REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Akcje, Przedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak wypłacane są przedsiębiorcom świadczenia z ZUS?

Prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, tak jak pracownicy, podlegają systemowi ubezpieczeń. Kiedy przedsiębiorca uzyskuje wypłatę zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego oraz świadczeń rehabilitacyjnych? Kto je wypłaca?

Czy zasiłek chorobowy przysługuje po ustaniu tytułu ubezpieczenia?

Zasiłek chorobowy przysługuje nie tylko w okresie trwania ubezpieczenia chorobowego. Prawo do niego trwa również po ustaniu tytułu. W jakich sytuacjach?

Na czym polega odroczenie terminu płatności składek do ZUS?

Płatnik składek ZUS ma w określonych okolicznościach prawo do ubiegania się o odroczenie terminu ich płatności. Podstawową przesłanką są chwilowe problemy płatnicze.

Czy firma może rozłożyć należności wobec ZUS na raty?

Spłata zobowiązań firm wobec ZUS uzależniona jest od możliwości płatniczych przedsiębiorcy. Jeżeli firma ma problemy z finansami możliwe jest złożenie wniosku o rozłożenie spłaty zadłużenia na raty.

REKLAMA

Jak złożyć wniosek o odroczenie terminu płatności składek do ZUS?

Składki bieżące lub przyszłe, ale nie przeszłe – jest to podstawowa zasada odnosząca się do przedmiotu wniosku o odroczenie terminu płatności składek do ZUS. O czym jeszcze należy wiedzieć, decydując się na negocjacje z ZUS-em?

Jakie prawa przysługują przedsiębiorcy składającemu wniosek o odroczenie płatności do ZUS?

Wystąpienie do ZUS-u z wnioskiem o odroczenie płatności powoduje rozpoczęcie procedury, która kończy się w momencie podpisania umowy cywilnoprawnej. Warto jednak pamiętać, że określone uprawnienia przysługują zarówno stronie decydującej, jak i przedsiębiorcy.

Jaka jest podstawa wymiaru zasiłku chorobowego dla przedsiębiorcy?

Zasiłek chorobowy wyliczany jest na podstawie przychodów ubezpieczonego. Jego wysokość uzależniona jest także, pośrednio, od okresu trwania ubezpieczenia.

Jaki jest okres wypłaty zasiłku opiekuńczego?

Okres przez jaki wypłacany jest zasiłek opiekuńczy przedsiębiorcy uzależniony jest m.in. od stanu zdrowia podopiecznego. Przeczytaj jak warunkuje on długość świadczenia.

REKLAMA

Jakie dokumenty są wymagane do rozłożenia na raty zaległości firmy wobec ZUS?

Wniosek dłużnika i dokumenty potwierdzające zasadność udzielenia ulgi oraz obrazujące kondycję finansową i możliwości płatnicze – to podstawowe dokumenty niezbędne do rozłożenia na raty zaległości firmy wobec ZUS.

Jak złożyć wniosek o rozłożenie na raty płatności do ZUS?

Złożenie wniosku przez dłużnika może nastąpić w formie elektronicznej lub w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS. Wystąpienie z dokumentami nie gwarantuje udzielenia ulgi.

Jak ustalany jest okres zasiłkowy?

Osoba prowadząca działalność pozarolniczą oraz podlegająca ubezpieczeniu chorobowemu ma prawo do zasiłku chorobowego. Jak zatem w praktyce przedsiębiorca może obliczyć okres zasiłkowy? Przeczytaj.

Jakie dokumenty są konieczne do odroczenia terminu płatności składek do ZUS?

Wniosek płatnika, dokumenty potwierdzające zasadność udzielenia ulgi oraz obrazujące kondycję finansową – stanowią podstawę do ubiegania się o odroczenia terminu płatności składek do ZUS.

Jak obliczyć wysokość świadczenia rehabilitacyjnego?

Wysokość świadczenia rehabilitacyjnego, zasiłku macierzyńskiego, jak również zasiłku opiekuńczego, ustalana jest w oparciu o podstawę wymiaru zasiłku chorobowego. Podstawa wymiaru świadczenia rehabilitacyjnego nie może być wyższa od 100% przeciętnego wynagrodzenia.

Kiedy przedsiębiorcy przysługuje zasiłek chorobowy?

Przedsiębiorcy, który prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą oraz jest objęty ubezpieczeniem chorobowym, przysługuje zasiłek chorobowy. Przeczytaj kiedy i na jakich zasadach będziesz z niego korzystał.

Jak określić wymagania techniczne sprzętu komputerowego - przedmiot zamówienia

Decydując się na kupno komputera lub podobnych urządzeń zwracamy szczególną uwagę na parametry techniczne. Z podobną sytuacją mamy do czynienia na gruncie zamówień publicznych, których przedmiotem, oprócz usług czy robót budowlanych, może być również sprzęt komputerowy. W jaki sposób zamawiający powinien oznaczyć dotyczące go wymagania techniczne?

Jak należy rozliczyć firmowe prezenty i imprezy?

Koniec roku dla wielu firm oznacza organizowanie spotkań wigilijnych dla pracowników, a także przygotowywanie prezentów dla kontrahentów. Warto jednocześnie pamiętać, co może zostać zaliczone do kosztu podatkowego.

Czy warto ubezpieczać się w towarzystwie ubezpieczeń wzajemnych (TUW)?

Towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych to specyficzna forma instytucji ubezpieczeniowej. Dlatego zanim podejmie się decyzję o zawarciu umowy, warto zaznajomić się z samą ideą takiej instytucji.

Przyrost PKB wyniesie 3,8 proc.

W 2010 r. obserwowaliśmy powolny wzrost gospodarki. Po trzech kwartałach PKB było o 3,6 proc. wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Do końca br. prawdopodobnie zwiększy się jeszcze o 0,2 proc.

Jak stworzyć przewagę konkurencyjną w trzech prostych krokach?

Mimo że o przewadze konkurencyjnej wielu ekspertów napisało tomy, to praktyka osiągnięcia tej przewagi wciąż sprawia trudności. Poniższy model czterech kroków powinien uporządkować działania firm w tym zakresie.

Jakie są prognozy dla rynku zamówień publicznych?

Biuletyn Zamówień Publicznych co miesiąc publikuje kilkanaście tysięcy ogłoszeń. Sezon zimowy, jak co roku, przynosi ze sobą okresowy spadek. Jak wyglądał rok 2010 i co czeka firmy w kolejnym, 2011?

Jak wybrać formę opodatkowania w 2011 r.?

20 stycznia 2011 r. jest specyficzną datą dla przedsiębiorców. To termin graniczny, do którego muszą oni wybrać sposób rozliczania z fiskusem na najbliższy rok i złożyć w tej sprawie pisemne oświadczenie do urzędu skarbowego zgodnego z miejscem zamieszkania podatnika.

Jakie są rodzaje inwentaryzacji?

Możemy wyróżnić trzy rodzaje inwentaryzacji, a mianowicie spis z natury, potwierdzenie prawidłowości sald, oraz porównanie stanów księgowych z odpowiednimi dokumentami. Na czym polegają poszczególne z nich?

Imponujący kurs franka szwajcarskiego

Notowania franka szwajcarskiego idą w górę. Waluta ta osiągnęła już wartość 3,17 zł. Na początku zeszłego miesiąca frank kosztował zaledwie 2,86 zł.

Jak przeprowadzić remanent?

Druga połowa grudnia to okres pogoni za prezentami, porządków i kolejek w sklepach. Dla osób prowadzących działalność gospodarczą dodatkowym obciążeniem są obowiązki, związane z końcem roku kalendarzowego. Jednym z takich obowiązków jest remanent, nazywany w przepisach ustawy o rachunkowości inwentaryzacją.

Czy venture capital jest szansą dla przedsiębiorców?

Wielu polskich przedsiębiorców i menadżerów poszukuje kapitału dla swoich firm. Niewielu z nich jednak wie, że fundusze private equity/venture capital dysponują kapitałem, który chcą zainwestować w polskie firmy i tylko czekają na dobre projekty inwestycyjne. Co to jest i jak to działa venture capital - dowiesz się z poniższego artykułu.

Jak mała firma może walczyć z opóźnieniami płatniczymi?

Opóźnienia w płatnościach to jeden z największych problemów trapiących polskie firmy. Trudności związane z terminową realizacją umów i egzekwowaniem zobowiązań należą do podstawowych przeszkód w rozwijaniu działalności gospodarczej i sprawnym funkcjonowaniu na rynku. Jak z nimi walczyć?

Kiedy przedsiębiorca ma obowiązek odzysku i recyklingu opakowań?

Obowiązki odnoszące się do gospodarki opakowaniami, produktami w tych opakowaniach oraz odpadami opakowaniowymi określone zostały w ustawie z 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz.U. 2001 nr 63 poz. 639 z poźn. zm.)

Jak nie utracić płynności finansowej?

Płynność finansowa ma kluczowe znaczenia dla prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Dlatego sprawdzenie naszych potencjalnych partnerów biznesowych leży w naszym interesie. Aby to zrobić, najłatwiej skorzystać z wywiadowi finansowych.

Jak wysoka może być pomoc de minimis?

Pomoc de minimis jest szczególnym rodzajem pomocy udzielanym przedsiębiorcom przez państwo. Jej specyfika polega na tym, że nie podlega kontroli ze strony Komisji Europejskiej, gdyż jest wsparciem o niewielkich rozmiarach, a to nie narusza konkurencji na rynku. Jaka jest wysokość pomocy de minimis?

Jak mały przedsiębiorca może chronić środowisko?

Okazuje się, że nie trzeba zarządzać wielkim konsorcjum, by chronić naszą przyrodę. Tak naprawdę za pomocą kilku prostych i nie wymagających wielkich kwot metod możemy stać się w pełni proekologicznymi przedsiębiorcami. Wystarczy jedynie odrobina zaangażowania i chęci do nabrania nowych nawyków.

Profesor Roubini kupił apartament za 5,5 USD

Ryzykowne aktywa nadal cieszą się dużą popularnością. Mimo że w piątek dolar umacniał się, to skorelowane z nim przeciwnie towary nie tylko zyskiwały na wartości, ale także pięły się do góry. Tymczasem Nouriel Roubini, który przewidział wybuch ostatniego kryzysu gospodarczego, zadłużył się na penthouse o wartości 5,5 USD.

Straciłeś dane z komputera? Jak je odzyskać?

Awaria dysku, błąd oprogramowania, wirus? Stało się – Twoja firma straciła ważne dane, bez których jej funkcjonowanie może zostać przynajmniej na jakiś czas poważnie zachwiane. W zależności od tego, jak przygotowałeś się na taką ewentualność, masz do wyboru kilka scenariuszy.

Kiedy leasing będzie dostawą towarów?

Dzisiejszy przedsiębiorca, korzystający z leasingu, musi liczyć się z koniecznością płacenia podatku VAT. Wynika to m.in. z faktu, że niektóre czynności wykonywane w ramach umowy leasingu są traktowane przez ustawodawcę jako dostawa towarów.

Jak sporządzić remanent?

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą podatkową księgę przychodów i rozchodów obowiązani są do sporządzenia remanentu (spisu z natury) wraz z nadejściem ostatnich dni roku podatkowego. Po sporządzeniu spisu podatnicy powinni dokonać wycenę remanentu w terminie 14 dni.

Co to jest e-pełnomocnictwo i dlaczego jest takie ważne dla przedsiębiorców?

Przeglądając witrynę internetową Ministerstwa Gospodarki, możemy się dowiedzieć, że misją Ministerstwa jest „stworzenie najlepszych w Europie warunków prowadzenia działalności gospodarczej”. Znając polskie realia, można i należy przypuszczać, że jeszcze sporo wody w Wiśle upłynie, nim ten szczytny cel zostanie zrealizowany, niemniej jednak warto odnotować kroki, które mają nas do tego celu przybliżyć. Jednym z nich jest wprowadzenie elektronicznego rejestru przedsiębiorstw.

Niejednoznaczne dane na temat produkcji budowlano-montażowej

W listopadzie produkcja budowlano-montażowa zwiększyła się o 10,9% w skali roku, biorąc pod uwagę czynniki sezonowe. Jednocześnie był to pierwszy w tym roku dwucyfrowy wzrost. W październiku wyniósł on 9,7%.

Jak traktować prognozy analityków i ekonomistów? Cz. II

Wszyscy oczekują od prognostyków nieomylności, zwłaszcza media i bezpośredni odbiorcy prognoz. Dopiero wówczas, gdy przewidywania dotyczące kursów walut czy akcji sprawdzałyby się z dokładnością co do jednego grosza, inwestorzy byliby zadowoleni.

Jak zima wpływa na usługi assistance?

Jak co roku, grudzień wita kierowców firmowych opadami śniegu i zmianą warunków drogowych na utrudnione. W tym roku, podobnie jak w latach poprzednich, oznaczało to  wzrost zapotrzebowania na usługi assistance. W pierwszym tygodniu grudnia br. roku według danych Inter Partner Assistance wyniósł on aż 84 procent. W drugim tygodniu utrzymywał się na poziomie 40 proc. względem listopada.

Jak założyć w Warszawie firmę przez interne?t - krok po kroku

Urząd Miasta Stołecznego Warszawy daje jej mieszkańcom możliwość założenia własnej działalności gospodarczej bez opuszczania domu. Urzędnicy wychodzą naprzeciw potencjalnym pracodawcom i ułatwiają im załatwianie formalności.

Indeks największych spółek nie w formie

W środę WIG20 był królem parkietu, dzisiaj zdecydowanie tracił na wartości. Wczoraj pok koniec sesji giełdowej notowania indeksów poszły w dół, co można było odczuć dzisiaj rano, kiedy to fixing pogarszał się, mimo że sytuacja na zagranicznych rynkach nie była zła.

Jak traktować prognozy analityków i ekonomistów? Cz. I

Wiele osób popełnia błąd, oczekując do od analityków i ekonomistów jednoznacznych odpowiedzi, podczas kiedy prognozowanie bazuje jedynie na prawdopodobieństwie wystąpienia danego zjawiska. Powinni o tym pamiętać inwestorzy. Ślepe podążanie za danymi, podawanymi przez specjalistów, może okazać się dla nich zgubne.

Co z VAT-em przy leasingu?

Jak rozliczany jest VAT przy leasingu samochodów osobowych oraz ciężarowych "z kratką"? Ekspert wyjaśnia jakie zasady rządzą rozliczaniem VAT-u przy autach osobowych i "z kratką".

Jak wyliczyć wskaźnik Okresu Bezpieczeństwa Gotówkowego

Na ogół wszyscy doskonale wiedzą jak ważny dla funkcjonowania przedsiębiorstwa jest dodatni wynik finansowy (zysk). Nikt też nie zaprzeczy, że dobrze jest mieć środki na regulowanie bieżących zobowiązań firmy. Warto posłuchać zwolenników tezy, że można śmiało postawić znak równości pomiędzy zyskiem i płynnością finansową, jeśli rozpatrywać ważność tych miar funkcjonowania przedsiębiorstwa z uwagi na jego istnienie. Mogę zaryzykować jeszcze bardziej śmiałą tezę, że rację mają ci, którzy płynności finansowej dają pierwszeństwo nad zyskiem. Dlaczego?

Jak wybrać system finansowo-księgowy?

Wybór systemu finansowo-księgowego jest istotny, ponieważ dotyczy bardzo ważnej sfery prowadzenia działalności gospodarczej. Jeśli w księgach coś się nie zgadza może się to wiązać ze sporymi kosztami inwestycyjnymi (pieniądze, czas przeznaczony na opanowanie poruszania się po systemie).

Co zrobić, gdy firma popadnie w długi?

Rosnące zobowiązania i malejące przychody to problem, który dotyka wiele firm. Okres kryzysu na stałe odcisnął piętno na budżetach małych i średnich przedsiębiorstw. Jak sobie poradzić z długami, aby wyprowadzić biznes na prostą drogę?

Czy można uzyskać kredyt od fiskusa?

Przedsiębiorcy mogą uzyskać tzw. kredyt podatkowy. Skorzystanie z niego uzależnione jest od umiejętnego wyboru metody wpłacania zaliczek na podatek dochodowy i płatności podatku VAT.

Czy można amortyzować mieszkanie?

Ustalenie wartości początkowej mieszkania, a także wprowadzenie go do środków trwałych otwiera drogę do jego amortyzowania. Podatnicy mogą wybrać jedynie metodę liniową. Stosować mogą zaś stawkę z wykazu stawek amortyzacyjnych bądź określoną indywidualnie.

Które branże dały inwestorom najwięcej zarobić w 2010 roku?

W tym roku najbardziej dochodowe okazały się akcje spółek z branży handlu detalicznego, finansów i spożywczego. Po kryzysie w 2008 r. oraz gwałtownym odreagowaniu w 2009 r., rok bieżący charakteryzuje się normalizowaniem sytuacji na rynku.

Jak oznaczyć cenę sprzedawanych towarów lub usług?

W praktyce wiele osób prowadzących działalność gospodarczą nieświadomie łamie przepisy o ustalaniu cen. Powodem takiego stanu rzeczy jest to, że w wielu branżach przedsiębiorcy oferują swoje usługi zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom rozliczającym podatek od towarów i usług, dla których istotniejsze mogą być ceny netto.

Czy pozwalać klientom na negocjowanie zawieranych umów

W obrocie gospodarczym, zwłaszcza z udziałem konsumentów, do zawierania umów powszechnie wykorzystuje się tzw. wzorce umowne. Najprościej mówiąc, umowy te charakteryzują się tym, że ich postanowienia są opracowywane przez jedną ze stron i narzucane drugiej, która nie może wpłynąć na ich treść. Czy takie rozwiązania są korzystne dla przedsiębiorcy? Czy warto przychylać się do rozwiązań zgłaszanych przez klientów?

REKLAMA