REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się na kontrolę z ZUS?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Mizerska
kontrola ZUS
kontrola ZUS

REKLAMA

REKLAMA

ZUS zobowiązany jest przestrzegać zasad kontroli wskazanych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, ale również ograniczeń, które przewiduje ustawa o swobodzie działalności gospodarczej.

Kto podlega kontroli?

Nie każdy płatnik podlega kontroli ZUS. U osób, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą i odkładają składki tylko na własne ubezpieczenia , ZUS zasadniczo nie wszczyna postępowań kontrolnych . Prawidłowość wywiązywania się z obowiązku składkowego sprawowany jest przez pracownika ZUS odpowiedzialnego za prowadzenie konta płatnika. Jedynie w uzasadnionych przypadkach kontrola ZUS może zostać wszczęta również w takiego płatnika składek.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Polecamy: Poradnik Gazety Prawnej

Zawiadomienie

Obowiązkiem ZUS jest powiadomienie przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia postępowania kontrolnego. Może ono nastąpić poprzez doręczenie pocztą za zwrotnym poświadczeniem odbioru lub osobiście przez inspektora kontroli ZUS. Termin kontroli nie może zostać wyznaczony na mniej niż 7 dni i nie więcej niż 30 dni od momentu skutecznego dostarczenia zawiadomienia. Przekroczenie tych terminów skutkuje koniecznością ponownego zawiadomienia płatnika, a także możliwością wniesienia sprzeciwu na niezgodne z przepisami prowadzenie postępowania kontrolnego. Wcześniejsze wszczęcie kontroli możliwe jest jedynie na wniosek płatnika oraz za zgodą inspektora kontroli prowadzącego postępowanie.

REKLAMA

Zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli nie dokonuje się w przypadku, gdy płatnik składek nie przebywa w miejscu zamieszkania lub zameldowania będącego siedzibą firmy lub miejscem prowadzenia działalności lub gdy doręczenie pism na podane adresy było bezskuteczne lub utrudnione.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korekta dokumentów zgłoszeniowych do ZUS

Czas trwania

ZUS prowadząc postępowanie w przedsiębiorstwie musi przestrzegać limitów czasowych trwania kontroli. Ograniczenia te są uzależnione od rodzajów przedsiębiorców

  • Mikroprzedsiębiorca – maksymalny czas trwania kontroli to 12 dni roboczych
  • Mały przedsiębiorca – maksymalny czas trwania kontroli to 18 dni roboczych
  • Średni przedsiębiorca – maksymalny czas trwania kontroli to 24 dni robocze
  • Pozostali przedsiębiorcy – maksymalny czas trwania kontroli to 48 dni roboczych

Termin zakończenia kontroli powinien zostać wskazany najpóźniej w dniu wszczęcia postępowania i przekazania płatnikowi upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Przedłużenie tego terminu może nastąpić tylko z przyczyn niezależnych od ZUS i zawsze wymaga uzasadnienia na piśmie. Łączny czas kontroli w żadnym przypadku nie może przekroczyć granicznych terminów wskazanych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisami długość trwania kontroli liczy się od dnia doręczeni płatnikowi upoważnienia i wpisu do ksiązki kontroli do dnia doręczenia płatnikowi protokołu kontroli. Pominięcie w obliczaniu dni, w których inspektor nie prowadził czynności kontrolnych w przedsiębiorstwie jest naruszeniem przepisów.

Jakie są uprawnienia inspektorów kontroli ZUS?

W czasie trwania kontroli przez inny organ, ZUS nie może rozpocząć swojej kontroli, nawet w przypadku gdy podmiot kontrolowany o to wnioskuje. Do sprawdzenia czy równolegle nie ma miejsca kontrola innego organu służy książka kontroli, którą przedsiębiorca ma obowiązek prowadzić i przechowywać w swojej siedzibie, razem z upoważnieniami oraz protokołami kontroli. Może być prowadzona w formie papierowej i elektronicznej. Wyjątkiem od zasady nieprowadzenia równolegle dwóch lub więcej kontroli jest sytuacja, gdy przedsiębiorstwo  obejmuje więcej niż jedną wyodrębnioną część.

Książka kontroli przedsiębiorcy

Zakres kontroli

Powinien zostać szczegółowo opisany w upoważnieniu wręczanym płatnikowi. Jest to bardzo ważne, ponieważ inspektor nie ma prawa wykraczać poza zakres działań w nim zawarty. Poza tym obowiązki inspektorów opisane są w art. 86 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Kontrola firmy przez ZUS

Miejsce przeprowadzenia postępowania kontrolnego

Postępowanie kontrolne ZUS prowadzone jest w siedzibie płatnika składek, w siedzibie firmy usługowej prowadzącej rozliczenia płatnika oraz w miejscach prowadzenia przez niego działalności. Kontrolujący mają prawo poruszania się bez potrzeby uzyskiwania i okazywania przepustki, jak również nie podlega rewizji osobistej. Musi natomiast stosować się do obowiązujących na terenie kontrolowanego zakładu zasad bhp.

Za zgodą płatnika kontrola może odbyć się w siedzibie ZUS, jeżeli może to usprawnić kontrolę. Zgodę płatnik wyraża na piśmie.

Ile maksymalnie może trwać kontrola ZUS

Czynności kontrolne

W zakresie kontroli ZUS mieści się badanie dokumentacji, takiej jak zbiorcze i szczegółowe listy płac, karty zasiłkowe czy plan kont obowiązujący w firmie oraz wydruki z poszczególnych kont księgowych . Kontrolujący ma prawo sporządzić kopie dokumentacji źródłowej, które poświadczone za zgodność z oryginałem, zostają ponumerowane i włączone do akt kontroli. Płatnik ma obowiązek nieodpłatnie udostępnić wszystkie dokumenty i urządzenia.

Jeżeli po zbadaniu dokumentacji pojawią się jakieś wątpliwości, mające wpływ na przebieg postępowania kontrolnego, zostaje przeprowadzane przesłuchanie świadków. Odmowa zeznań w charakterze świadka przysługuje podmiotom określonym w art. 83 par 1 i 2.

Jakie prawa i obowiązki ma płatnik składek podczas kontroli ZUS

Zakończenie kontroli

Kontrola kończy się wraz z doręczeniem płatnikowi protokołu kontroli, który zwiera wszystkie informacje dotyczące przeprowadzonej kontroli. Od ustaleń zawartych w protokole płatnik nie może odwołać się do wyższej instancji, choć może wnieść do niego zastrzeżenia, do których odniesie się inspektor prowadzący postępowanie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA