REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozpoznawanie obrazu w handlu – innowacja dla handlu detalicznego

rozpoznawanie obrazu sklep
rozpoznawanie obrazu sklep
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Handel potrzebuje innowacji. Rozpoznawanie obrazu ma szansę stać się jednym z głównych składników miksu technologicznego, pozwalającego sprzedawcom, dystrybutorom i producentom optymalizować zapasy, organizować ruch w sklepach czy zwiększyć zadowolenie klientów.

Rozpoznawanie obrazu – rynek wart ponad miliard dolarów

W raporcie „Image Recognition in Retail Market”, globalna wartość rynku oprogramowania do rozpoznawania obrazu w handlu w 2021 roku została wyceniona na blisko 1,5 mld dolarów. W dodatku sektor ten w ciągu najbliższych 5 lat ma rosnąć rocznie średnio o 18,5 proc. To bardzo optymistyczna prognoza, ale nic dziwnego, bo analityka danych wizualnych w handlu daje coraz więcej możliwości, zarówno w kwestii poprawy sprzedaży detalicznej w sklepie jak i zwiększenia rentowności.

REKLAMA

Ekspozycja produktu wpływa na sprzedaż

REKLAMA

Nawet ponad połowa wszystkich produktów w sklepach spożywczych kupowana jest pod wpływem impulsu. Aż 87 proc. klientów ma na sumieniu zakupy, które nie były wcześniej zaplanowane. To dla producentów cenna wiedza, dzięki której mogą zwiększyć sprzedaż. Wystarczy, aby odpowiednio zadbali o ekspozycję swoich marek w punktach sprzedaży. Na zdecydowaną większość klientów wpływają odpowiednio przygotowane ekspozycje z produktami ułożonymi wg określonych standardów merchandisingowych, atrakcyjne, rzucające się w oczy opakowania czy odpowiednie umiejscowienie artykułów w sklepie. To wszystko może pomóc w zwiększeniu sprzedaży marki i zmaksymalizowaniu zysków, zarówno sklepu jak i pozostałych uczestników łańcucha dostaw. Dlatego firmy poszukują sposobów, aby jeszcze lepiej eksponować i pozycjonować swoje produkty na półce oraz przyciągać uwagę kupujących. Jednym z nich jest monitorowanie półek za pomocą technologii rozpoznawania obrazów, które umożliwia osiągnięcie wysokiego poziomu automatyzacji w tym zakresie.

– Brak zapasów to jeden z wielu powodów, dla których monitorowanie produktów jest tak ważne. Strategiczne i skuteczne lokowanie produktów w sklepach detalicznych może zwiększyć rozpoznawalność danej marki, wzmocnić zaangażowanie klientów i zmaksymalizować sprzedaż. Aby jednak opracować i wdrożyć skuteczną strategię, zespoły potrzebują wglądu w to, co dzieje się ze standardem merchandisingowym w punktach sprzedaży. Dziś gromadzenie tego typu informacji może być szybkie i łatwe dzięki technologii uczenia maszynowego, takiej jak rozpoznawanie obrazów – tłumaczy Adam Sienkiewicz, Head of Sales w Sagra Technology.

Błyskawiczna inwentaryzacja

REKLAMA

Kolejnym obszarem, w którym stały monitoring zaopatrzenia przekłada się na rzeczywiste oszczędności i efektywność, jest inwentaryzacja. Ręczne sprawdzenie liczby produktów jest uciążliwe i podatne na błędy, nawet dla najbardziej doświadczonych i efektywnych zespołów. Wykorzystując technologie cyfrowe do śledzenia w czasie rzeczywistym tego, co dzieje się na regałach, zarówno zespoły terenowe jak i biura centralne mogą łatwo „podejrzeć” sytuację na każdej półce, w każdym sklepie.

Ważną zaletą jest także oszczędność czasu i pieniędzy. Przy zastosowaniu technologii rozpoznawania obrazu, to na narzędziu spoczywa ciężar rozszyfrowania, co dzieje się na obrazie, a nie na pracownikach. Audyt 10 tys. produktów zajmuje średnio 20 godzin pracy. Zatem zweryfikowanie 35 tys.  artykułów to około 70 godzin pracy, czyli zaangażowanie dwóch pracowników przez cały roboczy tydzień, to spore koszty. Zdecydowanie szybsza od katalogowania każdego szczegółu półki jest inwentaryzacja przeprowadzona za pomocą zdjęć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Warto dodać, że z technologią rozpoznawania obrazu wiąże się wzrost jakości danych. Czyli dane, jakie otrzymujemy, są nie tylko bardziej dokładne i jest ich więcej, ale dają one kompletny i pewny obraz sytuacji, jaka ma miejsce w punktach sprzedaży. To spore ułatwienie dla pracowników sklepu, ale także dla zespołów sprzedaży i centrali dystrybutora czy producenta – podkreśla Adam Sienkiewicz. 

Więcej informacji o upodobaniach zakupowych klientów w sklepie

Kamery umieszczone w sklepach detaliści mogą zbierać ogromne ilości informacji. Stałe monitorowanie półki przez kamerę pozwala zweryfikować dostępność produktów na półce, jakość standardu ekspozycyjnego ale i zachowania klientów wobec przekazu marketingowego. Marka komunikująca informacje reklamowe przy półce może zbadać wpływ tego przekazu na decyzje zakupowe klientów. Możemy również zbadać, jakie produkty w półce są wybierane jako komplementarne dla innych marek. Rozpoznawanie wizualne ma jeszcze więcej zalet, istotnych m.in. z punktu widzenia strategii biznesowej i wsparcia w podejmowaniu dobrych decyzji:

– Informacje interpretowane przez oprogramowanie do rozpoznawania obrazów mogą być używane również do śledzenia trendów w sprzedaży, a to, co ma tutaj szczególnie duże znaczenie, to dostęp do tych informacji w czasie rzeczywistym. Korzystając z informacji o tym, jak dobrze sprzedają się różne marki i jednostki SKU, detaliści mogą np. zwiększać sprzedaż priorytetowych artykułów, umieszczając je w odpowiednich miejscach w sklepie – tłumaczy Adam Sienkiewicz.

Podsumowując, technologia ta może na wiele sposobów przyczynić się do osiągnięcia kontroli nad procesami w puncie sprzedaży. Dodatkowo, daje możliwość tańszego zbierania wysokiej jakości danych, które są niezbędne do podejmowania właściwych decyzji biznesowych w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA