REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się na kontrolę z ZUS?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marta Mizerska
kontrola ZUS
kontrola ZUS

REKLAMA

REKLAMA

ZUS zobowiązany jest przestrzegać zasad kontroli wskazanych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, ale również ograniczeń, które przewiduje ustawa o swobodzie działalności gospodarczej.

Kto podlega kontroli?

Nie każdy płatnik podlega kontroli ZUS. U osób, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą i odkładają składki tylko na własne ubezpieczenia , ZUS zasadniczo nie wszczyna postępowań kontrolnych . Prawidłowość wywiązywania się z obowiązku składkowego sprawowany jest przez pracownika ZUS odpowiedzialnego za prowadzenie konta płatnika. Jedynie w uzasadnionych przypadkach kontrola ZUS może zostać wszczęta również w takiego płatnika składek.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Polecamy: Poradnik Gazety Prawnej

Zawiadomienie

Obowiązkiem ZUS jest powiadomienie przedsiębiorcy o zamiarze wszczęcia postępowania kontrolnego. Może ono nastąpić poprzez doręczenie pocztą za zwrotnym poświadczeniem odbioru lub osobiście przez inspektora kontroli ZUS. Termin kontroli nie może zostać wyznaczony na mniej niż 7 dni i nie więcej niż 30 dni od momentu skutecznego dostarczenia zawiadomienia. Przekroczenie tych terminów skutkuje koniecznością ponownego zawiadomienia płatnika, a także możliwością wniesienia sprzeciwu na niezgodne z przepisami prowadzenie postępowania kontrolnego. Wcześniejsze wszczęcie kontroli możliwe jest jedynie na wniosek płatnika oraz za zgodą inspektora kontroli prowadzącego postępowanie.

REKLAMA

Zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli nie dokonuje się w przypadku, gdy płatnik składek nie przebywa w miejscu zamieszkania lub zameldowania będącego siedzibą firmy lub miejscem prowadzenia działalności lub gdy doręczenie pism na podane adresy było bezskuteczne lub utrudnione.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Korekta dokumentów zgłoszeniowych do ZUS

Czas trwania

ZUS prowadząc postępowanie w przedsiębiorstwie musi przestrzegać limitów czasowych trwania kontroli. Ograniczenia te są uzależnione od rodzajów przedsiębiorców

  • Mikroprzedsiębiorca – maksymalny czas trwania kontroli to 12 dni roboczych
  • Mały przedsiębiorca – maksymalny czas trwania kontroli to 18 dni roboczych
  • Średni przedsiębiorca – maksymalny czas trwania kontroli to 24 dni robocze
  • Pozostali przedsiębiorcy – maksymalny czas trwania kontroli to 48 dni roboczych

Termin zakończenia kontroli powinien zostać wskazany najpóźniej w dniu wszczęcia postępowania i przekazania płatnikowi upoważnienia do przeprowadzenia kontroli. Przedłużenie tego terminu może nastąpić tylko z przyczyn niezależnych od ZUS i zawsze wymaga uzasadnienia na piśmie. Łączny czas kontroli w żadnym przypadku nie może przekroczyć granicznych terminów wskazanych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisami długość trwania kontroli liczy się od dnia doręczeni płatnikowi upoważnienia i wpisu do ksiązki kontroli do dnia doręczenia płatnikowi protokołu kontroli. Pominięcie w obliczaniu dni, w których inspektor nie prowadził czynności kontrolnych w przedsiębiorstwie jest naruszeniem przepisów.

Jakie są uprawnienia inspektorów kontroli ZUS?

W czasie trwania kontroli przez inny organ, ZUS nie może rozpocząć swojej kontroli, nawet w przypadku gdy podmiot kontrolowany o to wnioskuje. Do sprawdzenia czy równolegle nie ma miejsca kontrola innego organu służy książka kontroli, którą przedsiębiorca ma obowiązek prowadzić i przechowywać w swojej siedzibie, razem z upoważnieniami oraz protokołami kontroli. Może być prowadzona w formie papierowej i elektronicznej. Wyjątkiem od zasady nieprowadzenia równolegle dwóch lub więcej kontroli jest sytuacja, gdy przedsiębiorstwo  obejmuje więcej niż jedną wyodrębnioną część.

Książka kontroli przedsiębiorcy

Zakres kontroli

Powinien zostać szczegółowo opisany w upoważnieniu wręczanym płatnikowi. Jest to bardzo ważne, ponieważ inspektor nie ma prawa wykraczać poza zakres działań w nim zawarty. Poza tym obowiązki inspektorów opisane są w art. 86 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Kontrola firmy przez ZUS

Miejsce przeprowadzenia postępowania kontrolnego

Postępowanie kontrolne ZUS prowadzone jest w siedzibie płatnika składek, w siedzibie firmy usługowej prowadzącej rozliczenia płatnika oraz w miejscach prowadzenia przez niego działalności. Kontrolujący mają prawo poruszania się bez potrzeby uzyskiwania i okazywania przepustki, jak również nie podlega rewizji osobistej. Musi natomiast stosować się do obowiązujących na terenie kontrolowanego zakładu zasad bhp.

Za zgodą płatnika kontrola może odbyć się w siedzibie ZUS, jeżeli może to usprawnić kontrolę. Zgodę płatnik wyraża na piśmie.

Ile maksymalnie może trwać kontrola ZUS

Czynności kontrolne

W zakresie kontroli ZUS mieści się badanie dokumentacji, takiej jak zbiorcze i szczegółowe listy płac, karty zasiłkowe czy plan kont obowiązujący w firmie oraz wydruki z poszczególnych kont księgowych . Kontrolujący ma prawo sporządzić kopie dokumentacji źródłowej, które poświadczone za zgodność z oryginałem, zostają ponumerowane i włączone do akt kontroli. Płatnik ma obowiązek nieodpłatnie udostępnić wszystkie dokumenty i urządzenia.

Jeżeli po zbadaniu dokumentacji pojawią się jakieś wątpliwości, mające wpływ na przebieg postępowania kontrolnego, zostaje przeprowadzane przesłuchanie świadków. Odmowa zeznań w charakterze świadka przysługuje podmiotom określonym w art. 83 par 1 i 2.

Jakie prawa i obowiązki ma płatnik składek podczas kontroli ZUS

Zakończenie kontroli

Kontrola kończy się wraz z doręczeniem płatnikowi protokołu kontroli, który zwiera wszystkie informacje dotyczące przeprowadzonej kontroli. Od ustaleń zawartych w protokole płatnik nie może odwołać się do wyższej instancji, choć może wnieść do niego zastrzeżenia, do których odniesie się inspektor prowadzący postępowanie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA