REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak automatyzować handel, aby maksymalizować korzyści?

Subskrybuj nas na Youtube
handel automatyzacja
handel automatyzacja
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Firmy będą wydawać na robotykę i automatyzację coraz więcej. Także sklepy detaliczne. Wiele z nich będzie potrzebowało we wdrożeniach wsparcia.

Cały przemysłowy świat stawa na robotykę i automatyzację. Według raportu McKinsey Global Industrial Robotics Survey 2022, dla wielu przedsiębiorstw nakłady na systemy informatyczne i urządzenia automatyzujące procesy będą stanowić nawet 1/4 wydatków kapitałowych w ciągu najbliższych pięciu lat. Dla zarządzających głównymi argumentami za wdrożeniami są podniesienie jakości oraz zwiększenie wydajności i optymalizacji czasu pracy. Firmy, które nadal pozostają nieufne, obawiają się kosztów oraz tego, że brakuje im odpowiedniej wiedzy i doświadczenia.

REKLAMA

Ogromne nakłady na inwestycje

REKLAMA

Pod kątem inwestycji w nowe technologie przebadano szereg sektorów. Wśród najbardziej skłonnych do wdrożeń znajdują się handel detaliczny i rynek dóbr konsumpcyjnych - 23 proc. badanych organizacji z tych branż planuje wydatki na tego typu inwestycje w ciągu najbliższych 5 lat. Dla porównania, w sektorze spożywczym wdrożenia planuje 15 proc., a w motoryzacji - 8 proc. przedsiębiorstw.

Ogromnym wyzwaniem dla firm będzie wybór technologii oraz prawidłowe przeprowadzenie wdrożeń. Tutaj pojawia się szansa dla organizacji specjalizujących się we wspieraniu przedsiębiorstw w technologiach robotyzacji i automatyzacji. – Nie każdy menadżer odpowiedzialny za digitalizację w firmie wie, jak właściwie zastosować technologie do procesów oraz rozwiązywania pojawiających się problemów. Większość poszukuje sposobów na optymalizację, podniesienie wydajności, poprawę jakości, ale w osiągnięciu swoich celów potrzebują pomocy – tłumaczy Grzegorz Dembicki, Business Development Director z Sagra Technology,

– Doświadczenie pokazuje, że firmy potrzebują wsparcia w wyborze technologii, w samym wdrożeniu oraz w szkoleniach, które zapewnią załodze zestaw umiejętności koniecznych do wykorzystania nowych rozwiązań. Klienci wdrażając zarówno systemy CRM, SFA, jak i autonomiczne kasy czy inteligentne regały, oczekują przeprowadzenia ich przez cały proces oraz wsparcia podczas adaptacji nowej technologii – dodaje.

Wyzwania branży handlowej

REKLAMA

Z badania płynie dodatkowo wniosek, że automatyzacja nie jest wcale łatwa, ponieważ organizacje mają sporo obaw. Największe trudności zdaniem badanych firm to koszty wdrożenia i brak doświadczenia w zakresie nowych rozwiązań, wymienia je odpowiednio 71 i 61 proc. respondentów. To przekłada się na niski stopień zaufania biznesu do technologii, co z kolei powoduje problemy z finansowaniem. Dlaczego? Jeśli zarządzający mają wątpliwości, czy dana technologia jest dla ich organizacji dobra, nie będą nią zainteresowani. Dodatkowe wyzwania to obawy o to, że zastosowanie automatyzacji spowoduje likwidację miejsc prac, jednak zdaniem eksperta wcale tak się nie stanie: – Strach o to, że systemy informatyczne i roboty zastąpią ludzi, nie ma dziś uzasadnienia. Automatyzacja, szczególnie w handlu, prowadzi do zmiany zadań i ról w miejscu pracy, a nie do zwolnień – przekonuje Grzegorz Dembicki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co więcej, wiele firm korzystających obecnie ze starszych technologii spodziewa się wyzwań związanych z wdrożeniem jednego, nowego zestawu rozwiązań wspieranych przez zintegrowane platformy dla robotyki i automatyki. 42 proc. respondentów badania deklaruje, że ma problemy ze znalezieniem dostawcy kompleksowych rozwiązań, niezależnie od regionu geograficznego. Dlatego firmy często decydują się na zacieśnianie współpracy z dotychczasowymi integratorami systemów oraz nowymi firmami, rozpoczynającymi działalność w dziedzinie robotyki, które oferują przełomowe innowacje.

Czy inwestycja w automatyzację się zwróci?

Mimo że decyzja o wdrożeniu automatyzacji najczęściej wiąże się ze znaczną inwestycją, wiele firm ma trudności z przełożeniem swoich celów dotyczących robotyki i automatyzacji na działania, szczególnie jeśli chodzi o znajomość technologii i zwrot z inwestycji. W branży handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych ok. 60 proc. respondentów wymienia te dwa czynniki jako bariery. Inna wymieniana przeszkoda to nieprzygotowanie technologiczne organizacji z punktu widzenia możliwości i niezawodności systemu.

Brak merytorycznego przygotowania firm sprawia, że większość klientów (62 proc. pytanych) preferuje takich partnerów, którzy zapewnią pełną obsługę nowych technologii w zakresie wdrażania. Najbardziej pożądani będą zatem dostawcy technologii, którzy cały czas będą wspierać przedsiębiorstwo, również w zakresie konserwacji i dostosowania systemów do wymaganych zmian.

Automatyzacja w handlu przyspiesza żmudne procesy

– Jeśli chodzi o sprzedaż, nawet jeśli firma przed wdrożeniem ma obawy, szybko może poznać korzyści z automatyzacji. Pozwala ona m.in. na wykorzystanie kilku narzędzi do wyeliminowania lub przyspieszenia żmudnych, ręcznych zadań. Na przykład przedstawiciele handlowi mogą automatyzować komunikację na różnych etapach procesu pozyskiwania klientów, dzięki czemu nie muszą tworzyć wiadomości od zera ani wysyłać tej samej wiadomości do wielu potencjalnych klientów. W rezultacie mogą skupić swoje siły na innych zadaniach mających na celu zwiększenie sprzedaży. Najważniejszą korzyścią jest możliwość zrobienia więcej w krótszym czasie, przy zminimalizowaniu ryzyka błędów. Organizacja zyskuje spójne, usprawnione procesy – uważa Grzegorz Dembicki.

Oferowanie właściwych usług we właściwym czasie i we właściwy sposób to duże wyzwanie dla dostawców technologii. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że firmy chcą zwiększać produktywność, utrzymywać stabilne łańcuchy dostaw oraz optymalizować grafiki w warunkach wymagającego rynku pracy, jest duża szansa, że inwestycje w technologie przyniosą spodziewane efekty.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA