REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się na kontrolę z ZUS?

Marta Mizerska
kontrola ZUS
kontrola ZUS

REKLAMA

REKLAMA

ZUS zobowiązany jest przestrzegać zasad kontroli wskazanych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, ale również ograniczeń, które przewiduje ustawa o swobodzie działalności gospodarczej.

Kto podlega kontroli?

Nie każdy płatnik podlega kontroli ZUS. U osób, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą i odkładają składki tylko na własne ubezpieczenia , ZUS zasadniczo nie wszczyna postępowań kontrolnych . Prawidłowość wywiązywania się z obowiązku składkowego sprawowany jest przez pracownika ZUS odpowiedzialnego za prowadzenie konta płatnika. Jedynie w uzasadnionych przypadkach kontrola ZUS może zostać wszczęta również w takiego płatnika składek.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Polecamy: Poradnik Gazety Prawnej

Zawiadomienie

REKLAMA

Obowiązkiem ZUS jest powiadomienie przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia postępowania kontrolnego. Może ono nastąpić poprzez doręczenie pocztą za zwrotnym poświadczeniem odbioru lub osobiście przez inspektora kontroli ZUS. Termin kontroli nie może zostać wyznaczony na mniej niż 7 dni i nie więcej niż 30 dni od momentu skutecznego dostarczenia zawiadomienia. Przekroczenie tych terminów skutkuje koniecznością ponownego zawiadomienia płatnika, a także możliwością wniesienia sprzeciwu na niezgodne z przepisami prowadzenie postępowania kontrolnego. Wcześniejsze wszczęcie kontroli możliwe jest jedynie na wniosek płatnika oraz za zgodą inspektora kontroli prowadzącego postępowanie.

Zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli nie dokonuje się w przypadku, gdy płatnik składek nie przebywa w miejscu zamieszkania lub zameldowania będącego siedzibą firmy lub miejscem prowadzenia działalności lub gdy doręczenie pism na podane adresy było bezskuteczne lub utrudnione.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korekta dokumentów zgłoszeniowych do ZUS

Czas trwania

ZUS prowadząc postępowanie w przedsiębiorstwie musi przestrzegać limitów czasowych trwania kontroli. Ograniczenia te są uzależnione od rodzajów przedsiębiorców

  • Mikroprzedsiębiorca – maksymalny czas trwania kontroli to 12 dni roboczych
  • Mały przedsiębiorca – maksymalny czas trwania kontroli to 18 dni roboczych
  • Średni przedsiębiorca – maksymalny czas trwania kontroli to 24 dni robocze
  • Pozostali przedsiębiorcy – maksymalny czas trwania kontroli to 48 dni roboczych

REKLAMA

Termin zakończenia kontroli powinien zostać wskazany najpóźniej w dniu wszczęcia postępowania i przekazania płatnikowi upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Przedłużenie tego terminu może nastąpić tylko z przyczyn niezależnych od ZUS i zawsze wymaga uzasadnienia na piśmie. Łączny czas kontroli w żadnym przypadku nie może przekroczyć granicznych terminów wskazanych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisami długość trwania kontroli liczy się od dnia doręczeni płatnikowi upoważnienia i wpisu do ksiązki kontroli do dnia doręczenia płatnikowi protokołu kontroli. Pominięcie w obliczaniu dni, w których inspektor nie prowadził czynności kontrolnych w przedsiębiorstwie jest naruszeniem przepisów.

Jakie są uprawnienia inspektorów kontroli ZUS?

W czasie trwania kontroli przez inny organ, ZUS nie może rozpocząć swojej kontroli, nawet w przypadku gdy podmiot kontrolowany o to wnioskuje. Do sprawdzenia czy równolegle nie ma miejsca kontrola innego organu służy książka kontroli, którą przedsiębiorca ma obowiązek prowadzić i przechowywać w swojej siedzibie, razem z upoważnieniami oraz protokołami kontroli. Może być prowadzona w formie papierowej i elektronicznej. Wyjątkiem od zasady nieprowadzenia równolegle dwóch lub więcej kontroli jest sytuacja, gdy przedsiębiorstwo  obejmuje więcej niż jedną wyodrębnioną część.

Książka kontroli przedsiębiorcy

Zakres kontroli

Powinien zostać szczegółowo opisany w upoważnieniu wręczanym płatnikowi. Jest to bardzo ważne, ponieważ inspektor nie ma prawa wykraczać poza zakres działań w nim zawarty. Poza tym obowiązki inspektorów opisane są w art. 86 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Kontrola firmy przez ZUS

Miejsce przeprowadzenia postępowania kontrolnego

Postępowanie kontrolne ZUS prowadzone jest w siedzibie płatnika składek, w siedzibie firmy usługowej prowadzącej rozliczenia płatnika oraz w miejscach prowadzenia przez niego działalności. Kontrolujący mają prawo poruszania się bez potrzeby uzyskiwania i okazywania przepustki, jak również nie podlega rewizji osobistej. Musi natomiast stosować się do obowiązujących na terenie kontrolowanego zakładu zasad bhp.

Za zgodą płatnika kontrola może odbyć się w siedzibie ZUS, jeżeli może to usprawnić kontrolę. Zgodę płatnik wyraża na piśmie.

Ile maksymalnie może trwać kontrola ZUS

Czynności kontrolne

W zakresie kontroli ZUS mieści się badanie dokumentacji, takiej jak zbiorcze i szczegółowe listy płac, karty zasiłkowe czy plan kont obowiązujący w firmie oraz wydruki z poszczególnych kont księgowych . Kontrolujący ma prawo sporządzić kopie dokumentacji źródłowej, które poświadczone za zgodność z oryginałem, zostają ponumerowane i włączone do akt kontroli. Płatnik ma obowiązek nieodpłatnie udostępnić wszystkie dokumenty i urządzenia.

Jeżeli po zbadaniu dokumentacji pojawią się jakieś wątpliwości, mające wpływ na przebieg postępowania kontrolnego, zostaje przeprowadzane przesłuchanie świadków. Odmowa zeznań w charakterze świadka przysługuje podmiotom określonym w art. 83 par 1 i 2.

Jakie prawa i obowiązki ma płatnik składek podczas kontroli ZUS

Zakończenie kontroli

Kontrola kończy się wraz z doręczeniem płatnikowi protokołu kontroli, który zwiera wszystkie informacje dotyczące przeprowadzonej kontroli. Od ustaleń zawartych w protokole płatnik nie może odwołać się do wyższej instancji, choć może wnieść do niego zastrzeżenia, do których odniesie się inspektor prowadzący postępowanie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA