REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyrost PKB wyniesie 3,8 proc.

Wzrost PKB to przede wszystkim zasługa konsumpcji indywidualnej.
Wzrost PKB to przede wszystkim zasługa konsumpcji indywidualnej.

REKLAMA

REKLAMA

W 2010 r. obserwowaliśmy powolny wzrost gospodarki. Po trzech kwartałach PKB było o 3,6 proc. wyższe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Do końca br. prawdopodobnie zwiększy się jeszcze o 0,2 proc.

Głównym motorem wzrostu była i jest konsumpcja indywidualna. Przyrost gospodarczy to także efekt rosnącej ilości zapasów.

REKLAMA

W pierwszej połowie roku firmy odbudowywały zapasy, które zostały przez nie istotnie zmniejszone w 2009 r. ze względu na koszty i płynność. W drugiej połowie roku wzrost zapasów był efektem dynamizującej się sprzedaży. Na pewno w 2010 r. zabrakło wzrostu inwestycji przedsiębiorstw. A eksport netto nie przełożył się na wzrost PKB mimo wysokiej dynamiki eksportu, bowiem istotnie przyspieszył import - mówi Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

Dowiedz się także: Jakie są perspektywy rozwoju gospodarczego w Polsce?

REKLAMA

W 2010 r. przedsiębiorstwa zaczęły mozolnie pracować na szybszy wzrost gospodarczy. Należy pamiętać, że ponad 70 proc. PKB wytwarzane jest właśnie przez firmy. Na pozostałe blisko 30 proc. składają się: 12-13 proc. podatków i cła oraz 16-17 proc. wartość dodana brutto, wytworzona przez podmioty inne niż przedsiębiorstwa. W 2010 r. wiele rodzajów ryzyka, które negatywnie wpływało na działalność firm w 2009 r., uległo osłabieniu. Przedsiębiorstwa uznają, że w największym stopniu zmniejszyło się ryzyko braku możliwości rozpoczęcia planowanych inwestycji. Oznacza to, że na inwestycje pozwalały zarówno środki własne, jak i dostęp do kredytu, który firmy uznają za nieco łatwiejszy niż w 2009 r. Problem w tym, że przedsiębiorstwa postrzegały sytuację w 2010 r. jako ciągle niestabilną. Z tego powodu nie planowały inwestycji, aczkolwiek sytuacja w drugiej połowie 2010 r. uległa nieznacznej poprawie.

Firmy uznały za mniej niebezpieczne ryzyko zatoru płatniczego; na liście wysokich i najwyższych ryzyk spadło ono z pozycji drugiej na szóstą. Istotnie, w opinii przedsiębiorstw, zmniejszyło się także ryzyko zmian kursu złotego w stosunku do euro. W 2009 r. prawie 40 proc. firm uznawało je za najważniejsze, a w 2010 r. – nieco ponad 30 proc. przedsiębiorstw. Zmniejszyły się także, w ocenie firm, inne ryzyka: ryzyko osłabienia popytu na eksportowane towary, ryzyko nieuczciwych zachowań kontrahentów, wspomniane wcześniej ryzyko braku dostępu do kapitału. Jedyne ryzyko, którego wzrost firmy odczuły w 2010 r., to ryzyko wynikające ze wzrostu konkurencji. A to wyraźny sygnał, że gospodarka zaczęła się ożywiać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Karty kredytowe

Przedsiębiorstwa deklarują swoją gotowość do przyspieszenia. Konsumenci wspierają ich swoimi decyzjami. Jeżeli rozwiązywanie problemów z finansami publicznymi w Polsce, m.in. poprzez podniesienie od 1 stycznia 2011 r. podatku VAT, ale także czynniki zewnętrzne nie będą hamować decyzji inwestycyjnych przedsiębiorców, przyszły rok powinien okazać się lepszy. To nie będzie „wielki wybuch", tylko dalsze, mozolne pięcie się do góry.

Źródło: Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA