Jak założyć własną firmę?
REKLAMA
REKLAMA
Spis treści
REKLAMA
Krok 1. Wybór formy działalności
Krok 2. Koncesje, zezwolenia i inne uprawnienia
Krok 3. Wybór nazwy (firmy)
Krok 4. Wybór formy opodatkowania dochodów
Krok 5. Rejestracja firmy
Krok 6. Konto bankowe
Krok 7. Urząd skarbowy
Krok 8. ZUS
Krok 9. Inspekcja Handlowa
Krok 10. Ochrona przeciwpożarowa
Krok 11. Podatek od nieruchomości
Polecamy: Pieniądze z Unii Europejskiej 2014-2020 – nowe zasady finansowania
Zobacz serwis: Jak założyć firmę?
Krok 1. Wybór formy dla Twojej firmy
W tym poradniku podpowiadamy głównie jak założyć indywidualną działalność gospodarczą. Jednak musisz wiedzieć, że możesz działać nie tylko indywidualnie. Jeżeli chcesz działać razem ze wspólnikami do wyboru masz kilka rodzajów spółek.
Zobacz wideoszkolenie: Samochody służbowe 2015
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
W powyższym wyliczeniu pominęliśmy spółkę akcyjną, bo z pewnością nie nadaje się ona na początek działalności i przeznaczona jest dla dużych i bardzo dużych firm.
Zobacz również: Zakładam firmę - wybór formy prawnej
Porównaj: Jaka forma prawna dla firmy?
Krok 2. Koncesje, zezwolenia i inne uprawnienia
Warto już na tym etapie sprawdzić, czy do prowadzenia wybranej przez Ciebie działalności potrzebne są jakieś specjalne pozwolenia.
Bowiem nie każdą działalność gospodarczą można tak od razu rozpocząć zakładając tylko samą firmę. Legalne podejmowanie i wykonywanie niektórych rodzajów działalności gospodarczej jest możliwe dopiero po uzyskaniu koncesji, wpisu do rejestru działalności regulowanej, zezwolenia, licencji albo zgody. Czasem trzeba też wykazać się posiadaniem odpowiednich uprawnień zawodowych.
Zobacz wideoszkolenie: PIT i CIT w 2015 r.
Sprawdź: Tabela zawierająca zestawienie działalności regulowanych
Dla pocieszenia warto wskazać rodzaje działalności, których nie trzeba wpisywać do ewidencji działalności gospodarczej (można je wykonywać nawet bez formalnego założenia firmy):
- uprawy rolne,
- chów i hodowla zwierząt,
- ogrodnictwo,
- warzywnictwo,
- leśnictwo,
- rybactwo śródlądowe,
- wynajmowanie przez rolników pokoi i miejsc na ustawienie namiotów,
- sprzedaż posiłków domowych i świadczenie w gospodarstwach.
Zobacz: Zezwolenie i koncesja na prowadzenie działalności gospodarczej
Dowiedz się: Działalność koncesjonowana - kiedy potrzebna jest koncesja?
Krok 3. Wybór nazwy (firmy)
Potocznie mówimy „firma” wskazując na podmiot prowadzący działalność gospodarczą. Ale zgodnie z językiem prawa „firma”, to nazwa pod jaką działa przedsiębiorca (zarówno jednoosobowy, jak i spółki). Musisz wiedzieć, że nie możesz zupełnie dowolnie wybrać sobie owej nazwy. Przepisy określają pewne ramy tego wyboru.
Sprawdź: Jak wybrać nazwę dla firmy?
Przeczytaj: Ile kosztuje zastrzeżenie nazwy firmy w Polsce?
Krok 4. Wybór formy opodatkowania dochodów
Sprawdź: Zakładam firmę – opodatkowanie na zasadach ogólnych
Przeczytaj: Wybór formy opodatkowania małej firmy
Zobacz także: Preferencje podatkowe dla start-upów
Zobacz: Wybór formy opodatkowania dochodów firmy
Krok 5. Rejestracja firmy
Procedura rejestracji firmy CEIDG
Spółki (oprócz cywilnej) trzeba zarejestrować w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Więcej na temat procedur rejestracyjnych spółek w KRS w tekstach poświęconych poszczególnym rodzajom spółek wskazanych w Kroku 1.
Sprawdź: Rejestracja firmy - CEIDG i KRS
Dotychczas nie było w Polsce rejestru skupiającego w jednym miejscu wszystkich przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą (z wyłączeniem spółek prawa handlowego). Zmienia to CEIDG. Centralną ewidencję prowadzi w systemie teleinformatycznym minister właściwy do spraw gospodarki a do jej zadań należy:
- ewidencja przedsiębiorców będących osobami fizycznymi;
- udostępnianie informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie;
- umożliwienie wglądu do danych bezpłatnie udostępnianych przez Centralną Informację Krajowego Rejestru sądowego;
- umożliwienie ustalenia terminu i zakresu zmian wpisów w CEIDG oraz wprowadzającego je organu.
Dostęp do tych wszystkich informacji jest możliwy za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej. Upraszczając dostęp do informacji ma każdy użytkownik Internetu. Za pośrednictwem tej platformy, przy zastosowaniu formularzy elektronicznych zamieszczonych na stronie internetowej CEIDG, składa się wnioski o wpis do CEIDG.
Zakres wpisu do CEIDG jest szeroki. Oto on: zakres wpisu do CEIDG
Polecamy: Jak założyć własną firmę?
Dowiedz się: 8 kroków do założenia własnej firmy w CEIDG
Zobacz również: Rejestracja firmy w CEIDG przez pełnomocnika
REKLAMA
W praktyce wygląda to następująco: osoba fizyczna składa wniosek o wpis do CEIDG za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stornie internetowej CEIDG. System teleinformatyczny przesyła wnioskodawcy na wskazany adres poczty elektronicznej potwierdzenie złożenia wniosku. Ustawodawca przewidział jednak, że ta forma może okazać się z wielu powodów niedostępna dla potencjalnych przedsiębiorców i umożliwił złożenie wniosku do CEIDG w wybranym przez wnioskodawcę urzędzie gminy. Zastrzeżone jednak zostało, że ów wiosek winien być złożony na formularzu zgodnym z określonym wzorem. Wniosek może zostać złożony osobiście, bądź zostać wysłany listem poleconym. Organ gminy potwierdza tożsamość wnioskodawcy i potwierdza za pokwitowaniem jego przyjęcie. Następnie organ gminy przekształca wniosek na formę elektroniczną i przesyła go do CEIDG nie później jednak niż następnego dnia roboczego.
Wpis do CEIDG jest dokonywany, jeżeli wniosek jest złożony przez osobę uprawnioną i jest poprawny. Wniosek niepoprawny to taki, który nie zawiera niezbędnych danych, a także dotyczący działalności nieobjętej przepisami ustawy, lub który złożony został przez osobę, wobec której orzeczono zakaz wykonywania określonej we wniosku działalności gospodarczej. Wniosek niepoprawny to także wniosek złożony przez osobę już wpisaną do CEIDG, lub nie podpisany.
Jeśli wniosek złożony za pośrednictwem systemu teleinformatycznego jest niepoprawny, system teleinformatyczny CEIDG informuje niezwłocznie składającego o niepoprawności.
Sprawdź: Wniosek o wpis do CEIDG - kiedy jest poprawny?
Jeśli natomiast wniosek składany w urzędzie gminy jest niepoprawny, wójt, burmistrz albo prezydent miasta niezwłocznie wzywa do skorygowania lub uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni roboczych pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania, wskazując jednocześnie uchybienia.
Strona służąca rejestracji własnej firmy przez Internet - CEIDG
Instrukcja wypełniania formularza CEIDG-1
W jaki sposób dokonać zmian w CEIDG?
Krok 6. Konto bankowe
Artykuł 22 punkt 1 Ustawy o działalności gospodarczej mówi, że „Dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:
- stroną transakcji, z której wynika płatność, jest inny przedsiębiorca oraz
- jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15.000 euro przeliczonych na złote według średniego kursu walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym dokonano transakcji.”
Dowiedz się: Jak wybrać rachunek bankowy dla firmy?
Sprawdź: Obowiązek posiadania rachunku bankowego przez przedsiębiorcę
Kto nie musi posiadać rachunku bankowego?
REKLAMA
Obowiązek posiadania rachunku bankowego nie dotyczy jednak wszystkich przedsiębiorców. Przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi, które w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wybrały zryczałtowaną formę opodatkowania, nie mają obowiązku posiadania rachunku bankowego.
Powyższa reguła odnosi się również do jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, np. spółki cywilnej, której wspólnicy korzystają z jednej ze zryczałtowanych form opodatkowania.
Oznacza to, że przedsiębiorcy rozliczający się na podstawie karty podatkowej oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych są zwolnieni z obowiązku posiadania rachunku bankowego. Ryczałtowcy mogą wpłacać podatek bezpośrednio na konto urzędu skarbowego.
Zobacz również: Rejestracja firmy - CEIDG i KRS
Krok 7. Urząd skarbowy
Składając CEIDG-1 uzyskasz NIP oraz dokonasz wyboru formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Jeżeli będziesz prowadził działalność w formie spółki cywilnej musisz z pozostałymi wspólnikami wypełnić i złożyć formularz NIP-2 (wraz z załącznikami m.in. NIP-D informacja o wspólnikach, NIP-C informacja o miejscach wykonywania działalności – jeśli więcej niż jedno)
Sprawdź: Jak ustalić właściwego naczelnika urzędu skarbowego?
Jeżeli będziesz zakładał spółkę prawa handlowego wraz z wnioskiem do Rejestru Przedsiębiorców KRS należy złożyć zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2 z odpowiednimi załącznikami (m.in. NIP-C, NIP-B i NIP-D).
Wyłącznie urząd skarbowy informujesz o następujących danych (i ich zmianach):
- numerach firmowych rachunków bankowych,
- danych biura rachunkowego prowadzącego dokumentację podatkową,
- danych o prowadzonej dokumentacji podatkowej,
- danych kontaktowych: telefon, e-mail,
Trzeba to zrobić a formularzu NIP 1 (osoby fizyczne prowadzące samodzielnie działalność gospodarczą).
Osoby prowadzące działalność wyłącznie w formie spółki cywilnej informują o tych danych na formularzu NIP 3. Dane dotyczące spółki cywilnej należy podawać i aktualizować na formularzu NIP 2 i załącznikach.
Zobacz: Czynności sprawdzające urzędu skarbowego
Jeżeli przedsiębiorca staje się płatnikiem podatku VAT to jest zobowiązany do złożenia we właściwym Urzędzie Skarbowym druku VAT-R. Złożenie musi nastąpić najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych VAT.
Zobacz również: Kiedy podatek można zapłacić gotówką lub kartą?
Krok 8. ZUS
Niezależnie od wypełnienia wniosku CEIDG - 1 przedsiębiorca dokonuje zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i/lub ubezpieczenia zdrowotnego, składając do ZUS formularz ZUS ZUA lub ZUS ZZA.
Formularze te mogą zostać przekazane do ZUS w formie elektronicznej (po opatrzeniu bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu) lub papierowej (bezpośrednio w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS lub za pośrednictwem poczty).
W sytuacji zmiany danych występujących na formularzu ZUS ZUA lub ZUS ZZA należy dokonać zmiany zgłoszenia do ubezpieczeń.
W przypadku zgłoszenia, zawieszenia lub wznowienia działalności przez spółkę w Krajowym Rejestrze Sądowym, spółka dodatkowo wypełnia odpowiednio dokumenty zgłoszeniowe lub wyrejestrowujące, zmieniające lub korygujące dane spółki jako płatnika składek: ZUS ZPA, ZAA, ZBA, ZIPA, ZWPA.
Sprawdź: Wniosek do ZUS o wydanie pisemnej interpretacji
Formularze te zostaną bezpośrednio przekazane przez sądy rejestrowe do odpowiedniej jednostki ZUS (zgodnie z adresem siedziby spółki).
Natomiast wspólnicy spółek: komandytowej, jawnej, partnerskiej lub jednoosobowej spółki z o.o., w związku z obowiązującą od 1 stycznia 2009r . ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1318) składają do ZUS odpowiednio zgłoszenie/wyrejestrowanie siebie jako płatnika składek na własne ubezpieczenia na formularzu ZUS ZFA, ZUS ZWPA, ZUS ZIPA z własnymi odrębnymi danymi identyfikacyjnymi: NIP i PESEL. Mogą tego dokonać również za pośrednictwem sądu rejestrowego.
Wspólnicy spółek komandytowych, jawnych i partnerskich oraz jednoosobowych spółek z o.o., tak samo jak osoby fizyczne prowadzące jednoosobowo działalność gospodarczą lub w ramach spółki cywilnej, w celu dokonania zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i/lub ubezpieczenia zdrowotnego zobowiązani są przekazać do ZUSu w formie elektronicznej (opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu) lub papierowej (bezpośrednio w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS lub za pomocą poczty) formularz ZUS ZUA lub ZUS ZZA.
Poradnik ZUS dot. obowiązków przedsiębiorców
Zasady wypełniania dokumentów do ZUS
Wzory formularzy ubezpieczeniowych, wniosków i oświadczeń do ZUS
Zobacz: Składki ZUS 2014
Sprawdź: Składki ZUS dla nowych firm w 2015 roku
Krok 9. Inspekcja Handlowa
Przedsiębiorca rozpoczynający prowadzenie sklepu lub placówki handlowej czy gastronomicznej powinien zawiadomić o tym Państwową Inspekcję Handlową (wojewódzki inspektorat lub jego delegaturę).
Inspekcja ta kontroluje legalność i rzetelność działania przedsiębiorców w zakresie produkcji, handlu i usług. Kontroluje produkty wprowadzane do obrotu w zakresie zgodności z zasadniczymi wymaganiami określonymi w odrębnych przepisach, w tym również w zakresie oznakowania i zafałszowań. PIH kontroluje również świadczenie usług.
Zobacz: Kiedy Inspekcja Handlowa może kontrolować przedsiębiorcę?
Krok 10. Ochrona przeciwpożarowa
Zgodnie z ustawą o ochronie przeciwpożarowej przedsiębiorca zobowiązany jest:
- przestrzegać przeciwpożarowych wymagań budowlanych, instalacyjnych i technologicznych
- wyposażyć budynek, obiekt lub teren w sprzęt pożarniczy i ratowniczy oraz środki gaśnicze zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach,
- zapewnić osobom przebywającym w obiekcie bezpieczeństwo i możliwość ewakuacji,
- przygotować obiekt lub budynek do prowadzenia akcji ratowniczej,
- ustalić sposoby postępowania na wypadek powstania pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia.
Szczegóły należy uzgodnić z Państwową Strażą Pożarną.
Polecamy: serwis VAT
Krok 11. Podatek od nieruchomości
Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w swoim lub wynajmowanym lokalu jest zobowiązany uiszczać podatek od nieruchomości (znacznie większy niż w przypadku nieruchomości wykorzystywanych na cele mieszkalne.
O zmianie przeznaczenia lokalu z mieszkalnego na użytkowy trzeba zawiadomić gminę (każda gmina ma swój wzór zawiadomienia i wykazu nieruchomości) w terminie 14 dni od zmiany przeznaczenia.
Jeżeli prowadzimy działalność w swoim mieszkaniu (domu), to, jeżeli nie wyodrębniliśmy na potrzeby działalności oddzielnego pomieszczenia – nie musimy zgłaszać zmiany przeznaczenia i płacić wyższego podatku.
Podatek jest płatny w czterech ratach, w terminach do dnia: 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.
Zobacz: Podatek od nieruchomości niekorzystny dla przedsiębiorców
REKLAMA
REKLAMA