Kategorie

Logistyka

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski sektor e-commerce należy obecnie do najbardziej dynamicznie rosnących rynków europejskich. Wraz z rozwojem branży widać rosnące zapotrzebowanie na konkretne zawody. Kto jest potrzebny najbardziej?
Brak wykwalifikowanej kadry to jedno z kluczowych wyzwań w obszarze logistyki, z jakimi borykają się firmy. Jakie są przyczyny trudności w obsadzaniu miejsc pracy nowymi pracownikami?
Port lotniczy 3. generacji a CPK. Do 2030 roku Międzynarodowy Port Lotniczy Incheon, a od lutego 2021 r. także doradca strategiczny Centralnego Portu Komunikacyjnego zamierza zmienić paradygmat współczesnych lotnisk przekształcając się w port lotniczy 3. generacji. Czy koncepcja azjatyckiego partnera sprawdzi się także w przypadku CPK?
Zarządzanie transportem usprawnia pracę floty pojazdów i poprawia efektywność logistyczną. Oznacza oszczędności. Co jeszcze warto wiedzieć o TMS?
Popyt na pracownika w logistyce wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Problemem stało się jednak znalezienie odpowiednich kandydatów: z kompetencjami i chęcią do pracy.
Branża logistyczna i handlowa mają wciąż największy udział w strukturze popytu na nowoczesne powierzchnie magazynowe. Co napędza te branże? Jaki jest globalny trend w tym zakresie?
Szczególnym wyzwaniem są kwestie logistyczne, z jakimi mierzą się przedsiębiorstwa. Jak planować zakupy i ustalać korzystne warunki handlowe? Jaki horyzont czasowy mieć na uwadze? Jak nadzorować stany magazynowe? Jak wybierać dostawców lub organizować sprawy związane z transportem?
Karta drogowa - zajmiemy się nią dziś. Jakie są jej zalety i czy tradycyjne dokumenty mogą zostać zastąpione wydrukami generowanymi komputerowo?
Podejście do łańcucha dostaw będzie musiało ulec zmianie — twierdzi 66% z tysiąca przebadanych managerów odpowiedzialnych za logistykę. Powód? Nowe warunki, w których biznes znajdzie się w 2021 i do jakich błyskawicznie będzie musiał się dostosować.
Wzrost branży e-commerce to wyzwanie dla operatorów logistycznych. Spotęgowana jest rola systemów ETA, czyli wyliczenia czasu pokonania trasy.
Wzrost handlu w Internecie stanowi motor napędowy przewozu towarów krajowych i transgranicznych. E-commerce jest wymieniany jako jeden z trendów mających wpływ na transport i logistykę w najbliższych latach.
Od przyspieszenia transportu, przez ochronę klimatu, większą widoczność i bezpieczeństwo ładunków, po ochronę zdrowia i życia zatrudnionych przy obsłudze globalnego łańcucha dostaw. Korzyści płynące z wdrażania nowości technologicznych w logistyce liczone są już w dziesiątkach, a to dopiero początek cyfrowej rewolucji. Logistyka będzie napędzać rynek robotyzacji usług profesjonalnych na świecie, już dziś wykorzystuje Blockchain, Big Data, Internet rzeczy i 5G, reszta technologii to wyłącznie kwestia czasu.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie, w kolejnym już wyroku, podzielił stanowisko Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców w zakresie konieczności odstąpienia od wymierzenia kary pieniężnej na podstawie ustawy o SENT.
Dekady zaniedbań polskiej infrastruktury towarowej sprawiły, że wkrótce możemy być postrzegani jako wąskie gardło na szlaku wymiany handlowej z Azją. Nic więc dziwnego, że słabo wypadamy w globalnych rankingach oceniających wydajność logistyczną państw, skoro brakuje tak podstawowej infrastruktury, jak elektryfikacja tras dojazdowych do terminali przeładunkowych. Od lat nie możemy uporać się także z Hamburgiem, nazywanym „największym polskim portem”, który wciąż obsługuje ok. 15 proc. wszystkich polskich operacji kontenerowych.
Od 15 czerwca 2019 r. kierowcy wykonujący usługi transportowe na terenie UE będą kontrolowani przez tzw. inteligentne tachografy. Na jakie zmiany muszą się przygotować?
Usługi spedycyjne związane z importem towarów do Polski mogą być opodatkowane VAT w sposób korzystny dla podatnika. Warto wskazać jakie przesłanki należy w tym przypadku spełnić.
Linie lotnicze Air Berlin złożyły w sądzie wniosek o upadłość. Czy w związku z tym wykupione już loty Air Berlin będą realizowane? Dzięki kredytowi od niemieckiego rządu przewodnik utrzyma połączenia lotnicze.
Przewóz m.in. paliw, czy wyrobów zawierających alkohol etylowy będzie monitorowany elektronicznie. Za brak wyposażenia pojazdu w lokalizator są przewidziane wysokie kary pieniężne.
Innowacje zmieniają każdą branżę. Także logistyczną. Jakie zmiany na rynku usług logistycznych zajdą pod wpływem innowacji?
Citylogin to ciekawy projekt FM Logistic, który ma na celu ograniczenie negatywnych skutków dostaw towarów w centrach miast. Na czym polega i jak się rozwija ta ciekawa koncepcja?
Zawodowi kierowcy coraz częściej stają przed dylematem, czy decydować się na samozatrudnienie. Jakie są zalety i wady prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej w branży transportowej?
PLL LOT wprowadziło do oferty nowe połączenie lotnicze łączące Kraków i Chicago. Rejsy trwają około 9 godzin i są obsługiwane przez najnowsze we flocie PLL LOT samoloty jest Boeing 787 Dreamliner.PLL LOT wprowadziło do oferty nowe połączenie lotnicze łączące Kraków i Chicago. Rejsy trwają około 9 godzin i są obsługiwane przez najnowsze we flocie PLL LOT samoloty jest Boeing 787 Dreamliner.
Czy można odliczyć podatek naliczony związany z zaliczką, w przypadku gdy faktura zaliczkowa została wystawiona zbyt wcześnie (przed 30 dniem od wpłaty)?
DTW Logistics i ProDeck rozszerzają współpracę w zakresie logistyki. Jest to związane z ekspansją ProDeck do krajów Europy Południowej.
Do 12,5 m głębokości zostanie pogłębiony tor wodny Świnoujście-Szczecin. Dzięki nowym przepisom uproszczeniu ulegną procedury środowiskowe w zakresie potwierdzania ich zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Polscy przedsiębiorcy mogą świadczyć usługi transportu towarów na rzecz firm spoza UE. W takich przypadkach należy rozpatrzyć, w jaki sposób takie transakcje są traktowane z puntu widzenia podatku VAT.
W myśl nowej ustawy przyjętej przez sejm, pozostawanie w stanie gotowości do pracy, będzie się liczyć jako czas pracy.
Jakie czynniki będą kształtowały rynek nieruchomości logistycznych w 2017 r.? Na pewno kluczową kwestią mogą być zawirowania gospodarcze w związku z Brexitem oraz wyborami w ważnych krajach UE. Co jeszcze?
Firma logistyczna (polski podatnik VAT) wykonała 15.1.2017 r. na rzecz innego polskiego podatnika usługę transportową. Usługodawca przewidział rabat w formie 5% skonta, jeśli zapłata nastąpi do 10.3.2017 r. Podatnik powziął wątpliwość, czy może ująć na fakturze z tytułu sprzedaży należność z uwzględnieniem skonta oraz, jak powinien rozliczyć skonto z punktu widzenia VAT, jeżeli usługobiorca zapłaci w przewidzianym terminie.
Polska Spółka A dokonała sprzedaży towaru (maszyny) na rzecz niemieckiej Spółki B na warunkach Incoterms 2010: FCA Wrocław. Przy czym, towar ten został przetransportowany z Polski bezpośrednio do ostatecznego nabywcy – Spółki C (również z siedzibą w Niemczech), która nabyła tę maszynę od B. Transakcja pomiędzy B i C została zrealizowana na warunkach DAP wg Incoterms 2010. Za transport maszyny z Polski do Niemiec odpowiedzialny był podmiot B. Według jakich zasad Spółka A powinna rozliczyć dostawę towaru realizowaną na rzecz podmiotu niemieckiego B?
W dniu 25 stycznia 2017 roku do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Projekt zakłada monitorowanie drogowego przewozu paliw płynnych, alkoholu skażonego i suszu tytoniowego. System monitorowania przewozu towarów będzie obejmował gromadzenie i przetwarzanie danych o przewozie towarów, w szczególności z zastosowaniem środków.
W wyniku wprowadzenia na drogach węgierskich opłat e-toll (lipiec 2013) polskie firmy transportowe ponoszą spore koszty związane z błędną interpretacją węgierskich regulacji przez polskich przewoźników.
W praktyce działalności podatników podatku od towarów i usług (podatników VAT) z branży transportowej może pojawić się sytuacja nadwyżki naliczonego podatku VAT nad podatkiem należnym.
Czy, w ciągu 3-5 lat może nastąpić całkowite wyeliminowanie dokumentacji papierowej z branży transportowej? Według ekspertów jest to możliwe, a całość będzie oparta na wykorzystaniu urządzeń telekomunikacyjnych.
Polscy podatnicy niejednokrotnie nabywają usługi transportu towarów od zagranicznych podmiotów (nieprowadzących działalności w Polsce i niezarejestrowanych na potrzeby VAT w Polsce). Usługi te mogą dotyczyć transportu wykonywanego w całości na terytorium Polski. W takich przypadkach należy pamiętać o właściwym rozliczeniu VAT.
Znamy liczbę zezwoleń na transport do Rosji w 2017 r. W porozumieniu Polski i Rosji na 2017 r. zostało przyznanych Polsce więcej zezwoleń na transport do krajów trzecich niż w 2016 r.
Posiadanie przez przedsiębiorcę z branży logistycznej nieruchomości gruntowych sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne nie zawsze wiąże się z koniecznością zapłaty podatku od nieruchomości. Nieruchomości, o których mowa powyżej, podlegają opodatkowaniu podatkiem rolnym, o ile na ich obszarze nie jest prowadzona działalność gospodarcza inna niż działalność rolnicza. Obowiązek zapłaty podatku od nieruchomości powstaje dopiero na skutek faktycznego rozpoczęcia wykonywania czynności gospodarczych na terenie nieruchomości.
Polska i Rosja podpisały instrukcję w sprawie wykonywania przewozów drogowych. Czy to już koniec problemów polskich przewoźników z wjazdem na terytorium Rosji?
Polska spółka Alfa dokonała dostawy towarów na rzecz podatnika Beta z siedzibą w Warszawie. Zgodnie z umową, towary miały zostać odebrane przez Beta (lub współpracującą firmę transportową) z zakładu Alfa i przetransportowane do magazynu we Wrocławiu. Ponieważ jednak Beta nie odebrała towarów w wyznaczonym terminie, Alfa zawarła umowę z przewoźnikiem w imieniu i na rzecz nabywcy towarów (Alfa opłaciła koszt tej usługi i ujęła ją w ewidencji VAT, faktura została wystawiona przez przewoźnika na podmiot Beta). Obecnie Alfa zamierza obciążyć podatnika Beta kosztami transportu. Czy powinna wystawić fakturę z tego tytułu?
Nieodpłatne udostępnienie przez kontrahenta urządzeń, w celu wykonywania świadczeń na jego rzecz nie prowadzi do powstania przychodu z nieodpłatnych świadczeń.
Przyznano dodatkowe limity zezwoleń na 2016 r., na przewozy drogowe realizowane przez polskich spedytorów do/z i przez Kazachstan. Poruszono też sprawę zezwoleń na 2017 r.
W przypadku gdy u podatnika podatku od towarów i usług wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, jest on uprawniony do przeniesienia nadwyżki na następne okresy rozliczeniowe albo może wystąpić o zwrot różnicy na rachunek bankowy. Co do zasady, termin zwrotu wynosi 60 dni (powyższe wynika z treści art. 87 ust. 2 ustawy o VAT). Termin ten, w określonych jednak przypadkach, może ulec skróceniu.
Rozwój rynku e-commerce wymusza na operatorach logistycznych stały rozwój oferty. Pojawiła się nowa usługa przeznaczona dla małych importerów i sklepów internetowych.
Czym jest eksport pośredni towarów? Czym różni się od eksportu bezpośredniego i jaką stawkę VAT należy stosować w przypadku eksportu pośredniego?
Zamierzamy wykonywać na rzecz kontrahenta niemieckiego (mającego siedzibę działalności oraz zarejestrowanego do celów VAT w Niemczech) usługi logistyczne w zakresie przewozu ładunków i operacji magazynowych. Magazynowanie obejmować ma rozładunek, przyjmowanie towarów na magazyn, rozmieszczanie ich na odpowiednich regałach i załadunek (magazyn znajduje się na terenie Polski) i stanowić będzie część usług logistycznych. Kontrahentowi nie będzie przysługiwało prawo używania całości lub części magazynu. Czy powyższą usługę należy traktować jako związaną z nieruchomością i tym samym opodatkować ją w Polsce?
Spółka XYZ świadczy usługi transportu towarów na rzecz klientów z Polski, Unii Europejskiej i z państw trzecich. W ramach ww. działalności, Spółka przewiozła towary z Warszawy do Wrocławia na zlecenie polskiego podatnika. Z uwagi jednak na problemy z flotą, towary zostały dostarczone do Wrocławia z tygodniowym opóźnieniem. W związku z powyższym, Spółka XYZ została obciążona przez zleceniodawcę na podstawie faktury (ze stawką 23%) stosowną kwotą za ww. opóźnienie. Czy spółka XYZ może ten VAT odliczyć?
Nowa regulacja w zakresie kabotażu i transportu międzynarodowego do Francji weszła w życie 1 lipca 2016 r. Jakie są nowe obowiązki przewoźników i operatorów logistycznych?
GDDKiA apeluje do przewoźników o ograniczenie składania wniosków dotyczących przewozów nienormatywnych w trakcie Światowych Dni Młodzieży i wizyty papieża Franciszka
Czy w podstawie opodatkowania należy uwzględnić koszty dodatkowe, wynikające z faktur otrzymanych od spedytorów i przewoźników świadczących usługi związane z przewozem importowanych towarów? Na pytanie odpowiada Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 1.04.2016 r. sygn. IBPP4/4512-46/16/PK.
W dniu 11.04.2016 r. nr została wydana interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPP4/4512-37/16/MK w zakresie obowiązków dokumentacyjnych niezbędnych do zastosowania stawki 0% dla usługi transportowej wykonywanej na zlecenie spedytora.