REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Black Friday i święta dla handlowca. Jak dobrze zaplanować zapasy?

Subskrybuj nas na Youtube
black friday
black friday

REKLAMA

REKLAMA

Black Friday, Cyber Monday, a przede wszystkim Boże Narodzenie – to najważniejszy okres dla sprzedawców. Firmy będą musiały manewrować powierzchnią magazynową.

Black Friday - zakupy świąteczne z wyprzedzeniem

REKLAMA

Black Friday i okres świąteczny to okazja na duże zyski. Według analizy Deloitte, coraz mniej Polaków odkłada zakupy na ostatnią chwilę. W zeszłym roku aż 27 proc. konsumentów deklarowało rozpoczęcie świątecznych zakupów już w listopadzie. To spora zmiana, bo rok wcześniej dotyczyło to zaledwie 12 proc. ankietowanych. Coraz więcej osób śledzi też przedświąteczne akcje handlowe. Czarny piątek, który jest stosunkowo młodą tradycją w kraju nad Wisłą, w 2021 roku był okazją do zakupów już dla co dziesiątego konsumenta. Czas przedświątecznych zakupów z roku na roku wydłuża się.

REKLAMA

Bieżący rok może być dla handlowców szczególnie trudny. Kryzys związany z rosnącymi kosztami utrzymania, zakłócenia w łańcuchach dostaw, wahania kursów walut oraz niepewność dotycząca gospodarki – to zaledwie kilka wyzwań, jakie stoją przed firmami w ostatnim kwartale 2022. Sprzedawcom, którzy nie tylko chcą utrzymać się na rynku, ale także osiągnąć zysk, nie wystarczą już umiejętności sprzedaży oraz budowania dobrych relacji z dostawcami i innymi partnerami.

Black Friday a  odpowiednie zaopatrzenie

REKLAMA

Detaliści doskonale wiedzą, jak ważne w okresie najwyższego popytu jest zatowarowanie. Jeśli czegoś nie ma na półce, nie można tego sprzedać. Jednak gdy presja rośnie, łatwo o błędy, które w szczycie mogą kosztować więcej niż zwykle. – Dziś w handlu liczy się dostęp do informacji. Najlepiej aktualnych, dotyczących szeroko rozumianego otoczenia rynkowego i pozwalających na podejmowanie najlepszych decyzji biznesowych – tłumaczy Grzegorz Dembicki, Business Development Director z Sagra Technology. Na kilka tygodni przed Bożym Narodzeniem klienci nie zachowują się normalnie, jeśli chodzi o decyzje zakupowe. Nie tylko przygotowują się do organizacji świąt w swoich domach, kupując znacznie więcej artykułów spożywczych niż na co dzień, ale przede wszystkim kupują prezenty.

– Przygotowania do tego najgorętszego okresu w roku w handlu należy rozpocząć odpowiednio wcześniej. Producenci, aby zaplanować zamówienia, korzystają dziś z modeli predykcyjnych, wykorzystujących dane z przeszłości, a także uczenie maszynowe. Dzięki stale rosnącym zbiorom danych oraz coraz większej i tańszej mocy obliczeniowej, modele te są coraz bardziej dokładne oraz stanowią solidne wsparcie w podejmowaniu właściwych decyzji biznesowych. Mamy oczywiście nową, trudną sytuację rynkową, która wpływa zarówno na sprzedających, jak i kupujących. Niepewność jest duża, ale możemy ją minimalizować bazując na prawdziwych i łatwo dostępnych danych. Odpowiednio przygotowane algorytmy uwzględniają nie tylko sezonowość, ale również np. nastroje konsumentów w różnych obszarach geograficznych. Takie dane pozwalają na precyzyjne działania, a co za tym idzie - na optymalizację kosztów i zysków – wyjaśnia Grzegorz Dembicki.

Jak analizować popyt w okresie świątecznym?

Sprzedawcy od dawna planowali zamówienia na podstawie doświadczeń z przeszłości. Dziś mogą to za nich robić wysokiej klasy systemy Business Intelligence. Na podstawie historycznych danych dotyczących sprzedaży oraz innych informacji ze źródeł zewnętrznych, algorytmy pozwalają wyciągać wnioski i identyfikować prawidłowości. Oprócz danych historycznych, analizie poddawane są takie informacje jak natężenie ruchu w danej lokalizacji, demografia mieszkańców czy liczba konkurencyjnych punktów handlowych w okolicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak informacji na temat otoczenia rynkowego lub działanie na podstawie błędnego modelu może kosztować sprzedawcę naprawdę dużo. Nie do końca przemyślane oferty polegające na nagłym obniżeniu ceny lub zastosowaniu dużych rabatów w celu osiągnięcia szybkiej sprzedaży mogą sprawić problemy. Taka sytuacja może na przykład znacząco zmienić dane dotyczące struktury sprzedaży i zaburzyć prognozy na przyszłość. 

Zwiększanie zysków w okresie świątecznym 

Detaliści mają dziś dostęp do nowego poziomu informacji. Na przykład dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji do analizy bieżących i historycznych danych wraz z cenami i informacjami na temat merchandisingu, mogą przeprowadzić symulacje, jak określone ceny lub promocje będą kształtowały ich zyski w przyszłości. Może to przynieść oczywiste korzyści podczas najbardziej gorącego pod względem sprzedaży okresu w roku, ale nie tylko. Wcześniej taką wiedzę można było uzyskać jedynie poprzez wdrożenie planu i czekanie na jego efekty. Jednak w okresie przedświątecznym, kiedy stawka jest bardzo wysoka, nowoczesny detalista nie może sobie pozwolić na pomyłkę.

Jak zatem handlowcy mogą zwiększyć swoje zyski? – W procesie sprzedaży mamy najczęściej trzech interesariuszy: to producent, detalista i klient. Każdy z nich powinien zyskać. Odpowiednio zaprojektowane, inteligentne rozwiązania pozwalają zoptymalizować ceny czy zaplanować promocje w najlepszym momencie. A promocja to nie tylko obniżka ceny. Mogą to być dodatkowe funkcje, większa pojemność, czy korzystne finansowanie. Każdy z interesariuszy nie powinien skupiać się tylko na sezonowości, a realizować długoterminową strategię. To jednak wymaga wyliczeń, analiz, znajomości zachowań konsumenckich i wielu innych informacji - czyli sprawności w poruszaniu się w pracy na dużych zbiorach danych. Tu niezbędne są narzędzia klasy BI. Transformacja cyfrowa jest dziś koniecznością i może sprawić, że kolejny szczyt sprzedaży będzie bardziej rentowny – podsumowuje Grzegorz Dembicki.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA