REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozpoznawanie obrazu w handlu – innowacja dla handlu detalicznego

Subskrybuj nas na Youtube
rozpoznawanie obrazu sklep
rozpoznawanie obrazu sklep
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Handel potrzebuje innowacji. Rozpoznawanie obrazu ma szansę stać się jednym z głównych składników miksu technologicznego, pozwalającego sprzedawcom, dystrybutorom i producentom optymalizować zapasy, organizować ruch w sklepach czy zwiększyć zadowolenie klientów.

Rozpoznawanie obrazu – rynek wart ponad miliard dolarów

W raporcie „Image Recognition in Retail Market”, globalna wartość rynku oprogramowania do rozpoznawania obrazu w handlu w 2021 roku została wyceniona na blisko 1,5 mld dolarów. W dodatku sektor ten w ciągu najbliższych 5 lat ma rosnąć rocznie średnio o 18,5 proc. To bardzo optymistyczna prognoza, ale nic dziwnego, bo analityka danych wizualnych w handlu daje coraz więcej możliwości, zarówno w kwestii poprawy sprzedaży detalicznej w sklepie jak i zwiększenia rentowności.

REKLAMA

Ekspozycja produktu wpływa na sprzedaż

REKLAMA

Nawet ponad połowa wszystkich produktów w sklepach spożywczych kupowana jest pod wpływem impulsu. Aż 87 proc. klientów ma na sumieniu zakupy, które nie były wcześniej zaplanowane. To dla producentów cenna wiedza, dzięki której mogą zwiększyć sprzedaż. Wystarczy, aby odpowiednio zadbali o ekspozycję swoich marek w punktach sprzedaży. Na zdecydowaną większość klientów wpływają odpowiednio przygotowane ekspozycje z produktami ułożonymi wg określonych standardów merchandisingowych, atrakcyjne, rzucające się w oczy opakowania czy odpowiednie umiejscowienie artykułów w sklepie. To wszystko może pomóc w zwiększeniu sprzedaży marki i zmaksymalizowaniu zysków, zarówno sklepu jak i pozostałych uczestników łańcucha dostaw. Dlatego firmy poszukują sposobów, aby jeszcze lepiej eksponować i pozycjonować swoje produkty na półce oraz przyciągać uwagę kupujących. Jednym z nich jest monitorowanie półek za pomocą technologii rozpoznawania obrazów, które umożliwia osiągnięcie wysokiego poziomu automatyzacji w tym zakresie.

– Brak zapasów to jeden z wielu powodów, dla których monitorowanie produktów jest tak ważne. Strategiczne i skuteczne lokowanie produktów w sklepach detalicznych może zwiększyć rozpoznawalność danej marki, wzmocnić zaangażowanie klientów i zmaksymalizować sprzedaż. Aby jednak opracować i wdrożyć skuteczną strategię, zespoły potrzebują wglądu w to, co dzieje się ze standardem merchandisingowym w punktach sprzedaży. Dziś gromadzenie tego typu informacji może być szybkie i łatwe dzięki technologii uczenia maszynowego, takiej jak rozpoznawanie obrazów – tłumaczy Adam Sienkiewicz, Head of Sales w Sagra Technology.

Błyskawiczna inwentaryzacja

REKLAMA

Kolejnym obszarem, w którym stały monitoring zaopatrzenia przekłada się na rzeczywiste oszczędności i efektywność, jest inwentaryzacja. Ręczne sprawdzenie liczby produktów jest uciążliwe i podatne na błędy, nawet dla najbardziej doświadczonych i efektywnych zespołów. Wykorzystując technologie cyfrowe do śledzenia w czasie rzeczywistym tego, co dzieje się na regałach, zarówno zespoły terenowe jak i biura centralne mogą łatwo „podejrzeć” sytuację na każdej półce, w każdym sklepie.

Ważną zaletą jest także oszczędność czasu i pieniędzy. Przy zastosowaniu technologii rozpoznawania obrazu, to na narzędziu spoczywa ciężar rozszyfrowania, co dzieje się na obrazie, a nie na pracownikach. Audyt 10 tys. produktów zajmuje średnio 20 godzin pracy. Zatem zweryfikowanie 35 tys.  artykułów to około 70 godzin pracy, czyli zaangażowanie dwóch pracowników przez cały roboczy tydzień, to spore koszty. Zdecydowanie szybsza od katalogowania każdego szczegółu półki jest inwentaryzacja przeprowadzona za pomocą zdjęć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Warto dodać, że z technologią rozpoznawania obrazu wiąże się wzrost jakości danych. Czyli dane, jakie otrzymujemy, są nie tylko bardziej dokładne i jest ich więcej, ale dają one kompletny i pewny obraz sytuacji, jaka ma miejsce w punktach sprzedaży. To spore ułatwienie dla pracowników sklepu, ale także dla zespołów sprzedaży i centrali dystrybutora czy producenta – podkreśla Adam Sienkiewicz. 

Więcej informacji o upodobaniach zakupowych klientów w sklepie

Kamery umieszczone w sklepach detaliści mogą zbierać ogromne ilości informacji. Stałe monitorowanie półki przez kamerę pozwala zweryfikować dostępność produktów na półce, jakość standardu ekspozycyjnego ale i zachowania klientów wobec przekazu marketingowego. Marka komunikująca informacje reklamowe przy półce może zbadać wpływ tego przekazu na decyzje zakupowe klientów. Możemy również zbadać, jakie produkty w półce są wybierane jako komplementarne dla innych marek. Rozpoznawanie wizualne ma jeszcze więcej zalet, istotnych m.in. z punktu widzenia strategii biznesowej i wsparcia w podejmowaniu dobrych decyzji:

– Informacje interpretowane przez oprogramowanie do rozpoznawania obrazów mogą być używane również do śledzenia trendów w sprzedaży, a to, co ma tutaj szczególnie duże znaczenie, to dostęp do tych informacji w czasie rzeczywistym. Korzystając z informacji o tym, jak dobrze sprzedają się różne marki i jednostki SKU, detaliści mogą np. zwiększać sprzedaż priorytetowych artykułów, umieszczając je w odpowiednich miejscach w sklepie – tłumaczy Adam Sienkiewicz.

Podsumowując, technologia ta może na wiele sposobów przyczynić się do osiągnięcia kontroli nad procesami w puncie sprzedaży. Dodatkowo, daje możliwość tańszego zbierania wysokiej jakości danych, które są niezbędne do podejmowania właściwych decyzji biznesowych w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

REKLAMA

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA