REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie zmiany dla płatników i ubezpieczonych będą wynikać z wprowadzenia od 1 grudnia 2018 r. wyłącznie e-ZLA

Subskrybuj nas na Youtube
Jakie zmiany dla płatników i ubezpieczonych będą wynikać z wprowadzenia od 1 grudnia 2018 r. wyłącznie e-ZLA /Fot. Fotolia
Jakie zmiany dla płatników i ubezpieczonych będą wynikać z wprowadzenia od 1 grudnia 2018 r. wyłącznie e-ZLA /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Lekarze mogą wystawiać zaświadczenia lekarskie o czasowej niezdolności do pracy także w formie elektronicznej jako e-ZLA od 1 stycznia 2016 r. Przed tą datą zaświadczenia lekarskie były wystawiane na drukach ZUS ZLA. Wprowadzono okres przejściowy, w którym obydwie formy wystawiania zaświadczeń lekarskich (papierowa i elektroniczna) były dozwolone. Okres przejściowy który był kilkakrotnie przesuwany, ostatecznie zakończy się 30 listopada 2018 r. Od 1 grudnia 2018 r. jedynym możliwym sposobem wystawienia zwolnienia lekarskiego będzie forma elektroniczna.

REKLAMA

Od 1 grudnia 2018 r., jeśli w wyniku badania lekarz stwierdzi, że ubezpieczony jest niezdolny do wykonywania pracy lub stwierdzi konieczność sprawowania opieki nad chorym dzieckiem lub innym chorym członkiem rodziny ubezpieczonego, powinien wystawić elektroniczne zaświadczenie lekarskie. Dane ewidencyjne niezbędne do wystawienia zaświadczenia będą dla lekarza widoczne w systemie, ale lekarz powinien je potwierdzić z pacjentem, szczególnie NIP płatnika składek ubezpieczonego. Lekarz widzi w systemie, czy płatnik składek posiada profil informacyjny na PUE ZUS. Zatem pacjent nie otrzyma papierowego zwolnienia lekarskiego, ale tylko wtedy, gdy jego pracodawca posiada profil informacyjny. Jeżeli natomiast płatnik składek nie posiada takiego profilu, lekarz wręczy pacjentowi wydruk zaświadczenia lekarskiego, który musi być opatrzony podpisem i pieczątką lekarza. W takiej sytuacji ubezpieczony ma obowiązek dostarczyć pracodawcy wydruk zwolnienia lekarskiego, przy czym może to zrobić nawet po zakończonej absencji chorobowej, nie tracąc prawa do części zasiłku za okres od 8. dnia niezdolności do pracy.

REKLAMA

Zaświadczenie wystawione na profilu informacyjnym lekarza automatycznie wpłynie na elektroniczną skrzynkę podawczą ZUS, a stamtąd bezpośrednio, w kolejnym dniu po otrzymaniu zaświadczenia, na skrzynkę płatnika składek (bez numeru statystycznego choroby).

Wprowadzenie elektronicznych zaświadczeń lekarskich e-ZLA ułatwi pracę lekarzom. Nie będą oni bowiem zobowiązani:

  • dostarczać oryginałów zaświadczeń lekarskich ZUS ZLA do ZUS,
  • przechowywać drugiej kopii zaświadczenia lekarskiego,
  • pobierać w palcówkach ZUS bloczków zwolnień lekarskich.

Lekarze uprawnieni do wystawiania zaświadczeń lekarskich otrzymają z ZUS bezpłatny dostęp do:

  • danych ewidencyjnych zgromadzonych na kontach ubezpieczonych i płatników składek w zakresie niezbędnym do wystawiania zaświadczeń lekarskich,
  • informacji, czy płatnik składek posiada profil informacyjny na PUE,
  • informacji o wcześniejszych zaświadczeniach lekarskich wystawionych ubezpieczonemu także przez innych lekarzy.

UWAGA!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacja o tym, że płatnik składek posiada profil na PUE ZUS, jest udostępniana lekarzowi wystawiającemu zaświadczenie lekarskie.

Dowody stwierdzające absencję chorobową

Od 1 grudnia 2018 r. dowodami stwierdzającymi czasową niezdolność do pracy z powodu choroby lub sprawowania opieki, przy ustalaniu prawa do zasiłków, będą wyłącznie:

  • zaświadczenia lekarskie wystawione w formie dokumentu elektronicznego,
  • wydruki wystawionych zaświadczeń lekarskich z systemu teleinformatycznego,
  • zaświadczenia lekarskie wystawione na formularzu zaświadczenia lekarskiego wydrukowanym z systemu teleinformatycznego.

Blankiety ZUS ZLA zostaną od tej daty ostatecznie wycofane.

Wydruki zaświadczeń lekarskich muszą być opieczętowane i podpisane przez lekarza wystawiającego zaświadczenie. Wydruk zaświadczenia lekarskiego ubezpieczony może otrzymać na swój wniosek (na żądanie) oraz w sytuacji, gdy płatnik składek nie posiada profilu informacyjnego na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Taki wydruk lekarz może sporządzić dopiero po jego wystawieniu w postaci elektronicznej. Natomiast zaświadczenie lekarskie wystawione na formularzu wydrukowanym z systemu teleinformatycznego ubezpieczony otrzyma, gdy lekarz nie ma dostępu do Internetu, np. podczas wizyty domowej u pacjenta. W takiej sytuacji zaświadczenie lekarskie może zostać wystawione na blankietach uprzednio wydrukowanych z programu przez lekarza. Każdy lekarz może wydrukować blankiet ze swojego profilu. Blankiet ma identyfikator i jest rejestrowany przez system, a lekarz jest zobowiązany zelektronizować taki blankiet w ciągu 3 dni roboczych od dnia jego wystawienia.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jakie zmiany dla płatników i ubezpieczonych będą wynikać z wprowadzenia od 1 grudnia 2018 r. wyłącznie e-ZLA

W artykule omówiono również postępowanie i dowody do ustalania prawa do zasiłków i ich wypłaty oraz tryb postępowania w przypadku płatnika składek, który posiada profil na PUE ZUS, ale nie jest płatnikiem zasiłków.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

Nawet 150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA