartych na sztucznej inteligencji dla handlu wypracowały firmy z USA, na drugim miejscu znajduje się Europa, wynika z raportu Future Market Insights. Jednak, ponieważ w Azji obserwowana jest przyspieszona cyfryzacja w branży detalicznej, ten układ sił w perspektywie kilku lat może się zmienić.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA