REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy warto ubezpieczać się w towarzystwie ubezpieczeń wzajemnych (TUW)?

Towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych to specyficzna forma instytucji ubezpieczeniowej.
Towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych to specyficzna forma instytucji ubezpieczeniowej.

REKLAMA

REKLAMA

Towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych to specyficzna forma instytucji ubezpieczeniowej. Dlatego zanim podejmie się decyzję o zawarciu umowy, warto zaznajomić się z samą ideą takiej instytucji.

Wśród słabych stron TUW można wymienić:

REKLAMA

  • Podstawowy cel funkcjonowania towarzystwa (zapewnienie możliwie pełnej i taniej ochrony ubezpieczeniowej dla członków-ubezpieczonych) jest sprzeczny ze strategią wzrostu i wypracowania zysków.
  • Ograniczona faktyczna możliwość efektywnej kontroli nad funkcjonowaniem i sposobami zarządzania ze strony członków, co w praktyce wywołuje:

– ponadzatrudnienie,
– niską efektywność działania (spadek produktywności rozumianej jako wartość składki przypisanej na pracownika),
– ograniczoną potrzebę wprowadzania innowacji w prowadzonej polityce zarządzania towarzystwem przez zarząd TUW – niski współczynnik wykorzystania tzw. „szans rynkowych”.

  • Niski poziom kontroli zainteresowanych.
  • Trudności z określeniem „prawdziwej” wartości rynkowej zakładu.
  • Brak presji członków i potencjalnych inwestorów na regularne ujawnianie osiąganych wyników, przez co utrudniony jest proces kontroli towarzystwa przez członków i potencjalnych klientów.
  • Niska konkurencyjność i brak presji na jej poprawienie, przez co istnieje niska rentowność sprzedaży oraz utrudnione podjęcie walki konkurencyjnej z innymi towarzystwami ubezpieczeń, jak i innymi podmiotami oferującymi usługi finansowe.

Przeczytaj również: Sprawdź, co może ubezpieczyć przedsiębiorca?

  • Ograniczony dostęp do rynków kapitałowych z pozycji podmiotu szukającego wsparcia kapitałowego, przez co praktycznie nie ma możliwości podniesienia kapitału przy wykorzystaniu rynku kapitałowego, utrudniony jest udział w konsolidacji na rynku ubezpieczeń, utrudniony jest proces ekspansji na rynki międzynarodowe, utrudniony jest proces rozszerzenia oferty produktowej o ubezpieczenia nowych ryzyk, rozszerzenia wolumenu akceptowanych ryzyk oraz rozpoczęcia działalności w ramach nowych grup ubezpieczeń, a także utrudnione jest zdobycie środków na modernizację towarzystwa i wprowadzenie np. nowego systemu komputerowego.
  • Ograniczona grupa potencjalnych klientów, przez co kłopotliwe jest rozszerzenie polityki akwizycji i sprzedaży produktów ubezpieczeniowych na nowe grupy sprzedaży klientów (wzrost endogeniczny), utrudniony jest proces implementacji nowych produktów oraz utrudniona jest dywersyfikacja portfela.
  • Problemy związane z marketingiem, public relations i polityką zatrudnienia (wynikającą z filozofii działania i trudności w pozyskiwaniu kapitału).

Jednocześnie jako mocne strony TUW należy wymienić:

  • Brak możliwości „wrogiego przejęcia” oraz wpływu trzecich stron na politykę i strategię przedsiębiorstwa.
  • Dominacja sytuacji, w której wskaźnik rezygnacji z ochrony w czasie jej trwania (oraz wykupu polis lub przekształcenia ich w bezskładkowe) jest w TUW niższy niż w ubezpieczeniowych spółkach akcyjnych oraz wskaźnik obrazujący wysokość kosztów administracyjnych do rezerw techniczno-ubezpieczeniowych jest dla TUW niższy (polityka akwizycji pochłania mniej kosztów, ponieważ jest w porównaniu ze spółkami akcyjnymi mniej agresywna, a procedury administracyjne ze względu na wysoką jednorodność ubezpieczonych są uproszczone i standaryzowane).
  • Brak konfliktów interesów między właścicielami a ubezpieczonymi.
  • Mniejsza presja na osiąganie w szybkim tempie wysokich zysków, a zatem brak podejmowania ryzykownych posunięć.
  • Większa swoboda zarządu we wprowadzaniu długookresowych strategii, których pozytywne skutki ujawniają się po pewnym czasie.
  • Lepsza orientacja i znajomość rodzajów ryzyk przyjmowanych do ubezpieczania, a przez to łatwość w konstrukcji homogenicznego portfela.
  • Poczucie zbiorowości i współodpowiedzialności poprzez głębokie zakorzenienie w lokalnych społecznościach.
  • Gotowość do akceptowania ryzyk nietypowych.
  • Bardzo niski stopień wyłudzeń odszkodowań.
  • Możliwość tworzenia związków wzajemności członkowskiej w ramach TUW.
  • Rozwijanie potrzeby aktywności społecznej (pobudzanie „ducha przedsiębiorczości”).

Polecamy serwis Leasing

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Artykuł pochodzi z książki „Finanse” Mariana Podstawki (red. nauk.) (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA