REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Black Friday i święta dla handlowca. Jak dobrze zaplanować zapasy?

black friday
black friday

REKLAMA

REKLAMA

Black Friday, Cyber Monday, a przede wszystkim Boże Narodzenie – to najważniejszy okres dla sprzedawców. Firmy będą musiały manewrować powierzchnią magazynową.

Black Friday - zakupy świąteczne z wyprzedzeniem

REKLAMA

Black Friday i okres świąteczny to okazja na duże zyski. Według analizy Deloitte, coraz mniej Polaków odkłada zakupy na ostatnią chwilę. W zeszłym roku aż 27 proc. konsumentów deklarowało rozpoczęcie świątecznych zakupów już w listopadzie. To spora zmiana, bo rok wcześniej dotyczyło to zaledwie 12 proc. ankietowanych. Coraz więcej osób śledzi też przedświąteczne akcje handlowe. Czarny piątek, który jest stosunkowo młodą tradycją w kraju nad Wisłą, w 2021 roku był okazją do zakupów już dla co dziesiątego konsumenta. Czas przedświątecznych zakupów z roku na roku wydłuża się.

REKLAMA

Bieżący rok może być dla handlowców szczególnie trudny. Kryzys związany z rosnącymi kosztami utrzymania, zakłócenia w łańcuchach dostaw, wahania kursów walut oraz niepewność dotycząca gospodarki – to zaledwie kilka wyzwań, jakie stoją przed firmami w ostatnim kwartale 2022. Sprzedawcom, którzy nie tylko chcą utrzymać się na rynku, ale także osiągnąć zysk, nie wystarczą już umiejętności sprzedaży oraz budowania dobrych relacji z dostawcami i innymi partnerami.

Black Friday a  odpowiednie zaopatrzenie

REKLAMA

Detaliści doskonale wiedzą, jak ważne w okresie najwyższego popytu jest zatowarowanie. Jeśli czegoś nie ma na półce, nie można tego sprzedać. Jednak gdy presja rośnie, łatwo o błędy, które w szczycie mogą kosztować więcej niż zwykle. – Dziś w handlu liczy się dostęp do informacji. Najlepiej aktualnych, dotyczących szeroko rozumianego otoczenia rynkowego i pozwalających na podejmowanie najlepszych decyzji biznesowych – tłumaczy Grzegorz Dembicki, Business Development Director z Sagra Technology. Na kilka tygodni przed Bożym Narodzeniem klienci nie zachowują się normalnie, jeśli chodzi o decyzje zakupowe. Nie tylko przygotowują się do organizacji świąt w swoich domach, kupując znacznie więcej artykułów spożywczych niż na co dzień, ale przede wszystkim kupują prezenty.

– Przygotowania do tego najgorętszego okresu w roku w handlu należy rozpocząć odpowiednio wcześniej. Producenci, aby zaplanować zamówienia, korzystają dziś z modeli predykcyjnych, wykorzystujących dane z przeszłości, a także uczenie maszynowe. Dzięki stale rosnącym zbiorom danych oraz coraz większej i tańszej mocy obliczeniowej, modele te są coraz bardziej dokładne oraz stanowią solidne wsparcie w podejmowaniu właściwych decyzji biznesowych. Mamy oczywiście nową, trudną sytuację rynkową, która wpływa zarówno na sprzedających, jak i kupujących. Niepewność jest duża, ale możemy ją minimalizować bazując na prawdziwych i łatwo dostępnych danych. Odpowiednio przygotowane algorytmy uwzględniają nie tylko sezonowość, ale również np. nastroje konsumentów w różnych obszarach geograficznych. Takie dane pozwalają na precyzyjne działania, a co za tym idzie - na optymalizację kosztów i zysków – wyjaśnia Grzegorz Dembicki.

Jak analizować popyt w okresie świątecznym?

Sprzedawcy od dawna planowali zamówienia na podstawie doświadczeń z przeszłości. Dziś mogą to za nich robić wysokiej klasy systemy Business Intelligence. Na podstawie historycznych danych dotyczących sprzedaży oraz innych informacji ze źródeł zewnętrznych, algorytmy pozwalają wyciągać wnioski i identyfikować prawidłowości. Oprócz danych historycznych, analizie poddawane są takie informacje jak natężenie ruchu w danej lokalizacji, demografia mieszkańców czy liczba konkurencyjnych punktów handlowych w okolicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Brak informacji na temat otoczenia rynkowego lub działanie na podstawie błędnego modelu może kosztować sprzedawcę naprawdę dużo. Nie do końca przemyślane oferty polegające na nagłym obniżeniu ceny lub zastosowaniu dużych rabatów w celu osiągnięcia szybkiej sprzedaży mogą sprawić problemy. Taka sytuacja może na przykład znacząco zmienić dane dotyczące struktury sprzedaży i zaburzyć prognozy na przyszłość. 

Zwiększanie zysków w okresie świątecznym 

Detaliści mają dziś dostęp do nowego poziomu informacji. Na przykład dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji do analizy bieżących i historycznych danych wraz z cenami i informacjami na temat merchandisingu, mogą przeprowadzić symulacje, jak określone ceny lub promocje będą kształtowały ich zyski w przyszłości. Może to przynieść oczywiste korzyści podczas najbardziej gorącego pod względem sprzedaży okresu w roku, ale nie tylko. Wcześniej taką wiedzę można było uzyskać jedynie poprzez wdrożenie planu i czekanie na jego efekty. Jednak w okresie przedświątecznym, kiedy stawka jest bardzo wysoka, nowoczesny detalista nie może sobie pozwolić na pomyłkę.

Jak zatem handlowcy mogą zwiększyć swoje zyski? – W procesie sprzedaży mamy najczęściej trzech interesariuszy: to producent, detalista i klient. Każdy z nich powinien zyskać. Odpowiednio zaprojektowane, inteligentne rozwiązania pozwalają zoptymalizować ceny czy zaplanować promocje w najlepszym momencie. A promocja to nie tylko obniżka ceny. Mogą to być dodatkowe funkcje, większa pojemność, czy korzystne finansowanie. Każdy z interesariuszy nie powinien skupiać się tylko na sezonowości, a realizować długoterminową strategię. To jednak wymaga wyliczeń, analiz, znajomości zachowań konsumenckich i wielu innych informacji - czyli sprawności w poruszaniu się w pracy na dużych zbiorach danych. Tu niezbędne są narzędzia klasy BI. Transformacja cyfrowa jest dziś koniecznością i może sprawić, że kolejny szczyt sprzedaży będzie bardziej rentowny – podsumowuje Grzegorz Dembicki.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA

Paragon fiskalny przy sprzedaży on-line: kiedy i jak powinien wystawić sprzedawca oraz dostarczyć klientowi [wszystkie przypadki]

Dla klientów kupowanie w e-sklepach jest wygodniejsze niż w placówkach stacjonarnych. Dla samych sprzedawców jednak procedura ta jest dużo bardziej skomplikowana od strony fiskalnej. Dotyczy to zwłaszcza wystawiania paragonów i obowiązków w podatku VAT.

Pomoc dla sadowników do 31 stycznia 2025 roku

Pomoc dla polskich sadowników (sady i winorośle) do 31 stycznia 2025 roku - Komisja Europejska zdecydowała. To wsparcie dla sadowników, którzy ucierpieli w trakcie kwietniowych przymrozków i gradobicia.

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku - dla kogo?

Wyższa opłata środowiskowa za użytkowanie samochodów spalinowych od 2026 roku nie dla wszystkich. Kto zapłaci więcej? Co więcej, sposób naliczania opłaty oraz stawki dla części dotyczącej transportu zmienią się od 2026 r.

Tachografy do wymiany, ważna zmiana prawa. Kto musi, w jakim terminie, jaka kara

Nadchodzi rewolucja w branży transportowej. Od styczna 2025 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące tachografów wynikające z Pakietu Mobilności. Pierwszy etap obowiązkowej wymiany urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji (G2V2) kończy się już w grudniu 2024 roku.

REKLAMA

Udostępnianie i wymiana informacji gospodarczych - zmiana przepisów jeszcze w 2024 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

W dniu 9 lipca 2024 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, przedłożony przez Ministra Rozwoju i Technologii. Rząd chce uprościć przepisy, które dotyczą udostępniania oraz wymiany informacji i danych gospodarczych. Proponowane zmiany obejmują też pracę biur informacji gospodarczej. Co się zmieni i od kiedy?

Branża IT pracuje na rzecz zrównoważonego rozwoju [WYWIAD]

Sektor data center i chmury - jak pogodzić cyfrową transformację z drogą do zrównoważonego rozwoju? Czym w praktyce jest unijny pakiet ustaw Fit for 55 i co będą musiały zrobić przedsiębiorstwa, żeby się dostosować do zmian? Rozmawiamy z Wojciechem Stramskim, Prezesem Zarządu Beyond.pl, dostawcy usług data center, chmury i Managed Services i pierwszego w Polsce operatora zasilającego swoje obiekty w 100% energią odnawialną. 

REKLAMA