REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Płatnik, Oferta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zakładasz firmę? Pamiętaj o PUE ZUS!

Od 2023 roku wszyscy płatnicy składek mają obowiązek posiadać profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Osoba, która dopiero startuje ze swoim biznesem, musi pamiętać o tym, by założyć konto na PUE. Należy to zrobić w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności.

Którzy podatnicy nie muszą składać dokumentów rozliczeniowych do ZUS?

ZUS 2022. Nowy rok przyniósł wiele zmian podatkowych. W ramach Polskiego Ładu jedną z nich jest obowiązek składania co miesiąc dokumentów rozliczeniowych do ZUS. Są jednak pewne grupy podatników, których powyższy obowiązek nie obejmuje.

Firmy szukają nowych pracowników

Firmy szukają coraz więcej nowych pracowników. Liczba ofert pracy w urzędach pracy rośnie. Jakie są przyczyny?

Świadczenia przysługujące osobom ubezpieczonym podczas kwarantanny lub izolacji z powodu COVID-19

Osoby ubezpieczone będące m.in. pracownikami czy zleceniobiorcami odbywające obowiązkową kwarantannę mogą za zgodą podmiotów je zatrudniających wykonywać w tym okresie pracę w trybie zdalnym. Wówczas za ten czas mają prawo do wynagrodzenia za pracę. W przeciwnym wypadku, jeżeli objęte są ubezpieczeniem chorobowym, otrzymają świadczenie chorobowe. Pracy nie mogą świadczyć, nawet za zgodą zatrudniającego, osoby objęte izolacją, w tym w warunkach domowych. Dotychczasowe przepisy nie regulowały wprost możliwości wykonywania pracy zdalnej podczas kwarantanny. Została ona wprowadzona ustawą z 28 października 2020 r. zmieniającą ustawę covidową, która obecnie na publikację w Dzienniku Ustaw. Zmiany w tym zakresie wejdą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia nowelizacji.

REKLAMA

Coraz więcej opóźnionych płatności

Właściciele firm transportowych mają coraz większe kłopoty z przeterminowanymi fakturami. Już co 10 firma w tym sektorze ma zaległości w regulowaniu faktur czy spłacie kredytu. To najwyższy wskaźnik spośród wszystkich branż. Zdecydowanie na pogorszenie sytuacji w sektorze wpłynął koronawirus, którzy przyczynił się do przestojów transportu.

Jak odzyskać z ZUS nadpłatę z tytułu składek

Nadpłata składek ZUS jest z urzędu zaliczana na poczet zaległych, bieżących lub przyszłych należności. W niektórych okolicznościach składki mogą zostać zwrócone płatnikowi w formie pieniężnej - taki zwrot następuje jednak zawsze wyłącznie na wniosek płatnika. ZUS ma bezwzględny obowiązek zawiadomienia płatnika o kwocie nadpłaty na jego koncie - z wyjątkiem nadpłaconych należności nieprzekraczających 11,60 zł.

Problemy ze składaniem ofert przez Internet

Przedsiębiorca, któremu nie udało się przesłać oferty, musi dowieść, że wynikało to z błędów w działaniu platformy. Problem w tym, że nie bardzo ma jak.

Listy z ZUS o stanie konta - niedopłata

ZUS wysyła listy do ponad 3 mln płatników składek. Korespondencja zawiera informację o stanie konta w ZUS. Sprawdź, co zrobić w razie niedopłaty.

REKLAMA

Kontrole zwolnień lekarskich w firmach - ZUS przeszkoli przedsiębiorców

Ne tylko ZUS, ale także pracodawca jest uprawniony do kontroli zwolnień lekarskich pracowników. ZUS przeprowadzi dla nich szkolenia.

Nowy program Płatnik 2019

ZUS udostępnił już nową wersję programu Płatnik dla przedsiębiorców (wersja 10.02.002). Z tej wersji programu wszyscy użytkownicy powinni zacząć korzystać 26 stycznia 2019 r. Program Płatnik został uaktualniony w związku z projektem e-akta i małą działalnością gospodarczą (MDG).

Jakie zmiany dla płatników i ubezpieczonych będą wynikać z wprowadzenia od 1 grudnia 2018 r. wyłącznie e-ZLA

Lekarze mogą wystawiać zaświadczenia lekarskie o czasowej niezdolności do pracy także w formie elektronicznej jako e-ZLA od 1 stycznia 2016 r. Przed tą datą zaświadczenia lekarskie były wystawiane na drukach ZUS ZLA. Wprowadzono okres przejściowy, w którym obydwie formy wystawiania zaświadczeń lekarskich (papierowa i elektroniczna) były dozwolone. Okres przejściowy który był kilkakrotnie przesuwany, ostatecznie zakończy się 30 listopada 2018 r. Od 1 grudnia 2018 r. jedynym możliwym sposobem wystawienia zwolnienia lekarskiego będzie forma elektroniczna.

Jak przekroczenie rocznych limitów podstawy wymiaru podatku i składek ZUS w 2018 r. wpływa na inne obowiązki płatnika

Podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i FEP oraz opodatkowania są ograniczone w skali roku. Przekroczenie ustalonych limitów powoduje określone konsekwencje m.in. w zakresie ustalania podstawy wymiaru zasiłków czy dokonywania potrąceń z wynagrodzenia za pracę. Brak bieżącej informacji o przekroczeniu wskazanych podstaw wymiaru może powodować dla płatników obowiązek dokonania korekty rozliczeń z tego tytułu.

Czy nowy płatnik jest uprawniony do wypłaty zasiłku macierzyńskiego za część urlopu rodzicielskiego

Zatrudniliśmy pracownicę, która nie wykorzystała pełnego wymiaru zasiłku za czas urlopu rodzicielskiego u poprzedniego płatnika będącego zleceniodawcą. Osoba ta samotnie wychowuje dziecko urodzone w 2017 r. i nie skorzystała z 2 tygodni tego zasiłku. Pracownica złożyła nam, z zachowaniem 21-dniowego terminu, wniosek o udzielenie 2 tygodni urlopu rodzicielskiego i wypłatę zasiłku za tę część urlopu. Czy mamy obowiązek przychylić się do jej wniosku? W jakiej wysokości przysługuje jej zasiłek macierzyński za okres tego urlopu?

Jak wypełnić roczną informację ZUS IWA za 2017 r.

Informację ZUS IWA powinni złożyć płatnicy składek, którzy zgłaszają do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych. Jest to dokument, który należy złożyć najpóźniej 31 stycznia za rok poprzedni. Przekazane w ten sposób dane posłużą do wyliczenia przez ZUS wysokości stopy procentowej składki wypadkowej dla tych płatników, którzy zobowiązani byli składać ZUS IWA przez 3 kolejne lata (a więc 2015 r., 2016 r., i 2017 r.). Pozostali płatnicy stopę procentową składki wypadkowej będą musieli ustalić we własnym zakresie.

Składki na FP i FGŚP - kiedy płatnik składek zwolniony jest z ich opłacania

Obowiązek opłacania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych obciąża płatnika składek. Płatnik zobowiązany jest do ich opłacania za tych ubezpieczonych, którzy z danego tytułu podlegają równocześnie obowiązkowi ubezpieczeń emerytalnego i rentowych, i nie ukończyli 55 lat (w przypadku kobiet) albo 60 lat (w przypadku mężczyzn). Jednak zdarzają się inne sytuacje, w których obowiązek opłacenia składek na te fundusze jest również wyłączony.

Niedopłata składek ZUS lub opóźniona realizacja zapłaty

Co płatnik składek powinien zrobić, gdy stwierdzi niedopłatę składek bądź opóźnioną realizację zapłaty? Przedstawiamy bieżące wyjaśnienie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Papierowe zwolnienia lekarskie tylko do lipca 2018 r. Pracodawcy muszą założyć profil na PUE ZUS

Ręcznie wystawiane druki zwolnień lekarskich znikną całkowicie wraz z początkiem lipca 2018 roku. Nastąpi przejście na zwolnienia wyłącznie elektroniczne (e-ZLA). System elektronicznych zwolnień jest dużym ułatwieniem dla pracodawców. Warunek jest jeden – muszą mieć założony swój profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS). Taki profil obowiązkowo muszą mieć pracodawcy – płatnicy, którzy zatrudniają więcej niż 5 osób. Inni mogą to zrobić dobrowolnie.

Już od 1 stycznia 2018 r. jeden przelew na własny rachunek w ZUS

Składki już niedługo będzie można wpłacać na jeden indywidualny rachunek w ZUS. Już 1 stycznia 2018 r. skorzystają z tego firmy, przedsiębiorcy, jak również osoby samozatrudnione.

Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego - warsztaty

22 sierpnia 2017 r. w Warszawie odbędą się warsztaty "Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego". Warsztaty organizuje Centrum Promocji Informatyki. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Prawne aspekty profilowania osób - szkolenie

30 sierpnia 2017 r. w Warszawie odbędzie się szkolenie "Prawne aspekty profilowania osób". Szkolenie organizuje Centrum Promocji Informatyki. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Tryb zapytania o cenę

Tryb zapytania o cenę, w świetle przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, jest powszechnie uznawany za najkorzystniejszy sposób wyboru wykonawców, którzy będą brali potencjalny udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Prostota jego stosowania, umożliwiająca współpracę z wybranym gronem wykonawców, jest jednak obwarowana szczegółowymi wymogami, które należy spełnić, aby stosować wskazany sposób udzielania zamówień publicznych.

Przesłanie zawiadomienia o wyborze najkorzystniejszej oferty za pomocą faksu

Oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. W przypadku faksu, jest to moment uzyskania raportu z jego transmisji. Zamawiający przesyłając zawiadomienie o wyborze najkorzystniejszej oferty za pomocą faksu otrzymuje wydruk kontrolny, z którego wynika, że zawiadomienie zostało wysłane z jego aparatu nadawczego oraz odebrane przez aparat wykonawcy.

Ruszyła kampania informacyjna dla płatników

1 stycznia 2015 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe odnoszące się do dochodów uzyskiwanych od 1 stycznia 2014 r. W związku z tym Ministerstwo Finansów przygotowało kampanię informacyjną dla płatników, która ruszyła już 10 grudnia 2014 r.

Kryteria oceny ofert według nowych przepisów PzP

Nowelizacja przepisów prawa zamówień publicznych wprowadziła nowe kryteria oceny ofert, z których mogą korzystać zamawiający. Należą do nich oczywiście cena, ale również termin realizacji zamówienia czy też warunki gwarancji. Z których kryteriów najczęściej korzystają zamawiający?

Rażąco tanie oferty w zamówieniach publicznych

Nowe regulacje prawne, zawarte w art. 55 dyrektywy 2004/18/WE i w dyrektywie 2014/24/UE162 nakładają na zamawiającego obowiązek uzyskania od wykonawców informacji dotyczących lub kosztów proponowanych w ofercie, jeżeli oferta może zawierać rażąco niską cenę.

Dobre praktyki w zamówieniach publicznych

Konfederacja Lewiatan proponuje wprowadzenie zmian w zamówieniach publicznych, a dokładniej o wprowadzenie tzw. dobrych praktyk. Nowelizacja ustawy o PZP nie określa już ceny jako wyłącznego kryterium rozstrzygania przetargów. Konieczne jest również odpowiednie podejście i wprowadzenie właściwych procedur.

Dialog konkurencyjny w prawie zamówień publicznych

Dialog konkurencyjny jest stosowany w prawie zamówień publicznych w sytuacji, gdy zamawiający jest w stanie określić swoje potrzeby i wymagania, jednakże nie zna sposobu na ich spełnienie. Dodatkowo ciężko jest im ustalić jakich metod i rozwiązań powinni użyć. Dla rozwiązania tych niejasności przydatny jest właśnie dialog konkurencyjny.

Procedura konkurencyjna z negocjacjami – udzielanie zamówień

W procedurze konkurencyjnej z negocjacjami zamawiający ma obowiązek określić w dokumentach zamówienia kryteria oraz minimalne wymogi udzielenia zamówienia. Ma to na celu zagwarantowanie równego traktowania wszystkich wykonawców.

W przetargach nie może decydować tylko cena

Po raz kolejny okazuje się, że stosowanie kryterium najniższej ceny, kosztem innych, istotnych elementów wymogów wobec oferenta, prowadzi do poważnych problemów – tym razem o znaczeniu państwowym. Rozstrzygając przetarg na system operacyjny obsługujący wybory samorządowe, PKW wyłoniła wykonawcę w oparciu o kryterium cenowe, z pominięciem kryteriów jakościowych w stosunku do wymagań zamawiającego. Stało się tak mimo istnienia odpowiednich mechanizmów prawnych umożliwiających stosowanie także innych kryteriów aniżeli tylko najniższa cena

Ogłoszenie o zamówienia publiczne i terminy składania ofert

Ogłoszenie o zamówieniu publicznym jest niczym innym jak zaproszeniem do ubiegania się o zamówienie wedle wszystkich procedur. Ogłoszenie przesyła zamawiający w terminie nie później niż w terminie 30 dni od zawarcia umowy. Nowa dyrektywa unijna skraca minimalne terminy składania ofert i wniosków o udzielenie zamówienia.

Zatrzymanie wadium po nowelizacji PZP

Po nowelizacji PZP, zgodnie z art. 46 ust. 4a, zamawiający będzie obowiązany zatrzymać wadium wraz z odsetkami w określonych sytuacjach. W artykule przedstawione zostały 4 przypadki, w których możliwe jest zatrzymanie wadium.

Rażąco niska cena oferty po nowelizacji ustawy - Prawo zamówień publicznych

Zgodnie z art. 90 ust. 1 Pzp po nowelizacji, jeżeli cena oferty będzie wydawać się rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia i budzić wątpliwości zamawiającego co do możliwości wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z wymaganiami określonymi przez zamawiającego lub wynikającymi z odrębnych przepisów, w szczególności będzie niższa o 30% od wartości zamówienia lub średniej arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert, zamawiający będzie obowiązany zwrócić się o udzielenie wyjaśnień, w tym złożenie dowodów, dotyczących elementów oferty mających wpływ na wysokość ceny.

Wybór oferty po uchyleniu się wykonawcy

Jeżeli wykonawca, którego oferta została wybrana, uchyla się od zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego lub nie wnosi wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy, zamawiający może wybrać ofertę najkorzystniejszą spośród pozostałych ofert bez przeprowadzania ich ponownego badania i oceny, chyba że zachodzą przesłanki unieważnienia postępowania, o których mowa w art. 93 ust. 1 Pzp.

Procedury udzielania zamówień publicznych – otwarta i ograniczona

Nowa dyrektywa unijna wprowadza wiele istotnych zmian w procedurach udzielania zamówień publicznych. Zmiany dotyczą przede wszystkim katalogu procedur oraz możliwości zastosowania ich w praktyce. Do najważniejszych należy procedura otwarta i ograniczona. Na czym polega udzielanie zamówienia w tych trybach?

Składanie oświadczeń dotyczących okoliczności wyłączających udział w Pzp

Zgodnie z przepisami prawa zamówień publicznych, osoby ubiegające się o udzielenie zamówienia zobowiązane są złożyć pisemne oświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności, które wyłączają możliwość występowania w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.

Ograniczenia w stosowaniu ceny, jako jedynego kryterium po zmianach

Nowelizacja ustawy - Prawo zamówień publicznych wprowadza zasadę, zgodnie z którą zamawiający może stosować cenę, jako jedyne kryterium oceny ofert, wyłącznie w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia jest powszechnie dostępnym o ustalonych standardach jakościowych, natomiast jednostki sektora finansów publicznych, a także państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, inne niż jednostki sektora finansów publicznych, jeżeli dodatkowo wykażą w załączniku do protokołu postępowania, w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty ponoszone w całym okresie korzystania z przedmiotu zamówienia. Wyjątkiem jest tryb licytacji elektronicznej, w którym zamawiający dopuszcza do udziału w licytacji elektronicznej i zaprasza do składania ofert wszystkich wykonawców spełniających warunki udziału w postępowaniu, określając w zaproszeniu termin związania ofertą wykonawcy, który zaoferuje najniższą cenę.

Rażąco niska cena oferty

Pojęcie „rażąco niskiej ceny” nie zostało zdefiniowane w Pzp, jak również w dyrektywach unijnych. Ponieważ przepisy Pzp nie zawierają legalnej definicji rażąco niskiej ceny, o tym, czy cena oferty jest rażąco niska w stosunku do przedmiotu zamówienia, decyduje zamawiający, który powinien mieć wiedzę pozwalającą zweryfikować zaoferowane przez wykonawców ceny oraz wyjaśnienia złożone na podstawie art. 90 ust. 1 Pzp.

Zwolnienia z opłacania składek na FP i FGŚP

Płatnik składek zobowiązany jest opłacać składki za ubezpieczonego na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, jeżeli ubezpieczony podlega obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym. W jaki sposób opłacać składki po zmianach?

Naruszenie przepisów prawa zamówień publicznych – cena w ofercie

Jeżeli oferta zawiera rażąco niską cenę w odniesieniu do przedmiotu zamówienia, wówczas zamawiający zwraca się do wykonawcy o udzielenie wyjaśnień. Wezwanie do złożenia wyjaśnień wiąże się każdorazowo z decyzją o odrzuceniu oferty.

Rozszerzenie zakresu zamówienia w odniesieniu do umowy ramowej

Zgodnie z art. 2 pkt 9a prawa zamówień publicznych umową ramową jest umowę zawartą pomiędzy zamawiającym a jednym lub większą liczbą wykonawców, której celem jest ustalenie warunków dotyczących zamówień publicznych, jakie mogą zostać udzielone w danym okresie. Zamawiający może zawrzeć umowę ramową po przeprowadzeniu postępowania, stosując odpowiednio przepisy dotyczące udzielania zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem.

Korygowanie dokumentów przez płatnika w związku z reklamacjami ubezpieczonych

Każdy ubezpieczony w ZUS otrzymuje informacje o stanie indywidualnego konta. Jeżeli po otrzymaniu informacji okaże się, że na koncie nie zostały zewidencjonowane wszystkie składki, wówczas ubezpieczony zgłasza się do płatnika o dokonanie korekty dokumentów.

Jak przygotować się na kontrolę z ZUS?

ZUS zobowiązany jest przestrzegać zasad kontroli wskazanych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, ale również ograniczeń, które przewiduje ustawa o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgłoszenie danych do ZUS dotyczących pracy w szczególnych warunkach

Płatnik składek ma obowiązek prowadzenia ewidencji pracowników wykonujących pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, za które opłaca składki na Fundusz Emerytur Pomostowych. Zgłoszenia danych dokonuje się do 31 marca następnego roku kalendarzowego.

Aktualizacja Programu PŁATNIK

ZUS poinformował, iż od 15 lipca 2014 r. obowiązuje nowa wersja 9.01.001D programu PŁATNIK.

Korekta dokumentów zgłoszeniowych do ZUS

Przed złożeniem dokumentów zgłoszeniowych w ZUS należy upewnić się, czy aby na pewno wybraliśmy odpowiedni formularz i prawidłowo go wypełniliśmy. W jaki sposób dokonać korekty dokumentów składanych przez płatnika? A jak dokumentów osoby ubezpieczonej?

Jakie dane identyfikacyjne należy przekazać do ZUS?

Płatnik składek dokonuje zgłoszenia do ZUS celem opłacania składek. Wówczas tworzone jest konto płatnika, na którym rozliczane są poszczególne składki. Jakie dane identyfikacyjne należy zgłosić w ZUS?

Jak dokonać wyrejestrowania z ZUS?

Płatnik składek zobowiązany jest wyrejestrować pracownika, którego tytuł do ubezpieczeń społecznych wygasł w terminie 7 dni od daty wygaśnięcia. Dokonuje się tego na formularzu ZUS ZWUA. Jak wyrejestrować płatnika składek?

Jak liczyć termin związania ofertą?

Wedle regulacji prawa cywilnego oświadczenie woli zawarcia umowy stanowi ofertę , jeżeli zawiera istotne postanowienia umowy. Termin związania ofertą powinien zostać określony w jej treści. W prawie zamówień publicznych określenie terminu leży po stronie zamawiającego. W jaki sposób liczyć termin związania ofertą?

Przesłanki wykluczenia oferenta z postępowania u udzielenie zamówienia

Regulacje unijne zawierają wyczerpującą listę przesłanek, na podstawie których można wykluczyć oferenta z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W jakich sytuacjach dochodzi do wykluczenia?

Jak zgłosić płatnika składek do ZUS?

Płatnik składek zobowiązany jest złożyć do ZUS odpowiedni, wypełniony poprawnie formularz zgłoszeniowy. W jaki sposób zgłoszenia dokonują osoby fizyczne, przedsiębiorcy oraz osoby prawne?

REKLAMA